september 21, 2025, 23:33:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 67 1500 Zenith  (Lest 65485 ganger)
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #120 på: august 25, 2025, 09:11:44 am »

I forberedelsene før SCC og etter hansker ble kastet kom det en snikende følelse av at Roy’s (og andre evt 67ere) kan bli tøffe motstandere på stripa. Det ble da besluttet å selge singelportmororen fra Hammerfest og heller børste støv av 1600 motoren som satt i 912en da jeg kjøpte den og som jeg brukte i den første 2 sesongene. Altså en standard (tror jeg) 1600 som antagelig ble kjøpt/bygd i US på 90-tallet.
Grenrør ble flyttet over og jeg fant fram et par gamle Weber 40 IDF som ble renset og satt sammen med nytt pakningsett. Jeg satt i 28 halsringer, 50 lavfartsdyser, 122 hoved og 200 luft samt F11 rør. Nokså standard oppsett til en standard 1600.
Spjeld ble justert til 010 åpning og skruen eksakt 1 omdreining ut.
Jeg kjøpte jo her tidligere et GB forgasserstag som med nye kuleledd fra Biltema ser ut til å funke sammen med stag fra 912. Innsugene er jo like så weberne står ikke akkurat på linje så ble litt utfordring å justerestag for noenlunde likt utslag på tomgang og bånn spiker. Men det er jo mye å justere på så det gikk selv om det ser feil ut.
Fordeler er en 010 og Viftehus er et 30hp is uten doghouse og med selvlagde stusser for varme (da behovet for varmeapparat i 912en meldte seg).
Bilen er fortsatt 6V så en 6V dynamo ble montert.



* IMG_9143.jpg (111.47 KB, 800x600 - vist 126 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #121 på: august 25, 2025, 10:22:41 am »

Denne motoren er jo 12V og har det store svinghjulet, som også er litt lettet og har 8 stifter. Det var da knyttet stor spenning til hva som satt på 1500 motoren i bilen, som jo er 6V…!
Så en kveld brettet jeg opp ermene, fant fram 17mm fastnøkkel og rullet løftenbukken under bilen.
Alt løsnet greit bortsett fra ene vaier til Varmepotte, her slet vaier inntil festebolten.

STOR spenning når motoren ble trillet ut og bak bilen! Ved første øyekast ser det lovende ut og etter en opptelling av tenner så viser det seg at svinghjulet er 12V! Da er det jo enkelt å få inn motoren! Slipper sliping av girkasse og bytte av starter. Jeg ville jo helst bruke 12V svinghjul på motoren med større clutch mm.

Jeg demonterte forsiktig asfaltmattene i motorrommet og fikk renset og vasket bort det meste av limrester og møkk her og det så straks mye bedre ut! Det blir jo ikke noe bruksbil uansett så vil kjøre uten disse platene.

Jeg demonterte bensinrør og gassvaierrør fra 1500 men lar den være komplett ellers og blir lagret for ettertiden, er jo matching motor.


* IMG_9115.jpg (123.89 KB, 800x600 - vist 59 ganger.)

* IMG_9144.jpg (77.18 KB, 800x600 - vist 66 ganger.)
« Siste redigering: august 25, 2025, 18:45:46 pm av Kjell Tormod Brekka » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #122 på: august 25, 2025, 23:57:31 pm »

Så da det å få racerbilmotor helt klar for montasje! Montere på svinghjulet, siste justeringer her og der, og demontere gasserne for å få den inn i bilen.

Jens er klar og vi heiser opp bil og dytter motor inn. Alltid deilig følelse etter div dytting, justering opp og ned mm og så plutselig smetter den på plass.

Mens jeg skrur og kobler så tømmer Jens kupeen for unødvendig tjafs som baksete og annet.

Da motor igjen er komplett og sitter der den skal så tar jeg siste sjekk før vi starter opp.

Jens sitter bak spakene og jeg står bak klar til å styre gass, og evr slukke branner som oppstår.
Jeg har fylt opp gasserne med bensin og tenning er justert sånn noenlunde.

