Martes
Nybegynner

Innlegg: 5
Bosted: Ålesund
|
 |
« på: oktober 21, 2008, 21:19:52 pm » |
|
Jeg er plaget med at det dugger seg når jeg kjører. Dette problemet er det ikke bare jeg som har, og har forstått det slik at det er "vanlig". Men, er det noen som har et godt tips til å få stopp på dette, eller noe som kan gjøre det bedre? For jeg ser nemlig ikke en dritt  Det hjelper litt å ha oppe vinduet. Men, ikke nok.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #1 på: oktober 21, 2008, 21:27:21 pm » |
|
Er det noen som legger aviser i frontruta om nattan? Jeg kjører ikke med vifteanlegget før motoren er varm - for da ser en jo ikke en dritt igjennom ruta...
Defa er fint i arb. bilen =)
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: oktober 21, 2008, 21:29:02 pm » |
|
1) Sørg for at bilen er tørr innvendig. Løft på dørmatter/tepper, la bilen lufte seg skikkelig slik at det ikke ligger fuktighet samla opp overalt.
2) Det finnes forskjellige produkter å få kjøpt som man kan behandle rutene med for å forhindre dugg. De virker vel sånn ca - skader ikke å prøve.
3) En liten fuktfjerner, eller noe så enkelt som litt kattesand i noen tøyposer, kan trekke til seg mye fuktighet slik at den ikke samler seg på rutene.
3) Kjør alltid med ene ventilasjonsruta på gløtt. Da blir det også lettere for varmeapparatet å presse luft inn i en ellers lufttett kupe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #3 på: oktober 21, 2008, 21:30:35 pm » |
|
Og kjøp eit pusseskinn.. Det funkar jækla bra når duggen først kjem.
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Martes
Nybegynner

Innlegg: 5
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #4 på: oktober 21, 2008, 21:35:31 pm » |
|
Takk for smarte svar 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T1-55
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark
|
 |
« Svar #5 på: oktober 21, 2008, 21:36:30 pm » |
|
Zalo!
|
|
|
Loggført
|
BUG ME!
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #6 på: oktober 21, 2008, 21:45:27 pm » |
|
Kjøp en billig Toyota.. Dugg i bobla blir en egentlig aldri kvitt. Det ble levert som standard i alle norske bobler. Det samme gjelder dugg i bakvindu på type 3.. standard utstyr
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Wankel
Supermedlem
    
Innlegg: 1140
Bosted: Bø Midt i Telemark
|
 |
« Svar #7 på: oktober 21, 2008, 21:48:29 pm » |
|
Som T1-55 sier Zalo, bruk noen få dråper med Zalo i ei 1/2 flaske med vann, rist før bruk og tørk over rutene med denne blandingen.
|
|
|
Loggført
|
54/58 T-1 60 T-1 68 T-1 Flippfront 68 Roadster 67 T-1 69 T-1 71 411 LE STV + noen til
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #8 på: oktober 21, 2008, 21:50:25 pm » |
|
Steng varmeuttaka ved beina og under baksetet til ruta er duggfri - da får du maks luft opp på ruta. Sørg for at frontruta er rein (jif glassrens eller no) - skitten rute "holder" lenger på duggen. Har fått tips om microfiber-kluter til å fjerne dugg med - påstås å funke bedre enn pusseskinn - men har ikke prøvd.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martes
Nybegynner

