Tittel: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 11, 2009, 20:10:15 pm For publisere mitt nye prosjekt!
I sommer fikk jeg tips om en 1500 S som var til salgs i Sverige. Etter litt frem å tilbake bestemte jeg meg for å selge ovalen til fordel for Notcbacken. Sikkert mange som synes jeg burde holdt på bobla, men min første bil (tidlig 90-tallet) var en -64 Notchback, så da ble det handel! Notchbacken ser ut til å være urestaurert, men har nok fått ett par nye framskjermer. Ellers så ser den hel og pen ut utvendig, men når jeg plukket av skjermer og skrapet bort tecktyl så dukker det opp noen hull her og der. Siden bilen er såpass bra utvendig så har jeg ikke planer om å lakke den, men heller sette den sammen igjen - etter at rusten er fjernet. Regner ikke med at jeg klarer å la den være helt orginal, så litt senking + noen Fuchsfelger tror jeg kan bli greit ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Martin på desember 11, 2009, 20:35:43 pm MÅ BARE SI DEN BOBLA DI ER DRIT FEIT :o
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 11, 2009, 20:41:02 pm Her ser du et bilde til. Håper Notchbacken også blir bra!!!!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Tistlo på desember 11, 2009, 20:52:03 pm Steike meg for nokon flotte bilar! :o
Når lakken er heil på notchen er det jo berre kjekt arbeid resten! Er verre når du må pusse ned etc. Men denne vert ganske så bra med fuchs! :) Kjør på! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på desember 11, 2009, 21:02:11 pm Hei å takk for sist...Du snuste litt på min 64 notch tidligere så gratulerer med et flott eksemplar. Regner med at dette blir flott med ekte fuchs og litt senk. Du har den vel klar til sørlandstreffet.....
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Martin på desember 11, 2009, 22:05:48 pm notchen er en lekker bil det å asså
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 11, 2009, 22:40:58 pm Er på jakt etter brukte tromler (5 hulls) + en sikkerhetssele (som på bilde). Ta kontakt hvis noen ønsker å selge.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: ultimatevw på desember 12, 2009, 09:11:33 am Flott bil.
Det kan skjule seg rust under kit/fugemasse i plateskjøter. Man ser ikke det før det fjernes. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 12, 2009, 18:50:30 pm Hei å takk for sist...Du snuste litt på min 64 notch tidligere så gratulerer med et flott eksemplar. Regner med at dette blir flott med ekte fuchs og litt senk. Du har den vel klar til sørlandstreffet..... Stemmer det, liker godt notch. Klar til sørlandstreffet blir den nok, men hvilket år det blir gjenstår å se. Mulig jeg løsner den fra bunnplaten for å få full oversikt. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 22, 2011, 10:35:02 am Sakte men sikkert går prosjektet heldigvis rett vei!
Planene har endret seg fra en liten «makeover» til full restaurering med ny lakk på bunn og karosseri. Karosseriet er sandblåst og klar for sveising. Bunnen er snart ferdig sveiset (bilder kommer) Satser også på bytte av girkasse, så hvis noen har en 1300 S kasse for salg, så ta kontakt! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 22, 2011, 11:02:51 am Noen bilder til
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Oval57 på februar 22, 2011, 11:34:54 am Her ser du et bilde til. Håper Notchbacken også blir bra!!!! Bilen ser jeg veldig hyggelig ut slik den står på bildet der, original, og selve ikonet på "bil" på 60-tallet. En slik Type 3 kunne jeg godt ha eid. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Herbie på februar 22, 2011, 15:14:53 pm :o :o
Her har du gått grundig til verks ser jeg:) Blir nok knall bra:) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 23, 2011, 10:25:00 am Bunnen fri for rust!
Da gjenstår sliping, grunning og lakk Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 23, 2011, 10:31:51 am Fuchs felgene ser ut til å passe perfekt ;)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Oval 54 på februar 23, 2011, 11:32:48 am Dette blir bra. Ingen overraskelser igjen nå. Lykke til videre :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Squareback på februar 23, 2011, 12:13:11 pm Morsom Tråd! Stå På!
Mange hadde vel kjørt med bilen som den var. Det er ikke alltid like lurt med Type 3... Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 23, 2011, 15:04:43 pm Dette blir bra. Ingen overraskelser igjen nå. Lykke til videre :) Pen utenpå, men... som sagt skjuler det seg litt «husbukk» under skallet. Kunne nok fint kjørt med den som den var – gikk gjennom teknisk kontroll på biltilsynet uten feil og mangler. Regner med å ha oversikt over det meste nå, så gjenstår det å se når den kommer på veien igjen!!! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 09, 2011, 10:35:46 am Bunnen blank og fin ;)
… litt primergrunning på, så gjenstår grunning og lakk Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 16, 2011, 08:40:56 am Bakstilling snart klar for ny lakk
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 17, 2011, 08:39:46 am Resultatet etter gårsdagens arbeidsøkt
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på september 06, 2011, 10:16:43 am Skummelt med fine kromdetaljer!
Skjermen så i utgangspunktet hel og fin ut, men når jeg fjernet sprutdekselet så det slik ut. Har vel egentlig bestemt meg for å ikke sette på dekselet igjen etter lakking. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på september 06, 2011, 10:27:33 am Fikk meg en hyggelig overraskelse når jeg demonterte den ene døra.
Mulig det har vært noen kunstneriske hender i sving på bilfabrikken, eller kan det være en kjent svensk kunstner som har hatt bilen i sitt eie!!!? Ellers ser dørene overraskene bra ut – kunn noen småflekker med rust som lett kan slipes bort før lakking Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 10, 2011, 18:01:05 pm Vurderte å selge felgene for å slippe poleringsjobben, men etter litt frem og tilbake startet jeg arbeidet med en av felgene.
Brukte drill med poleringspad fra Biltema, en Dremel samt Autosol. Resultatet ble overraskende bra etter noen timers arbeid. Nå gjenstår tre felger + detaljeringsarbeidet. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Herbie på oktober 10, 2011, 19:40:07 pm Det ble utrolig bra:)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 20, 2011, 21:46:51 pm Detaljeringen ble en utfordring på framfelgene. Disse kan i utgangspunktet ikke fylles med lakk som 7 toms felgene, så løsningen ble maskering for så å lage en provisorisk kant bygd opp av tau. Resultatet ble rimelig greit etter litt finpussing av overgangen mellom lakk og tape.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 20, 2011, 21:56:18 pm ferdig 6- og 7 tommer
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Herbie på oktober 20, 2011, 22:01:21 pm Det ble kanon bra :o :o
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: vwfreak på oktober 20, 2011, 22:11:55 pm ohhh, jeg er målløs. Nærmer seg garasjebesøk :-)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 20, 2011, 22:16:35 pm Det ble kanon bra :o :o Fint på bilder, men... Var litt uheldig på den ene bakfelgen - lakken var litt fersk på en plass, noe som resulterte i litt smågrums. Satser på at jeg kan vannslipe det når den har fått tørke litt mer. I forhold til utgangspunktet må jeg si meg fornøyd med resultatet. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 20, 2011, 22:27:08 pm ohhh, jeg er målløs. Nærmer seg garasjebesøk :-) Alltid hyggelig med garasjebesøk, så du må bare stikke innom! Når det gjelder bilen så er fremgangen ikke så stor, men satser snart på å få litt lakk på bunnen + diverse smådeler. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 11, 2011, 21:44:47 pm Endelig fått litt lakk på diverse deler.
