Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: oktober 09, 2008, 15:56:02 pm » |
|
Jeg har sysslet litt med tanken om å få godkjent min nye 1915 i bilen (1961 boble) og må derfor oppgradere bremser.
Hva må jeg ha for å få dette godkjent i norge ? Skal beholde 5x205 boltsirkel.
tips mottas med glede....
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
 |
« Svar #1 på: oktober 09, 2008, 16:16:53 pm » |
|
Jeg har sysslet litt med tanken om å få godkjent min nye 1915 i bilen (1961 boble) og må derfor oppgradere bremser.
Hva må jeg ha for å få dette godkjent i norge ? Skal beholde 5x205 boltsirkel.
tips mottas med glede....
vet at du får godkjent opptil 100 hk med skiver forran
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #2 på: oktober 09, 2008, 20:16:12 pm » |
|
Så hvilke skiver må jeg ha ? Må jeg skyte helt til topps å kjøpe CSP ? Hva med bakhjula. Kan jeg kjøre med tromler der ? Dersom jeg skal ha skiver med wide5, hva med sporvidde, må jeg også ha ny smalere puma ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #3 på: oktober 09, 2008, 20:48:33 pm » |
|
Du får godkjent opptil 100 hester med originale skivebremser (fremme) fra boble. Er usikker på om dette finnes til så "gammel" forstilling du har, men dette vet nok andre bedre enn meg.
For å få dette godkjent må du dokumentere motoreffekten (dvs. få "bremset" bilen/hatt den på ruller), for å vise at den er under 100hk. Møller bil, den norske VW-importøren har også tidligere gitt ut papirer vedrørende denne godkjenningen, men jeg er usikker på hvorvidt disse papirene må tas med til Biltilsynet på visningen eller ikke.
Jeg anbefaler deg å starte en dialog med biltilsynet om dette, da det pleier å gjøre de litt mindre vanskelige enn om du dukker opp og sier du vil ha godkjent økningen i av motoreffekt.
Skivebremser fra Kerscher eller CSP gir godkjenning for opptil 136hk (med skiver kun foran) og for 160hl (med skiver fremme og bak).
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: oktober 09, 2008, 22:13:51 pm » |
|
Den enkleste veien for å få godkjent inntil (<-- vel å merke) 136hk er som nevnt her å handle kerscher skvivebremser foran. Da får du med TÜV papirer, noe som biltilsynet liker godt for da har de dokumentasjon på at andre tok ansvar for at det var OK på bilen din. Drawbacket er at det koster deg litt... 8k? noe slikt...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: oktober 09, 2008, 22:23:43 pm » |
|
Men da er det ok med tromler bak altså ? Gøy.
Hva med puma ? Hvor mye breiere blir det med wide5 skivebremser ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: oktober 09, 2008, 22:27:24 pm » |
|
Det kommer helt an på valg av skivebremser og om du skal ha dropspindler eller vanlige spindler. Er det balljoint på bilen? din er vel 68 modell?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #7 på: oktober 09, 2008, 22:30:01 pm » |
|
Min er en 61 modell med kingpin. Kingboltene og linkboltene byttet jeg rett før jeg solgte den sist så de håper jeg jeg kan beholde.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #8 på: oktober 10, 2008, 01:09:28 am » |
|
Finnes det 5bolts bremser til linkpin med TÜV papirer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #9 på: oktober 10, 2008, 20:44:54 pm » |
|
trodde csp sine hadde det.. De som kommer fra tyskland.. For kommer de fra statene, er det samme bremser uten papirer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #11 på: oktober 14, 2008, 08:07:31 am » |
|
Hmm jeg har trodd at CSP wide 5 settet kom med TÜV for 100hk.. Hadde vært fin om Jøran kunne si noe om dette!?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: oktober 14, 2008, 08:36:47 am » |
|
Det er kun ett av CSP settene som kommer med TÜV og det er vel det zero offset settet mener jeg å huske. Jeg har det settet med ventilerte skiver og vanlige ett stempels calipper og der er det ingen TÜV papirer med.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #13 på: oktober 14, 2008, 18:05:31 pm » |
|
Har ventilerte skiver med TÜV, men til 4-bolt. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: oktober 14, 2008, 19:52:31 pm » |
|
Kanskje like greit å bare sende en mail til csp å høre hva de leverer tuv papirer på og ikke?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #15 på: oktober 14, 2008, 21:52:21 pm » |
|
Kanskje like greit å bare sende en mail til csp å høre hva de leverer tuv papirer på og ikke?
Spørsmål til CSP: Which of your break kits come with TÜV papers? Svar fra CSP: Our 5/205 solid-disc-brake-system for king/link-pin Beetles (up to 1965). De har ikke TÜV på 66- kit med 205, men mulig de har et med 130 boltsirkel.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
|