Holmen
|
 |
« Svar #90 på: mars 03, 2009, 21:24:45 pm » |
|
Er ikke helt tilfreds hvordan kollektoene er laget og vil nok prøve å åpne opp litt for bedre flow.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #91 på: mars 17, 2009, 14:33:23 pm » |
|
Har da åpnet opp for bedre flow. Synes ikke så godt på bildet, men det ble mye bedre enn slik det var.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #92 på: mars 17, 2009, 14:53:02 pm » |
|
Med de nye toppene ble motoren noe smalere slik at det originale kjøleblekket ikke passet lenger. Ville ikke sette vinkelsliperen i disse og valgte helle å få tak i lengre råder. CB Performance Uni-tech råder med 5.5" lengde er på vei og kommer neste uke.
Stage 1 toppene fra Steve Tims ble bestilt med matchportede innsug til Dellortoforgassere. Matchportinga var vell så som så, men føler ikke at jeg kan klage. Man får det man betaler for; "Free match porting" Har da tatt den møysomme jobben med å få dette perfekt. Tolleransegrensen for matchporting i USA virker som å ligge på 1-2 mm til og fra. Etter noe arbeid ligger nå grensen på mindre enn en tiendels millimeter....
Innsugene hadde også støpeskjøter innvendig. Disse er filt bort og innsugene er nå polert innvendig.
|
|
« Siste redigering: mars 17, 2009, 16:52:25 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #93 på: mars 17, 2009, 14:57:59 pm » |
|
Lengre råder forandrer vel ikke bredden på motoren i den forstand? Med mindre du tar mindre av toppene/sylindrene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #94 på: mars 17, 2009, 15:10:22 pm » |
|
Ved å bruke råder som er 2.54 mm lenge enn de jeg har nå, vil jeg få montert kjøleblekket uten problemer. Har nå 5.4" råder (137,16 mm), men skal bruke 5,5" (139,7 mm) Må shimse sylinderne med 2.54 mm for å opprettholde samme vendehøyde som jeg hadde med 5.4" rådene.
|
|
« Siste redigering: mars 17, 2009, 15:12:39 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #95 på: mars 17, 2009, 15:18:03 pm » |
|
Ah, ja da er jeg med.
Kommer jo til å møte samme problemet jeg også, har vel freset toppene mine 2.5mm hver side.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #96 på: mars 17, 2009, 18:28:25 pm » |
|
imponert over motor såvel som bilen !! jeg vet pris i grunnen ikke er tema da mange har avtaler/venner/bekjente/byttehandler - men elforsinking - det frister veldig da det gjør at det ser helt "ace" ut - men er prisen deretter eller ville man bli positivt overasket =? Kjør på herr Holmen - kjekk lesning dette
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #97 på: mars 17, 2009, 19:15:43 pm » |
|
Prisen på elforsink er ikke allverden. Problemet er at det er kun 2 firmaer i Norge som driver med dette. Et i Rogaland og ett i Trøndelag. (Tror jeg) Problemet er at etter at man har glassblåst delene må de behandles før dem begynner å ruste. Går ikke å pakke disse i posteske å sende, for da har de begynt å ruste før de kommer frem. Heldigvis bor jeg ikke mere en 10 minutter unna.....
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #98 på: mars 17, 2009, 19:22:26 pm » |
|
Bs-teknikk på fornebu i oslo har vertfall eloksering.. men om det er det samme veit eg ikkje
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #99 på: mars 17, 2009, 19:27:02 pm » |
|
Prisen på elforsink er ikke allverden. Problemet er at det er kun 2 firmaer i Norge som driver med dette. Et i Rogaland og ett i Trøndelag. (Tror jeg) Problemet er at etter at man har glassblåst delene må de behandles før dem begynner å ruste. Går ikke å pakke disse i posteske å sende, for da har de begynt å ruste før de kommer frem. Heldigvis bor jeg ikke mere en 10 minutter unna.....