Girkasse og hjulbrønn. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 11, 2011, 21:53:43 pm Satser på epoxy grunning og sort blank gjør susen!!!
Her er bunnen klar til montering. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 11, 2011, 22:00:19 pm Har omsider begynt så smått med litt montering.
Her har bunnen fått påmontert for- og bakstilling. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 19, 2012, 22:33:25 pm Tiden går – men Notchbacken skal bestå!!!
Den bakskjermen som hadde noen «luftehull» er nå endelig ferdig sveiset og grunnet. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 19, 2012, 22:45:44 pm Bilen er nå klar for et strøk lakk.
I morgen tidlig overleveres den til lakkeringsverkstedet. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Herbie på april 19, 2012, 23:18:43 pm Dette blir bra. Tommel opp:)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: BeetleBug på april 20, 2012, 08:22:10 am Hvis bilen blir like bra som karroserivugga så blir dette en vinner! Takk for at du deler bilder av prosjektet ditt.
Mvh BB Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 20, 2012, 22:08:21 pm Hyggelig å høre. Litt kjekt å dokumenter byggeprosjektet her på forumet, så har jeg noe å se tilbake på. En ting er helt sikkert - denne bilen skal aldri selges (så da for jeg prøve å gjøre det beste ut av det) ;)
Her på vei til lakkering. Ble fire-fem turen med Golfen for å få levert alle delene (heldigvis ligger lakkeringsverkstedet kun få minutter hjemmefra) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 10, 2012, 18:36:27 pm Fikk tilbake deler fra lakk i dag :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 10, 2012, 18:40:50 pm Her er bilen nesten ferdig – kun noen småting igjen.
Henter den sansynligvis imorgen! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: OveF på mai 10, 2012, 20:56:47 pm Dette ser meget bra ut!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Herbie på mai 10, 2012, 21:21:46 pm NICE:)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: vwfreak på mai 10, 2012, 22:37:03 pm Kjempebra. Gleder meg til å se denne ferdig :-)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 14, 2012, 19:33:24 pm Da var resten av bilen endelig tilbake i garasjen igjen!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 14, 2012, 19:38:07 pm Noen flere bilder.
Har valgt å fjerne kanten som skjermen hviler på (se øverste bilde), da dette er en rustfelle. Satser på at det fungerer greit uten. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 23, 2012, 17:12:17 pm På tide med litt oppdatering.
Holder på med tilpassing og montering av 1300 S kasse. Skal konventere til korte aksler, men mangler spaser ring som skal sitte innforbi lager (se bilder). Hvis noen har det på hylla kjøper jeg gjerne! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 23, 2012, 17:15:15 pm Bytter også til skiver framme og bak, så nyere spindler er nå på plass!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 23, 2012, 17:24:14 pm Motor blir i første omgang tilnærmet original, men får nye stempelfjærer og annet vippetøy, samt litt finporting av topper.
Ellers kan det være greit at den utseendemessig står litt i stil med resten av bilen, så litt lakk på diverse deksler gjør susen!!! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 31, 2012, 15:41:48 pm Da nærmer vi oss et nytt og spennende VW-år.
Har ingen nyttårsforsett, men håper at prosjektet skal stå ferdig i løpet av året! Skal prøve å være litt flikere til å holde prosjekttråden oppdatert, så for vi se hvordan det utvikler seg. Ønsker alle her på forumet et godt nytt VW-år! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: VwSplit på desember 31, 2012, 16:11:17 pm Aldri sett en fraskrudd slik. Jaggu genialt laget, ser da ut til at man kommer til over alt (?). Andre biler må en jo kappe fra hverandre for å gjøre samme jobb.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 03, 2013, 00:13:58 am Fikk montert på skiver og kalippere framme i kveld.
Måtte selvsagt prøve en felg – passet perfekt! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Daniel L på januar 03, 2013, 10:19:50 am Det ble NICE! ;)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: mags på januar 03, 2013, 10:33:00 am Dette blir bra ;)
lite tips prøve å få lakkert taket Svart :) Mags Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Unneberg Bil på januar 03, 2013, 13:25:23 pm Fik ikke mindre lyst på Notchback nu nej ;) Ser veldig fint ud og veldig hyggelig å kunne hjelpe med deler :)
- Jens-Ole :) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 04, 2013, 19:56:10 pm Blir nok ikke svart tak – personlig liker jeg bedre ensfarget.
Dette blir bra ;) lite tips prøve å få lakkert taket Svart :) Mags Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: vwfreak på januar 10, 2013, 20:24:21 pm Flotte bilder og oppdatering Sten. Gleder meg til fortsettelsen.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 25, 2013, 22:01:52 pm Håpet på litt fremgang i dag, men så dukket det opp et lite problem. Skulle montere skivebremser bak, men fikk det ikke helt til å stemme.
Tror jeg har nye typen lagerhus (til venstre på bildet) og korte aksler, men fikk ikke skrudd det sammen slik at det ble rett press på indre simmering. Dessuten ble det en liten klaring mellom lagerhus og aksel (ble ikke nok plass til lageret). Lurer på om problemet løses med "gammel" type lagerhus, eller må noen av delene maskineres for å få dette til å passe? Tar gjerne imot tips om hvordan dette skal gjøres og kjøper gjerne "rett" type lagerhus hvis noen har det liggende! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 28, 2013, 21:43:39 pm Håpet på litt fremgang i dag, men så dukket det opp et lite problem. Skulle montere skivebremser bak, men fikk det ikke helt til å stemme. Tror jeg har nye typen lagerhus (til venstre på bildet) og korte aksler, men fikk ikke skrudd det sammen slik at det ble rett press på indre simmering. Dessuten ble det en liten klaring mellom lagerhus og aksel (ble ikke nok plass til lageret). Lurer på om problemet løses med "gammel" type lagerhus, eller må noen av delene maskineres for å få dette til å passe? Tar gjerne imot tips om hvordan dette skal gjøres og kjøper gjerne "rett" type lagerhus hvis noen har det liggende! Fikk løst problemet med et nytt lagerhus som var 2,5 mm dypere. En STOR takk til Kim (vwfreak) for fantastisk service – fikk det levert på døren!!! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 28, 2013, 21:51:39 pm Nå kunne bremsene monteres. Eneste hinder nå er en løsning på wire til håndbrekk – noen som har noen gode forslag?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 28, 2013, 22:00:20 pm Milepæl :D
Endelig en liten luftetur!!! Igjen en stor takk til Kim (vwfreak) for låne av felger med gummi på! (gjør det enklere for meg med tanke på bestilling av rett dekkdimensjon) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: vwfreak på mars 01, 2013, 23:59:50 pm Ser strøken ut Sten. Lykke til videre med prosjektet og hyl om du trenger hjelp til å løfte på karosseriet.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 14, 2013, 22:01:53 pm Her er et par bilder fra montering av støyisoleringsplater.
