Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
SveinT:
Ser nå at det er to røde som går fremover i strømpen. Normalt skulle det vært en ledning rett fa batteriet her, ja. Noe har nok koblet om en gang i tiden av ukjente årsaker for meg? Det er nok derfor de har lagt opp en ekstra ledning fra starter til dynamo for å erstatte den de har fjernet under baksetet. Viss ikke du har fjernet den ekstra ledningen fra starteren, bør du koble den til på dynamoens B+ slik at det blir to tykke der. Da har du fått plussen inn i systemet.
Mulig den sorte ledningen er styrespenning fra bryteren til bakrutevarmen?
Også mulig at den tynneste av de to røde i samme strømpe, egentlig er til innslagsreleet. Da må den ikke være koblet sammen med pluss, men den ledningen som går til innslaget på starteren.
FooZ:
Ledningsnettet er nytt, så her gjøres alt for første gang. :)
Jeg tror du har rett ang svart ledning til bakrutevarmevarme,
den tynneste av de røde fram til sikringsboksen er nok #50 som skal til starteren,
så nå er den koblet til startersolenoiden,
og de tre røde kablene som er koblet sammen er:
1 stk fra dynamo, 1 stk fram til sikringsboks, og 1stk direkte til batteri.
Nå begynner det å gi litt mer mening her ;D
Jeg har ledningene fra rattstammen klar,
og starter kobling av ledningene fra tenningsnøkkelen først, det er kun 4stk, og burde gå relativt greit.
Da får jeg sjekket at startermotoren er koblet rett, og fungerer,
så er det litt småknoting for å koble ferdig elektronisk fordeler,
slenge på pluggledninger,
koble til en liten bensintank, og prøvestarte monsteret :P
Da blir lading sjekket i same slengen.
Takker for hjelp, jeg må kansje finne en annen plass å få hjelp til kobling av resten av ledningsnettet,
siden denne bloggen er hovedsaklig dynamo/lade-relaterte problemstillinger :)
SveinT:
Det bildet så veldig bra ut, ja. Lykke til videre.
BerntsenA:
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg spør likevel.
Er nylig blitt eier av en '74 1303S, og etter et par måneder nå, så begynte ladelampen å lyse under kjøring.
Testet etter beste evne etter beskrivelsen i tråden, og ser at jeg ikke får 12V mellom den blå ledningen fra regulatoren og jord når bilen sviver
Jeg får heller ingenting mellom D+ på releet og jord.
Generatoren gir 12,5 V mellom B+ og huset på tomgang, og dette måler jeg også på batteriet.
Er det releet som må byttes?
Det ser jo ut til at den lader til batteriet, men ikke gir strøm frem til ladelampen når motoren sviver. Kan jeg likevel kjøre?
Noen timer senere: Fant feilen. Var dårlig kontakt på D- på releet. Kabelen satt ikke som den skulle i "huset".
Nå virker alt som det skal igjen. måtte feire med en liten kjøretur :)
SveinT:
Fant frem noen dynamoer i dag. Et par av de hadde noen merkelige feil. Den ene har lageret nærmest vifta skjært seg, og begynt å rotere i lagerhuset. Må ha lagd en del ulyder, for her har det slitt hull i metallet.
Den andre vil jeg tippe har fått ubalanse i vifta og fått så kraftige vibrasjoner at bakdekselet har knekt. Ubalansen kan ha kommet av at noe har blitt sugd inn i vifta. Har sett de som har en fille liggende i motorrommet for å tørke av oljepeilepinnen på. Plutselig er filla borte ::)
0.jpg (64.95 KB. 800x468 - vist 1044 ganger.)
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side