Cab89
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted:
|
 |
« på: oktober 20, 2008, 22:40:21 pm » |
|
Hei! Jeg har bare et enkelt og greit spørsmål: Hvordan er det å kjøre en T2 på vinteren? Er det noen av dere som bruker deres på vinteren? Jeg har hørt at de skal være vanskelig å kjøre på vinterføre, men har ikke prøvd selv, og så skal det vist være et problem med varmeaparatet, eller? Takker for svar! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #1 på: oktober 20, 2008, 22:45:25 pm » |
|
jeg har hørt at man bør hive sandsekker baki, for å få mer vekt i rompa... Gjelder forsåvidt buss også vil jeg tro.
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #2 på: oktober 20, 2008, 22:49:16 pm » |
|
Den er helt perfekt,,vifter litt med rumpa, men du sitter jo på framhjula, så lett og hanskes med. Varmen holder iaf. ruta fri  Vi sees på Fun Run
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #3 på: oktober 20, 2008, 22:56:09 pm » |
|
Ikke noe problem med å kjøre T2 på vintern, tar seg godt frem gjør de også. Husk lue og votter... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #4 på: oktober 20, 2008, 22:57:57 pm » |
|
Enig med Holmsen,Min brukes hele vinteren,og når det gjelder varmen,så kler du deg når du skal ut og du trenger ikke ta av deg i bilen 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Cab89
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: oktober 20, 2008, 23:17:16 pm » |
|
Høres jo bra ut. Da har jeg fått det oppklart!  Men nå er ikke jeg vant til å kjøre bakhjulstrekk, tror noen det kan bli et problem da?:S Hehe, godt sagt riskyer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #6 på: oktober 20, 2008, 23:43:49 pm » |
|
VW-buss er ikke så vanskelig å kjøre på vinterføre, men du kjører en bil med bakhjultrekk som er ganske lett i rompa, så det er lett å få til brei-sladder for å si det sånn. Du må tilpasse kjøringen litt hvis du ikke er vant til det.
Mange klager på dårlig varme i alle gamle VWer, og det er sant. Men det skyldes som regel at varmepotter etc ikke er i så bra stand, med andre ord - du kan gjøre noe med det. Men det tar tid før det blir varmt, varmen kommer ikke skikkelig før etter 10-15 minutters tid, så på kortere turer matcher utetemperaturen veldig godt temperaturen i bilen.
En kjepphest - spandér nye dekk på bilen, fersk gummi mot Moder Jord er tryggere å kjøre med.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Cab89
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: oktober 21, 2008, 00:17:10 am » |
|
Ok. Da vet vi jo det. Jeg har pr.dags dato ingen T2, men har vært på leting veldig lenge. Har i dag en Toyota Carina 2 fra 85, så jeg vet ALT om dårlig varmeaparat!:P Men gamle jappser er vel ikke akkurat kjent for godt varmeaparat de heller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Eldiablo
Seniormedlem
   
Innlegg: 286
Bosted: Hamar
Torgrim tlf. 970 71 771
|
 |
« Svar #9 på: oktober 21, 2008, 00:40:55 am » |
|
Gjør som meg (pyse), kjøp en T3 Syncro som vinterbil.. Det er fortsatt en Type 2 med hekkmotor, men trekker på alle 4 og har varmeapparat som funker noe bedre (håper jeg)
|
|
|
Loggført
|
(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]
tWolf - Part of the AirWolfs crew
|
|
|
Cab89
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: oktober 21, 2008, 00:47:21 am » |
|
Hehe, det der så seriøst kaldt ut, holmsen!:P
Nei, T3 er greit det også, men det er ikke det samme som en T2 dessverre. Vet forresten av en T3 i Mo i Rana (Nordland) om noen er interessert. Riktig nok ikke en syncro, men dog.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #11 på: oktober 21, 2008, 07:57:00 am » |
|
Enig i detta med bra gummi! Hadde Yokohama på min i fjor,og det satt egentlig for godt bak.Måtte jobbe en del for å få rumpa ut,og man vil jo ha det litt gøyt når man kjører på snø! 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
ola
Seniormedlem
   