Har også fuget skjøtene for å være helt sikker på at det blir 100% tett! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 14, 2013, 22:17:11 pm Dagens høydepunkt :D
Fikk god hjelp fra broder Geir og nevø Kristian + en grei nabo til å flytte over karosseriet! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Ziggy66bug på mars 15, 2013, 00:39:58 am Dette blir en flott bil! :) gleder meg til å se den ferdig ;D
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Bendik på mars 15, 2013, 08:48:43 am Hvilke støymatter har du brukt?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Daniel L på mars 15, 2013, 12:27:40 pm Denne blir RÅ! :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: vwT1, T4engine på mars 15, 2013, 14:09:37 pm Satan så bra ;D lurer også på støymattene du har brukt? :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: OveF på mars 15, 2013, 14:49:49 pm http://nettbutikk.wuerth.no/bilrekvisita-og-cargo/interiorbeskyttelse/stoy-dempingsplater
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 15, 2013, 20:45:49 pm Som broder Ove linker til bruker jeg støymatter fra Wurth. De er relativt kostbare, men utrolig bra å jobbe med (formes lett med litt varme). Har også hørt fra andre som har brukt dem at støydempingensresultatet blir meget bra ;)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 23, 2013, 08:46:26 am Planen var å bruke originale skjermlister, men etter en grundig vask ser det ut til at de bakre listene er for mye missfarget. Sliter også med passformen (ser ut til å ha krympet litt) og høyre side mangler jeg en del av. Tanken nå er å bestille nye, men finnes kun i svart til type 3! :-\
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 23, 2013, 08:57:46 am Ellers går monteringen rette vei!
Kneppet den ned et ekstra hakk framme, så når jeg får på nye dekk tror jeg det skal bli greit! Bak ser det ut til at det går med 225-dekk, men her er det ekstremt trangt, så tenker jeg velge 215-dekk for å slippe evntuell subbing! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på mars 23, 2013, 09:36:51 am Det ser veldig flott ut dette:-) friste med en søndagstur for å sjå på det flotte arbeidet. Har du standard akslinger bak eller har du byttet til kortere? Eller er det skivebremsene som bygger mer enn standard? Eg hadde samme oppsett på varianten men der bytta eg til korte akslinger for å få på 7" hjul ;-)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: BERGER på mars 23, 2013, 11:41:59 am Flott arbeid, ser utrolig bra ut! :)
Husk at bilen synker mye sammen når du får tyngden av alle delene som skal på. Så høyden bør du satse på å justere til slutt. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: vwfreak på mars 23, 2013, 21:51:05 pm Bbt har lister i flere forskjellige farger av lister til vw. Universal som må tilpasses litt. Mener de skal passe din også.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 24, 2013, 09:29:01 am Det ser veldig flott ut dette:-) friste med en søndagstur for å sjå på det flotte arbeidet. Har du standard akslinger bak eller har du byttet til kortere? Eller er det skivebremsene som bygger mer enn standard? Eg hadde samme oppsett på varianten men der bytta eg til korte akslinger for å få på 7" hjul ;-) Du må gjerne ta turen innom for et garasjebesøk! Når det gjelder akslingene så har jeg byttet til korte, men det kan være skivene som bygger litt forskjellig (har noen mm klaring inne, men ikke mye å gå på der heller). Hvilken profil hadde du på 225-dekkene? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 24, 2013, 09:44:07 am Bbt har lister i flere forskjellige farger av lister til vw. Universal som må tilpasses litt. Mener de skal passe din også. Har vært i kontakt med dem. Ble anbefalt å kjøpe tilpasset til type 3, siden det er vanskelig å tilpasse de universale. Disse selges kun i svart, men jeg kan evnt. lakkere dem! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 24, 2013, 10:02:00 am Skal bestille teppesett, men synes det er vanskelig å bestemme seg. Noen som har noen formeninger/tips?
Har sett litt på dette (se bilde) men blir litt forvirra av alle ekstra valgene man kan gjøre! ??? http://www.vwispwest.com/TM-34-F3034.html Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på mars 24, 2013, 12:50:43 pm Huske desverre ikkje profilen på dekkå, men det var 16" eg hadde. Men trur innpress er likt på 15 og 16. Har nogen bilder her litt nede på siden så kan du sjå forskjellen. Et alternativ for deg kan være å valse litt. Hos Isp har eg alltid hatt dialog pr epost når eg handle med de. Så blir det riktig på første forsøket :-)
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?553.180 Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 24, 2013, 16:38:26 pm Huske desverre ikkje profilen på dekkå, men det var 16" eg hadde. Men trur innpress er likt på 15 og 16. Har nogen bilder her litt nede på siden så kan du sjå forskjellen. Et alternativ for deg kan være å valse litt. Hos Isp har eg alltid hatt dialog pr epost når eg handle med de. Så blir det riktig på første forsøket :-) http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?553.180 Mine er også 16 toms (6x16 og 7x16) ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på mars 27, 2013, 23:17:48 pm Etter bilde i post #59 så ser det ut til at skivebremser bygger noe mere ut enn standard trommelbrems ja.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Squareback på mars 27, 2013, 23:25:40 pm Kongetråd!!!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Reiel på mars 28, 2013, 00:29:44 am På min TL hadde jeg også 6 og 7 16, dekk bak var 205/55-16 og foran 195/50-16... Passa perfekt, 6" bygger like mye ut og inn mens 7" bygger en tomme mer ut enn inn..
Forresten en kongetrå.... ;D Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 14, 2013, 09:34:00 am Fikk montert på nye dekk på framfelgene. Planen var å kjøpe 175/55-dekk, men vanskelig å finne noen som selger det. Valget ble 175/50. Ble ikke helt fornøyd med resultatet, så jeg vurdere nå å bytte til 185/55 :-\
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: vwfreak på april 14, 2013, 12:59:39 pm Oioi :-) dette ser bra ut. Hva ble det med skjermlistene?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 14, 2013, 15:31:07 pm Oioi :-) dette ser bra ut. Hva ble det med skjermlistene? Har bestilt noe nye svarte skjermlister fra USA. For håpe det vil blir greit – hvis ikke for jeg prøve å lakke dem i bilens farge! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 23, 2013, 21:18:53 pm Har fått montert panser, dører og bagasjelokk. Venter fortsatt på nye skjermlister, så finjusteringen må jeg ta etter at de er montert.
Kjekt å se at det begynner å ligne en bil igjen ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Herbie på april 23, 2013, 22:31:11 pm :o :o :o
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på juli 26, 2013, 23:15:43 pm Sommer og sol betyr lite fremgang på prosjektet. Har gjort litt - fått montert på bakdekk + diverse småfiks ;)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Ziggy66bug på juli 27, 2013, 00:37:23 am Denne blir så nære perfekt det er vært å komme ! Meget pen bil :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: GraffsT1 på juli 27, 2013, 12:06:51 pm Planen var å bruke originale skjermlister, men etter en grundig vask ser det ut til at de bakre listene er for mye missfarget. Sliter også med passformen (ser ut til å ha krympet litt) og høyre side mangler jeg en del av. Tanken nå er å bestille nye, men finnes kun i svart til type 3! :-\ Er ikke noen mester i fargekoder på VW, men jeg fant disse når jeg søkte annet snadder til type-3... Ikke direkte billige men.... http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1505589 Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på juli 28, 2013, 00:07:18 am Ser utrulig flott ut. Får lyst til å begynne å restaurere notchen min nå...
