SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« på: november 21, 2007, 13:55:22 pm » |
|
...ja - hvilken bil er det?
Jeg har min Februar 1956-modell og har trodd at den var eldst. TomR og andre i Olsomiljøet har i flere år snakket om et par biler som etter sigende skulle være enda eldre, sogar 55-modeller. Hva vet DU? Hvem har landets eldste Ghia?
For å utvide litt....hvor mange low light Ghiaer finnes det egentlig...if you know of one...post it here, og gjerne med bilde.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
    
Innlegg: 752
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: november 21, 2007, 15:17:06 pm » |
|
Leif har jo en low light som er konvertert til high light... det er jo den gamle bjorli bilen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2 på: november 21, 2007, 21:50:38 pm » |
|
Jeg har en low-light (dvs hadde, er ikke mye igjen av den). Trodde det var en '59, men det påstås at det var en '57 siden den hadde 2 separate justeringer for friskluften, en på hver side av dashen. Den dashen er det eneste som er igjen, og skal i '62n min. Har papirer og bunnplata, da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
    
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen
|
 |
« Svar #3 på: november 21, 2007, 23:08:39 pm » |
|
I området Hokksund/Kongsberg vet jeg om to low light Ghiaer, den ene har stått under en låve i mange år, ble fjernet for noen få år siden. Den andre er påbegynt en restaurering for 15-20 år siden.
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #4 på: november 21, 2007, 23:13:10 pm » |
|
Den røde som NHH hadde for mange år siden og ble solgt til Oslo var vel en 55 modell hvis jeg ikke husker helt feil. Mulig den du tenker på Øystein? Husker ikke hva han kalte seg, men frekventere tuju før iallefall
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #5 på: november 21, 2007, 23:34:14 pm » |
|
Den røde som NHH hadde for mange år siden og ble solgt til Oslo var vel en 55 modell hvis jeg ikke husker helt feil. Mulig den du tenker på Øystein? Husker ikke hva han kalte seg, men frekventere tuju før iallefall
Spennende... jeg har ikke tenkt på den. Det har vært snakk om en hvit en i alle år. NHH - er du her inne og kan kommentere?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #6 på: november 22, 2007, 00:47:41 am » |
|
Kosmonaut kalte han seg tror jeg. Vet jeg har sett denne en gang. Mulig det var på ett møte i Oslo Vwklubb
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #8 på: november 22, 2007, 15:16:30 pm » |
|
veit om en 59 org cab i oppland. men ikke eldst uansett da , men kanskje eldste cab ..
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Bøggymæn
Seniormedlem
   
Innlegg: 294
Bosted: Heddal
Heitradal Bublelaug
|
 |
« Svar #9 på: november 22, 2007, 15:40:53 pm » |
|
Jeg har en 59 mod, i molekyler  Blir plutselig ferdig 
|
|
|
Loggført
|
Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og.. - 1969 Baja Bug - 65-66 T1 Bastard - 1959 Karmann Ghia Lowlight - Fiberfab Aztec gt
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #10 på: november 22, 2007, 17:08:35 pm » |
|
Denne bilen må jo være et glimrende utganspunkt for en som vil bygge en slalom racer, i og med at hjulbuene bak allerede er modifisert for breie hjul.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #11 på: november 22, 2007, 21:12:54 pm » |
|
Jepp er den bilen ja. Godt jeg husket den i det hele tatt egentlig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Autonaut
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #12 på: november 23, 2007, 15:09:47 pm » |
|
Den røde Ghiaen NHH hadde er en 1957-modell. Den står nå i garasjen min på Liland i Nordland.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
    
Innlegg: 752
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #13 på: november 23, 2007, 17:44:42 pm » |
|
Den bilen Jøran.. er bare helt konge som den er... det er gjort så mange modifiseringer på den bilen... det er bla t-3 bakstilling på den, som gjorde at bakskjermene måtte vike plassen... det er puma, og det er røde koni rundt om... den er helt konge å kjøre... den er helt klart et kjempe emne å bygge slalom racer av... Hvem blir først i Norge?  ?? Alien
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Taj
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: november 27, 2007, 00:37:34 am » |
|
Hei! Jeg har 2 stk. Er ikke sikker på fødselsdatoer, men den ene er registrert førstegang i Sverige våren 56. Vistnok kjøpt ny av en svensk skuespiller. Har vært i Norge i 15 - 20 år nå. Jeg kjøpte av første norske eier, som hadde sporet histore (fått brev av svensken). Den andre er førstegangsregistrert i Norge rundt 60. Skal være en 56 iflg han jeg kjøpte av, men er ikke sikker da det står skrevet 57 modell på de norske papirene. Har ikke fått kontrollert chassinr enda.... Begge bilene er restaureringsobjekter. Den ene rød/sort den andre også, men orginal helsort.
Hilsen Trond
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #15 på: november 27, 2007, 03:21:40 am » |
|
Den ene av disse...kommer den fra verksmester Aasum på Kongsvinger?
Spennende samling! Kan du legge inn chassisnr her...ihvertfall alle siffer foruten de to siste...jeg har lister som kan datere dem.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Taj
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: november 27, 2007, 08:46:04 am » |
|
Stemmer det. Chassinr er 1386395. Har ikke nr på den andre tilgjengelig nå, så det må sjekkes. Kommer tilbake med det.
Hilsen Trond
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Taj
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: november 28, 2007, 15:11:30 pm » |
|
Da har jeg sjekket den andre bilen. Iflg. tollkort er denne førstegangsregistrert 25.mai 1956. Eid i Sverige av skuespiller? Erik Ekløf. Bilen er importert til norge av en kar ved navn Krog fra Askim. Chassinr på denne er 111329. Hadde vært artig om du finner ut datoene på disse, så jeg vet hva jeg eier  Hilsen Trond
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Taj
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #18 på: desember 05, 2007, 22:44:54 pm » |
|
Da har jeg hørt at den ene bilen trolig er fra des 56 mens den andre er litt merkelig mht. nummer. Blir et tall for lite iht de oversikter jeg har sett (kan være jeg har fått to for lite). Hvis det er to tall til blir det et for mye  Legger man til et tall, ser det ut som at bilen kan være fra ca mars 56. Kan vel stemme siden den er førstegangsreg. mai 56. Det står også preget et firesiffret karosserinummer i fronten på denne (bak reservehjul). Kan det ha noe med produksjonsnr? Får du ut noe mer opplysninger her av dine tabeller, SplitMan? Jeg tenker å bestille "fødselsattest" fra Wolfsburg, så får jeg vel de opplysninger som er. Hilsen Trond
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Aasum
Nybegynner

