mai 20, 2024, 19:05:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken motor har?  (Lest 2539 ganger)
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« på: mars 04, 2010, 18:05:22 pm »

En kompis av faren min har et fly ..ja FLY med vw luftkjølt boxer motor. den har ca 80 hk ..er det type4 vi snakker om da? han syns egentlig det er litt lite futt i motoren og kunne tenkt seg litt mere, finnes det sylinder satser til type4? evt noe som gir mere enn 80hk.?  andre specs aner jeg ikke om denne motoren ... han hadde fått tips om å ta ut litt fra innsug/eksos kanaler som lett "trim". men .. når han først skal ta av toppene kan han like gjerne få i større sylindre mener jeg:P    hva tror dere?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
folkevogn-boble
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: Grue



Vis profil
« Svar #1 på: mars 04, 2010, 18:14:02 pm »

I følge csp er det en 1700 ccm motor

V 1700ccm    50kW/68HP
Z 1700ccm   50kW/68HP
EB 1700ccm  53kW/72HP
EA 1700ccm   59kW/80HP
W 1700ccm  59kW/80HP

CA 1700ccm   49kW/66HP
AT 1800ccm  55kW/75HP
EC 1800ccm   56kW/76HP
AN 1800ccm  63kW/86HP
AP 1800ccm   50kW/68HP
GB 2000ccm  74kW/100HP
CU 2000ccm   51kW/70HP
CV 2000ccm  51kW/70HP
GD 2000ccm   51kW/70HP
GE 2000ccm  51kW/70HP
CJ 2000ccm   53kW/70HP
Loggført

Høydeskrekk..
54 model oval Glad
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: mars 04, 2010, 18:18:25 pm »

I følge csp er det en 1700 ccm motor

V 1700ccm    50kW/68HP
Z 1700ccm   50kW/68HP
EB 1700ccm  53kW/72HP
EA 1700ccm   59kW/80HP
W 1700ccm  59kW/80HP

CA 1700ccm   49kW/66HP
AT 1800ccm  55kW/75HP
EC 1800ccm   56kW/76HP
AN 1800ccm  63kW/86HP
AP 1800ccm   50kW/68HP
GB 2000ccm  74kW/100HP
CU 2000ccm   51kW/70HP
CV 2000ccm  51kW/70HP
GD 2000ccm   51kW/70HP
GE 2000ccm  51kW/70HP
CJ 2000ccm   53kW/70HP
En kompis av faren min har et fly ..ja FLY med vw luftkjølt boxer motor. den har ca 80 hk ..er det type4 vi snakker om da? han syns egentlig det er litt lite futt i motoren og kunne tenkt seg litt mere, finnes det sylinder satser til type4? evt noe som gir mere enn 80hk.?  andre specs aner jeg ikke om denne motoren ... han hadde fått tips om å ta ut litt fra innsug/eksos kanaler som lett "trim". men .. når han først skal ta av toppene kan han like gjerne få i større sylindre mener jeg:P    hva tror dere?

Er som regel ikke så enkelt. De fleste flymotorene jeg har sett har hatt t1 som basis, og andre topper er ofte brukt.
Bilder sier mer enn ord her!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
folkevogn-boble
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: Grue



Vis profil
« Svar #3 på: mars 04, 2010, 18:33:51 pm »

I følge csp er det en 1700 ccm motor

V 1700ccm    50kW/68HP
Z 1700ccm   50kW/68HP
EB 1700ccm  53kW/72HP
EA 1700ccm   59kW/80HP
W 1700ccm  59kW/80HP

CA 1700ccm   49kW/66HP
AT 1800ccm  55kW/75HP
EC 1800ccm   56kW/76HP
AN 1800ccm  63kW/86HP
AP 1800ccm   50kW/68HP
GB 2000ccm  74kW/100HP
CU 2000ccm   51kW/70HP
CV 2000ccm  51kW/70HP
GD 2000ccm   51kW/70HP
GE 2000ccm  51kW/70HP
CJ 2000ccm   53kW/70HP
En kompis av faren min har et fly ..ja FLY med vw luftkjølt boxer motor. den har ca 80 hk ..er det type4 vi snakker om da? han syns egentlig det er litt lite futt i motoren og kunne tenkt seg litt mere, finnes det sylinder satser til type4? evt noe som gir mere enn 80hk.?  andre specs aner jeg ikke om denne motoren ... han hadde fått tips om å ta ut litt fra innsug/eksos kanaler som lett "trim". men .. når han først skal ta av toppene kan han like gjerne få i større sylindre mener jeg:P    hva tror dere?
Er som regel ikke så enkelt. De fleste flymotorene jeg har sett har hatt t1 som basis, og andre topper er ofte brukt.
Bilder sier mer enn ord her!

