Har hjulpet til med noen utbedringer på en type 1 modifisert i USA og importert til Norge. I utgangspunktet en -63, fortsatt med original girkasse.
Det var uvanlig mye slark i girstangen (hockey-stick) ut fra girkasse/nesekon. Dette gjorde det vanskelig å få satt bilen i gir, spesielt 1. og 2. Antok at foringen var fullstendig utslitt, og fikk ved hjelp av hjemmelaget spesialverktøy trukket ut foringen med girkassa montert i bilen.
Ble forundret når det viste seg at foringen hadde en utvendig diameter på 19.05mm (3/4"), men enda rarere at innvendig diameter var 18.2mm, med en liten kant innerst på 16.3. Girstangen har diameter 15mm, så denne foringen har ikke gjort annet enn å holde simmerringen. Simmerringen har fungert også som lager, noe den naturlig nok ikke hadde forutsetninger for.
Fikk dreid en mellomforing med fine toleranser for å gi passende presspasning både mot boring i nesekon og mot en ny, standard foring med innerdiameter 15.1 og ytterdiameter 16.65. Det løste problemet. Bildet viser 'amerikansk' foring, mellomforing i aluminium og standard foring.

Mellomforing2.jpg (20.42 KB. 637x386 - vist 321 ganger.)
Noen som har vært borti noe tilsvarende eller vet hvorfor amerikaner'n har gjort denne endringen?