mai 06, 2025, 00:37:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: overhale AS1600 motor  (Lest 1984 ganger)
Leif
Seniormedlem

Vis profil

« på: november 05, 2008, 23:53:19 pm »

Da ble jeg så lei av at denne stoppet etter 15min og at etter bytte av det meste av deler som har vært foreslått her på forumet var problemet der fremdeles, tok jeg ut motoren og satte inn en AB1300 motor.

Da har jeg bedre tid og spørsmålet er hva bør gjøres?

Jeg ønsker at dette skal bli en driftsikker motor som gjerne går bittelitt bedre enn en orginal, og at dette ikke skal koste allverden penger(tid har jeg nokk av så lenge 1300 motoren fungerer er ikke dette noe hast).

Jeg har liten erfaring med å skru motor så jeg setter pris på hver minste detalj som kan virke som en selvfølge for andre. Glad
Loggført
JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: november 05, 2008, 23:56:07 pm »

Kjøp denne:
http://www.amazon.co.uk/Rebuild-Your-Volkswagen-Air-cooled-Engine/dp/0895862255/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1225922138&sr=8-1
Loggført
Leif
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #2 på: november 05, 2008, 23:59:02 pm »

in inglish Gliser
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 08, 2008, 21:27:14 pm »

Ta rikelig med bilder underveis som du kan bruke som referanse, lag gjerne en "prosjekttråd" her på forumet så kan de som har erfaring dele den med deg i løpet av prosessen.

Sjekk at du har nødvendig metrisk verktøy for hånden og et par kvadrat med ledig benkplass og en god dunk med motorvask. Det kan være smart å ta av svinghjulet 36MM kraftpipe og et par meter langt rør FØR du begynner å demontere, ellers må du ha spesialverktøy for å få det løs. Kjøp deg også en svinghjulslås eller lag en egen patent. Momentnøkkel er påkrevd ved montering! For et par tusenlapper kan du skaffe deg det du trenger av verktøy fra f.eks. Biltema og Unneberg. Eller allier deg med noen som allerede har dette i din lokale VW-klubb!

1) Sørg for at du har rengjort motoren FØR du begynner demonteringen

2) Kjøp deg en motorbukk av denne typen fra f.eks. http://www.unneberg-bil.no "VW Engine stand, bench mounted
Modellbetegnelse AC0005001 Tilgjengelige Lagervare kr. 400,-"

3) Ta av alt av kjøleblekk (spray godt med rustløser på alle skruer du ser dagen i forveien)

4) Rengjør motoren på nytt - pass på at du ikke fyller masse vann inn i topper og blokk

5) Når du skal demontere selve motoren (først topper, så sylindre/stempler, deretter splitte blokken) er det viktig å sette alt til side nøyaktig sånn det sto på motoren så ikke delene blandes. Hvis du vet at du skal bytte deler mot nye så er det ikke så nøye.

6) Rengjør longblokken på nytt, grundig, så du ikke trekker med møkk inn i motoren når du skal demontere.

7) Sitter noe fast må du være obs på at du har med aluminium og magnesium å gjøre, og det er sprøtt. Alle kjøleribber har lett for å knekke, så pass på disse spesielt.

Når du har kommet til shortblokken (topper, stempler og sylindre av) må du dobbelsjekke at du har fått av alt av muttre på blokken. Derfor er rengjøringen veldig viktig - lett å overse muttre.

Du KAN klare dette uten håndboken som er nevnt, men det er like greit å kjøpe den først som sist. Alle moment og prosedyrer står oppført her, så du ikke skal bomme på viktige ting!
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: november 10, 2008, 17:08:52 pm »

og ta deg god tid....
Loggført

VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Leif
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #5 på: november 10, 2008, 17:24:46 pm »

Takker for svar, ser ut som AB motoren fungerer ok må bare finjustere forgasseren. Så da har jeg goood tid til AS motoren. Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!