Har ett firma i mjøndalen som heter Eiker overflateteknikk dem driver å elzinker ++++har hatt mange deler der til behandling og er fornøyd med resultatet ligger bare 5 minutter unna 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #100 på: mars 17, 2009, 19:34:55 pm » |
|
Bs-teknikk på fornebu i oslo har vertfall eloksering.. men om det er det samme veit eg ikkje
Eloksering er for aluminium Her kan man få flere flotte farger. På stål får man "gull og blank". Den mest holdbare er "gull", men denne er på vei ut på grunn av miljøhensyn.
|
|
« Siste redigering: mars 17, 2009, 19:37:39 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #101 på: mars 17, 2009, 20:46:52 pm » |
|
Ved å bruke råder som er 2.54 mm lenge enn de jeg har nå, vil jeg få montert kjøleblekket uten problemer. Har nå 5.4" råder (137,16 mm), men skal bruke 5,5" (139,7 mm) Må shimse sylinderne med 2.54 mm for å opprettholde samme vendehøyde som jeg hadde med 5.4" rådene.
Hva annet tar endring av rådelengden med seg? Er det noen ulemper / vurderinger som må gjøres? Spør litt dumt da jeg jo skjønner at hastigheter og vinkler etc må forandre seg, men hvis noen har en kort kommentar til rådelengde vs slaglengde så er det interessant.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #102 på: mars 18, 2009, 00:22:41 am » |
|
Eiker overflateteknikk el forsinker også, i flere farger tilogmed. Det er mange firmaer som driver med dette, og det ikke dyrt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #103 på: mars 18, 2009, 18:01:27 pm » |
|
Men husk elz er ikke noe ute greier, ser fint ut ja. Men tåler ikke mye vær og vind. Uansett hva folk sier så er det ren fakta....
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #104 på: mars 18, 2009, 18:29:30 pm » |
|
Men husk elz er ikke noe ute greier, ser fint ut ja. Men tåler ikke mye vær og vind. Uansett hva folk sier så er det ren fakta....
Stemmer det! Tipper Holmen bruker Fatnes og blåkromatiserer? I distriktet vårt har vi og Lode Zink, og da får vi det varmgalvanisert. Og DET holder rusta borte...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #105 på: mars 26, 2009, 19:59:49 pm » |
|
El-forsinking er til utegreier. Vindushengsler til Nordan er også el-forsinket og disse vinduene står ute hele året. Ja, jeg bruker Fatnes og han leverer alt til Kvernelands fabrikk. Den "lille" bedriften som produserer jordbruksredskaper.
Sendte en forespørsel til Lode Zink men de gadd ikke å svare på henvendelsen. Privatkunder er visst ikke noe for dem.
|
|
« Siste redigering: mars 26, 2009, 20:07:55 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #106 på: mars 26, 2009, 20:03:07 pm » |
|
Da jeg skulle bytte råder fant jeg noe urenheter inne i motorblokka som jeg ikke likte. Motoren har stått i garasjen i påvente av topper og nye råder siden juletider. Regner med at noe har funnet veien inn under innpakningen som ikke var god nok.
Har da demontert motoren helt i deler og begynner fra scratch igjen.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #107 på: mars 26, 2009, 21:38:16 pm » |
|
Sikkert lurt.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #108 på: mars 26, 2009, 23:33:40 pm » |
|
Da jeg skulle bytte råder fant jeg noe urenheter inne i motorblokka som jeg ikke likte. Motoren har stått i garasjen i påvente av topper og nye råder siden juletider. Regner med at noe har funnet veien inn under innpakningen som ikke var god nok.
Har da demontert motoren helt i deler og begynner fra scratch igjen.
vakuum-pakke neste gang..  sånn som grillpølser 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #109 på: mars 27, 2009, 07:40:23 am » |
|
Eller handle inn de deler man skal bruke og bygge motoren ferdig 
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #110 på: mars 27, 2009, 18:49:54 pm » |
|
Med en Dremmel er det blitt laget et lite hakk i rådene på hver side. Dette er for å tilføre smøring mellom råde og veiv, samt at noe olje vil sprute å smøre kryssboltene. Underspyling er med på å kjøle stemplene også.
