Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #120 på: mars 13, 2014, 22:10:16 pm » |
|
Denne blir LEKKER!  Mye pent arbeid her 
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #121 på: mai 02, 2014, 07:15:54 am » |
|
Endelig, etter nesten fem år i garasjen er bilen på veien igjen – vel å merke med prøveskilt! Er spent på hvordan det vil gå på EU-kontroll – tenker da på hjul og senk!?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #122 på: mai 02, 2014, 07:17:39 am » |
|
Utrolig fin bil! Og felgene sitter SPOT ON!
Jeg håper du tar turen til Valle den siste helgen i mai slik at jeg kan få ta en nærmere titt på den!
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #123 på: mai 02, 2014, 07:36:33 am » |
|
grise fin bil!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #124 på: mai 02, 2014, 08:09:10 am » |
|
Skulle gjerne tatt turen til Valle (fint arrangement der), men kommer dessverre ikke hjem fra jobb før treffet er over. Ser faktisk ut som SCC også blir blokkert for meg på grunn av jobben  Utrolig fin bil! Og felgene sitter SPOT ON!
Jeg håper du tar turen til Valle den siste helgen i mai slik at jeg kan få ta en nærmere titt på den!
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2112
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #125 på: mai 02, 2014, 12:09:22 pm » |
|
Hadde tenkt meg til sørlandstreffet mye for å se denne bilen live, men det ble det ikkje noe av... Håper du tar turen til srvwk sitt treff http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?12535Så vi får se denne perlen :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #126 på: mai 08, 2014, 22:48:21 pm » |
|
Satser på noen treff etterhvert, og skal ikke se bort i fra at jeg tar turen til srwk-treffet (hvis det passer)
|
|
« Siste redigering: mai 09, 2014, 07:12:47 am av 64notch »
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #127 på: mai 08, 2014, 22:54:43 pm » |
|
Reborn again after 50 years!!! (passende årstall å bli ferdig med restaureringen på) Endelig fått skilt på vogna igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #128 på: mai 08, 2014, 23:10:19 pm » |
|
Gratulerer!
Hilsen 64-Variant!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #129 på: mai 17, 2014, 21:08:26 pm » |
|
Fikk byttet framdekk igår fra 175/50 til 185/55. Ellers nådde jeg målet med å kjøre bilen på nasjonaldagen – håper også andre VW-entusiaster fikk brukt go´bilen på denne fine dagen!!!? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #130 på: november 04, 2017, 09:15:44 am » |
|
Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering. Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt. Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk. Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra! Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt. Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm!
|
|
« Siste redigering: november 04, 2017, 10:47:08 am av 64notch »
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #131 på: november 05, 2017, 11:22:53 am » |
|
Bygger nå en motor for Sten sin type3. Det skal være en gate motor med mye dreiemoment. Motoren bygges på en oxy blokk.
JPM 94 mm sylindere og Mahle stempler Tmbryhn engineering 84mm veiv CB 5,5 race rods 044 ultra wedge topper(litt for rå topper) Pauter 1,4 vippetøy JPM kam og løftere JPM støtstenger JPM støtstenger rør JPM ventildeksler Gene Berg 26mm oljepumpe med O ring CSP 45mm Python eksos Megasquirt 3
|
|
« Siste redigering: oktober 17, 2019, 15:53:48 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #132 på: november 21, 2017, 23:28:26 pm » |
|
Har nå tilpasset deksler og viftehus, begynt og lage/ tilpasse innsuget.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #133 på: november 21, 2017, 23:55:13 pm » |
|
Fantastisk  Moro å se fler som bygger oxy og MS  Hvordan tenker du å gjøre det med oljekjøling?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #134 på: november 22, 2017, 00:01:58 am » |
|
Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering. Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt. Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk. Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra! Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt. Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm!
Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen. Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en. Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut  Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA  Stå på og legg ut masse bilder/info.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #135 på: november 22, 2017, 09:35:06 am » |
|
Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering. Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt. Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk. Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra! Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt. Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm!
Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen. Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en. Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut  Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA  Stå på og legg ut masse bilder/info. Blir jo veldig kjørbart med riktig oppsett. Hadde det vært elektronisk kunne man konfigurert det slik at den ikke åpner like mye de første 50% som de siste, dermed veeeeldig kjørbar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #136 på: november 22, 2017, 10:09:05 am » |
|
Jeg har brukt Engine Analyzeren og funnet ut spjell størrelsen, men det er mulig det er i største laget når det kommer til kjørbarhet? Når spjellet kom i posten tenkte jeg skitt det må være alt for stort. Men vi for prøve og se. Når programmet regner ut flowen gjennom spjellet blir det 1013 CFM. På motoren min med 4 56mm spjell blir det 1601 CFM og på min bil fungerer det utmerket. Men det kan godt være at det blir helt annerledes med ett i forhold til fire spjell?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #137 på: november 22, 2017, 13:48:36 pm » |
|
Porsche GT3RS har 82mm spjell, bare til opplysning. Som alltid fra dere så forventer jeg TOP NOTCH håndtverk på hele innsugssystemet. Når bilen er så fin som den er så vil dårligere finish en den vi feks ser fra Singer få strykkarakter!   -BB-
|
|
« Siste redigering: november 22, 2017, 14:16:42 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #138 på: november 22, 2017, 22:03:31 pm » |
|
Nå legger du lista høyt Kalle! Singer-gutta leverer på høyt nivå, men vi for se hva Geir får til  Porsche GT3RS har 82mm spjell, bare til opplysning. Som alltid fra dere så forventer jeg TOP NOTCH håndtverk på hele innsugssystemet. Når bilen er så fin som den er så vil dårligere finish en den vi feks ser fra Singer få strykkarakter!   -BB-
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #139 på: november 22, 2017, 22:52:33 pm » |
|
Skal man få biltilsynets velsignelse så må man … Kan vel ikke akkurat si meg fornøyd med resultatet, men klaring og god fjæringskomfort ble det! Noen som kjenner til krav/regler for senking/fjæring?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #140 på: november 23, 2017, 08:21:05 am » |
|
Tja, selvfølgelig kjedelig om eieren ikke er fornøyd, men heldigvis er smaken som baken , jeg synes det ble nyyyydeligt.
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #141 på: november 23, 2017, 15:47:19 pm » |
|
Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering. Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt. Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk. Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra! Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt. Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm!
Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen. Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en. Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut  Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA  Stå på og legg ut masse bilder/info. Blir jo veldig kjørbart med riktig oppsett. Hadde det vært elektronisk kunne man konfigurert det slik at den ikke åpner like mye de første 50% som de siste, dermed veeeeldig kjørbar Var litt det som var kommentaren min, at det IKKE blir så veldig kjørbart, da en ørliten vinkelendring med så stort spjell gir veldig mye luft. Vet noen har prøvd seg med progressiv åpning, så det kan jo være en løsning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #142 på: november 23, 2017, 20:45:48 pm » |
|
Blir spennende å se hvordan det vil fungere. Hvis spjellet viser seg å være for stort så koster det heldigvis ikke store summer for ett nytt. motorbygger har endret litt på planene - her ser dere den nye løsningen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #143 på: november 23, 2017, 20:47:34 pm » |
|
Blir bra dette! Gleder meg å se resultatet!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #144 på: november 23, 2017, 22:44:35 pm » |
|
hvilket HK tall sikter dere inn på? tror nok det spjellet er "for stort" , du kan jo evt sammenligne med fabrikksbygde motorer med ca samme effekt og se hvilke diameter de bruker sompekepinn.
evt så kan man lage gassmekansimen til å oppføre seg med lite utslag på begynnelsen av åpningen av spjeldet. ved å lage hjul til wire med "variabel diameter"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #145 på: november 24, 2017, 01:48:44 am » |
|
Kult. Jeg hadde samme planer en stund, men med den løsningen du har foreslått der, så blir det ujavn fordeling av syklusene på høyre og vestre side. Vet ikke om du forstår hva jeg mener, men pga tenningsrekkefølgen (1-4-3-2) så vil sylindrene på samme side se ulik forskjell mellom hver puls fra innsugsventilen. F.eks venstre side, med nr 3 og 4, så vil takten bli (vent - 4 - 3 - vent) Dvs tiden fra nr 3 fyrer til nr 4 fyrer er ikke den samme som tiden fra 4 til 3. Da kan det hende du får trøbbel med at hver sylinder får forskjellig fyllingsgrad. Ikke sikkert det er noe problem, da jeg vet mange kjører sånn på turbo.oppsett, men jeg ser for meg at det er mer utfordrende på NA. Artig prosjekt  Kom med oppdateringer, det er det dette forumet trenger 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #146 på: november 24, 2017, 08:53:42 am » |
|
Skinne mener at rør fra spjell og inn i plenum skal gå inn der sylinder 1 og 3 er. Fordi de bakerste sylinderne suger plenumet tomme før 1/3 sin tur. Så ved å prioritere 1/3 så vil de få luft "først" og "rett ned" etter at plenumet er "tomt".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #147 på: november 24, 2017, 10:32:51 am » |
|
Dette begynner å se lovende ut! Er materialvalget allerede bestemt eller vurderer dere også dette fortløpende? Istedenfor stål kan det kanskje være en ide å vurdere alu, glassfiber/plast eller karbon? Hvis det blir stål så har Ikea disse som dere kan kutte og bruke som ender: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20057255/ Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #148 på: november 24, 2017, 10:55:55 am » |
|
De bollene har helt flat bunn som er større enn 3" rør.. Ask me how I know 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #149 på: november 24, 2017, 11:00:45 am » |
|
Skinne mener at rør fra spjell og inn i plenum skal gå inn der sylinder 1 og 3 er. Fordi de bakerste sylinderne suger plenumet tomme før 1/3 sin tur. Så ved å prioritere 1/3 så vil de få luft "først" og "rett ned" etter at plenumet er "tomt".
nettopp 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|