Innlegg: 35
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: desember 06, 2007, 09:44:44 am » |
|
Den ene av disse...kommer den fra verksmester Aasum på Kongsvinger? Det stemmer nok det at den ene kommer fra Kongsvinger.Hei igjen Trond  Sitter på 2 ghiaer selv,en 58 mod coupe og en 69 mod cab. Atle
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Taj
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: desember 06, 2007, 17:16:40 pm » |
|
Takk for sist Atle! Da var du på nett du og. Og så har du fått deg en low light coupe igjen ser jeg  Hilsen Trond
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
trOND
Medlem
  
Innlegg: 176
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #21 på: desember 07, 2007, 15:30:15 pm » |
|
Veldig mange Ghiaer rundt om kring  , om en stund må det jo arrangeres et eget treff....eller?
|
|
|
Loggført
|
“There is no such thing as fun for the whole family.”
Karmann Ghia 1970 modell VW Golf C 1983 modell
|
|
|
trOND
Medlem
  
Innlegg: 176
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #22 på: desember 09, 2007, 19:59:12 pm » |
|
Var inne på nettet i går, og da fant jeg denne artikkelen: 1956 Karmann Ghia - Hvordan en drøm ble virkelighet "Bilen er produserrt tidlig i April 1956. I følge det amerikanske "Early Karmann-Ghia Registry" er dette den 20. eldste kjente Karmann Ghia i verden i dag". http://tvwk.tripod.com/profil/asphjell.htmlEr det noen som kjenner til status på denne bilen?? mvh Trond
|
|
|
Loggført
|
“There is no such thing as fun for the whole family.”
Karmann Ghia 1970 modell VW Golf C 1983 modell
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #24 på: desember 09, 2007, 21:03:17 pm » |
|
Wow...det var lenge siden. Husker ikke engang å ha skrevet det der, viste virkelig ikke at det lå ute på nettet. Det er min bil, den samme som er omtalt først i denne tråden. Det aller mest skremmende er at statusen på bilen i dag egentlig er akkurat som beskrevet i denne artikkelen ... skrevet for utrolige ti år siden...træg trønder ja.
|
|
« Siste redigering: desember 09, 2007, 21:35:10 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #26 på: desember 09, 2007, 21:26:25 pm » |
|
Den siste der har gått i Hortens-distriktet, har den ikke?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
trOND
Medlem
  
Innlegg: 176
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #27 på: desember 09, 2007, 23:37:59 pm » |
|
He-He.....hadde mistanke om at du kansje hadde satt bilen litt på vent, SplitMan, men nå kan du jo blåse støvet av bilen, og lage en tråd på vårt eget Ghia forum? Har du bilder kan du jo legge dem ut?  mvh Trond
|
|
|
Loggført
|
“There is no such thing as fun for the whole family.”
Karmann Ghia 1970 modell VW Golf C 1983 modell
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #28 på: juli 09, 2008, 12:37:31 pm » |
|
Hva er nummeret i fronten (bodynumber) - dette skal gjenspeiles i chassisnumber etter det jeg har skjønt...Jeg skjønner ikke helt dette siden de tre siste i bodynumber er stemplet på kaross (plate på de aller eldste) - panser og dører for å matche dem på bilen - er bodynummer 12345 så er 345 stemplet på de forannevnte deler). Men har de nummerne noen relevans til chassisnummer? Mvh Tom R Da har jeg hørt at den ene bilen trolig er fra des 56 mens den andre er litt merkelig mht. nummer. Blir et tall for lite iht de oversikter jeg har sett (kan være jeg har fått to for lite). Hvis det er to tall til blir det et for mye  Legger man til et tall, ser det ut som at bilen kan være fra ca mars 56. Kan vel stemme siden den er førstegangsreg. mai 56. Det står også preget et firesiffret karosserinummer i fronten på denne (bak reservehjul). Kan det ha noe med produksjonsnr? Får du ut noe mer opplysninger her av dine tabeller, SplitMan? Jeg tenker å bestille "fødselsattest" fra Wolfsburg, så får jeg vel de opplysninger som er. Hilsen Trond
|
|
« Siste redigering: juli 10, 2008, 19:03:33 pm av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #29 på: september 12, 2008, 12:11:26 pm » |
|
14. Oktober 1955 (fødselsattest fra Wolfsburg), har siden slutten på 50 tallet vært eldste bil i Norge 
|
|
« Siste redigering: september 12, 2008, 22:02:37 pm av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
|