Han vrir på nøkkelen og motoren hoster litt men våkner relativt raskt til liv og går faktisk forholdsvis pent, til og med nesten på tomgang. Ingen store flammer, røyk eller lekkasjer heller så er jo en godkjent start dette!
Etter den har gått en stund ryker det litt fra eksosbabdasjen på grenrøret så denne besluttes å demonteres.
Jens øyner nå sjangs for prøvekjøring men det får bli en annen dag da det er blitt sent.

* IMG_9159.jpg (112.63 KB. 800x600 - vist 56 ganger.)

* IMG_9159.jpg (112.63 KB. 800x600 - vist 56 ganger.)


* IMG_9163.jpg (107.86 KB, 800x600 - vist 49 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #123 på: august 26, 2025, 13:01:34 pm »

Skal bilen moddes til race må en ha turteller. Jeg kjøpte en gammel 6V VDO 80mm (fra 67 faktisk!)på VWnorge i våres så denne kobles opp for å se om virker. Der var det liv så da må man prøve på å få den inn i bilen et sted, uten å ødelegge noe…
Det blir jo sannsynligvis en 12V konvertering etter hvert så blir jo provisorisk.

Etter mye tenking og leting etter materialer på verkstedet så blir løsningen en brakett som skrues inni der askebeger er festet (forfra) som går ut av askebegerhullet og opp mellom visker- og lysbryterne. Jeg harden pose gamle aluminiumsbeslag fra vinduslemmer på en hytte, og disse er fine å bruke til dette. Jeg kjøpte også en kraftig slangeklemme i rustfritt på Biltema som jeg fester turteller med.
Litt sliping og polering så ser det sånn noenlunde ut. Jeg har også ført en ledning fra coil og fram.


* IMG_9187.jpg (87.69 KB, 800x600 - vist 71 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 591
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #124 på: august 26, 2025, 13:22:53 pm »

Skal bilen moddes til race må en ha turteller. Jeg kjøpte en gammel 6V VDO 80mm (fra 67 faktisk!)på VWnorge i våres så denne kobles opp for å se om virker. Der var det liv så da må man prøve på å få den inn i bilen et sted, uten å ødelegge noe…
Det blir jo sannsynligvis en 12V konvertering etter hvert så blir jo provisorisk.

Etter mye tenking og leting etter materialer på verkstedet så blir løsningen en brakett som skrues inni der askebeger er festet (forfra) som går ut av askebegerhullet og opp mellom visker- og lysbryterne. Jeg harden pose gamle aluminiumsbeslag fra vinduslemmer på en hytte, og disse er fine å bruke til dette. Jeg kjøpte også en kraftig slangeklemme i rustfritt på Biltema som jeg fester turteller med.
Litt sliping og polering så ser det sånn noenlunde ut. Jeg har også ført en ledning fra coil og fram.

Det blei jo en akkurat passe grov racinglook, jeg digger det! Glad
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #125 på: august 27, 2025, 13:49:55 pm »

Takk Martin, ble litt bedre etter en slip/polish.

Jeg lagde også en plate der baksetet er for å rydde opp litt. Skrudde hengsle i to alubraketter og i beltefestet bak for å ikke lage noen nye hull. Vanlig huntonitt plate som jeg lakket sort silkematt.


* IMG_9749.jpg (63.94 KB, 800x600 - vist 63 ganger.)

* IMG_9750.jpg (99.09 KB, 800x600 - vist 67 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 591
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #126 på: august 27, 2025, 14:26:29 pm »

Takk Martin, ble litt bedre etter en slip/polish.

Jeg lagde også en plate der baksetet er for å rydde opp litt. Skrudde hengsle i to alubraketter og i beltefestet bak for å ikke lage noen nye hull. Vanlig huntonitt plate som jeg lakket sort silkematt.

Jøss. En artig forskjell på våre biler, min har tenningslås på feltet under der du har Hurst-merket.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7685
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #127 på: august 27, 2025, 23:28:49 pm »

Takk Martin, ble litt bedre etter en slip/polish.

Jeg lagde også en plate der baksetet er for å rydde opp litt. Skrudde hengsle i to alubraketter og i beltefestet bak for å ikke lage noen nye hull. Vanlig huntonitt plate som jeg lakket sort silkematt.