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på juli 28, 2013, 00:11:53 am Planen var å bruke originale skjermlister, men etter en grundig vask ser det ut til at de bakre listene er for mye missfarget. Sliter også med passformen (ser ut til å ha krympet litt) og høyre side mangler jeg en del av. Tanken nå er å bestille nye, men finnes kun i svart til type 3! :-\ Er ikke noen mester i fargekoder på VW, men jeg fant disse når jeg søkte annet snadder til type-3... Ikke direkte billige men.... http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1505589 Takk for tipset GraffsT1, men har endelig fått nye svarte skjermlister. Tror det blir greit, men litt arbeid å montere siden de er delt opp i flere smådeler. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på juli 28, 2013, 00:16:02 am Ser utrulig flott ut. Får lyst til å begynne å restaurere notchen min nå... Satser på at sluttresultatet blir greit. Tommelen opp for flere restaureringsprosjekter! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på august 20, 2013, 22:22:39 pm Har fått montert støtfanger og ekstralykter. Fikk også tilsendt nye pyntelister fra USA. Må si meg fornøyd med dem! ;)
Venstre bakskjerm er jeg ikke fornøyd med, så bilen må innom oppretting/lakkeringsverkstedet for en reklamasjonsjobb (må derfor vente med montering av bakfanger) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på september 20, 2013, 23:32:22 pm Lekkert...rett å slett lekkert...
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 15, 2013, 06:57:18 am Har nå fått montert bakskjermen som det var en reklamasjonsjobb på. Fikk også på bakfanger, så nå tror jeg det meste skal være ferdig utvendig :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Reiel på oktober 15, 2013, 07:06:07 am Rålekker bil...
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: LOBO på oktober 15, 2013, 09:03:54 am Pent! Savner notchn min når jeg ser sånt.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Trond Dahl på oktober 15, 2013, 16:18:28 pm Rett og slett nydelig!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: BeetleBug på oktober 15, 2013, 16:19:36 pm Tommel opp! Flott bil.
Nå er jeg spent på hvilken motor som skal inn i børsa? Mvh BB Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 16, 2013, 08:05:40 am Tommel opp! Flott bil. Nå er jeg spent på hvilken motor som skal inn i børsa? Mvh BB Skulle ønske jeg gi deg et spennende og interresante svar, men i første omgang blir det originalmotor som får noen oppjusteringer: Nytt vippetøy, lett portet og senket komp. Planen videre blir nok å samle deler (og penger) til et mere seriøst motorprosjekt - så får jeg håpe at broder (Geir) kan tenke seg bygge motoren! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 30, 2013, 00:07:20 am De fleste motordeler klar til montering. Satser på at den vil "puste" litt lettere enn originalen!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 30, 2013, 00:17:59 am Blir spennende å se om dette vil fungere – sikkert mange meninger om det. Har forhørt meg med flere fra USA som bruker luftdempere med positivt resultat.
Hvis det funker vil det sansynligvis bli veldig praktisk ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: GeirJB på november 30, 2013, 09:36:27 am Det var en fin Notch! :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Gaffel på november 30, 2013, 10:04:53 am Knallfin bil! Drit i hva andre mener du bør bruke, gjør hva du føler :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på desember 03, 2013, 00:25:22 am Ang de luftdemperene, hvor mye kan du justere med de? Og hvordan er oppsettet om eg tør spør?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 03, 2013, 17:55:04 pm Ang de luftdemperene, hvor mye kan du justere med de? Og hvordan er oppsettet om eg tør spør? Her er det masse info og bilder om luftdempere: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=313075&postdays=0&postorder=asc&highlight=monroe&start=640 Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 22, 2013, 10:25:38 am Motoren begynner å ta form!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 22, 2013, 10:28:26 am Endelig ferdig med teppelegging ;)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: GraffsT1 på desember 22, 2013, 12:46:28 pm Blir bra ja!! Tror jeg må sette opp et slikt sett på listen til julenissen, kanskje jeg får det til neste år :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 22, 2013, 15:01:35 pm Blir bra ja!! Tror jeg må sette opp et slikt sett på listen til julenissen, kanskje jeg får det til neste år :) Lurt å sette det på ønskelisten, for prisen er forholdsvis høy i forhold til de rimelige teppesettene! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Squareback på desember 22, 2013, 17:35:14 pm Blir fint dette! Hvilket fabrikat er teppesettet.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 23, 2013, 10:09:40 am Blir fint dette! Hvilket fabrikat er teppesettet. Kjøpte det her: http://www.vwispwest.com/TM-34-F3029.html?page=1 I tillegg for å få denne kvaliteten må du krysse av for German Square Weave (koster 450$ ekstra) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 07, 2014, 23:21:27 pm Har tenkt på omtrekking av seter, men prøvde med en rens av dem i første omgang.
Resultatet ble ikke så verst, så det for holde for en stund! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 07, 2014, 23:31:57 pm Fikk montert sikkerhetsseler framme – ble en litt enklere løsning enn originalt trepunkt. Satser på at det holder med to punkt fra B-stolpe til tunnel (slipper da hullboring i gulv)
Tenker også på en topunktløsning bak med mangler en del for å få dette til (se bilde). Hvis noen har en identisk selbrankett på lur, ønsker jeg gjerne å kjøpe den! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 07, 2014, 23:38:18 pm Så var det motoren – snart komplett og bilen står klar for den!!!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 13, 2014, 21:01:14 pm Fikk på plass motoren idag. Sank godt sammen, så jeg tror nok den må kneppes opp et hakk på høyden!?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: vwfreak på mars 13, 2014, 21:25:19 pm flotte bilder :-) Fyra motoren?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mars 13, 2014, 21:43:46 pm flotte bilder :-) Fyra motoren? Nei Kim, må nok få kontroll på ledningsnettet først! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Ziggy66bug på mars 13, 2014, 22:10:16 pm Denne blir LEKKER! :) Mye pent arbeid her ;)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 02, 2014, 07:15:54 am Endelig, etter nesten fem år i garasjen er bilen på veien igjen – vel å merke med prøveskilt!
Er spent på hvordan det vil gå på EU-kontroll – tenker da på hjul og senk!? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: BeetleBug på mai 02, 2014, 07:17:39 am Utrolig fin bil! Og felgene sitter SPOT ON!
Jeg håper du tar turen til Valle den siste helgen i mai slik at jeg kan få ta en nærmere titt på den! Mvh BB Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Espen/VW54 på mai 02, 2014, 07:36:33 am grise fin bil!!!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 02, 2014, 08:09:10 am Skulle gjerne tatt turen til Valle (fint arrangement der), men kommer dessverre ikke hjem fra jobb før treffet er over.
Ser faktisk ut som SCC også blir blokkert for meg på grunn av jobben >:( Utrolig fin bil! Og felgene sitter SPOT ON! Jeg håper du tar turen til Valle den siste helgen i mai slik at jeg kan få ta en nærmere titt på den! Mvh BB Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på mai 02, 2014, 12:09:22 pm Hadde tenkt meg til sørlandstreffet mye for å se denne bilen live, men det ble det ikkje noe av... Håper du tar turen til srvwk sitt treff http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?12535
Så vi får se denne perlen :-) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 08, 2014, 22:48:21 pm Satser på noen treff etterhvert, og skal ikke se bort i fra at jeg tar turen til srwk-treffet (hvis det passer)
Hadde tenkt meg til sørlandstreffet mye for å se denne bilen live, men det ble det ikkje noe av... Håper du tar turen til srvwk sitt treff http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?12535 Så vi får se denne perlen :-) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 08, 2014, 22:54:43 pm Reborn again after 50 years!!! (passende årstall å bli ferdig med restaureringen på)
Endelig fått skilt på vogna igjen :D Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Squareback på mai 08, 2014, 23:10:19 pm Gratulerer!