så at jeg hadde lest litt feil også
Loggført

Høydeskrekk..
54 model oval Glad
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 04, 2010, 18:44:18 pm »

Flyet er av typen Pottier 180s  .på wikipedia står dette: Powerplant: 1 × Volkswagen air-cooled engine, 67 kW (90 hp)

men eier mener det kun har 80hk ... skal finne mere info jeg.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 04, 2010, 18:51:06 pm »

Dobbeltpost ..slettes


« Siste redigering: mars 04, 2010, 19:15:27 pm av Anders Peder » Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 04, 2010, 19:10:40 pm »

da har jeg fått info:  http://www.limflug.de/index.php?page=products_motors_40-75kw_L2000EB&lang=eng

det artige er at det sitter Zenith Strømberg forgassere på denne alla volvo 240:P    til racebuggy: så er det bare 1 tennplugg pr.sylinder på denne motoren ..


specs: http://www.limflug.de/files/pdf/DS-L2000EB_L2400EB.pdf
« Siste redigering: mars 04, 2010, 19:15:04 pm av Anders Peder » Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 04, 2010, 22:03:21 pm »

VW-motorer i fly er jo en gammel slager det. Pottier 180s er en flott liten maskin, sikkert fristende med litt mer skyv! Har han bygget den selv?
Når det gjelder VW-motorer til bruk i motorfly er man underlagt et strengt luftfartsjuridisk regime, derfor er også delene ekstremt dyre (sjekk bare prisene hos Limflug). De må tilfredsstille luftfartstekniske bestemmelser og alt arbeid må utføres/godkjennes av et godkjent flyverksted. Men dette kan sikkert din fars kompis alt som siden han er flyger Blunker 
Etter hva jeg forstår på en kamerat av meg er det litt annerledes på motordrevne seilfly, siden disse har glideegenskaper langt utover motorfly.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 05, 2010, 00:25:40 am »

Sjekk forøvrig Bob Hoovers Blog for VW og flygning: http://bobhooversblog.blogspot.com/

Veldig mange bra artikler for oss andre også!
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 05, 2010, 07:24:35 am »

RZR-Andy: jess han har bygget det selv. kjøpte en byggesett og satt sammen . Men når det gjelder motordeler. vel ..hvem merker om man har andre sylindre med større volum egentlig? ingen såfremt man ikke en vakker dag havarerer og dette blir oppdaget. men men .  ...

Erikaa : sjekke nuh:)
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: mars 05, 2010, 08:56:31 am »

sjekk denne linken finner den sikkert her
http://www.sauer-flugmotorenbau.de/Viertakt_FourStroke.html
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #11 på: mars 07, 2010, 16:35:47 pm »

en som har et fly med en halv vw motor, jeg bodde på miniflyplassen han har flyet på tidligere.

Motor er rett å slett saget i 2, så han står igjen med en 2syl boxer
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 11, 2010, 15:30:57 pm »

RZR-Andy: jess han har bygget det selv. kjøpte en byggesett og satt sammen . Men når det gjelder motordeler. vel ..hvem merker om man har andre sylindre med større volum egentlig? ingen såfremt man ikke en vakker dag havarerer og dette blir oppdaget. men men .  ...

Erikaa : sjekke nuh:)
Kjempemessig at folk bygger selv, det er alltid imponerende hva enkelte får til!
Det er nok smart å få det "godkjent". Motorstopp med bil er mye greier, da detter du ikke ned fra himmelen og så får du ikke havarikommisjonen på nakken heller;)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: mars 11, 2010, 15:36:48 pm »

Hadde en flyver her på jobb som hadde Limbach(?) motorer i flyet sitt, først en type1, og så en type 4 etter det.
Dårlig med gir i flyene så her er det snakk om å øke effekten uten å endre turtallet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #14 på: mars 11, 2010, 15:44:50 pm »

Jeg var og kikket på et VW-fly som hang høyt oppe under et tak her forleden jeg også. Et spm jeg ikke greide å se svaret på...er propellen festet til reimhjulet eller til svignhjulet?...sånn generelt?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: mars 11, 2010, 16:26:15 pm »

På noen sitter det en flens i reimhjul enden, og på andre sitter det et enkelt gir på reimhjul siden...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!