Jøss. En artig forskjell på våre biler, min har tenningslås på feltet under der du har Hurst-merket.

min også:

* 20250408_191618 (1).jpg (82.09 KB. 800x600 - vist 59 ganger.)

Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #128 på: august 27, 2025, 23:59:04 pm »

Min har rattlås, ellers hadde den nok hatt tenning på dash.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4204
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #129 på: august 28, 2025, 08:59:31 am »

Ettermontert ekstrautstyr Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 591
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #130 på: august 28, 2025, 10:39:19 am »

Ettermontert ekstrautstyr Blunker

Joooo, men de har vel ikke sveiset igjen dashen hos forhandler?
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4204
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #131 på: august 28, 2025, 11:38:01 am »

 Osteaktig godt set  Rekker tunge
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #132 på: august 28, 2025, 16:10:51 pm »

Var nok en org option tipper jeg. Er jo tøffere med tenning på dash men cleant uten.
Jeg har for øvrig skiftet rattstammen til en kolapsbar så den virker ikke lenger som rattlås.
« Siste redigering: august 29, 2025, 11:01:46 am av Kjell Tormod Brekka » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #133 på: september 05, 2025, 00:05:33 am »

Da min bil er en 1500 så måtte jeg finne passende dekk for å kompensere for den høye utvekslingen. Jeg hadde et par eldre 185/60 liggende så disse ble montert på et par slitne deep6 og satt på bilen. Ikke ideelt estetisk med små bakhjul men her gjelder det å rigge bilen for fight!

Etter sjekk og finjustering av motor var det endelig klart for prøvekjøring!

Helt klart raskere respons i motor og med den lavere utvekslingen. Greit drag i motor og helt klart raskere enn en litt sliten 1500…

Da er ‘67en klar for SCC og dragrace!


* IMG_9291.jpg (89.15 KB, 800x600 - vist 45 ganger.)

* IMG_9323.jpg (130.7 KB, 800x600 - vist 37 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 591
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #134 på: september 05, 2025, 11:06:18 am »

Var nok en org option tipper jeg. Er jo tøffere med tenning på dash men cleant uten.
Jeg har for øvrig skiftet rattstammen til en kolapsbar så den virker ikke lenger som rattlås.

Det fine med å ikke ha det, er at du får mindre slitemerker på dash. Min har plenty med battlescars... :-P
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 591
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #135 på: september 05, 2025, 11:08:24 am »

Da min bil er en 1500 så måtte jeg finne passende dekk for å kompensere for den høye utvekslingen. Jeg hadde et par eldre 185/60 liggende så disse ble montert på et par slitne deep6 og satt på bilen. Ikke ideelt estetisk med små bakhjul men her gjelder det å rigge bilen for fight!

Etter sjekk og finjustering av motor var det endelig klart for prøvekjøring!

Helt klart raskere respons i motor og med den lavere utvekslingen. Greit drag i motor og helt klart raskere enn en litt sliten 1500…

Da er ‘67en klar for SCC og dragrace!

Nå skal vi ikke fremskynde historiefortellingen, men spent på hva bestetiden til slutt ble Glad
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #136 på: september 07, 2025, 18:18:57 pm »

Torsdag formiddag lastet vi opp bobla på hengeren og stappet T5’en full av sykler, hjul, verktøy, madrasser, kjøleskap osv.
Vel inne og delvis utpakket så kjørte vi 1500en ned på teknisk så dette var unnagjort.
Fredag etter førermøte var det en litt spent Jens og også en spent far som rigget bil for race og tok en siste sjekk.
Jeg tok engangs lisens så jeg kunne kjøre mot Jens i bobla.
Så vi kjørte bort i lineupen og tok en siste peptalk før vi rullet ut på stripa.
Det tok noen run før Jens fikk kjørt seg varm og fikk opp dampen.
Beste tid ble  ca17.55/115 som vi så oss fornøyd med. 0-201m ble unnagjort på ca 11sek og nesten 100km/t som er klart godkjent for en boble med veldig moderat trimmet motor.

