mai 20, 2024, 21:22:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1971 modell 1302S - et svært lett "prosjekt"!  (Lest 3667 ganger)
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« på: mai 01, 2011, 19:03:41 pm »

Hei og hå! Da har jeg investert i ny luftkjølt folkevogn igjen og denne gangen kjøpt en litt finere enn den forrige! Litt moro å ha noe som er EU-ok og som kan kjøres som den er. Men det gjenstår noen små knirkelyder før den er helt i toppsjikte.

Bilder:



















Rust har jeg ikke funnet. Så det er kun teknisk.


Forrige eier har lagt opp ledning til en spylervæsketank med elektrisk pumpe fra en 1303S. Denne har fått en litt stygg vippebryter midt på dashbordet. For å bedre original look, kunne jeg gjerne tenkt meg viskerbryterhendel som skal sitte ved rattstamme, da det gamle trykksystemet som henter trykk fra reservehjul er borte, istedenfor den stygge vippebryteren som ser alt annet enn originalt ut.

Jeg vil også ha et originalt 1302S ratt - rattet er tatt fra en 1300 fra 1969 i følge forrige eier. Med det mener jeg et slikt et (tror jeg??);


(eller et svært likt det der, iallfall!)



Videre er det greit slark i gearsystemet. Gearspaken knirker ved veksling, og under kjøring, så "ligger" denne stanga og "hviler" fordi overføringen er så slapp (virker det som), og produserer en irriterende metallisk dirrende lyd. Noen måte å "overhale" overføringen på slik at denne blir litt tettere? Glad

Bortsett fra dette er det lite jeg kan få satt fingeren på her! En fantastisk liten bil Glad (har hatt mange veteraner, men kommer alltid tilbake til bobla Blunker )
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: mai 01, 2011, 19:46:55 pm »

Gratulerer - den så jo vannvittig fin ut!!!

Jeg tror dashboard og ratt er korrekt for denne bilen(?). Det bildet du har av en med polstret ratt og vinsusviskerhendel på rattstammen er fra 1972-modellen. Du kan bygge om, men det er mer jobb enn å sette på dashen (du må bytte alle brytere til lang type, nye forlengede friskluftsdyser, annet hanskeromslokk, bore opp huller, osv).

Klirring fra gearspaken og mye slark skyldes antakeligvis at nylonforingen fremme i tunnelen under håndbrekket er slitt eller borte. Grei jobb å skifte, men litt arbeid er det (løsne gearoverføringen fremme og bak, dra stangen fremover og ut i front, sette på ny foring og låse-clips, få alt på plass igjen).

Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #2 på: mai 01, 2011, 20:00:23 pm »

Takk for det! Syns selv denne er i ålreit stand! En del uoriginale detaljer, derfor tenkte jeg at jeg skulle ut på jakt for å finne litt, slik at jeg kan reversere noe! Glad

Må vel komme meg på treff med denne, for den forrige jeg hadde var ikke i slik stand at det var sømmelig, egentlig.. maken til rustbøsse... :O

Jepp, skjønner, i mitt tilfelle er det sikkert greiest å skaffe alle brytere og lignende fra en dele-1302S som ikke er moden for veien mer.. så var det bare å finne noe slikt som en 1302S delebil da!! :O
Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #3 på: mai 05, 2011, 14:41:58 pm »

Noen som vet hvor man får kjøpt slike nylonsforinger til gearoverføringa? Glad kunne ikke finne det hos Unneberg sine nettsider...
Loggført
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #4 på: mai 05, 2011, 14:55:08 pm »

Tror nok  du finner den her Glad
 http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=1407&subgroup=all&group=0
På lager
Mvh Lars  VW Veterandeler
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #5 på: mai 05, 2011, 15:51:43 pm »

http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=1407&group=7&subgroup=11
vwveterandeler
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #6 på: mai 05, 2011, 15:57:19 pm »

Om det er slikt ratt du har som er på bilde du har lagt ut så skal vel det stemme med 1302s, jeg har akkurat likt i min Blunker
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #7 på: mai 05, 2011, 16:10:53 pm »

Der har vi foring ja! Det skal jeg få se og bestilt! Må sjekke om det er noe mer snacks jeg trenger først, så jeg kan sende etter alt med en gang. Glad

1302S ratt maken til bildet jeg la ut har jeg ikke Trist Er på jakt etter et, riktignok!

