Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #150 på: mars 30, 2009, 12:45:45 pm » |
|
I går fikk jeg gjort mesteparten av tilpasningen av eksosen. Jeg endte opp med å korte F-rørene ca 8 cm, og med flensen sveist på vendt litt nedover gikk grenrøret og potta akkuratt klar av karosseriet. Først boltet jeg fast F-rørene til longblock'en, så kuttet jeg av flensene. Deretter monterte jeg motoren i bilen, og kuttet først 5-6 cm av rørene. Så tok jeg noen mål og så litt på hvordan grenrøret måtte bli hengende for å gå klar av bilen, før jeg fikk kuttet de til ordentlig. Så boltet jeg de løse flensene fast i grenrøret, og fikk holdt dette opp i en grei posisjon ved hjelp av en jekk og noe teip. Så punktsveiste jeg flensene fast, tok motoren ut igjen, og fikk helsveist oppsiden av de. For å komme til på undersiden fant jeg ut at det var enklest om jeg bare boltet av F-rørene, men beholdt grenrøret boltet fast. Alt i alt synes jeg det ble ganske vellykket, og jeg tror faktisk det ble ganske tett også. Jeg kommer nok til å lage et slags oppheng for potta for at alt ikke henger rett på toppene, kutte av enderøret og sveise dette på igjen i en "penere" vinkel, og lage noe blekk for å stoppe strålevarmen fra oljefilteret og olje dip-stick adapteren. 
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #151 på: mai 01, 2009, 23:24:21 pm » |
|
En kjapp oppdatering her nå før jeg går i seng: Det har vert lite oppdateringer i tråden min den siste måneden, og grunnen til dette er at jeg har stått på hele kveldene i garasjen og ikke orket å skrive oppdateringer. Men nå er jeg kommet så langt at motoren er montert i bilen, bilen begynner å bli komplett, og motoren er nesten klar for oppstart. Det eneste som mangler er å fylle olje, og noe småplukk. Derfor satser jeg på oppstart og innkjøring av kam og løftere i løpet av morgendagen!  Så om du synes dette hørtes interessant ut å være med på, eller har gjort dette før og har tips å triks å komme med (noe som kommer veldig godt med!), så er det bare å ta kontakt, nummeret står i signaturen. Jeg befinner meg på Birkeland Folkehøgskole, ca 25 minutter fra Kristiansand, 15 minutter fra Lillesand, og jeg kommer til å befinne meg i verkstedet omtrent hele lørdagen.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #152 på: mai 01, 2009, 23:43:57 pm » |
|
lykke til 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #153 på: mai 02, 2009, 18:33:48 pm » |
|
Jeg var i garasjen i hele dag, og ca 15.00 fikk jeg start på motoren!  Like etterpå så jeg en oljelekkasje, så jeg skrudde av motoren i en farlig fart. Deretter rant det ut ca 1-2 liter olje på gulvet under motoren  Såvidt jeg klarte å se kom oljen fra over blokka, så jeg tipper det er oljekjøleren eller adapteren som er gått til hel****, så nå er jeg begynt på demontering for å bekrefte dette. Så om noen har en fungerende oljekjøler fra en T1-motor liggende så er jeg veldig interessert i denne. Helst i nærheten av Birkeland/Kristiansand slik at jeg kan få hentet den i løpet av i dag eller i morgen, men alt er av interesse. Helst kontakt over mobil, da jeg blir i verkstedet hele kvelden. ...Da bærer det ut i verkstedet igjen!
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #154 på: mai 02, 2009, 18:40:01 pm » |
|
Hvorfor bruker du ikke t4 kjøleren?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #155 på: mai 02, 2009, 23:19:12 pm » |
|
Jeg har blitt fortalt at T4 motorer generelt ikke har problemer med kjølinga, så derfor velger jeg å først prøve med en T1 kjøler. Så skal jeg heller bytte til T4 om jeg finner ut at olja blir for varm. Når en tenker seg om vil jo heller ikke T4 kjøleren får mer luftstrøm over seg enn T1 kjøleren, siden den større flaten til T4 kjøleren gjør at lufta går tregere gjennom. Uansett, etter å ha fått lurt ut viftehuset og tatt ut oljekjøleren så jeg at det ikke var kjøleren som var ødelagt, men den ene epoxy-pluggen jeg hadde laget for å tette igjen de originale oljekanalene i oljekjøler-braketten hadde blitt trykt ut. Så da gav jeg opp det, og borret opp, gjenget og skrudde i en bolt i begge hullene istedenfor. Selvsagt med plenty permatex gjengelås på, så satser jeg på at det holder tett. Så da blir det oppstart for andre gang i morgen, og innkjøring av kam og løftere. Og fortsatt gjelder invitasjonen til alle som vil komme å ta en titt; jeg befinner meg nok i verkstedet hele dagen og kvelden. Bare ta en tlf først slik at jeg vet om det 
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #156 på: mai 03, 2009, 14:04:31 pm » |
|
Da har jeg fått sammen motoren igjen og fått start på den. Men oljetrykket ligger på ca 50 psi (~3,4 bar) ved 7-800 rpm, er ikke dette litt høyt? Dette er med kald motor, jeg har kun hatt den i gang ca 20 sekunder x 2.
