Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
SveinT:
Når du bytta regulatoren under setet, var det til en ny eller "pent brukt" og er den skrudd godt fast til jord? Tenkte om farten på motorveien kunne gjøre at det ble litt risting og dermed ble kontakt inni regulatoren.
Vil uansett råde deg til å koble fra ledningene på dynamoen og ta den testen som står i første innlegg "Generator kontrolleres uden relæ".
Da vil du raskt se om dynamoen er i orden.
Atmobil:
Tok den testen nå ikveld, når jeg gjorde som det først står (koble ledning mellom DF og D-) så ble resultatet 0.1 Volt. Når jeg så koblet på et batteri på dynamoen slik trinn 2 er så snurra den ganske fort og jevnt. Har bytta fram og tilbake mellom en ny og en pent brukt ladergulator og sjekket at denne er skrudd skikkelig fast. Nå ikveld når jeg kjørte hjem igjen så var ladelampa på hele tiden og det var tydelig ikke nok strøm til at bilen kunne gå skikkelig.
SveinT:
Dynamoen kan snurre relativt fort selv om den er helt gåen. Når du måler 0,1V tyder det fælt på at dynamoen har brent seg.
Byttet for et par uker siden i en 1302 og den dynamoen hadde slike symptomer som du nevner. Når vi byttet dynamo ladet den nye med 18V :o så regulatoren var også gåen på den bilen. Antagelig har regulatoren tatt kvelden først og presset gamle dynamoen til å levere 18V helt til dynamoen brant i stykker.
Atmobil:
Så bør man bytte regulatoren samtidig da kanskje? Begynner å bli en dyr fiks dette her nå :)
SveinT:
Jeg hadde byttet dynamo først, og så målt ladespenningen rett etter den nye er montert. Viss ikke den lader i nærheten av 14V, ville jeg byttet regulatoren også.
Har du sigarettenner i bilen kan en slik være en liten trygghet å kjøre med en liten stund etterpå.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/12V-Red-DIGITAL-LED-CAR-Auto-VOLTMETER-VOLTAGE-GAUGE-/250861910627?pt=Car_Audio_Video&hash=item3a6888fa63
Så ser du at ladespenningen er relativt stabil. Noen gamle regulatorer kan ha periodiske feil viss noen av kontaktene inni er litt brent.
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side