Anders Peder
|
 |
« Svar #3 på: september 06, 2008, 22:46:09 pm » |
|
jeg har tilgang til sivilforsvarets nettsider da jeg er i en lokal FIG gruppe selv og her er et utdrag fra håndboken på den ene pumpa:
Sprøyten er utstyrt med den såkalte VW - Industrimotor. VW- Industrimotor type 126A er en luftkjølt, 4- sylindret, 4- takts bensinmotor, bygd i såkalt "bokser-utførelse", hvilket vil si at to og to sylindere står like overfor hverandre i 180 gr., altså liggende sylindere, plassert i horisontalplanet. En vifte sørger for luftkjølingen. Viften drives av motoren ved hjelp av en kilerem. Motoren har trykksmøring ved tannhjulspumpe, og en oljekjøler, plassert i den kalde luftstrømmen fra viften, som sørger for at oljen holdes passende avkjølt selv under høye belastninger i varmt vær. Bensintilførsel ved bensinpumpe, og for øvrig har motoren fall- forgasser og luftfilter. Motoren er utstyrt med bildynamo, men sprøyten har vanligvis ikke akkumulator. En spenningsregulator bidrar til at en uten videre kan ta ut strøm fra dynamoen til signallamper og lyskaster. Motoren har magnet tenning, og magneten er utstyrt med en sentrifugalregulator, som begrenser motorens turtall, en såkalt "turtallbegrenser". Den sikrer at motoren ikke kommer opp i det turtallområde hvor dens dreiemoment og sprøytens ytelse – avtar. Det vil si opp i det turtallområde hvor motorens dreiemoment er avtakende med økende turtall (fallende kurve). Motoren startes normalt med sveiv på de pumpene som er levert til Sivilforsvaret.
Motorens data: Ytelse: Maksimalt 46 HK ved 3600 rpm normalt (varighetsytelse 42 HK ved 3000 rpm) Høyeste turtall: 3800 rpm Boring: 86 mm Slag: 69 mm Volum: 1684 ccm Kompresjonsforhold: 7,7 : 1 Bensinforbruk: ca. 10 l/time eller ca. 310 g/HK time. Oljeforbruk: ca. 0,04 l/time. Magnet: Scintilla, med regulator for begrensning av motorens turtall. Dynamo: Bosch, 180 Watt, 6 Volt. Tennplugger: Bosch, W 175 T 1. Beru, W 225/14 U2, Champion L 85, (eventuelt identiske tennplugger). Elektrodeavstand: 0,4 til 0,5 mm Åpning i avbryteren: 0,3 til 0,4 mm Forgasser: Solex, type 32 PCI Olje: 1. kl. motorolje (Byttes en gang hvert år) Oljemengde: 2,5 l. Bensin: Vanlig 95 oktan bensin tilsatt blyerstatning. For øvrig vises til vedlegg bak i boken vedrørende motoren
|