Hva er mest riktig å ha sammen med dette rattet? Speedometer med litt store tall som går til 140, eller det litt "nyere" med litt mindre tall som går til 160/180 (husker ikke helt hva). Tallskiven på sistnevnte minner om speedometeret som sitter i 1303 iallefall.

Speedometer i min 1302S minner litt om 60-tallsspeedometeret iallefall. Regner med dette var originalt på min bil det også.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: mai 05, 2011, 16:21:51 pm »

lars kom meg vel i forkjøpet der Blunker Osteaktig Osteaktig
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #9 på: mai 05, 2011, 16:25:04 pm »

Der har vi foring ja! Det skal jeg få se og bestilt! Må sjekke om det er noe mer snacks jeg trenger først, så jeg kan sende etter alt med en gang. Glad

1302S ratt maken til bildet jeg la ut har jeg ikke Trist Er på jakt etter et, riktignok!

Hva er mest riktig å ha sammen med dette rattet? Speedometer med litt store tall som går til 140, eller det litt "nyere" med litt mindre tall som går til 160/180 (husker ikke helt hva). Tallskiven på sistnevnte minner om speedometeret som sitter i 1303 iallefall.

Speedometer i min 1302S minner litt om 60-tallsspeedometeret iallefall. Regner med dette var originalt på min bil det også.

Det skal vel sitte det som går til 160kmt med små tall Glad
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Håvard Hoem
Seniormedlem
****
Innlegg: 333
Bosted: Toten


Klubbløs #002


Vis profil
« Svar #10 på: mai 06, 2011, 19:17:03 pm »

den så utrolig fin ut Glad Gratulerer

Håvard
Loggført

70 1300
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #11 på: mai 06, 2011, 22:06:14 pm »

Grtulerer med nydelig bil,
Rattet i din bil er orginalt i 1971 samme om det er en S eller ikke, det rattet du har på det lille bildet kom på 72 modellen og ble levert i vanelig 1302 og 1302S
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #12 på: mai 07, 2011, 11:29:43 am »

Tusen takk for det Glad


Jobber meg nedover lista med småplukk, og nå er det vel girkassa sin tur. Ved oppstart av kald bil, så lager girkassa en tung susende lyd med en svak rumling i bakgrunnen. Denne lyden forsvinner når jeg trår inn clutchen. Den blir også helt borte når bilen blir driftsvarm.

Er i startfasen når det gjelder mekanikk, så alle tips tas imot med takk. Osteaktig


Rattet mitt er originalt altså? Okei.. Glad
Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #13 på: august 07, 2011, 15:10:42 pm »

Jess! Da hadde jeg denne på treff idag! Ble fint vær - men endte med regnvær som faen!

Da jeg kom hjem oppdaget jeg en mengde vann som sto på gulvet bak. Dette kom rett etter at jeg kjørte i en svær vanndam på veien hjem, for bilen var tørr da jeg parkerte den. Tok opp mattene og la masse papir under for å suge opp. Noen som har en idè eller en teori om hvor dette kunne komme inn fra???
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #14 på: august 07, 2011, 19:19:11 pm »

Dårlige pakninger rundt vinduer? hull et eller annet sted i hjulbue bak?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #15 på: august 07, 2011, 19:25:28 pm »

Takk for alle tips! Må finne kilden til dette, så jeg skal pelle ut seter og gulvtepper når det blir finvær igjen!
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 07, 2011, 23:43:06 pm »

Denne var flott.
1302'en min fikk også en rar suselyd i girkassa. På min bil var det clutchen som var litt for slakk.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #17 på: august 07, 2011, 23:49:52 pm »

Takk for alle tips! Må finne kilden til dette, så jeg skal pelle ut seter og gulvtepper når det blir finvær igjen!

