Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« på: oktober 07, 2008, 22:12:38 pm » |
|
Ja du hørte/leste riktig; Eg har altså skaffa med vognkortet til Impulsen, og med ein gong eg ser på "Gummidimensjon foran" og "Gummidimensjon bak" vert alt gresk for meg... For det står 5.60 x 15 og nå er det vel meir vanleg med eit mål som har noko med hundre å gjera... så står detta i Dimensjonen i desimeter, mens felgen i Tommer??? Og ka i indre h.... er "Plyrating" 4 Sikkert mangen som veit detta, så då må eg be dei om å svara her! MvH Tistlo 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #1 på: oktober 07, 2008, 22:17:19 pm » |
|
I gamledager gikk dekkbredden også i tommer. 5,60 x 2,54 = 142,24. Dvs 145-15 dekk tilsvarer de. De fleste kjører vel 155 eller 165 tror jeg på orginalbil. 145 er ikke av den tryggeste dimensjonen å rulle på ved våt og svingete vei  Plyrating kan du se helt bort fra. Da du knapt får kjøpt bildekk med lavere lastindeks enn bobla trenger.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: oktober 07, 2008, 22:36:10 pm » |
|
Så, direkte oversett er det 145-15 på bilen! aha.. Då veit eg det  Men kanskje nokon kan fortelja meg kva plyrating ER ?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #3 på: oktober 07, 2008, 22:47:12 pm » |
|
Så, direkte oversett er det 145-15 på bilen! aha.. Då veit eg det  Men kanskje nokon kan fortelja meg kva plyrating ER ? oversatt til Norsk: lastindeks. Dvs dekkene skal ha minimum 4 lag (ply). Noen varebiler skal ha forsterkede dekk og krever da 8 lags dekk. and so on and so on 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #4 på: oktober 07, 2008, 22:52:12 pm » |
|
Fekk ain pm, så no føsto eg da  Men då va denna tråden slutt. MvH Tistlo 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #5 på: oktober 07, 2008, 23:11:17 pm » |
|
Klarer du litt til? 5.60 x 15 er diagonaldekk. De er bygd opp litt annerledes enn moderne radialdekk. Lagene med forsterkninger inni gummien er lagt diagonalt på fartsretningen, derav navnet. (4 plyrating= 4 lag). Siden oppbygningen er forskjellig, har også dekket et annet høyde/bredde-forhold. Bredden på diagonaldekkene er, som sagt 142 mm, men for at radialdekk skal ha samme rullelengde per omdreining (som er det viktige her) er riktige radialdekk 155R15! Selv om de er LITT bredere. Så enkelt, så vanskelig! 
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: oktober 07, 2008, 23:15:12 pm » |
|
Takk takk, fatzy!!!! Sånt lerer ein av! Eg fekk jo med Kliss nye dekk til Impulsen. Kjøpt for 20år sidan... Dei minnar meg ikkje om noko ant enn sykkeldekk.. men dei er 5,60 * 15... Jaja kjekt å veta litt om alle desse matematiske rekneskaps-inspirerte tala som me kallar dimensjon 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #7 på: oktober 07, 2008, 23:27:15 pm » |
|
Originalentusiastene kjører på 5,60 x 15 den dag i dag, så dekka funker de, men de er sikkert ikke 20 år gamle! Da er de nok noe harde i gummien og har dårlig grep. Men det er nok ikke lett å få tak i sånne, produksjonen er vel begrensa.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #8 på: oktober 07, 2008, 23:29:23 pm » |
|
Originalentusiastene kjører på 5,60 x 15 den dag i dag, så dekka funker de, men de er sikkert ikke 20 år gamle! Da er de nok noe harde i gummien og har dårlig grep. Men det er nok ikke lett å få tak i sånne, produksjonen er vel begrensa.
Du kan jo lese Bibelen: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: oktober 07, 2008, 23:37:13 pm » |
|
Dekk er "ferskvare". Etter 20 år egner de seg best til utstillingsformål eller som fendere på brygger.
Man får fortsatt tak i diagonaldekk, f.eks fra bribos.com. Moderne diagonaldekk er langt bedre enn de var i gamledager fordi man har moderne gummiblandinger, produksjonsteknikker, etc. Men like gode som radialdekk blir de aldri. Dog skal det sies at noen biltyper fra helt opp til 50-60-tallet funker best med diagonaldekk rett og slett fordi riktig dimensjon i radialdekk ikke produseres.
155 SR 15 er stort sett riktig dimensjon til ei Boble. Senere Bobler på 70-tallet var oppe i 165-dekk. Vet faktisk ikke om det er mulig å få tak i riktig radialdekkdimensjon til tidlige Bobler som har 16-tomsfelger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: oktober 07, 2008, 23:40:54 pm » |
|
Før om åra hadde hvertfall eiker motorshop godt utvalg i dekk for veterankjøretøy. Mulig de fortsatt kan ha 16"
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #11 på: oktober 07, 2008, 23:44:08 pm » |
|
Wow, der har vi nattlig lektyre for de som vil fordype seg  Finnes det fritt på nett noe lignende for lufttrykk med hensyn til dekkdimensjon, belastning, etc. etc. ?? ERTRO (eller noe sånt)? Finnes jo som bok, men er vel ikke å få i vanlige bokhandlere, og er vel litt dyr for en amatør som skal finne lufttrykk for en annen dimensjon enn original i ny og ne?
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
|