Dette begynte en dag i slutten av mars.
Min kjære far hadde vært på en bygdefest i midt-troms, og når han våknet dagen etter var det en mann med ei folkevogn på tunet.
Far hadde likesågodt kjøpt bil natta før, og etter å ha kjørt runder rundt på gården i to dager fant han ut at det beste nok var om jeg overtok denne.
Bobla ble satt på hurtigruta på Finnsnes, og gikk sjøveien til Trondheim.
Derfra gikk turen fra Trondheim til Oslo for egen maskin, med piggdekk, via østerdalen.
Dette var ikke helt problemfritt, bobla ladet nemlig ikke og manglet gasspedal!
Derfor startet vi ved første tegn på dagslys klokken 09.15, og kom akkurat inn ved Gardermoen klokken 15.45 når det begynte å mørkne.
Slik ser bilen ut: (dere får unnskylde hvis bildene er treige, jeg bruker imageshack fordi det er gratis, og da blir det bare sånn.)

Bilen er en 1966 modell 1300, som er registrert sent på året i 1965, ut fra det jeg ser på thesamba så er det ting som tyder på at det er Java Green L518.
Det er 6 volt anlegg.
Ladinga har vi fiksa med en ny laderegulator, så nå lader det som bare rakkern.
Slik ser motorrommet ut:

Gasspedalen manglet rett og slett.
I stedet for gasspedal var det bare skrudd inn en slags kloss slik at man fikk gasset, dette gjorde ganske vondt i foten fordi den var veldig spiss, så jeg hadde lyst å få inn gasspedal. Forrige eier hadde sagt til min far at pedalen ble fjernet fordi den var så hard å trykke på.
Dette fant jeg fort ut at stemte. Hengselen på gulvet er helt bøyd, slik at pedalen kan lene seg 4 cm mot venstre. Når man da trykker på pedalen, går overføringsstaget bare inn mot tunnellen, i stedet for å gå forover. Dette gjør selvfølgelig at det blir vanskelig å trykke på pedalen.
Har bestilt ny sånn hengsel, gasspedal og alt tilbehøret som den stanga og den vippearmen som står på chassis, så den vil bli byttet etterhvert, da håper jeg at det løser problemet.
Bilde av pedalstellet:

Bilen er utstyrt med en ufattelig raklete lås på girstanga.
Når man kjører lager vibrasjonene i denne låsen en slags kaklende lyd som er svært høy.
Er det noen som kan fortelle meg hvordan man fjerner en slik sak? Finnes det tilsvarende girstang UTEN denne låsen som man kan bytte med?
Låsen:

Bilen har vært omlakkert en gang på 80-tallet. Resultatet er ikke jeg helt fornøyd med, det er litt "tørrsprøyta" og f ex den spylerdysa og skjermpakningene, dørpakningene, etc er bare lakket over.
I tillegg har det vært antenne på førersida, denne har for lenge siden blitt erstattet med en sånn liten blank plastplugg, og lakken nedenfor har da boblet og sprukket opp. Her under kan det være noe rust. Det er også bulk i førerdøra, høyre bakskjerm og liten "knekk" på høyre forskjerm. Utover det er bilen "hullfri" og usveiset, og ser generelt grei ut for rust. Varmepottene fungerer, blir sauna i bilen når man skrur på varmen.
Øyenlokkene skal selvfølgelig vekk, og ny førerdør og skjermer er på vei.
Bilen blir omlakkert i midten av september, har snakket med en gammel kjenning og han har sagt seg villig til å gjøre jobben.
Da skal jeg komme tilbake med nye bilder

Bilder av lakkskadene:

Interiøret i bilen er litt sørgelig, dvs baksetet er fint og som nytt - men ikke det som hører til bilen, ikke førersetene heller - som har sorte setetrekk.
Dette er fordi bilen angivelig har stått på en låve i 20 år og setene var visstnok nærmest råtne når de hentet den derfra, og bare falt fra hverandre.
Dørtrekkene har noe grønn lakk på kantene.
Derfor har jeg bestilt et slikt Scat Elite interiør med dørtrekk og alt, i hvit vinyl skinnimitasjon. Skal visstnok være lang leveringstid på dette, så jeg regner med å få det uti oktober..
Ellers er det noe lureri med frontlysene. Gulvpedalen er fjernet og det er installert en vippebryter fra biltema i stedet. Det lyser blått i speedometeret hele tiden når lyset er på. Derfor mistenker jeg at forrige eier har koblet det slik at releet er på hele tiden, og så installert bryter ETTER releet for på den måten å velge langlys. Dette skal jeg forsøke å få tilbake til originalt oppsett, så jeg har bestilt ny gulvpedal.
Dette bringer meg så til gulvmatta som igjen er ukorrekt, dette er en sånn hårete matte som er klippet til for å passe, men hører ikke til denne modellen. Skal forsøke å få tak i tilsvarende original matte, som skal være en slik rutete presenning-aktig tynn matte, tror jeg.
Det er forresten bredda originalfelger bak, de tror jeg at jeg skal beholde, det var ålreit stilig nok, men trenger nye hjulkapsler for de jeg har er rustne. Og kanskje også støtfangere hvis jeg får tak i.
Jeg har meldt meg inn i Oslo VW klubb og den Veteran VW klubben, så jeg håper det blir storveis greier dette her. Har blitt godt tatt i mot av folk på chatten her, så jeg håper nå det blir like hyggelig å møte folk ansikt til ansikt.
Jeg er spent på hvordan det blir litt uti oktober, når bilen er omlakkert og har nytt interiør, gasspedal og alt sammen, kan bli fint det!
Leker også med tanken på ny motor, men jeg kan ingenting om sånt! Så da håper jeg at noen kan bidra med hjelp der.
Avslutter med et fint bilde av omgivelsene der bilen står lagret i Fet kommune, fin dag i dag!