Det gamle revetrikset er sterkt lys (f eks en bygglampe) på utsiden av bilen, og så hoppe inn og se etter lysstrimer fra diverse hull. Vanskelig ellers å oppdage hullene - skal ikke store åpningen til for at det blir mye vann inne i bilen.

Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #18 på: august 09, 2011, 10:03:34 am »

Takk for tipset, det tenkte jeg på sjøl, angående bygglampa! Blunker

Og takk - ja, jeg liker den veldig godt. Stortrivdes i veteranbilløp i helga, sjøl om den ble litt blaut. Men men, jeg skal vel få fiksa det og!
Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #19 på: august 10, 2011, 17:49:09 pm »

Friskluftvifte komplett med bryter - eksisterer dette til 1302S ?? Jeg har det for meg at jeg har sett det en gang.. Jeg vet det finnes til 1303S.. Dette er svært kjekt, da frontruta mi dugger seg til igjen med en gang noen er litt regnvåte inni bilen...
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #20 på: august 10, 2011, 18:42:03 pm »

Ja det finnes.
Da må hele friskluftsboksen byttes ut.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #21 på: august 10, 2011, 18:50:47 pm »

De to knottene med sirkulerende piler på dashen min gjør ingenting når man skrur på dem likevel, dessuten mangler ene munnstykket fra friskluftboks til frontrute, så hele dashen min må reworkes. Like greit å få på polstret dash samtidig, samt nyere speedometer med mindre tall (som går til 160), tenker jeg. Vet du om noen som har, eller skal jeg lage en wanted-tråd? Glad
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #22 på: august 11, 2011, 09:42:05 am »

De to knottene med sirkulerende piler på dashen min gjør ingenting når man skrur på dem likevel, dessuten mangler ene munnstykket fra friskluftboks til frontrute, så hele dashen min må reworkes. Like greit å få på polstret dash samtidig, samt nyere speedometer med mindre tall (som går til 160), tenker jeg. Vet du om noen som har, eller skal jeg lage en wanted-tråd? Glad

Bode 1302 og 1302S hadde friskluftsvifte fra 1972. Hvordan det var i 1971 vet jeg ikke. Du ser bryteren oppe til venstre. Viften blåser mer luft gjennom friskluftssystemet som kontrolleres med de to knottene nederst (hhv venstre og høyre side). Disse må funke, ellers er det ikke noe vits i viften. Diverse plastrør der fremme som også må være riktig montert.

Viften er faktisk VELDIG bra å ha på varme dager - det blir litt "mildere" inne i bilen med viften på når solen steiker. For å ta vekk dugg bruker jeg oftest bare sidevinduet og full åpning på "pilknottene" og varmluften fra motoren - det holder som regel greit.





Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #23 på: august 11, 2011, 11:10:45 am »

De to knottene med sirkulerende piler på dashen min gjør ingenting når man skrur på dem likevel, dessuten mangler ene munnstykket fra friskluftboks til frontrute, så hele dashen min må reworkes. Like greit å få på polstret dash samtidig, samt nyere speedometer med mindre tall (som går til 160), tenker jeg. Vet du om noen som har, eller skal jeg lage en wanted-tråd? Glad

Bode 1302 og 1302S hadde friskluftsvifte fra 1972. Hvordan det var i 1971 vet jeg ikke. Du ser bryteren oppe til venstre. Viften blåser mer luft gjennom friskluftssystemet som kontrolleres med de to knottene nederst (hhv venstre og høyre side). Disse må funke, ellers er det ikke noe vits i viften. Diverse plastrør der fremme som også må være riktig montert.

Viften er faktisk VELDIG bra å ha på varme dager - det blir litt "mildere" inne i bilen med viften på når solen steiker. For å ta vekk dugg bruker jeg oftest bare sidevinduet og full åpning på "pilknottene" og varmluften fra motoren - det holder som regel greit.







Friskluftvifte var ekstrautstyr både i 71 og 72.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #24 på: august 11, 2011, 13:21:21 pm »

Takker så mye for det, her forstår jeg at jeg må ha med meg en ekspert når jeg skal montere hele luftsystemet på nytt, da jeg aldri har gjort dette før! Der er bryter'n ja, sant! :-) Takk for god info! Dette vil jeg ha!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!