Hilsen 64-Variant! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 17, 2014, 21:08:26 pm Fikk byttet framdekk igår fra 175/50 til 185/55.
Ellers nådde jeg målet med å kjøre bilen på nasjonaldagen – håper også andre VW-entusiaster fikk brukt go´bilen på denne fine dagen!!!? ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 04, 2017, 09:15:44 am Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering.
Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt. Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk. Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra! Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt. Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på november 05, 2017, 11:22:53 am Bygger nå en motor for Sten sin type3.
Det skal være en gate motor med mye dreiemoment. Motoren bygges på en oxy blokk. JPM 94 mm sylindere og Mahle stempler Tmbryhn engineering 84mm veiv CB 5,5 race rods 044 ultra wedge topper(litt for rå topper) Pauter 1,4 vippetøy JPM kam og løftere JPM støtstenger JPM støtstenger rør JPM ventildeksler Gene Berg 26mm oljepumpe med O ring CSP 45mm Python eksos Megasquirt 3 Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på november 21, 2017, 23:28:26 pm Har nå tilpasset deksler og viftehus, begynt og lage/ tilpasse innsuget.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på november 21, 2017, 23:55:13 pm Fantastisk :)
Moro å se fler som bygger oxy og MS :) Hvordan tenker du å gjøre det med oljekjøling? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på november 22, 2017, 00:01:58 am Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering. Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt. Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk. Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra! Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt. Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm! Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen. Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en. Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut :) Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA :) Stå på og legg ut masse bilder/info. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Bug_Man på november 22, 2017, 09:35:06 am Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering. Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt. Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk. Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra! Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt. Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm! Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen. Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en. Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut :) Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA :) Stå på og legg ut masse bilder/info. Blir jo veldig kjørbart med riktig oppsett. Hadde det vært elektronisk kunne man konfigurert det slik at den ikke åpner like mye de første 50% som de siste, dermed veeeeldig kjørbar Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på november 22, 2017, 10:09:05 am Jeg har brukt Engine Analyzeren og funnet ut spjell størrelsen, men det er mulig det er i største laget når det kommer til kjørbarhet? Når spjellet kom i posten tenkte jeg skitt det må være alt for stort. Men vi for prøve og se.
Når programmet regner ut flowen gjennom spjellet blir det 1013 CFM. På motoren min med 4 56mm spjell blir det 1601 CFM og på min bil fungerer det utmerket. Men det kan godt være at det blir helt annerledes med ett i forhold til fire spjell? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: BeetleBug på november 22, 2017, 13:48:36 pm Porsche GT3RS har 82mm spjell, bare til opplysning.
Som alltid fra dere så forventer jeg TOP NOTCH håndtverk på hele innsugssystemet. Når bilen er så fin som den er så vil dårligere finish en den vi feks ser fra Singer få strykkarakter! (https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--6olKueaF--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/cyhushndo4crpgko4wnk.jpg) (https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--90UuNgtI--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/diqlzhthfgqtdldnokad.jpg) ;D -BB- Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 22, 2017, 22:03:31 pm Nå legger du lista høyt Kalle! Singer-gutta leverer på høyt nivå, men vi for se hva Geir får til ;)
Porsche GT3RS har 82mm spjell, bare til opplysning. Som alltid fra dere så forventer jeg TOP NOTCH håndtverk på hele innsugssystemet. Når bilen er så fin som den er så vil dårligere finish en den vi feks ser fra Singer få strykkarakter! (https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--6olKueaF--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/cyhushndo4crpgko4wnk.jpg) (https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--90UuNgtI--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/diqlzhthfgqtdldnokad.jpg) ;D -BB- Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 22, 2017, 22:52:33 pm Skal man få biltilsynets velsignelse så må man … Kan vel ikke akkurat si meg fornøyd med resultatet, men klaring og god fjæringskomfort ble det!
Noen som kjenner til krav/regler for senking/fjæring? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Team Antonsen på november 23, 2017, 08:21:05 am Tja, selvfølgelig kjedelig om eieren ikke er fornøyd, men heldigvis er smaken som baken , jeg synes det ble nyyyydeligt.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på november 23, 2017, 15:47:19 pm Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering. Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt. Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk. Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra! Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt. Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm! Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen. Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en. Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut :) Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA :) Stå på og legg ut masse bilder/info. Blir jo veldig kjørbart med riktig oppsett. Hadde det vært elektronisk kunne man konfigurert det slik at den ikke åpner like mye de første 50% som de siste, dermed veeeeldig kjørbar Var litt det som var kommentaren min, at det IKKE blir så veldig kjørbart, da en ørliten vinkelendring med så stort spjell gir veldig mye luft. Vet noen har prøvd seg med progressiv åpning, så det kan jo være en løsning. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 23, 2017, 20:45:48 pm Blir spennende å se hvordan det vil fungere. Hvis spjellet viser seg å være for stort så koster det heldigvis ikke store summer for ett nytt. motorbygger har endret litt på planene - her ser dere den nye løsningen
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Bug_Man på november 23, 2017, 20:47:34 pm Blir bra dette! Gleder meg å se resultatet!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 23, 2017, 22:44:35 pm hvilket HK tall sikter dere inn på?
tror nok det spjellet er "for stort" , du kan jo evt sammenligne med fabrikksbygde motorer med ca samme effekt og se hvilke diameter de bruker sompekepinn. evt så kan man lage gassmekansimen til å oppføre seg med lite utslag på begynnelsen av åpningen av spjeldet. ved å lage hjul til wire med "variabel diameter" Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på november 24, 2017, 01:48:44 am Kult.
Jeg hadde samme planer en stund, men med den løsningen du har foreslått der, så blir det ujavn fordeling av syklusene på høyre og vestre side. Vet ikke om du forstår hva jeg mener, men pga tenningsrekkefølgen (1-4-3-2) så vil sylindrene på samme side se ulik forskjell mellom hver puls fra innsugsventilen. F.eks venstre side, med nr 3 og 4, så vil takten bli (vent - 4 - 3 - vent) Dvs tiden fra nr 3 fyrer til nr 4 fyrer er ikke den samme som tiden fra 4 til 3. Da kan det hende du får trøbbel med at hver sylinder får forskjellig fyllingsgrad. Ikke sikkert det er noe problem, da jeg vet mange kjører sånn på turbo.oppsett, men jeg ser for meg at det er mer utfordrende på NA. Artig prosjekt :) Kom med oppdateringer, det er det dette forumet trenger :) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på november 24, 2017, 08:53:42 am Skinne mener at rør fra spjell og inn i plenum skal gå inn der sylinder 1 og 3 er. Fordi de bakerste sylinderne suger plenumet tomme før 1/3 sin tur. Så ved å prioritere 1/3 så vil de få luft "først" og "rett ned" etter at plenumet er "tomt".
