mai 02, 2025, 23:04:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte varmerør Type 2 Transporter 1962?  (Lest 12967 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« på: november 19, 2024, 02:28:18 am »

Hei

Noen som har gjort dette og vil dele erfaringer?

Det er snakk om det lange røret - som er meget dårlig


* 20241116_190522.jpg (83.38 KB, 800x600 - vist 1016 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 307
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #1 på: november 23, 2024, 19:15:14 pm »

Har gjort det på min -69, men med en vri. Antar at dette røret er ganske likt på T1 og T2.

Nedre del av det lange røret var helt borte, så kuttet bort alt sammen. Reparerte stussene i tverrbjelkene foran og bak. Istedenfor å lage et nytt rør kjøpte jeg et rustfritt 3" eksosrør på Biltema som jeg kappet slik at det var akkurat mulig å tre det innpå de originale stussene. Innvendig diameter på dette røret var imidlertid litt for stor, og det var forskjell på diameter på stuss foran og bak. Dreide derfor noen tynne ringer i POM som utforinger mellom originale stusser og nytt, rustfritt rør. Sørget for litt trange pasninger slik at det nye røret sitter fast. Disse sørger også for å isolere stål i stussene fra rustfritt m.h.t. korrosjon.

Istedenfor det originale asbest-trekket la jeg på 10mm Glava Kaiflex isolasjon og fikk laget et nytt trekk av tykk presenning med glidelås i plast for å holde isolasjonen på plass.

Nå er det god varme i bilen!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 28, 2024, 14:29:33 pm »

Har gjort det på min -69, men med en vri. Antar at dette røret er ganske likt på T1 og T2.

Nedre del av det lange røret var helt borte, så kuttet bort alt sammen. Reparerte stussene i tverrbjelkene foran og bak. Istedenfor å lage et nytt rør kjøpte jeg et rustfritt 3" eksosrør på Biltema som jeg kappet slik at det var akkurat mulig å tre det innpå de originale stussene. Innvendig diameter på dette røret var imidlertid litt for stor, og det var forskjell på diameter på stuss foran og bak. Dreide derfor noen tynne ringer i POM som utforinger mellom originale stusser og nytt, rustfritt rør. Sørget for litt trange pasninger slik at det nye røret sitter fast. Disse sørger også for å isolere stål i stussene fra rustfritt m.h.t. korrosjon.

Istedenfor det originale asbest-trekket la jeg på 10mm Glava Kaiflex isolasjon og fikk laget et nytt trekk av tykk presenning med glidelås i plast for å holde isolasjonen på plass.

Nå er det god varme i bilen!

Takk for god info!

Vurderer å bruke taknedløp fra Isola! Må måle litt og se om de har rett dim.

Pulverlakkert og made in Norway (Notodden) - så det er bra saker!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 03, 2024, 10:40:05 am »

Har gjort det på min -69, men med en vri. Antar at dette røret er ganske likt på T1 og T2.

Nedre del av det lange røret var helt borte, så kuttet bort alt sammen. Reparerte stussene i tverrbjelkene foran og bak. Istedenfor å lage et nytt rør kjøpte jeg et rustfritt 3" eksosrør på Biltema som jeg kappet slik at det var akkurat mulig å tre det innpå de originale stussene. Innvendig diameter på dette røret var imidlertid litt for stor, og det var forskjell på diameter på stuss foran og bak. Dreide derfor noen tynne ringer i POM som utforinger mellom originale stusser og nytt, rustfritt rør. Sørget for litt trange pasninger slik at det nye røret sitter fast. Disse sørger også for å isolere stål i stussene fra rustfritt m.h.t. korrosjon.

Istedenfor det originale asbest-trekket la jeg på 10mm Glava Kaiflex isolasjon og fikk laget et nytt trekk av tykk presenning med glidelås i plast for å holde isolasjonen på plass.

Nå er det god varme i bilen!

Takk for god info!

Vurderer å bruke taknedløp fra Isola! Må måle litt og se om de har rett dim.

Pulverlakkert og made in Norway (Notodden) - så det er bra saker!

Std nedløp er 75 mm - så en bør vel bruke 70 MM.

Ser at flere av delebutikkene selger slike rør.

Det gamle røret hadde gjort sitt - greit å få det vekk... Glad


* 20241202_221417.jpg (46.89 KB, 800x600 - vist 902 ganger.)

* 20241202_221312.jpg (67.07 KB, 800x391 - vist 939 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 21, 2025, 21:55:47 pm »

Nytt 70 mm rør kjøpt!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 28, 2025, 01:01:44 am »

Da er tilpassing i gang. Delte det nye røret i 2. Det må til for å få det på plass

Skal jeg buttsveise eller legge en muffe utenpå?

Tenker jeg går for det siste....

(Er litt andre saker som skal "ryddes i" under bilen før røret monteres...🙂)




* 20250127_215837~2.jpg (50.01 KB, 800x323 - vist 348 ganger.)
« Siste redigering: januar 28, 2025, 01:08:14 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: januar 31, 2025, 10:12:10 am »

Viss det er i en lengde originalt, ville jeg sveist og slipt slik at det blir en lengde igjen. Kan jo legge en liten muffe innvendig for å holde retningen, så blir det lettere å sveise også.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 31, 2025, 18:23:40 pm »

Viss det er i en lengde originalt, ville jeg sveist og slipt slik at det blir en lengde igjen. Kan jo legge en liten muffe innvendig for å holde retningen, så blir det lettere å sveise også.

Originalt er det en lengde. En muffe på innsiden er jo ikke dumt! Blir nok den varianten. Da blir det jo meget enkelt å sveise også.

Ville du malt røret utvendig etter på? Har fått tak i isolasjon ala orginalt fra Wolfsburg West (vevd glassfiber 1955-1963) mao versjonen uten vinyltrekk (som kom senere)

Holder vel like lenge uansett kanskje. Er jo en bil som aldri mer skal stå ute dette
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: februar 02, 2025, 20:30:31 pm »

Jeg hadde uten tvil fått på noe som hindrer rust både utvendig og innvendig viss mulig. Bart stål vil alltid ruste til slutt. Her vil det jo kanskje komme litt varme inni, og da kan det bli kondens om ikke annet.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 03, 2025, 14:58:55 pm »

Jeg hadde uten tvil fått på noe som hindrer rust både utvendig og innvendig viss mulig. Bart stål vil alltid ruste til slutt. Her vil det jo kanskje komme litt varme inni, og da kan det bli kondens om ikke annet.


Burde males på innsiden ja- med noe som ikke avgir altfor mye farlige stoffer - når varmen kommer på...
« Siste redigering: februar 03, 2025, 15:05:08 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 25, 2025, 01:07:22 am »

Mer info kommer...(etterhvert)

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 28, 2025, 23:10:29 pm »

Rør på plass.


* 20250327_213703.jpg (95.79 KB, 800x600 - vist 76 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!