Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Tistlo:
Me fant feilen. Det var ikkje regulatoren, men heller dynamoen. Den leverte 12v ut DF heile tida, og etter å ha skifta den var alt i boks. minus att ladelampen lyste heile tida(blå kabel kobla til d+) Men ladespenninga var berre 14.2, pga att dynamoen sikkert var litt dårleg.
Veit du korti ladelampen skal begynna å lysa?
SveinT:
Ladelampa vil kun lyse når spennngsforskjellen er stor nok mellom B+ og D+.
Den får B+ fra tenningslåsen og D+ fra regulator. Så hvor mange volt en 12V pære trenger for at du skal se lyset er vanskelig å si.
Vet at på Notchen min kunne du se litt lys konstant i ladelampen når det var mørkt, men dette var helt normalt på de bilene, da det ofte ble litt spenningsfall på noen ugunstige steder.
VeteranBobla:
Når er børsene klare for utskift? Når de ikke legger stikker ut fra huset... se bilde av børsene mine under.Skifter man ut hele enheten på bildet eller bare børsene? Hvor kjøpes dette?
lasvegas:
Skal ladelampen lyse konstant når tenningen er av? Betyr det at den ikke lader? Og skal det bare lyse grønt når tenningen er på? Jeg har prøvd triksene med målelampen, men den lyser verken på speedoen eller lyspæren. Kan jo være at målelampen er defekt?
SveinT:
Her lukter det litt koblingfeil, eller at både prøvelampe og laderele tuller det til.
Når tenningen er av, skal begge være mørke.
Ladelampen skal komme på sammen med oljetrykkslampen, når du setter på tenningen.
Og når motoren startes skal forhåpentligvis begge slukke da også.
Prøvelampen kan du jo sjekke rett på batteriet for å være sikker ;)
Viss ladelampen lyser uten at tenningen er på, kan det være at ladereleet har brent seg fast og slipper gjennom strøm feil vei.
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side