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: BeetleBug på november 24, 2017, 10:32:51 am Dette begynner å se lovende ut! Er materialvalget allerede bestemt eller vurderer dere også dette fortløpende? Istedenfor stål kan det kanskje være en ide å vurdere alu, glassfiber/plast eller karbon?
Hvis det blir stål så har Ikea disse som dere kan kutte og bruke som ender: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20057255/ (http://www.ikea.com/PIAimages/16017_PE100293_S5.JPG) Mvh BB Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Erlend / bug66 på november 24, 2017, 10:55:55 am De bollene har helt flat bunn som er større enn 3" rør.. Ask me how I know ;D
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på november 24, 2017, 11:00:45 am Skinne mener at rør fra spjell og inn i plenum skal gå inn der sylinder 1 og 3 er. Fordi de bakerste sylinderne suger plenumet tomme før 1/3 sin tur. Så ved å prioritere 1/3 så vil de få luft "først" og "rett ned" etter at plenumet er "tomt". nettopp :) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Erlend / bug66 på november 24, 2017, 11:24:25 am Er innfestningshullene på spjeldhuset likt på "like" spjeldhus som er mindre og? De koster vel ikke mange kronene, så om man sliter med størrelsen på spjeldet, kan man da enkelt bytte til et mindre spjeld?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på november 24, 2017, 20:04:50 pm Var på Biltema og kjøpe 4 stolper topper.
Kuttet de til og monterte på endene. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: tmatre på november 24, 2017, 20:19:09 pm Jeg kopierte en lokal "skrue" og brukte en rustfri øse fra Ikea til endelokk på mine innsug :-)
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70149465/ Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på november 24, 2017, 21:13:28 pm Moro. Og kreativt :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på november 25, 2017, 19:42:18 pm Y bendet er nesten ferdig.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på november 26, 2017, 13:09:16 pm Hvor bør man plassere dysene?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Erlend / bug66 på november 26, 2017, 14:29:43 pm Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på november 27, 2017, 01:18:54 am Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg X2Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Dalland på november 27, 2017, 23:39:03 pm Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg Også ser man på jpm som setter de 90 grader på røret også skjønner man ingenting... ;D ;D Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Erlend / bug66 på november 28, 2017, 01:37:17 am Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg Også ser man på jpm som setter de 90 grader på røret også skjønner man ingenting... ;D ;D Det er vel på motoren med rette innsug? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Dalland på november 28, 2017, 19:24:40 pm Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg Også ser man på jpm som setter de 90 grader på røret også skjønner man ingenting... ;D ;D Det er vel på motoren med rette innsug? Ser ikke at det skal gjøre store forskjellen. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Erlend / bug66 på november 28, 2017, 20:41:02 pm Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg Også ser man på jpm som setter de 90 grader på røret også skjønner man ingenting... ;D ;D Det er vel på motoren med rette innsug? Ser ikke at det skal gjøre store forskjellen. Rent bortsett fra at han ikke klarer å treffe ventilen uten top shot.. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: tmbryhn på november 29, 2017, 13:02:28 pm JPM kjører fullsekvensiell fuel delivery, så han har god kontroll på timingen for å begrense wall wetting. Teorien er vel også at drivstoffet atomiseres ytterligere når det skytes rett inn i veggen? Gasshastighet hjelper sikkert også ;)
Går dere for pico-injectorer på dette prosjektet au'? Kule innsug! Digger fremgangsmåten. Tror Skinne er inne på noe med "tømming av plenum" på dellast, så det virker logisk å plassere input litt off-set over 1 & 3 slik dere har gjort. Må huske den regelen til senere bruk! Skulle dere føle på at motoren kanskje krever litt for fint fotarbeid i det lave registeret med nåværende TB, og en mekanisk progressiv løsning blir too much, er det bare å hive seg på eBay. Her finner man brukte e-spjeld for enhver smak. Som Bug_Man nevnte kan input/output-kurven defineres akkurat slik man ønsker, så hårfin throttle control er lett å få til selv med store TB-er - som f.eks. denne Bosch-en brukt på flere Porsche-motorer: https://www.ebay.com/itm/2011-2012-2013-2016-Porsche-911-Boxster-Cayenne-Cayman-Panamera-Throttle-Body/182837460219?epid=1511276667&hash=item2a91f63cfb:g:qdoAAOSwc6pZ5kQ4&vxp=mtr Og... Hadde ikke cruise control vært noe på en slik bil? :D Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på desember 02, 2017, 17:46:00 pm Hvilken dyser bør vi bruke? Har noen gamle Volvo dyser som jeg har brukt på min motor, kan vi bruke de?
Eller bør vi kjøpe nye, regner med at det har skjedd noe på utviklingen av dyser de siste 20 årene. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: tmbryhn på desember 02, 2017, 18:17:56 pm http://www.deatschwerks.com/fuel-calculators/fuel-injector-calculator
Få tak i noe som forstøver skikkelig. EV-6-serien er relativt up to date på den fronten, er slanke i utformingen og temmelig lett å få tak på i alle slags flow-ratings - nytt som brukt. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: geir F på desember 02, 2017, 19:27:35 pm Disse?
https://www.ebay.com/itm/4-Genuine-Bosch-EV6-42lb-440cc-fuel-injectors-Honda-Audi-VW-Mazda-Ford-Toyota/282165825941?epid=193201075&hash=item41b264d195:g:BhQAAOSwknJX0D~h&vxp=mtr Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: tmbryhn på desember 02, 2017, 19:33:33 pm EV-6 de der ja. Tenker 440cc vil være plenty for en stor NA-motor på moderat turtall.
Gjør ikke noe om de er litt større enn de trenger å være heller. MS3 har mer enn god nok PW-oppløsning. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 02, 2019, 15:02:26 pm En milepæl er nådd – snart klar for sandblåsing, sparkling og lakkering ;D
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: TrettenNullTo på mai 02, 2019, 22:00:54 pm Lekkert :o
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: BeetleBug på mai 03, 2019, 09:15:37 am Pent som alltid fra den kanten. Men hvor skal turboen plasseres?
-BB- Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på mai 04, 2019, 07:52:32 am He, he (ventet faktisk på den kommentaren fra deg Kalle)!
Ja med alle disse rørbøyene kan det se ut som det skal monteres opp til flere!!! Har til nå vært både utfordrende og tidkrevende å få plass til alt under luka, men til gjengjeld så er motoren synsmessig ganske kompakt (bilde av original og ny motor). Luftfilterboksen har jeg laget med intrigert åndeboks (høyre side på bildet). Tilførsel av luft kobles til det originale uttaket pluss ett rør (venstre side på bilde) som går frem ved siden av girkassa. Luften som originalt går til varmeboksene har jeg valgt å tilbakeføre til luftfilterboksen. Om dette kan gi litt ekstra «pustehjelp» gjenstår å se??? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på juni 19, 2019, 20:19:56 pm Kjekt når man får tilbake litt deler fra lakk😉
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på august 23, 2019, 22:04:16 pm Glede meg til å både se og høre denne motoren 💪🏻😬👍
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 17, 2019, 12:02:52 pm Da er broder Geir godt i gang med å monteringen, og jeg er selvsagt veldig fornøyd ;D
Kam og løftere fra JPM. Veiv fra Tmbryhn engineering. Stemplene er 94 mm fra Male. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 17, 2019, 12:07:24 pm De tiltenkte sylindrene ble skrotet til fordel for nye fra JPM.
