Reparasjon / feilsøking på ladesystemet

<< < (15/23) > >>

SveinT:
Viss det er en 12V likestrømsdynamo og du har koblet den som på bildet "Generator kontrolleres uden relæ" høres det ut som den er gåen, ja. Du skulle klart å få mye mer enn 14V ut av den. Den bør gi rundt 12V ved tomgang, og de fleste gir nærmere 50V med full fart.
Viss det kommer gnister fra der børstene går innpå rotoren er det et dårlig tegn. Er den gåen vil man ofte se at et par av feltene som børstene subber mot er mer deformert enn resten.

Dessection:
Den viser mellom 0,veldiglite, og 2-3v på tomgang. Så da må jeg nok skru litt i morgen da gitt.  :-\

DRIFTER:
Jeg sliter med ladingen på min 64 boble(6V). Mistenker at det er koblet feil...
Fra dynamo kommer det 3 ledninger, 2 av de er koblet sammen og går inn på undersiden av laderegulator hvor de ser ut til å være koblet inn på hvert sitt punkt igjen, skal det være slik? Finner ingen merker på dynamo om hva som er hva...Laderegulator er flyttet fra dynamo og opp på vifthuset pga uoriginal forgasser.
Finnes det en god oversikt over koblingene på ladesystemet? Bilder?

SveinT:
De to ledningene som kommer samlet ut av dynamoen skal inn på D+ eller + på regulatoren, og det er mest sansynlig samme punkt som ledningen videre til ladelampen er tilkoblet. Den ledningen som kommer enslig ut av dynamoen er DF eller bare F på regulatoren. Er som regel noen merker.

SveinT:
Er mye som er likt mellom dynamo og starter, så jeg legger like godt denne her i ladetråden.
Fant noen bilder som jeg tok for en god stund siden, så da var det på tide å skrive en liten tekst også til de.
For å teste startere har jeg laget en liten holder slik at starteren får et lager i enden også. Viss starteren testes uten dette vil den subbe innvendig og fort ta skade.

Før demontering kan det være greit å sjekke om den virker. Bruker bare en ”startbooster” hvor minus kobles på holderen og pluss på ytterste bolt på innslagsreleet. Så tar jeg en skrutrekker og kortslutter fra plussbolten til den lille stikken. Da skal starteren dytte tannhjulet ut i ytterste posisjon og begynne og svive.

Så er det demontering. Begynn med de to små skruene på lokket over tuppen av akselen og de to større skruene som holder endelokket. Så kan en ”C” ring skyves av akselen og et par skiver under denne. Legg merke til rekkefølgen da det kan være greit å få det tilbake på samme sted.

Når endelokket er av kan fjæren til børstene løftes ut slik at børstene kan taes ut av holderen. Den mutteren nærmest starteren på innslagsreleet kan også skrues av.

Da kan feltviklingene også løftes av og du bør ha ca så mange deler som på bildet under.

For å få ut ankeret må et par deler på tuppen demonteres. Jeg bruker et par dorer for å slå den ytterste ringen mot tannhjulet. Så en låseringtang for å fjerne ringen.
Innslaget kan også løsnes med to skruer fra denne enden.

Da bør det være litt flere deler på benken.

Så spenner jeg opp ankeret i dreiebenken med et måleur på akselen for å være sikker på at det er sentrert. Så dreies kommutatoren glatt og sporene mellom renses.

Ankeret testes også for kortslutning på en growler. Er det kortslutninger vil metallbladet over, bli dradd mer ned til ankeret og riste litt.

Da er alt i deler, og det som kan er sandblåst.

Da er det bare å begynne å sette alt sammen i motsatt rekkefølge. På med tannhjulet på akselen og de to andre ringene. Får å få låseringen helt på plass kan det være greit med en avdrager.

Får å få ut fjæren til børstene kan en liten tråd være god hjelp. Må børstene skiftes, må de gamle klippes bort, mens de nye kan skrues i hullet rett ved der den gamle er festet. Disse var så gode at det ikke var nødvendig å bytte.

Når resten av delene er på plass, maskerer jeg toppen av innslaget og grunningen er her kommet på. Grunnen til at jeg setter sammen før grunning er at det skal bli god jord forbindelse mellom delene. Det er jo to av børstene som skal ha minus og det får de fra gods i girkassen, gjennom hele starteren og til platen med børstene på, som bare er klemt fast mot endelokket.

På med sort lakk, av med maskering og på med litt tjærebånd i overgangen på innslaget.

Og da kan resultatet bli slik, uten lakk mot girkassen. Husk å rengjøre girkassen der starteren treffer.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side