mai 04, 2025, 22:42:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Balljoint/Linkpin og Svingaksel - tråden  (Lest 1491 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 30, 2009, 13:42:02 pm »

Hadde vært morsomt med en tråd kun om hjulopphengssystemet og hvordan det virker, og hva endringer medfører.

Starten burde kanskje være å beskrive hva som skjer med dette under kompresjon / ekstensjon - endring i camber, toe, caster, stivhet etc.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 30, 2009, 16:23:55 pm »

Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg har ihvertfall lest litt om logikken bak Z-staget (kompensasjonsfjæra) som kom på Bobla sent på 60-tallet - dette har med stivhet å gjøre.

Enkelt sagt gjorde VW fjæringa bak mykere, mens de beholdt stivheten foran. I sving overføres derfor mer krefter til forakselen, og bilen blir mer understyrt. Z-staget slår inn ved full belastning/tungt lasta bil for å beholde kjøreegenskaper, og nok også for å temme litt av de verste camber-endringene bak. Det er altså ikke en kreningsstabilisator som sådan, da poenget nettopp var at bilen skulle være mykere bak.
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 31, 2009, 11:37:37 am »

Sjekke denne trånden, Mange gode forklaringer der
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619


Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 31, 2009, 12:35:52 pm »

Sjekke denne trånden, Mange gode forklaringer der
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619




Bra link!  Blei sittende å lese en stund der, gitt! Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mars 04, 2010, 20:34:41 pm »

Foran -

Når bilen presses mot bakken blir

Foran:
Camber - mer negativ
Toe-in - øker
Caster - minker

Bak:
Camber - mer negativ
Toe-in - øker

Korrekt?

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 11, 2010, 19:17:51 pm »

Hvordan bestemmer man de "optimale" hjulvinklene for sitt oppsett?

Kan kanskje noen anbefale noen bøker om hjuloppheng/styring/chassis oppsett?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!