Rådene fra CB Performance er vektjustert fra fabrikk. Dette viste seg i dette tilfelle å være meget bra. Kun 0,4 gram skiller de fire rådene, noe som er helt akseptabelt.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #111 på: mars 27, 2009, 18:58:07 pm » |
|
For å få best mulig resultat har jeg veiet hver enkelt del seperat og notert vekten. Stemplene var det noe variasjon på men har blitt justert til +/- 0,5 gram. Man skulle tro at de små seger-ringene som låser kryssbolten i stempelet hadde samme vekt, men her var det en differanse på 0,2 gram Etter å ha regnet sammen vekten på forskjellige deler gikk kabalen omsider opp.
Hvert komplette stempel veier nå 602.5 gram
|
|
« Siste redigering: mars 27, 2009, 19:00:03 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #112 på: mars 27, 2009, 21:21:46 pm » |
|
Selv bildene dine er helproffe, Holmen - dette er skikkelig morro å se på! Det er vel i blueprintingen de gratis hestene ligger, sies det - du får nok ut endel mer en en vanlig sammenskrudd vil jeg tro! Takk for at du tar deg bryderiet med å dele dette med oss!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303S73
Supermedlem
    
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK
1303LS Org. Cab. & Gullhuset
|
 |
« Svar #113 på: mai 03, 2009, 00:02:39 am » |
|
Hvordan går det?
Hilsen Geir.
|
|
|
Loggført
|
1973 1303LS Org. Cab 1966 VW panel Gullhuset 1985 VW transporter syncro
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #114 på: mai 04, 2009, 09:07:05 am » |
|
Har nå fått de siste delene i hus men venter på noen sylindershims før jeg kommer videre.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
1302
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Åmot (Modum)
|
 |
« Svar #115 på: mai 06, 2009, 08:22:10 am » |
|
Hei!
Bygget meg i fjord en 2165 motor med w100 kam. Grunnen til kamvalg da var pga av konvertering til turbo siden. Motor : Orginalt borsett fra kam,30mm oljepumpe, portede org topper, og 94mm syl sats og 78mm slag på veiv. 8,5 i komp.
Dette går nå med MS datasprut. Og drar helt fra bunn men er ikke noe tess over 5000 rpm. Kan kjøre veldig høy tenning uten bank noe som gjør dette bunndraget, men ønsker man noe mer villig oppover i registeret er valg av kam noe å vurdere:). F.eks w-110 For en litt mer hærlig lyd anbefales rettskårende drev til kamdrev. Dette gir en hærlig sang i motoren.
Vh 1302
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1302
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Åmot (Modum)
|
 |
« Svar #116 på: mai 06, 2009, 09:10:45 am » |
|
Hei igjen.
Ev kompis bygget for en liten stund siden følgende.
AS 41 blokk 1776 ccm 90.5mm syl Vippearmer og allt annet er orginalt 30 mm shadek olje pumpe CB 044 topper med 35/40 mm ventiler w-110 cam 9,7 i komp 40mm gassere ca 110 hk
Drar godt fra bunn og opp til 5500 rpm.
Vh 1302
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #117 på: juni 09, 2009, 12:47:39 pm » |
|
Med lengre råder ble vendehøyden feil. Her måtte det shims til. Bestillte shims fra CSP ( www.vdub2you.com) og håpet på tyske kvalitetsdeler. Shimsene var fra EMPI og er stamset ut fra blikkplate. Helt grei løsning dette, men man får en egg på undersiden av shimsene som må files bort. Shimsen holdt ikke de målene som ble lovet men alle fire var like i hver pakke. Empi oppgir 0.020" som er 0.508 mm. Disse shimsene er 0.58 mm. De andre shimsene var oppgitt til 2.28 mm men ble målt til 2.22 mm. Tilsammen gjør shimsene på 2.80 mm at vendehøyden blir 1.41 mm, noe som gir 9.5:1 i kompresjon.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #118 på: juni 09, 2009, 12:53:27 pm » |
|
Støtstangrørene er rustfrie men er i tillegg el-forsinket. Unødvendig men viktig for helhetsinntrykket.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #119 på: juni 09, 2009, 12:55:46 pm » |
|
Pinnboltene som man skrur fast toppene med er forsterkede Scat. Mutterene i dette settet er byttet ut i muttere med "Aircraft Quality" Det er blitt brukt maken muttere på vippetøyet.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
|