mai 04, 2025, 18:17:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: atter en gang: Sveising av magnesium  (Lest 2387 ganger)
Gaute (alutig)
Supermedlem

Vis profil
« på: september 17, 2008, 23:12:59 pm »

Har lest litt om sveising av magnesium, og det som eg kommer fram til er at det tig sveises omtrent som alu.
Hvis det er noen som har erfaringer her så hadde det vært veldig interessant å få høre om de..
F.eks går det bra å sveise magnesium hvis eg fyller blåsekabinettet mitt med dekkgass (argon) og sveiser inni der, sånn at det ikke kommer luft til sveisen i det hele tatt?

Er en kompis som må få sveist ei blokk, og det er jo for gærnt! å måtte sende ting helt ned til MR. guru i Sandefjord for å få det gjort... Sjokkert

hjelp!
Loggført
Espen Sandbakken
Seniormedlem

Klubbløs #008

Vis profil
« Svar #1 på: september 18, 2008, 00:28:20 am »

Ingen lokale bedrifter rundt deg som driver med sveising av alu som kan ta det på seg. Jeg bor på et lite sted på toten og bare her finnes det opp til flere som tar på seg sånn for noen $ eller ei hel ei med noko godt oppi Gliser
Så slipper dere og reise helt til MR.guru i sandefjord.

espen
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Gaute (alutig)
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: september 18, 2008, 12:41:07 pm »

eg tig sveiser alu sjøl, men har aldri vært borti å sveise magnesium.
Vil gjerne prøve, men litt kjipt å sette fyr på blokka til kompisen hvis eg ikke må..  Tvilende
Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil

« Svar #3 på: september 18, 2008, 12:58:14 pm »

eg tig sveiser alu sjøl, men har aldri vært borti å sveise magnesium.
Vil gjerne prøve, men litt kjipt å sette fyr på blokka til kompisen hvis eg ikke må..  Tvilende

ADVARSEL::::

slipestøvet tar lettere fyr,,så vær så snill å bruk luftverktøy når du skal slipe..vet om en som slipte magnesium inn i et rom,,og skulle bare støvsuge etter på,han slo på støvsugeren og det smalt,plutselig så sto han omtrent i bare underbuksa..så magnesium skal du hvite hva du driver med,,tar det fyr så ikke slukk med vann ,ekspanderer ex anntall ganger med vann,,bruk salt å slukke med,,,
Loggført

Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 18, 2008, 13:19:20 pm »

Prøv på en annen blokk først da vel...  Det eneste du trenger er tilsats tråden. Blokkene består av en magn-alu legering og brenner ikke så fort som folk skal ha det til. Er faktisk vanskelig å få spon på over 1mm tykkelse til å brenne.

Dette klarer du fint.
Loggført

Gaute (alutig)
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: september 18, 2008, 13:51:34 pm »

takker både gammern og jee
på med pansertruse og fram med luftverktøy og saltbørse Blunker
egen tilsatstråd for magnesium? den er sikkert billig... Øyerulling
har ikke flere motorer enn jeg har bruk for desverre, så har lite å prøve på..
Loggført
Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 18, 2008, 14:01:38 pm »

Girkasser har tilnærmet samme legering.. ihvertfall tunnelkassene (dvs type 1 kasser etter 1960). Så du kan også trene på en slik.

Ellers kan defekte blokker for testing fåes hos meg... og sikkert mange andre her på forumet
Loggført

Gaute (alutig)
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: september 18, 2008, 22:23:00 pm »

Kanskje eg skulle prøvd å få kloa i gamlemaskinisten i  Bay,en til FreddyB. "Valgerd".
En mulighet for å treffe nordfjords svar på julio iglesias  Kysser(har hørt rykter om ett band)

Loggført
SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #8 på: september 21, 2008, 15:33:16 pm »

Tok noe dreiespon fra en AS41 blokk og satte fyr på. Brenner godt, men enda bedre med litt vann tilsatt  Gliser

« Siste redigering: september 21, 2008, 15:43:38 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 21, 2008, 23:23:07 pm »

Så fint spon fra magnesium bør du passe deg for når du maskinerer. Bruk raskere mating.... Dette sier jeg av egen selvlært erfaring. Kan fort oppstå varmegang ved bruk av godt brukte skjær. Og vips står fresen i full fyr. Da er det bare å ta to steg tilbake og vente til det er utbrent ;-)
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!