Hva kan isåfall skape dette problemet?
EDIT: Jeg har på SAE 30 innkjøringsolje.
|
|
« Siste redigering: mai 03, 2009, 14:06:17 pm av Filip/purity »
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #157 på: mai 03, 2009, 22:06:27 pm » |
|
Da var oljelekkasjene reparert, og kam/løftere innkjørt. Men jeg skulle fått justert tenninga og forgasserne mine ordentlig, så om noen her har god peiling på dette, og tid til å komme oppom en av de nærmeste dagene så hadde jeg vert evig takknemlig! Det blir selvsagt betaling for arbeidet, raske penger om du har gjort dette noen ganger før 
|
|
« Siste redigering: mai 03, 2009, 22:13:27 pm av Filip/purity »
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #158 på: mai 21, 2009, 11:13:50 am » |
|
Tenkte bare jeg skulle ta en siste oppdatering i denne tråden. Jeg fikk justert motoren sånn noenlunde, og den holdt hele veien hjem fra Birkeland til Karmøy (ca 4 timer kjøring)! Selv med fullastet bil drog den veldig godt, og jeg er kjempefornøyd. Bunndraget i denne motoren er bare helt fantastisk!  Det eneste som mangler nå er litt småjusteringer, den går kun på tre sylindre på tomgang, men den siste kommer med en gang jeg gir på litt. Dette tror jeg er fordi akslingen til spjeldene i den ene forgasseren er litt bøyd. Jeg har rettet det noe, men ikke nok viser det seg.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #159 på: mai 21, 2009, 11:22:58 am » |
|
så bra du er i gang da har du noen bilder av motoren ferdig installert i bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #160 på: mai 30, 2009, 21:31:10 pm » |
|
Det ser ikke så veldig flott ut, men det fungerer ihvertfall  
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #161 på: august 02, 2012, 22:06:46 pm » |
|
Har du flere bilder av den før du satte den inn i bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #162 på: august 06, 2012, 11:05:11 am » |
|
Nei. Men hva tenkte du på? Motoren skal snart ut igjen, så kan sikkert ordne noen nye bilder.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #163 på: august 06, 2012, 11:13:44 am » |
|
Lurer på om jeg skal gjøre noe av det samme eller putte den inn i bussen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #164 på: august 07, 2012, 22:42:24 pm » |
|
Motoren er ute nå, så du får si ifra om det er noe du vil ha bilder av.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #165 på: august 15, 2012, 12:24:41 pm » |
|
Du kan si litt om erfaring etter par år i bruk? Kjørte du mye eller? Hvordan går det med kjøling?
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #166 på: august 15, 2012, 14:04:43 pm » |
|
Motoren gikk som ei kule! Jeg fikk den aldri til å gå rent på tomgang (den gikk bare på 3 sylindre på tomgang), men dette forsvant ved litt gass. Dette mistenker jeg nå kan skyldes litt høyt bensintrykk, slik at gasserne flommer over.
Den gikk som bruksbil en sommer, og fungerte bra som det. Jeg har ingen temp-følere på toppene, men kan i alle fall si at oljetemperaturen aldri ble spesielt høy, dette på tross av at jeg brukte T1 oljekjøleren og ikke T4 oljekjøleren som er større. Sånn sett burde jeg kanskje koblet opp termostaten til åpne/lukke mekanismen i viftehuset, for denne har jeg bare stripset fast i full åpen posisjon.
Motoren er nå tatt ut av bilen, pakket bort og satt til lagring. Bilen er solgt. Satser på å få meg en ny boble om et par år som jeg kan ha motoren i, når jeg er ferdig meg studiene og flytter hjem igjen fra Oslo.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
|