mai 04, 2025, 19:37:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor og girkasse overhaling/sammensetning  (Lest 2330 ganger)
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« på: september 20, 2008, 17:54:24 pm »

Jeg driver og lett overhaler motoren som skal inn i bilen jeg pusser opp.

Jeg har tatt den ganske så fra hverandre og nå tenkte jeg å bytte stempelfjærer/sjekke sylinderene. Når dette er gjort tenkte jeg å begynne sammenmonteringen igjen. Men jeg sliter med å få løs sylindere. Noen som har noen gode tips til dette? Jeg har hamret løs med gummihammer og prøvd å løsne opp med crc. Jeg har også brukt meisel og prøvd å benne det av/slå med gummihammer. Ser ikke ut til at dette har noe annen virkning enn å knekke/bøye ribbene.
Bør jeg ta meg bryet med dette eller bør jeg bare kjøre med den fram til motoren ikke vil mer, og da heller investere i nye deler til en motor?

Jeg lurer også på om det bør gjøres noe med stiftene? Forøvrig så fant jeg ut at stengene som dytter stiftene opp og igjen var litt forskjellige. De hadde riller i ene enden, i en ring rundt staven. Har det noen ting å si hvilken ende av denne staven som er inn i motoren og hvilken som er ut? De sto nemlig ikke i noe mønster når jeg plukket de ut.

Girkasse:
 Jeg skal sette sammen delene og lurer på hvilke deler (utover de jeg har) jeg trenger til dette. Kan jeg bruke vanlig fett (har fett og fettpresse fra biltema) på akslingen?
Noen som kan forklare meg enkelt hvordan jeg går fram for å sette sammen dette riktig?

Se bilder (dårlige fra mobilen)

* Mine Girkassedeler.JPG (27.59 KB, 450x338 - vist 104 ganger.)

* Mine Girkassedeler1.JPG (21.58 KB, 450x338 - vist 122 ganger.)

* Mine Girkassedeler2.JPG (22.34 KB, 450x338 - vist 121 ganger.)

* Mine Girkassedeler3.JPG (17.89 KB, 450x338 - vist 117 ganger.)

* Mine Girkassedeler4.JPG (18.59 KB, 450x338 - vist 108 ganger.)

* Mine Girkassedeler5.JPG (18.28 KB, 450x338 - vist 115 ganger.)

* Motor.JPG (23.38 KB, 450x338 - vist 119 ganger.)

*  (22.16 KB, 450x338 - vist 184 ganger.)
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Lid
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: september 20, 2008, 18:13:12 pm »

Det er veldig viktig å få akslene på girkasse på rett side. De ryker hvis de byttet plass.
Loggført
wide5
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 20, 2008, 18:25:07 pm »

Er viktig å få riktig klaring mellom fullcrumplatene og padleårene på akslene også..
en annen ting som også er viktig er å shimse opp sideplatene og akselrørene riktig. dette gjør du jo med alle de papirpakningene som fåes i forskjellig tykkelse.
gudd løkk
Loggført

VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 22, 2008, 15:15:30 pm »

Det er veldig viktig å få akslene på girkasse på rett side. De ryker hvis de byttet plass.

Hørte noen rykter om dette ja. Heldigvis har han som har demontert den merket hvilken som skal på venstre side. regner med at den som er umerket da skal på høyre side Blunker
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 22, 2008, 15:22:48 pm »

Er viktig å få riktig klaring mellom fullcrumplatene og padleårene på akslene også..
en annen ting som også er viktig er å shimse opp sideplatene og akselrørene riktig. dette gjør du jo med alle de papirpakningene som fåes i forskjellig tykkelse.
gudd løkk

"riktig klaring mellom fullcrumplatene og padleårene på akslene"
regner med at fullcromesplatene er de runde platene med hull i som ligger i ytterste enden av akselrøret og at padleårene er den enden som går ut som håndtaket på en padleåre på akslingen. Hva er i tilfelle riktig klaring? Hvordan justeres dette?

"å shimse opp sideplatene og akselrørene riktig"
Jeg er litt usikker på hva shimsing er så fint om du utdyper litt nærmere. Sideplatene på akselrørene, mener du da de "skålene" som er på den siden som skal festes til girkassa? Hva heter papirpakningene som jeg må kjøpe?

Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #5 på: september 22, 2008, 15:27:25 pm »

det er nok de han mener ja. Du får papirpakningene i et pakningssett til girkasse fra f.eks unneberg.
Kjøp et sett ekstra da du må shimse opp riktig og ikke alltid har nok med de som ligger i en pakke.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017

"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 22, 2008, 15:41:56 pm »

det er nok de han mener ja. Du får papirpakningene i et pakningssett til girkasse fra f.eks unneberg.
Kjøp et sett ekstra da du må shimse opp riktig og ikke alltid har nok med de som ligger i en pakke.

dvs at shimsing er finne riktig menge pakninger mellom to ting...?
Er disse pakningene det eneste jeg trenger før jeg går løs på dette? Er vel snakk om en slags plastkopp også som skal sitte over "skåla" som sitter på girkassa...? Hva skalgs fett bør jeg kjøpe til akslingen?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

wide5
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 22, 2008, 19:42:50 pm »

Hey...
Du trenger ikke fett inn i akslene. disse smøres av giroljen, da den renner ut i akslene..
Disse plastkoppene du snakker om heter daisyplates, og fåes kjøpt her og der..
Men mellom den sideplaten der daisyplaten ligger an, og lokket som henger på akselrøret skal det noen sekskantformede pakninger i papir i mellom. Det er jo meningen at akselrøret skal bevege seg fritt rundt, uten at det oppstår slark når du rykker akselrøret ut og inn..
Kjøp som nevnt et pakningsett, og kjøp med flere løse av den shimsepakningen.. Den fåes i flere tykkelser..
Disse fullcrum platene sitter inni diffen på hver sin side av den flate enden på akslen. (den jeg har kalt padleåre)
Disse må plasseres sånn at du får en viss klaring mellom aksel, og plater. Den klaringen står oppgitt i haynesboka. Den anbefaler jeg deg å kjøpe hvis du skal gjøre denne jobben selv. Der står dette forklart med bilder.
Platene kan bare settes inn på en måte, men hvis de er tatt ut, kan du risikere at det oppstår slark hvis de ikke kommer på rett plass igjen. derfor måle med bladsøker...
men kjøp den boka. den er god hjelp..   
Petter'n.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!