VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Lundby på februar 27, 2009, 18:40:34 pm



Tittel: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Lundbyfebruar 27, 2009, 18:40:34 pm
Hva er fordel/ulempe med retskårende kam drev.Cato


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: JTWEfebruar 27, 2009, 18:58:59 pm
Fordel: du taper ikke krefter ved at kammen skyves aksielt

Ulempe: bråker mere, og mer "ujevnt" inngrep om jeg husker rett?



Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Lundbyfebruar 27, 2009, 19:12:06 pm
Fordel: du taper ikke krefter ved at kammen skyves aksielt

Ulempe: bråker mere, og mer "ujevnt" inngrep om jeg husker rett?



så dette er med tanke på større motorer?


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: JTWEfebruar 27, 2009, 19:33:37 pm
I mine øyne bare tull...  Tror folk bruker det mer fordi det er kult enn noe annet.



Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 27, 2009, 19:47:40 pm
Herlig akademisk korrekt svar! ;D Nydelig lyd, mistenker endel seriøse trimmere for å spare seg utlegg til store stereoanlegg.


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Hot Owlfebruar 27, 2009, 19:57:39 pm
Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 20:00:56 pm
Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: H-MEKfebruar 27, 2009, 20:02:10 pm
Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?

Messing?


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 20:09:07 pm
Der kan du se å mye jeg kan om motorer :D Jeg mente stål, beklager - messingen er allokert til fordelerdrevet ...
Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?

Messing?


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: JTWEfebruar 28, 2009, 14:03:47 pm
Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.

Hvor fort skjer denne slitasjen?

Man kunne jo brukt doble skrådrev, men er jo ikke allverdens plass heller der. Samt at hvis det ikke finnes i standard versjon, blir det jo dyrt.



Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: JTWEfebruar 28, 2009, 14:25:29 pm
Fant denne tråden som jo var fin lesing...


http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=271788&highlight=straight+cut+gears


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Hot Owlfebruar 28, 2009, 15:01:47 pm
Hvor fort skjer denne slitasjen?

Teoretsk:
Hvor langt er et tau? Jeg har åpnet originalmotorer hvor nesten hele thrust'eflaten er vekk. Hvor fort det skjer med høyere fjærtrykk har jeg ingen erfaring med.

Poenget er vel, hvorfor ha slitasje når man kan slippe det helt?

En siste ting, om man er opptatt av optimalisering av sin kombo så er det kjekt å kunne stille kammen ved å lage eller bruke medbragte offset skiver ved montering.

Praktisk:
Du kan få endel lyd ut av straightcut drevene om du er uheldig med blokken din, avstanden mellom veiv og kam varierer fra blokk til blokk. Er avstanden stor vil den begynne å synge.
Ingen lager straightcut drevene i ulike størrelser for å unngå dette, det er heller ingen som lager skrådrev i ulike størrelser, så du må ha flaks der også.

Om du har to doble gassere så kan de lett overdøve straightcut lyden.




Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: JTWEfebruar 28, 2009, 15:31:24 pm
Hvis thrustflaten slites så stort med original, så er det et relevant argument for å bruke rettskårne. Men hvor mye større problemet blir er jo fortsatt interessant... Fjærtrykket skal jo taes opp radielt på kamlagrene, så om det blir så mye større aksielt trykk er spørsmålet som jeg absolutt ikke vet svaret på.
Offsett skiver kunne man jo lagd på andre drevtyper også.

Lyd: jepp, synd man ikke har inn +/- størrelser. En del av ettermarkedslivet dessverre...

Grunnen til skråskårne drev er at man har et mykere inngrep mellom tennene, men ulempen igjen er aksialkraften.

Så, hvis man virkelig hadde lyst til å lage noe som dekker alle behov: doble skråfortannede drev.


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: HansOfebruar 28, 2009, 18:41:57 pm
Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.