Støtstenger og rør, samt ventildeksler stammer også fra JPM. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på oktober 17, 2019, 12:28:47 pm 044 ultra wedge topper.
Pauter 1,4 vippetøy. Original vifte brukes, men den er sveiset og forsterket. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 24, 2019, 10:35:23 am Bilder av donormotor
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 24, 2019, 10:38:54 am Komplett oxymotor
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: G.D på november 24, 2019, 11:28:55 am Utrolig stykke arbeid, imponerende!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Dalland på november 24, 2019, 13:17:51 pm Vanvittig flott arbeid!
Håper du har myke nok ventilfjærer så du ikke sliter ut jpm kammen med det første :) En ting jeg stusser på, den lufta som kommer fra viftehuset, er den filtrert? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 24, 2019, 14:28:22 pm Vanvittig flott arbeid! Håper du har myke nok ventilfjærer så du ikke sliter ut jpm kammen med det første :) En ting jeg stusser på, den lufta som kommer fra viftehuset, er den filtrert? Godt spørsmål Dalland. Valget ble et lite K&N-filter som opprinnelig passer til Renault Clio. Delte det i to og plasserte dem på vær side i den nye luftfilterboksen, slik at all luft blir renset før spjellet Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Dalland på november 24, 2019, 16:38:39 pm Meget fiffig!
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 27, 2019, 14:09:46 pm Bilde av hvordan luftfilterboksen ser ut innvendig (intregert åndeboks til venstre)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: BeetleBug på november 27, 2019, 15:36:46 pm Lekkert! Rett og slett bærre lækkert! Hverken mer eller mindre. Akkurat som forventet fra den kanten der.
Gleder meg til å både se og høre denne i aksjon. Samt ikke for å glemme å snakke med en fornøyd eier. Mvh -BB- Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 23, 2019, 16:27:21 pm Motoren endelig på plass i bilen, men med tanke på overgang til innsprut så er det en god del elektronik som skal tilpasses.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 23, 2019, 16:40:33 pm Plassering av bensinpumpe og filter ble like under tanken – på en hjemmelaget aluplate som erstatter det originale beskyttelsesdekselet til bremsepumpa (hulrommet mellom forstilling og bunnen).
Litt utfordrende med styrestag og demper, men denne løsningen ble det nok plass til komponentene. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 04, 2020, 21:02:16 pm Litt oppdatering: Etter noen mislykket oppstartsforsøk med MegaSquirt i kombinasjon med Ford´s EDIS 4 tenningsmodul satser vi nå på at det vil fungere med fire separate coiler fra Chevrolets LS-motorer ???
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 04, 2020, 21:11:36 pm Trangt om plassen – plasserer to coiler på hver side over/bak demperen.
I tillegg til å bruke original lufttilførsel til motoren, så har jeg montert et ekstra filter i framkant av motor. Over girkassa fikk jeg også plass til to eksterne oljekjølere fra Atomic. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på februar 04, 2020, 21:43:10 pm nice :)
Hva skjedde med EDIS'en? Jeg brukte det lenge med megasquirt uten problemer. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 05, 2020, 19:41:48 pm nice :) Hva skjedde med EDIS'en? Jeg brukte det lenge med megasquirt uten problemer. Si det! Det skal i utgangspunktet fungere greit med EDIS, men etter mange forsøk og mye feilsøking var det nok :-\ Mulig årsaken kan være at eldre Megasquirt-versjoner «kommuniserer» med EDIS!? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på februar 05, 2020, 20:24:39 pm jaja, LS-coiler funker også veldig greit; jeg bruker det nå
R. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på februar 19, 2020, 22:59:54 pm Første milepæl oppnådd i dag – endelig oppstart ;D
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: OveF på februar 20, 2020, 09:02:29 am ;)
https://www.youtube.com/watch?v=3tehGSnb47g Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Dalland på februar 20, 2020, 11:37:47 am Grattis!! ;D ;D
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: TrettenNullTo på mars 05, 2020, 23:15:16 pm Hærlig. Gratulerer.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 14, 2021, 21:40:56 pm På tide med en oppdatering: 2020 sesongen ble nok ikke helt som planlagt, men fikk nå prøvd ut bil og motor litt.
Hadde i utgangspunktet håpet på bremsing- og godkjenning av motorprosjektet med noen av «barnesykdommene» var rette og slett for utfordrende å bli kvitt! Har nå tatt beslutningen om å bygge om motoren for å løse problemene. Satser på doble spjell og drive by wire, så for vi håpe at dette vil fungere bedre!? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 14, 2021, 21:44:41 pm Bare å starte på nytt :o
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Sveinf på januar 15, 2021, 17:53:28 pm Flott bil du har! Er det TMBryhns løsning?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 16, 2021, 19:33:46 pm Flott bil du har! Er det TMBryhns løsning? Veiva er fra TMBryhn, men bruker Megasquirt 3 innsprut. Er i dialog med han om printing av nye innsug + diverse materiell, så for vi satse på at dette vil bli bra ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: SveinT på januar 16, 2021, 19:51:13 pm Hva er grunnen til at du bygger om? Ble det enslige spjellet for stort slik at den ble litt "nervøs" på lave turtall?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: KDF Type 60 på januar 18, 2021, 20:49:34 pm Herlig tråd.
Stilig å følge med på hvordan sånne "nymoderne" saker som EFI fungerer på VW-motorer. OG.... at du faktisk får det til å fungere. ;D Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Sveinf på januar 18, 2021, 21:02:44 pm Flott bil du har! Er det TMBryhns løsning? Veiva er fra TMBryhn, men bruker Megasquirt 3 innsprut. Er i dialog med han om printing av nye innsug + diverse materiell, så for vi satse på at dette vil bli bra ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 22, 2021, 14:49:53 pm Hva er grunnen til at du bygger om? Ble det enslige spjellet for stort slik at den ble litt "nervøs" på lave turtall? Litt usikker på hva jeg skal svare på dette Svein Terje. Var som sagt noe «barnesykdommer» som vi ikke klarte å løse.Det store spjellet på 90 mm byttet vi til et på 60- eller 70 mm uten at det ble store forandring. Et annet problem var lamda-verdiene - de var rett og slett for ugjevne :( Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på januar 22, 2021, 15:46:41 pm Blir artig å følge med på dette. Synd at du ikke fikk det helt til å spille i sommer da. Jeg har prøvd mye rart, både individuelle spjellhus og ett sentermontert, og nå i sommer kjørte jeg mye med en helt standard 1600 med sentermontert wbx spjellhus (mener det er ca 48mm diameter). Det fungerte meget smooth og fint. Kjørte også den varianten men med kompressor, men det er en annen historie...