Jens kjørte 25 runder og jeg 5-6 stk og bilen fungerte feilfritt bortsett fra at gassvaier røyk ca midt i.  Men Jens Ole hadde på lager det varte ikke lenge før han var utpå igjen.
Jeg byttet hovedysa fra 125 til 135 i IDF’ene i håp om å tyne de siste kreftene ut av motor, men Grelland ble for sterk og slo oss med 0,5 sek. For øvrig slo Jens i bobla meg i 912 med et par tiendeler og kan er jo veldig fornøyd med det!
Men alt i alt en god debut for både Jens og bobla på 402m!


* IMG_9335.jpg (73.81 KB, 800x600 - vist 40 ganger.)

* IMG_216111.jpg (79.95 KB, 450x600 - vist 41 ganger.)
« Siste redigering: september 11, 2025, 21:04:55 pm av Kjell Tormod Brekka » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #137 på: september 20, 2025, 20:15:07 pm »

Da det ikke var noe laurbær å hvile på etter dragrace på SCC var det bare å brette opp armene og fortsette med prosjekt «de-russefisering» av bobla.
På skjermene brukte jeg malingsfjerner, varmt vann og til slutt slipemaskin der det var lakk igjen.
Jeg fortsatte denne prosessen på motorlokk og høyre side. Det var ikke noe ideell løsning egentlig med mange påføringer av malingsfjerner og så må man uansett slipe en del, samt at noe org lakk også blir borte.
På siden prøvde jeg meg med høytrykkspyler og turbodyse etter påføring av malingsfjerner, mer effektivt men også mer org lakk som blir borte.
Det blir da besluttet å kun slipe, evt bruke litt malingsfjerner i kriker og kroker der det er vanskelig å komme til med slipemaskin.
Så etter noen intensive økter i løpet av et par uker ble 67en atter Zenithblå igjen, dog med noen flekker med bart metall og grunning. Deilig!
Jeg brukte en Mirka slipemaskin med støvsuger og netting slipepapir av grovhet «paintbpreperation». Men det er jo også mye håndsliping inntil kanter, i profiler ol.


* IMG_9890.jpg (82.47 KB, 800x600 - vist 4 ganger.)

* IMG_9967.jpg (65.02 KB, 800x600 - vist 5 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #138 på: september 20, 2025, 20:24:34 pm »

All hvit skrift (hvitmaling) måtte håndslipes nesten helt bort før jeg slipte over med slipemaskin for å ikke slipe igjennom rundt bokstaven før hvitmalingen. Kjedelig jobb og hardt for fingertuppene.

Omsider var all rødmaling borte! Fortsatt litt blåmaling i hjulbuene ol som blir neste prosjekt sammen med litt smårep av skader ol.


* IMG_9960.jpg (46.34 KB, 800x600 - vist 5 ganger.)

* IMG_0023.jpg (84.87 KB, 800x600 - vist 11 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #139 på: september 20, 2025, 20:33:22 pm »

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Som motivasjon ble bilen lastet med div tungt skrot som svinghjul, clutsjer, hjul, dynamoer mm for å få litt mer riktig stance. Ca 2cm ned bak og 5cm med foran. Samt litt større bakhjul, jeg fant et par 205/65 continental i dekkhaugen bak Vianor.

Utrolig hvor mye noen små cm utgjør på hjul og senk!



* IMG_9823.jpg (96.44 KB, 800x600 - vist 13 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 623
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #140 på: september 20, 2025, 22:33:54 pm »

I venstre bakskjerm er det en sprekk bak i svingen og et rusthull under det rustfrie beslaget ved stigtrinn. I venstre forskjerm er det et rusthull i svingen foran. Her ble det å klippe til en liten bit og sveise inn.


* IMG_0044.jpg (52.63 KB, 800x600 - vist 10 ganger.)

* IMG_0072.jpg (48.02 KB, 800x600 - vist 10 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5198
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #141 på: I dag kl. 16:45:43 »

All hvit skrift (hvitmaling) måtte håndslipes nesten helt bort før jeg slipte over med slipemaskin for å ikke slipe igjennom rundt bokstaven før hvitmalingen. Kjedelig jobb og hardt for fingertuppene.

Omsider var all rødmaling borte! Fortsatt litt blåmaling i hjulbuene ol som blir neste prosjekt sammen med litt smårep av skader ol.
Bra jobba.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!