Tillater meg selv som motordemontør (snart montør) å stille et spm:
Er det org bare ett kamlager med krage? Hvor setter man da det andre lageret med krage? Må man da kjøpe to kamlager sett og kombinere disse settene?
(Har kjøpt rettskårne til mitt 1915 prosjekt)


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Hot Owlmars 01, 2009, 01:13:48 am
Er det org bare ett kamlager med krage? Hvor setter man da det andre lageret med krage? Må man da kjøpe to kamlager sett og kombinere disse settene?
[/quote

I originalmotoren er det bare et halvt lager som har krage, så om man kjører med skråskjærte drev kjøper man to sett så man får et helt lager med krage.
Om du har straight cut drev trenger du ikke å gjøre dette, mener jeg.


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Oval57mars 12, 2010, 15:43:41 pm
Interessant. Det er altså litt sjansespill på en gammel og "normalt" slitt motor. Jeg skal ha to enkle gassere, og hvis man da ikke hører lyden har det ikke så mye for seg.

Det er jo dumt om det høres ut som ulyd.


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Paasanmars 12, 2010, 15:59:38 pm
Lyden venner du deg til (rene malingen som fra en katt :D) Men når du gir full spiker så overdøver gurglinga fra gasserne alt så da er ikke kamdrevlyden så påtrengende ;) ;)


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Lasse `65mars 12, 2010, 16:32:00 pm
Lyden venner du deg til (rene malingen som fra en katt :D) Men når du gir full spiker så overdøver gurglinga fra gasserne alt så da er ikke kamdrevlyden så påtrengende ;) ;)

amen... 8)


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Tistlomars 12, 2010, 18:30:10 pm
Du får kjøpt kamlager med dobble thrustflater/krager. Så det trengst ikkje å kjøpa to sett og blanda isaman.

Men eg lurar på om dobbel thrustelager er lika bra som å ha rettskårne kamdrev med tanke på slitasje aksialt, og dermed på endethrusten på blokka ?


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Gullikmars 14, 2010, 20:17:54 pm
Kan bare droppe planer om stereoanlegg da, siden rettskårne +to dobble og et a'la Abarth anlegg kommer til å gi den koselyden som ønskes kan, jippi


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: MLHmars 14, 2010, 21:19:36 pm
der ser du, nesten samme svar som du fikk av oss i garagen jo, he he.. ;) 8)


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Gullikmars 14, 2010, 21:21:58 pm
Ja oss raringer kommer i alle typer og varianter


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Lundbymars 14, 2010, 21:25:44 pm
der ser du, nesten samme svar som du fikk av oss i garagen jo, he he.. ;) 8)

Hvis du mente meg som trådstarter Morten fikk jeg svar i Februar 2009  :)


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: MLHmars 14, 2010, 21:32:02 pm
2009/2010 pytt pytt hehe :D


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Anders Røsåsenmars 25, 2010, 20:47:26 pm
I alle fall det je lerte på skoorn, uten at je kan så mye om motor, er at med rette kamdrev taper man ikke så mye krefter sia dreva slipper å skyve hverandre aksialt(som sagt over)
Rettskårne kamdrev hare jo mer annlegsflate/større grep på hverandre eller flere tenner i inngrep samtidlig , en skråskårne drev har.
Rettskårne drev bråker mer...noe som er en herlig lyd;)
Skråskårne bråker ikke så mye og er vel derfor å bruke i en vanlig bruksmotor.


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: Formula Veemars 27, 2010, 21:11:09 pm
Hørte lyden èn gang, og fikk etterbestilt rettskåren til motorbygget mitt umiddelbart.
Driter litt i hva det gjør og ikke gjør, men "kidsa på Shell gir meg Cred når jeg fyrer. "


Tittel: Sv: RETSKÅREDE KAM DREV
Skrevet av: wide5mars 28, 2010, 11:01:44 am
Hæ hæ...  kult... :D
Liker den lyden jeg også...