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: oktober 21, 2008, 08:57:45 am » |
|
blir ikke bilene spist opp av rust?
Jeg vurderer å kjøre bobla mi gjennom vinteren her i stavanger, men det ryktes om et brukbart saltforbruk på veiene...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #13 på: oktober 21, 2008, 09:33:51 am » |
|
Det brukes sykt mye salt på veiene og det setter fortgang i rusten. Jeg hørte med Oslo kommune hvor mye salt de brukte - ifjor brukte de i bydelene 0-5, dvs sentrumsområdene, 500 tonn salt. De sa at de brukte litt i underkant av en halv kilo salt per kvadratmeter i løpet av en vinter!
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Löf
Seniormedlem
   
Innlegg: 372
Bosted: Sverige
55Panel, 62DC, 63SC, 70411
|
 |
« Svar #14 på: oktober 21, 2008, 10:59:40 am » |
|
Jo, de sprids sjukt mycke salt på vägarna. Ja har kört brøytebil i Bergen å vet inte exakta mängder vi spridde ut per natt men det var/är stora kvanitita där ute som äter upp våra pärlor vintertid. När ja såg vad som gjorde vägarna säkra vintertid så parkerade ja mina bilar och höll mej till firmabilen... MEN de va ju Bergen då, håller man sig till snörikare delar av landet så ska inte saltet va den stora nej-faktorn till att inte köra luftkylt på vintern! Men de vore ju fint om nån i Oslo området kör sin pärla i vinter så såna som jag som bara har objekt i garaget får nåt vackert att smile åt ute i trafiken! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rockshelter
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Harstad
-70
|
 |
« Svar #15 på: oktober 21, 2008, 11:12:43 am » |
|
Går greit, men du må vaske grundig understell og fjerne ansamlinger av dritt og møkk under skjermer og kroker og kriker minst en gang i uka. Har en gammel mercedes der forrige eier kjørte masse på saltede osloveier, han vasket hjulbuene og fjernet møkk der ukentlig. Der er rust men ikke gjennomrustet blir ikke bilene spist opp av rust?
Jeg vurderer å kjøre bobla mi gjennom vinteren her i stavanger, men det ryktes om et brukbart saltforbruk på veiene...
|
|
|
Loggført
|
Fort nok...
|
|
|
ola
Seniormedlem
   
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #16 på: oktober 21, 2008, 11:29:47 am » |
|
har forsåvidt damp-høytrykksspyler på jobb, men 1 gang i uka var litt vel mye arbeid..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cab89
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: oktober 21, 2008, 12:34:59 pm » |
|
Hm... Ja, det er jo sant at de ruster jo fortere opp, men da er det jo en fordel md å bo i nordland, for her bruker de ikke så mye salt!  Men til gjengjeld er gode vinterdekk uenværlig! Man må jobbe for skjønnheten ola!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elliot
Supermedlem
    
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND
Tlf 91160684
|
 |
« Svar #18 på: oktober 22, 2008, 22:29:26 pm » |
|
Annet hvert år (EU-kontroll) så må jeg lappe litt på de fra i før ihjellappede kanalene mine. Men hva gjør vel det? Gleden med å fryse ballene av seg i en splitt midt på vinteren overgår glatt frustrasjonen hver gang jeg må ligge i en kald garasje og sveise. En vakker dag skal jeg kanskje skifte inner- og ytterkanal på dokaen, men da tør jeg vel ikke å kjøre på saltede veier, så det blir sikkert en stund til.
|
|
|
Loggført
|
'57 T-2 Kombi '64 T-2 Doka (Castrol)
|
|
|
Luftvw
Seniormedlem
   
Innlegg: 277
Bosted: Noreg
|
 |
« Svar #19 på: oktober 22, 2008, 23:47:20 pm » |
|
Bay på vinterføre er helt kanon. brukte min nesten hver dag et år. Størt er problemet at den iser inn og utvendig på ruta ! tett varme apparat og gode piggfrie dekk er et must! Dusjer du den med olje/voks i hul rom og under har saltet noe å tære på !
|
|
|
Loggført
|
Folkevogn er kjerra!
|
|
|
Cab89
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: oktober 23, 2008, 00:29:49 am » |
|
Bay på vinterføre er helt kanon. brukte min nesten hver dag et år. Størt er problemet at den iser inn og utvendig på ruta ! tett varme apparat og gode piggfrie dekk er et must! Dusjer du den med olje/voks i hul rom og under har saltet noe å tære på !
Takk for tipiset!  Jeg er spendt på om jeg får meg en T2 snart... Men har jo en Carina 2, og muligens en Vectra jeg må kvitte meg med før den tid dessverre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|