april 28, 2024, 14:35:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2387 med 51,5 IDA – 11 sekunders gatemotor !  (Lest 5023 ganger)
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« på: september 21, 2008, 23:54:04 pm »

Spesifikasjoner:
VW Magnesium blokk
86 mm DPR veiv med wedgemated svinghjul
5,7 " Eagle råder
FK 89 kam med 1,4 vippearmer
2 qrt sump
Lange AA sylindere
Wiseco stempler
MS 230 topper fra JPM (flower 240 cfm ved 16 mm løft)
http://www.jpmotorsport.se/
51,5 IDA fra Jay Cee
30 mm oljepumpe med Berg lokk/fullflow kit
1 7/8" header (ceramic coated) med polert rustfri 3" lyddemper. Custom made av A1
Manton støtstenger / JayCee støtstangrør
CR 11,1:1 = kjøres på vanlig pumpebensin
Komplett med kjøleblekk og alternator
MSD fordeler, coil og ledninger + MSD 6AL boks
KEP2 trykkplate med Daikin disc
(Bilde viser motoren med 009-fordeler istedenfor MSD som nå sitter på. Motoren har nå også annen åndeboks enn den på bildet)
 
Motor bygd i 2007 av kun nye deler. Lite kjørt. Beste tid på ¼ mila er 11,96 / 177,3 i en 63 boble (SCC08). Dette er så vidt jeg vet raskest i Norge for en gatekjørt boble uten turbo/lystgass. Motoren er per nå ikke bremset men bør ha rundt 230 HK. Motoren er bygd for å kunne kjøres på gata (går ikke varm). Motor står i bil og kan prøvekjøres av seriøst interesserte.

Selges for høstpris kr 67 000 (som er langt under selvkost).

Kan evt også selges som longblock.


* 2387ida.jpg (44.6 KB, 443x382 - vist 607 ganger.)
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 23, 2008, 16:43:21 pm »

Vurdere å dele motoren og selge noe og beholde noe selv. Noen som isåfall er interessert i en longblock uten topper (eller shortblock med stempel og sylindere litt avhengig av hvordan man ser det) ?

Shortblock er bygd av AJ Simms i 2007 og det er brukt kun nye kvalitetsdeler som skal tåle en støyt. Stemplene (Wiseco) er ferdig notchet for ventiler fra fabrikanten og gir god klaring med FK89, 1.4 vipper og ca 11,1 til 1 i komp.

Her er det bare å sette på et par passende topper og forgassere og kjøre ! Et billig alternativ for god kjørbarhet og bra effekt er f eks et sett vanlige CNC wedgeport-topper og 48 IDA. Bør gi godt over 200 hk og veldig god kjørbarhet med så stort motorvolum.
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« Svar #2 på: september 24, 2008, 10:54:11 am »

Pris på blokk med innmat,sylindre og stempler?


Mvh Tor?
Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 24, 2008, 11:37:11 am »


Hadde tenkt meg 25 000 kr for shortblock inkludert pinnebolter, stempel, synlindere og sump. 86 slag i VW blokk + wedgemate gjøre at det blir en del maskinering og tilpasning som fort koster tid og penger i tillegg til delekostnad.

Vil imidlertid helst også ha solgt topper før jeg deler motoren. Topper kan selges komplette med lashcaps, tilpassede 1,4 vippearmer fra AJ Simms (som er shimset i sideretning for å treffe ventiler riktig og slipt ned på hver vippearm for å gå klar av topper), matchportede IDA-innsug + sylinderkåper som er bearbeidet for å passe topper og innsug. CC på topper er så vidt jeg husker 47. Det gir en kompresjon som fungerer fint med pumpebensin fra motorstørrelser på 2387 og nedover.


 
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
Rune
Seniormedlem
****
Innlegg: 463
Bosted: Hamar


Tlf: 97753310


Vis profil
« Svar #4 på: september 24, 2008, 11:44:07 am »

PM
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: september 24, 2008, 11:49:56 am »

Gutter!

Det er ikke ofte en finner en motor som dette tilsalgs i Norge og ihvertfall ikke til den prisen som er nevnt her. Og for dem som vurderer å dele den opp, toppene som står på denne motoren er de absolutt beste toppene på markedet og INGEN topper der ute idag kan matche disse - uansett pris!

Personlig er jeg litt forbauset over at Nils selger denne så rimelig da jeg hadde håpet og trodd at markedet i Norge var på vei opp.

Lykke til med salget!

Mvh
Kalle

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: september 24, 2008, 12:47:09 pm »

Finnes det ikke en eneste en som har lyst til å kjøre 11,5 med gateboble i Norge?? Denne motoren har helt sikkert potensial til 11,5 sikkert raskere også!! Også den LYDEN da!!!!!
Loggført
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 24, 2008, 20:17:58 pm »

Har fått et bud på 17 000 kr for topper inkludert vipper, innsug og sylinderkåper. Har imidlertid ikke lyst til å dele opp motor kun for å selge topper. Noen som har lyst på shortblock mv ? Eller komplett motor ?

