KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #30 på: september 25, 2010, 18:17:54 pm » |
|
hmm, ting kan gjøres på mange forskjellige måter. Alle kan gi bra resultat, men det er ikke tvil om at enkelte metoder betyr fantastisk mye mer jobb... Her lurer Vidar på honing av orginalsylindre i en sliten motor. Det å spenne dette opp i hue og ræv for å måle om dette er rundt eller ikke, er den tunge måten. Det er snakk om en orginal motor som ikke holder seg over 5000 rpm. Sylindrene er neppe 100% runde, akkurat som på en helt ny sylinder. Men det fine er at det egentlig ikke er så viktig ut fra hva det er og hva det skal brukes til. Han vil få fine smørespor uansett, og det er det som i denne sammengeng er det viktige. Så det utstyret du linker til holder lenge til ønsket jobb Urundt eller ikke, det er uansett starten som skal til for å få mange flere mil ut av en gammel sliter enig. sett ting i perspektiv
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #31 på: september 25, 2010, 18:25:10 pm » |
|
Som en svenske så fint har sagt: "Stresshoning är samma sak som stresshantering. Stresshantering går ut på att lära sig vända negativ stress till positiv energi." Jeg er ingen guru her - men dette er mye brukt for å begrense leakdown - spesielt i den verden der motoren ikke er NA 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #32 på: september 25, 2010, 22:07:01 pm » |
|
Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.
En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-
|
|
« Siste redigering: september 26, 2010, 09:10:37 am av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #33 på: september 25, 2010, 22:26:27 pm » |
|
For å få full nytte av 100% runde sylindre bør en være 100% sikker på at stemplene er 100% runde dem også. Men hva hjelper det at sylindre og stempler er 100% runde er ikke stempelringene 100% like tykke over alt? Og hva om spennet ut er 1% mer til høyre en til venstre? Spørsmålet er hvor langt skal strikken tøyes? Jeg tviler ikke på at det optimale er 100% runde sylindre, men jeg er rimelig sikker på at det i dette tilfellet er helt likegyldig for ønsket resultat 
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #34 på: september 26, 2010, 00:46:26 am » |
|
Fine og informative videoer det her. (selv om jeg ble en smule kvalm av å se fokusen pulsere i den første videoen)
Som Rabben er inne på er det snakk om å se ting i perspektiv. Det er en bruksmotor som skal lett og raskt overhales uten for mye arbeid.
Jeg tror derfor at jeg går for biltema sitt honeverktøy koblet på en batteridrill på en cylinger spent fast slik som i andre video. Satser på å smøre med multispray. Tror jeg starter drillen inne i cylinderen siden jeg er litt redd for å ta kantene på cylinderen dersom jeg starter utenfor og skal treffe eksakt i hullet. Drille ca 10-12 sekunder med klokka der de siste sekundene har økt pulsering opp og ned av drillen/honeverktøyet. Tar en ny tilsvarende runde etterpå, men da i retning mot klokka. Rengjør og smører med litt motorolje etterpå.
Jeg tror dette duger greit i forhold til hva jeg trenger/hva jeg har planer om å legge ned i tid/penger på dette.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #36 på: oktober 10, 2010, 20:08:19 pm » |
|
Sånn stempelfjær holder kan du låne av meg Vidar,har den første du linket til.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #37 på: oktober 10, 2010, 20:16:59 pm » |
|
Suverent! Jeg ringer deg til uka.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #38 på: oktober 10, 2010, 23:10:24 pm » |
|
liten grei snutt om honing å litt reklame for selve honeverktøyet... å dette hone utstyret er jo ikke så sinnsykt mye dyrere enn biltema sitt  Men dårligere enn Biltema sitt, uten å tråkke noen på tærne. For å sitere en lærer jeg en gang hadde :" Flex Hone skulle vært forbudt å selge" Det er noe i det, da det følger alle ujevnheter i sylinderen, istedet for å legge slitekantene slik som flatsteiner gjør. Flex Hone er greit om en har en sylinder uten betydelig slitasje ( kun lett sylinderpolering ) som kun er tilfellet ved "ny" sylinder som har gått med feil smøring, der en bare vil rue opp sylinderveggen med noen få jukk, men når en første har demontert alt og står med den godt brukte sylinderen i hånda, så kan en vel liksågodt bruke et verktøy som gir best mulig resultat, altså flatsteiner. Tips til trådstarter - Honestripene bør ha en vinkel på 30°. Bruk lav fart på drillen, og tynn olje. Avslutt med fin stein, så blir det flott resultat skal du se 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #39 på: oktober 11, 2010, 09:27:00 am » |
|
Trådstarter er meget førnøyd etter å ha lest dette....etter å ha honet sylinderne sine  Vi brukte biltema sitt. satte sylinder opp ned i en boks med diesel og honet i vei. Da smører det og vasker bort metall på en gang. Nå var dette mest for å få i gang motor og se at alt funket. blir nok nye sylindre gjennom vinter tenker jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #40 på: februar 10, 2014, 10:27:57 am » |
|
Hei. Tar opp igjen en gammel tråd, da den kan være aktuell igjen. Noen flere som har erfaringer med dette?
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #41 på: februar 11, 2014, 00:40:46 am » |
|
Er vel nevnt det som bør nevnes her egentlig. Er en tendens på forumet her at når noen spør om en i utgangspunnktet enkel ting, greier altid noen å hoste opp de mest avanserte og tekniske løsninger som mulig er.
Er det overhaling av en gammel sliter: hon med biltemaverktøy og drill.
Er det en race motor eller noe man skal kjøre verden rundt med: ta sylindrene til en ekspert.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #42 på: mars 28, 2014, 15:56:00 pm » |
|
Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.
En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-
Slipt? hvor mye fikk du slipt/hont vekk? og var det per sylinder? Og hvor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #43 på: mars 28, 2014, 21:32:45 pm » |
|
Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.
En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-
Slipt? hvor mye fikk du slipt/hont vekk? og var det per sylinder? Og hvor? Jeg tok mine Autocraft sylindre til Sørlandet Cylinderservice ved Sørlandsparken. Dette kan dem. Vi spente opp og målte rundhet med og uten moment. En moderne Sunnen maskin tok seg av honingen og deretter slipingen for å runde av kantene. Klar anbefaling! Nå er dette noen år siden men jeg kjørte forbi sjappa i romjula og de var det fortsatt. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|