Tittel: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Cab89 på april 16, 2009, 18:20:35 pm Hei sann!
Dette er en hypotese: Hvis en boble har veldig mye rust, går den da igjennom EU-kontrollen? Isåfall, når blir for mye? Hvilke steder kan ikke ha for mye rust? Noen som ser hvor jeg vil? Hadde vært fint med svar! ;) Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: VeteranBobla på april 16, 2009, 18:31:53 pm Bilen skal være forsvarlig og da kan det ikke være rust i bærende konstruksjoner. Rusta må heller ikke stå ut i spisse flak slik at folk kan skjære seg på det.
Utover disse retningslinjene er det vel opp til hver enkelt kontrollør og bestemme hva som er forsvarlig. Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Formula Vee på april 16, 2009, 18:32:03 pm http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14135.0.html Var på EU nå på tirsdag. Sjekker du tråden, tror jeg du vil få svar.
Om du ikke gidder lese alt: jalokoey skrev: hei.. det som står i bøkene som kontroller skal følge er : ikke bærende ,kan være 25cmlangt eller 25 cm rund hulle , bærende godtas hull på ca størrelse med 5kr mynt. kontrollør kan hakke med skru jern for og finne ut hvor langt det er . skal være fast metall fra der han eventueltmåler. men di fleste verksted tar det på øyne mål. så alt etter kontrollør. som sagt over. jobber selv på verksted ogutfører eu kontroller. eg personlig vil si at et hull som er stort 20 cm langt og har stol feste i sammme feste vil bli en feil. så lenge førerstol henger fast der. men alt etter hvor mykje. prøv ogse hva kontrollør sier. og fiks feil etter mangler på den. Og min bil gikk igjennom uten rustanmerkning. Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Cab89 på april 16, 2009, 18:57:28 pm Takk for svar!
Leste tråden din Formula Vee, og takker for det. Mye nytt jeg ikke viste om EU-kontroll og rust :D Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Anders Peder på april 16, 2009, 19:13:26 pm men bærende sier du.. kan man sammenligne bunnplata med ei ramme på andre biler? er bunnplata like mye bærende? feks rust i kanalene ..er kanalene det bærende på disse bilene når bunnplata er underst? jeg undrer.
Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Tistlo på april 17, 2009, 00:04:09 am Kanalar eg vel ikkje så mykje berande, så der tåles det vel ein del rust, men rammehovudet derimot...
Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Formula Vee på april 17, 2009, 01:01:11 am Når jeg ser på ei flyndre de har kappt vekk gulvet i, virker det som at det som er bærende er som Tistlo kanskje også mener, rammehode, tunnelen og "bakvogna". Sikkert rom for en del tolkninger på bærende her og mellom forskjellige kontrollører. De er vel neppe bilkonstruktører og ingeniører alle..
Men det er klart, du bør jo ikke ramle gjennom gulvet heller, og pedalene skal jo liksom henge fast i noe.. Jeg vil i hvertfall fjerne mest mulig rust etterhvert som det dukker opp, men vil/kan ikke ta noen større restaureringsjobber på meg. :-\ En jeg kjenner leverte bilen til Estland for restaurering i fjor høst. Det kom på ca. 40.000.- Ikke utstillingsfinish, men fri for rust, og hel, rett og pen. Jeg får sjekke bilen hans om et år og se.. ::) Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Tistlo på april 17, 2009, 15:11:03 pm Sjølve golvplatene er heller ikkje mykje berande.. dei kan jo skiftast ut med rette alu plater etc.. pedalane heng i tunellen. Men eit solid golv er jo heller aldri dumt ;)
Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Formula Vee på april 17, 2009, 15:34:04 pm hvor sitter festene til stolen?
Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: 1835cc på april 17, 2009, 17:52:12 pm hvor sitter festene til stolen? Riktig ;DTittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Pan på april 17, 2009, 18:24:27 pm Sentralrørsramma, bunnplata, karosseriet med kanaler og tak - alt dette er bærende konstruksjon på Bobla. Men noen ting bærer mer enn andre - alvorlig rust på rammehodet er alvorlig fyfy og direkte livsfarlig, et lite rusthull i en kanal er selvsagt ikke bra, men kan vel neppe sies å være livsfarlig på samme måte. Tilsvarende med gulvet - så lenge du ikke risikerer at setet plutselig skraper langs asfalten, eller å sitte i en Flintstone-mobil, kan nok både det ene og det andre aksepteres.
Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Kjell Roar på april 18, 2009, 09:37:10 am Bobla til min svigerinne blei engang avskiltet på stedet pga rust. Når politimannen bøyde seg inn i bilen, kunne han se skotuppene sine på bakken....
Tittel: Sv: Rust + EU-godkjenning = ? Skrevet av: Formula Vee på april 18, 2009, 23:56:23 pm Bobla til min svigerinne blei engang avskiltet på stedet pga rust. Når politimannen bøyde seg inn i bilen, kunne han se skotuppene sine på bakken.... Høres ut som tynt teppe... |