Innlegg: 5
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #9 på: oktober 21, 2008, 21:52:19 pm » |
|
Jeg fikk ett tips av en å kjøpe "vifte" på biltema.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #10 på: oktober 21, 2008, 22:07:59 pm » |
|
Det første du bør sjekke er tilstanden på varmeboksene dine, at de holder tett. Så gjelder det å sjekke at de to slangene fra viftehuset og ned på varmeboksene er hele, tette, og sitter ordentlig tett og godt festet på viftehuset/varmeboksen. Så går det også en slange/kanal videre fra varmeboksen under bilen, denne bør sitte ordentlig på og være tett. Gå også over alt av slanger i front som skal lede lufta opp på vinduet.
Er noen slanger utette eller sitter festet dårlig får du veldig raskt dårlig med luft inn på rutene, og da får du dogg. I min 1302 koblet vi av og tettet alle slanger i front untatt de som leder lufta opp i hjørnene av ruta, og etter det har jeg faktisk ikke hatt store problemer med dugg.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: oktober 21, 2008, 22:26:06 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2011, 13:03:35 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #12 på: oktober 21, 2008, 22:35:39 pm » |
|
Jeg fikk ett tips av en å kjøpe "vifte" på biltema.
Funker ikke... hadde en med verme i, eneste som ble varm var ledningen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #13 på: oktober 21, 2008, 22:49:01 pm » |
|
Fikk nylig tips om å bruke anti-dugg-middel, men at man skulle kjøpe det på MC-butikker - typen som brukes på innsiden av visir - fordi det visstnok er sterkere og mer effektivt enn antidugg laget for bil.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: oktober 21, 2008, 22:56:47 pm » |
|
Har du bensinvarmar i bilen, så kan du lage deg ein skjøt, sånn att du får ført all den varme lufta frå varmaren, og rett på frontruta 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #15 på: oktober 21, 2008, 23:01:15 pm » |
|
Det er jo som Jee sier bare noe du må leve med. Det er vel den harde fakta:) Har du en før 67 uten utlufting er det nesten håpløst. Problemet da er jo at du ikke får ut lufta i bilen. Ingen sirkulasjon  Ei god pussefille er det beste 
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: oktober 21, 2008, 23:10:00 pm » |
|
Dette merkar eg når eg skal klappe igjen dører på f.eks. 61en og 70en; 61modellen er heilt lufttett, så vist eg slenger igjen døra går den ikkje i lås.. må trykke den inn med makt.. mens 70en er berre til å smelle igjen og den henger 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #17 på: oktober 21, 2008, 23:11:15 pm » |
|
jeg har brukt en anti dugg klut som jeg kjøpte på hydro texaco den fungerer ikke så lenge men den gjør jobben hver gang...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rockshelter
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Harstad
-70
|
 |
« Svar #18 på: oktober 22, 2008, 11:58:42 am » |
|
Det blir veldig fort fuktighet i isolasjon og lyddempestoff rundt om i bilen. Dette fører til mye dugg på rutene. Du kan tørke opp bilen skikkelig, ta ut alt som er løst av seter, matter etc i prosessen. Men har du utette vinduspakninger vil problemet komme tilbake. Snakker av erfaring.
|
|
|
Loggført
|
Fort nok...
|
|
|
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #19 på: oktober 22, 2008, 12:18:55 pm » |
|
Du har jo alt fått mange gode tips.... Dugg er jo greit nok, jeg synes det er mer plagsomt med ising. Duggproblemet blir mye bedre med litt lufting, og en pusseklut hjelper på. Utrolig nok så fungerer også en god vask med Biltema sitt lurium (antidugg, grønn boks)... selv om kanskje zalo burde testes 
|
|
|
Loggført
|
" Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic." 
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #20 på: oktober 22, 2008, 12:42:16 pm » |
|
Enkelt og greit: Hold ruten ren på innsiden og bilen tørr innvendig!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T1-55
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark
|
 |
« Svar #21 på: oktober 22, 2008, 13:00:03 pm » |
|
Du vil bli overrasket over zalo sine egenskaper!, kjøp gjerne " lurium " og pussekluter og alskens annet dill men prøv det enkle og billigste først.....
|
|
|
Loggført
|
BUG ME!
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #22 på: oktober 22, 2008, 13:07:39 pm » |
|
Det er vanlig at slangen fra dørkanalen opp til vinduet har tettet seg av at indre papir har svellet opp og løsnet pga. fukt. Litt vanskelige å skifte. Jeg måtte lage litt større hull i sidepanel nede ved kanalen. På min 1302 har jeg hjemmelaget friskluftvifte. Denne hjelper mot fukt. Ellers så iser sidevinduene til under kjøring, og tiner når jeg stopper. For dårlig sirkulasjon av luft forbi vinduene. -10 > God varme fra originale varmevekslere ved landeveiskjøring, utilstrekkelig ved bykjøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|