mai 03, 2025, 13:05:54 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Ventiljustering VW 1200 Topplokk
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Ventiljustering VW 1200 Topplokk (Lest 1864 ganger)
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
Ventiljustering VW 1200 Topplokk
«
på:
april 14, 2023, 15:37:22 pm »
Hei
Hvordan ser man forskjell på de toppene ("gml" modell) mot nyere som skal ha "normal" (0.15) åpning, mot større (0,2 mm ?) på eldre?
Mener å huske at dette hadde noe med runde eller firkantede baser til vippearmakslene/bryggen, eller hadde det noe med korte eller lange festebolter?
Vet at svaret kan finnes på "The samba", i "Robert Bentley" Reparasjonsmanual, og i "John Muir" boka, men har noen en kort forklaring?
(Bilde: kun for oppmerksomhet)
Topp.jpg
(66.78 KB, 800x450 - vist 285 ganger.)
«
Siste redigering: april 14, 2023, 15:56:39 pm av Squareback
»
Loggført
Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
Sv: Ventiljustering VW 1200 Topplokk
«
Svar #1 på:
april 14, 2023, 17:13:12 pm »
I 1968 stod dette i WOG boka. Rund konsoll og ikke noe klistermerke som sier noe annet, da skal den ha 0,2 på innsug og 0,3 på eksos. Står jo 0,1mm på alle andre motorer, men det endret de jo senere til 0,15 som du sier. Om de endret noe på de gamle motorene også, vet jeg ikke.
1.jpg
(71.96 KB, 722x500 - vist 296 ganger.)
Loggført
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
Sv: Ventiljustering VW 1200 Topplokk
«
Svar #2 på:
april 14, 2023, 21:52:30 pm »
Da var det som jeg trodde.
Muir boka sa 0.2 på både eksos og innsug på topper med rund konsoll, men 0.3 på eksos er vel mer riktig.
Forresten ikke bare tidlig 1200 som hadde slike topper, men også de første 1500 motorene.
Loggført
Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...