Reparasjon / feilsøking på ladesystemet

<< < (9/23) > >>

lasvegas:
Målelampen er defekt.

Tenning av = Ladelampe
Tenning på = Oljelampe
Motor på = ingen av delene (selv om når jeg bruker mer og mer strøm, slik som fløyte, langlys, gasse, lyser det litt rødt i ladelampen.)

Hvordan finner jeg ut om ladereleet har brent seg fast? Og hvordan kan jeg fikse dette?

edit: og hvordan ser jeg at det lades riktig?

SveinT:
På releet er det en skrue midt på lokket som holder det fast. (gjerne under noe hvit forseglingsguffe)
Nærmest B+ kontakten er det et kontaktsett som jeg har satt en rød ring rundt. Vil tro at dette ikke beveger seg slik det burde. Skal være god klaring når releet er spenningsløst. Du kan prøve og lirke det fra hverandre og pusse kontaktpunktene, men det er nok en annen grunn til at det har satt seg. Kom gjerne med bilder når du har åpnet det  ;)
Riktig lading finner du med å måle spenningen på batteriet. Normalt litt over 12volt når motoren ikke sviver, og helst over 14volt når den sviver/lader.

VAG82:
Jeg skal montere en 1600 AH motor i min nyinnkjøpte 65 mod. 1200 boble som ikke har originalt ledningsnett.

Jeg har en vekselstrømsdynamo med ekstern regulator.
Både regulator og dynamo er merket med:
DF, D+ og D-

Skal DF på dynamo kobles til DF på regulator, D+ på dynamo til D+ på regulator, samft DF på dynamo til regulator? Og den blå ledningen fra ladelampa til D+?
Til høyre i motorrommet er det også en ledning som ser ut for å ha gått til dynamo. Den har jeg målt og går til Klemme 30 på tenningsbryteren. Hvor skal denne på dynamoen?

SveinT:
Ser ut til at du tenker helt rett med alle de tynne ledningene. Normalt trodde jeg 6voltere hadde to tykkere ledninger. En fra starter og en til 30 på tenningsbryter. Begge disse skal i så fall inn på den skruen som er merket B+ på dynamoen.

VAG82:
Takk for informasjonen SveinT!

Hva som har vært originalt på bilen vet jeg ikke, men skal se litt på hva som er i området der den forrige laderegulatoren sto.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side