I høst satte jeg inn 2110ccn med individuelle spjellhus (38mm diameter), og det funket overraskende bra å få tunet inn til "ok" AFR-verdier. Jeg har tidligere tenkt som så at alt blir enklere med sentermontert, men det har en tendens til å bli mange skjøter og mulige lekkasjer, så jeg har blitt mer og mer tilhenger av ITB :) Når det er sagt, er planen å 3d-printe plenum og diverse til den kompressormatede versjonen av 1600'n, så det jeg sa lenger opp kommer nok til å slå tilbake på meg senere... :) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på januar 31, 2021, 09:21:14 am Blir artig å følge med på dette. Synd at du ikke fikk det helt til å spille i sommer da. Jeg har prøvd mye rart, både individuelle spjellhus og ett sentermontert, og nå i sommer kjørte jeg mye med en helt standard 1600 med sentermontert wbx spjellhus (mener det er ca 48mm diameter). Det fungerte meget smooth og fint. Kjørte også den varianten men med kompressor, men det er en annen historie... I høst satte jeg inn 2110ccn med individuelle spjellhus (38mm diameter), og det funket overraskende bra å få tunet inn til "ok" AFR-verdier. Jeg har tidligere tenkt som så at alt blir enklere med sentermontert, men det har en tendens til å bli mange skjøter og mulige lekkasjer, så jeg har blitt mer og mer tilhenger av ITB :) Når det er sagt, er planen å 3d-printe plenum og diverse til den kompressormatede versjonen av 1600'n, så det jeg sa lenger opp kommer nok til å slå tilbake på meg senere... :) Ja, for rett og slett prøve ut nye løsninger for å se om det vil fungere! Har nå laget mal av tidligere innsug, så nå er jeg spent på om Bryhn får designet og printet nye til meg ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på januar 31, 2021, 13:26:48 pm Spennende :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 01, 2021, 08:09:43 am Går sakte men sikkert rette veien nå! Noen bilder fra Thore-Mortens ingeniørkunst ;)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 01, 2021, 08:21:50 am TB krever litt plass – fikk tilsendt en testversjon for å sjekke alle mål
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: SveinT på april 01, 2021, 08:34:52 am Ser jo veldig bra ut. Ikke mye plass opp til motorlokket ser det ut til.
Regner med grunnen til at innsuget er todelt er for lettere printing? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på april 01, 2021, 08:42:15 am Det her ser super fedt ud ! ;D
Kan jeg spørge hvilken type spjeldhus du brukte på det gamle opsæt? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 02, 2021, 07:05:08 am Ser jo veldig bra ut. Ikke mye plass opp til motorlokket ser det ut til. Regner med grunnen til at innsuget er todelt er for lettere printing? Stemmer Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 02, 2021, 07:10:59 am Det her ser super fedt ud ! ;D Kan jeg spørge hvilken type spjeldhus du brukte på det gamle opsæt? Ble brukt type «eBay». Har som sagt to liggende hvis du er interessert – 90 og 65 mm? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på juli 31, 2021, 07:17:34 am Veldig trangt om plassen, så løsningen for venstre side ble en forsenket «inspeksjonsluke» i kjøledekselet
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på juli 31, 2021, 07:24:12 am Ny luftfilterboks er også på gang. Formen ble laget av papp, deretter støpte jeg den av i glassfiber.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: SveinT på juli 31, 2021, 09:07:55 am Laget du pappmalen med god klaring slik at du "bare" kunne støpe et lag på utsiden, eller laget du en form som du deretter støpte på innsiden av?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på juli 31, 2021, 18:17:51 pm Laget du pappmalen med god klaring slik at du "bare" kunne støpe et lag på utsiden, eller laget du en form som du deretter støpte på innsiden av? Ble avstøp på utsiden. Siden dette ikke er en ren avstøpingsform (kun for ett avstøp) så tenkte jeg det burde holde med papp. Kryssforsterket innsiden som hjalp noe, men finishen er ikke helt perfekt. Men med litt sparkling så satser jeg på at sluttresultatet blir godt nok! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: SveinT på juli 31, 2021, 23:21:36 pm Regnet nesten med du hadde lagt inn litt klaring for å støpe på utsiden, ja. Tviler ikke på at sluttresultatet blir bra :)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Endre S på august 01, 2021, 23:04:40 pm Ser flott ut :-)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på august 22, 2021, 22:17:11 pm Litt oppdatering:
Fikk endelig nye filter i posten, samt laget adapter for å holde dem på plass Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på august 22, 2021, 22:22:26 pm Ny åndeboks nærmer seg også ferdig. Malen formet jeg i papp med buet baksiden for best mulig passform – deretter ble den støpt av i glassfiber. Lokket laget jeg av to aluplater.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på august 23, 2021, 20:50:47 pm Gjenstår nå å finne en løsning til lokk på filterboksen
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Hulken på august 24, 2021, 08:32:53 am Utrolig kult med custom løsninger! Får vi en titt inni åndeboksen også, og bilde av den montert?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på august 24, 2021, 14:24:31 pm Ser veldig cleant ut.
Hvordan har du tenkt å styre spjellhusa? Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Hot Owl på august 27, 2021, 12:34:00 pm Virker som lengden på de overgangene etter spjellhusene har gjort at du har fått to trange smug som luften må passere. Hva er arealet på disse to smugene?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på august 27, 2021, 18:25:56 pm Utrolig kult med custom løsninger! Får vi en titt inni åndeboksen også, og bilde av den montert? Bilder kommer – etterhver! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på august 27, 2021, 18:33:02 pm Virker som lengden på de overgangene etter spjellhusene har gjort at du har fått to trange smug som luften må passere. Hva er arealet på disse to smugene? Stemmer, blir en liten innsnevring her. Smaleste punkt er 46-47 mm mens spjellhusene er 54 mm. Uansett burde det holde til en motor/bil som skal godkjennes med 160 hk! Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 27, 2021, 17:39:21 pm Litt fremgang på det nye oppsettet.
Fått lakkert innsug og polert spjellene, samt endret litt på filterboksen Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 27, 2021, 17:42:03 pm Laget nytt deksel og lakkert filterboks
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på november 27, 2021, 17:44:10 pm Prøvemontering ;D[attachment=1]
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på november 28, 2021, 08:34:45 am :o vildt fedt! som man siger der jeg kommer fra ;)
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Dalland på november 30, 2021, 12:49:18 pm Mektig imponert!! :o ;D ;D
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Erlend / bug66 på desember 03, 2021, 13:20:44 pm Veldig tøft! Har du sjekket om de fremste (1 og 3) får like mye luft som de to andre?
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Roy Grelland på desember 03, 2021, 14:32:41 pm Kjempetøft.
Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på desember 04, 2021, 16:20:51 pm Veldig tøft! Har du sjekket om de fremste (1 og 3) får like mye luft som de to andre? Satser på at alle fire får tilnærmet lik luftmengde. Har har laget to ekstra inntak utenom det originale (nr 1). Nytt for dette oppsettet blir nr 2 – her har jeg laget hull på venstre side slik at luften trekkes inn fra de originale «ribbene under vindu». Nr 3 tar luft inn fra framsiden av motorrom (over/ved siden av girkassa). Ellers har jeg lagt opp til at vifta også har mulighet til å gi litt ekstra luft til filterboksen, men denne blir muligens blokkert for ikke å tape for mye til kjøling ;) Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: 64notch på april 08, 2022, 05:57:50 am En liten oppdatering fra prosjektet.
Fikk endelig koblet ferdig og tilpasset BMW-pedalen. Ble ganske fornøyd og ser ut til å passe ganske greit! Gjenstår nå diverse kobling fra DBWX2 boksen til spjell og motor. Tittel: Sv: -64 Notchback Skrevet av: Squareback på august 14, 2023, 17:42:53 pm Takk for titten på Gardermoen 12/8-2023!
Det har blitt en svært strøken bil! |