Squareback
Supermedlem

Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« på: november 19, 2024, 02:28:18 am » |
|
Hei
Noen som har gjort dette og vil dele erfaringer?
Det er snakk om det lange røret - som er meget dårlig
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Lynet
Seniormedlem

|
 |
« Svar #1 på: november 23, 2024, 19:15:14 pm » |
|
Har gjort det på min -69, men med en vri. Antar at dette røret er ganske likt på T1 og T2.
Nedre del av det lange røret var helt borte, så kuttet bort alt sammen. Reparerte stussene i tverrbjelkene foran og bak. Istedenfor å lage et nytt rør kjøpte jeg et rustfritt 3" eksosrør på Biltema som jeg kappet slik at det var akkurat mulig å tre det innpå de originale stussene. Innvendig diameter på dette røret var imidlertid litt for stor, og det var forskjell på diameter på stuss foran og bak. Dreide derfor noen tynne ringer i POM som utforinger mellom originale stusser og nytt, rustfritt rør. Sørget for litt trange pasninger slik at det nye røret sitter fast. Disse sørger også for å isolere stål i stussene fra rustfritt m.h.t. korrosjon.
Istedenfor det originale asbest-trekket la jeg på 10mm Glava Kaiflex isolasjon og fikk laget et nytt trekk av tykk presenning med glidelås i plast for å holde isolasjonen på plass.
Nå er det god varme i bilen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem

|
 |
« Svar #2 på: november 28, 2024, 14:29:33 pm » |
|
Har gjort det på min -69, men med en vri. Antar at dette røret er ganske likt på T1 og T2.
Nedre del av det lange røret var helt borte, så kuttet bort alt sammen. Reparerte stussene i tverrbjelkene foran og bak. Istedenfor å lage et nytt rør kjøpte jeg et rustfritt 3" eksosrør på Biltema som jeg kappet slik at det var akkurat mulig å tre det innpå de originale stussene. Innvendig diameter på dette røret var imidlertid litt for stor, og det var forskjell på diameter på stuss foran og bak. Dreide derfor noen tynne ringer i POM som utforinger mellom originale stusser og nytt, rustfritt rør. Sørget for litt trange pasninger slik at det nye røret sitter fast. Disse sørger også for å isolere stål i stussene fra rustfritt m.h.t. korrosjon.
Istedenfor det originale asbest-trekket la jeg på 10mm Glava Kaiflex isolasjon og fikk laget et nytt trekk av tykk presenning med glidelås i plast for å holde isolasjonen på plass.
Takk for god info! Vurderer å bruke taknedløp fra Isola! Må måle litt og se om de har rett dim. Pulverlakkert og made in Norway (Notodden) - så det er bra saker!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem

|
 |
« Svar #3 på: desember 03, 2024, 10:40:05 am » |
|
Takk for god info! Vurderer å bruke taknedløp fra Isola! Må måle litt og se om de har rett dim. Pulverlakkert og made in Norway (Notodden) - så det er bra saker! Std nedløp er 75 mm - så en bør vel bruke 70 MM. Ser at flere av delebutikkene selger slike rør. Det gamle røret hadde gjort sitt - greit å få det vekk... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem

|
 |
« Svar #4 på: januar 21, 2025, 21:55:47 pm » |
|
Nytt 70 mm rør kjøpt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem

|
 |
« Svar #5 på: januar 28, 2025, 01:01:44 am » |
|
Da er tilpassing i gang. Delte det nye røret i 2. Det må til for å få det på plass
Skal jeg buttsveise eller legge en muffe utenpå?
Tenker jeg går for det siste....
(Er litt andre saker som skal "ryddes i" under bilen før røret monteres...🙂)
|
|
« Siste redigering: januar 28, 2025, 01:08:14 am av Squareback »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #6 på: januar 31, 2025, 10:12:10 am » |
|
Viss det er i en lengde originalt, ville jeg sveist og slipt slik at det blir en lengde igjen. Kan jo legge en liten muffe innvendig for å holde retningen, så blir det lettere å sveise også.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Squareback
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: januar 31, 2025, 18:23:40 pm » |
|
Viss det er i en lengde originalt, ville jeg sveist og slipt slik at det blir en lengde igjen. Kan jo legge en liten muffe innvendig for å holde retningen, så blir det lettere å sveise også.
Originalt er det en lengde. En muffe på innsiden er jo ikke dumt! Blir nok den varianten. Da blir det jo meget enkelt å sveise også. Ville du malt røret utvendig etter på? Har fått tak i isolasjon ala orginalt fra Wolfsburg West (vevd glassfiber 1955-1963) mao versjonen uten vinyltrekk (som kom senere) Holder vel like lenge uansett kanskje. Er jo en bil som aldri mer skal stå ute dette
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #8 på: februar 02, 2025, 20:30:31 pm » |
|
Jeg hadde uten tvil fått på noe som hindrer rust både utvendig og innvendig viss mulig. Bart stål vil alltid ruste til slutt. Her vil det jo kanskje komme litt varme inni, og da kan det bli kondens om ikke annet.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Squareback
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: februar 03, 2025, 14:58:55 pm » |
|
Jeg hadde uten tvil fått på noe som hindrer rust både utvendig og innvendig viss mulig. Bart stål vil alltid ruste til slutt. Her vil det jo kanskje komme litt varme inni, og da kan det bli kondens om ikke annet.
Burde males på innsiden ja- med noe som ikke avgir altfor mye farlige stoffer - når varmen kommer på...
|
|
« Siste redigering: februar 03, 2025, 15:05:08 pm av Squareback »
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem

|
 |
« Svar #10 på: mars 25, 2025, 01:07:22 am » |
|
Mer info kommer...(etterhvert)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: mars 28, 2025, 23:10:29 pm » |
|
Rør på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|