oktober 31, 2025, 00:51:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning med Kerscher/CSP Skivebremser  (Lest 24 ganger)
Stig Ham 67
Supermedlem

Vis profil
« på: oktober 30, 2025, 09:42:42 am »

Jeg vil ha alt godkjent på bilen og ble jo også skivebremer fra Kerscher bak når det ble besluttet å gå for en 2,4 motor. Nå ble det jo ikke en slik motor, men en mindre på 2,1 og «kun» 110 hk
Startet siste del av godkjenningspross på slutten av sesongen 2024 og fikk time hos Biltilsynet Billingstad
Endte med å starte hele ombyggingsprossessen på nytt – alt måtte igjen dokumenteres og nye søknader. «Alt» fra tidligere godkjenninger og prosess tydelig rett i søppelkassa

Så begynte morroa, og det har fortsatt i hele 2025. Siste time i går på Risløkka hvor jeg trodde jeg hadde klaget og fikk møte noen representanter fra SFOOR. Men nei, var 2 «vanlige inspektører» - som var hyggelige de.
Men ikke lest historien og mine påstander etter kontakt med Emmi Kerscher og Hot Shop:
"Hallo Stig,

first of all: how did you Inspector test the brakes? Did he drive the car on the road or did he test on a machine? Brake machine does not bring the correct result as you have more wheight on rear axle because of your engine.
"
han forsetter:
"
We really do not have the problem that discs are too strong compared with front.”

Og fra Hot Shop:

"Hei,

Vi er ikke kjent med at dette er et problem. Her er det nok denne kontrolløren som tolker regelverket. Og der er det, meg bekjent, oppgitt krav og marginer for hvilken bremsekraft man skal ha på hver aksel ved et gitt trykk. Dette regelverket tar ikke hensyn til vektfordeling, meg kjent iallfall. Og det bli jo veldig feil på biler som har størst vekt bak.

I mine øyne, er det vanskelig å få for dårlig bremsekraft foran i forhold til bak.
"

Og nu sist også Teknisk fra Amcar, som også følger opp.
«Jeg har dessverre ikke fått anledning til å høre med vår SFOOR kontakt vedrørende denne problemstillingen (kjøretøy med motor bak), og møtet som skulle ha vært rett etter Oslo Motorshow har blitt forflyttet til midten av Januar.

I retningslinjene for ombygging av kjøretøy som er eldre enn 30 år, er det angitt en formel for beregning av minstediameter for skivebremser. I revisjonen av retningslinjene i oktober 2024 ble det anført et nytt punkt til kapittel 22, som angår nettopp dette med kjøretøy med hekkmontert motor:

Kilde: https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/~-4349-retningslinjer-for-bruk-av-kontrollorens-skjonn-iht.-bilforskriften--7-2-tredje-ledd-revisjon-07.pdf?v=49e8c8

Paradoksalt nok kreves det altså enda kraftigere bremser bak, selv om du i din sak i praksis har alt for høy bremsekraft bak med bremser som i utgangspunktet er for små iht. denne praksisen. Logisk sett vil jo skiver med større diameter gi større bremsekraft.

Etter formelen blir det da i praksis ikke mulig å få godkjent en boble med 9,5 x 279 mm skivebremser bak, uansett motoreffekt, da grunntallene i formelen gjør at det ved påslag av 30% på beregnet diameter overskrider 279 mm.
«

Så er det andre som har hatt samme greie og evnt montoret en slik «regulator»?
Jeg kan jo også fjerne skivebremser bak og gå for orginal trommel – skal da i teorien få den godkjent opp til 130 HK, og jeg er godt under
Skal også nu sies at jeg «manglet» kun 2% for å få den godkjent. Ble faktisk oppfordret til å levere en formell klage. Og har også vært en Karman Ghia med 2,4 motor som fikk samme negative svar. Vitest ikke hva denne personen gjør, men han parkerte bilen og kommer tilbake våren 2026

* Picture1.jpg (27 KB, 604x140 - vist 10 ganger.)
Loggført
Sveinf
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #1 på: oktober 30, 2025, 13:23:53 pm »

Hei! Har registrert bobla med samme type bremser(Opptil 160 hk). Kontolløren(Drammen) syntes bremsene bak tok alt for mye. Jeg henviste til TUV-papirene som fulgte med bremekitet, samt anbefalte han å prøvekjøre. Under prøvekjøringen så han at forhjul blokkerer først, samtidig "setter" bakstilling seg betraktelig. Resultatet er god bremsevirkning. Han godkjente bremsene utifra dette. Jeg kan muligens klare å finne godkjennelsespapirene og sende deg, om ønskelig. Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!