Motoren er ikke bremset/tunet slik den nå står og det er helt sikkert potensial for bedre tider enn 11,96 etter en runde i bremsebenken.

Årsaken til jeg evt selger motoren er at jeg i tillegg til et par gamle folkevogner også har små barn, full jobb, hus, hytte, båt, mc og sikkert også en del andre ting som krever tid  Tvilende Har derfor rett og slett ikke anledning til å bruke særlig mye tid på bilen. Dessuten har jeg nådd målet mitt om å komme ned på 11-tallet så kan heller noen andre få gleden av å kjøre 11,5 eller bedre Gliser
 

 

Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« Svar #8 på: september 24, 2008, 21:21:14 pm »

Er int i shortblokk,  men ble litt skremt av prisen. Har forståelse for att det koster penger å maskinere deler til en slik motor.
Hva er gjort med veiva?
Kamdrev?
Løftere?
Evt modifiseringer på blokka bortsett fra plass til veiv

mvh Tor
Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 25, 2008, 08:39:33 am »


Maskineringsjobbene på blokka er de vanlige: Utfresing for større sylindere inkludert å plane (”deck”) anlegg for sylindere, bore/gjenge for full flow og å fjerne gods for å gjøre plass til veiva. Med 86 slag er det imidlertid litt mer krevende å få plass til alt og fortsatt få det til å gå rundt. Ofte må det derfor prøvemonteres flere ganger før endelig montering og det blir det jo fort noen arbeidstimer av. Kanskje måtte det også fjernes gods fra kammen, men det vet jeg ikke om er gjort her. I tillegg er sylinderne kuttet til riktig lengde, honet for riktig klaring til stempler og stempelringene er kuttet for riktig end gap. Løftere og kamdrev  er det ikke gjort noe spesielt med.

Veiv og svinghjul er fra DPR og wedgemated for at svinghjulet ikke skal løsne + avbalansert. Mer om DPR her: http://www.dprmachine.com/ 

Fra jeg bestilte dette fra AJ Simms i California til jeg hadde det hjemme tok det ca 7 måneder og sluttkostnaden ble godt over 40 000 kr. Sett opp et regnestykke for tilsvarende motor med kun nye deler + maskinering + montering/tilpasning + frakt + norsk mva så havner du ganske sikkert på en tilsvarende sum. Husk å ta med alle smådeler som en ofte glemmer: Bolter/muttere, fordelerdrev,  shims til veiv og fordelerdrev, pakningsett, oljereduseringsventiler, kamplugg, simring veiv, alle lager + ”dowels” mv

Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« Svar #10 på: september 25, 2008, 23:24:40 pm »

Den er grei

Hadde ikke tenkt å satse så høyt,så lager vel motor selv .Kommer til å koste ,men skal prøve å gjøre  mye sjøl noe som er litt av moroa

Lykke til med salget

h Tor
Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 02, 2008, 13:31:21 pm »

Flere vil kjøpe toppene men ingen resten av motoren, så da stenger jeg butikken for denne gang og beholder (hele) motoren selv.
« Siste redigering: oktober 02, 2008, 13:34:33 pm av nilsg » Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 02, 2008, 14:17:46 pm »

Flere vil kjøpe toppene men ingen resten av motoren, så da stenger jeg butikken for denne gang og beholder (hele) motoren selv.

Har hørt at det er flere der ute som er i tankeboksen.... og som tenker på hele motoren. Så ikke gi opp med å selge den riktig enda. Gi folk litt mer tid.
« Siste redigering: oktober 02, 2008, 14:23:50 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 05, 2008, 15:05:43 pm »


Nå har jeg forsåvidt begynt å oppføre som om jeg skal beholde motoren (bestilt noen deler blant annet), men om det er noen som er interessert i mer enn toppene er det bare å ta kontakt så får vi se hva vi kommer fram til.
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 15, 2008, 18:57:01 pm »


Fortsatt mulig å kjøpe denne samlet.

Har kjøpere til deler av motoren men er nølende til å splitte den opp.

En nesten ubrukt LM-1 bredbåndslambda kan følge med på kjøpet om noen kjøper hele motoren før jeg ombestemmer meg. ;-)

http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 15, 2008, 21:15:42 pm »


Fortsatt mulig å kjøpe denne samlet.

Har kjøpere til deler av motoren men er nølende til å splitte den opp.

En nesten ubrukt LM-1 bredbåndslambda kan følge med på kjøpet om noen kjøper hele motoren før jeg ombestemmer meg. ;-)

http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php


Jeg kjøper LM1`en hvis det blir delesalg...
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 20, 2008, 17:49:34 pm »


Fortsatt ingen kjøpere så da beholder jeg motoren selv.

Ett unntak: Lange AA-sylindere og Wiseco stempler som nå sitter på motoren vil bli bli lagt ut for salg når jeg har demonterte dem, men om noen er interessert nå er det bare å ta kontakt. Stemplene er notchet for ventiler fra fabrikanten.

Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!