Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #150 på: november 24, 2017, 11:24:25 am » |
|
Er innfestningshullene på spjeldhuset likt på "like" spjeldhus som er mindre og? De koster vel ikke mange kronene, så om man sliter med størrelsen på spjeldet, kan man da enkelt bytte til et mindre spjeld?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #151 på: november 24, 2017, 20:04:50 pm » |
|
Var på Biltema og kjøpe 4 stolper topper. Kuttet de til og monterte på endene.
|
|
« Siste redigering: november 24, 2017, 20:43:32 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #152 på: november 24, 2017, 20:19:09 pm » |
|
Jeg kopierte en lokal "skrue" og brukte en rustfri øse fra Ikea til endelokk på mine innsug :-) http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70149465/
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #154 på: november 25, 2017, 19:42:18 pm » |
|
Y bendet er nesten ferdig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #155 på: november 26, 2017, 13:09:16 pm » |
|
Hvor bør man plassere dysene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #156 på: november 26, 2017, 14:29:43 pm » |
|
Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #157 på: november 27, 2017, 01:18:54 am » |
|
Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg
X2
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #158 på: november 27, 2017, 23:39:03 pm » |
|
Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg
Også ser man på jpm som setter de 90 grader på røret også skjønner man ingenting... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #159 på: november 28, 2017, 01:37:17 am » |
|
Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg
Også ser man på jpm som setter de 90 grader på røret også skjønner man ingenting...  Det er vel på motoren med rette innsug?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #160 på: november 28, 2017, 19:24:40 pm » |
|
Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg
Også ser man på jpm som setter de 90 grader på røret også skjønner man ingenting...  Det er vel på motoren med rette innsug? Ser ikke at det skal gjøre store forskjellen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #161 på: november 28, 2017, 20:41:02 pm » |
|
Sånn at de skyter rett på baksiden av ventilen vil jeg tro. Jo mer de treffer port eller innsug, jo lettere har drivstoffet for å væske seg
Også ser man på jpm som setter de 90 grader på røret også skjønner man ingenting...  Det er vel på motoren med rette innsug? Ser ikke at det skal gjøre store forskjellen. Rent bortsett fra at han ikke klarer å treffe ventilen uten top shot..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #162 på: november 29, 2017, 13:02:28 pm » |
|
JPM kjører fullsekvensiell fuel delivery, så han har god kontroll på timingen for å begrense wall wetting. Teorien er vel også at drivstoffet atomiseres ytterligere når det skytes rett inn i veggen? Gasshastighet hjelper sikkert også  Går dere for pico-injectorer på dette prosjektet au'? Kule innsug! Digger fremgangsmåten. Tror Skinne er inne på noe med "tømming av plenum" på dellast, så det virker logisk å plassere input litt off-set over 1 & 3 slik dere har gjort. Må huske den regelen til senere bruk! Skulle dere føle på at motoren kanskje krever litt for fint fotarbeid i det lave registeret med nåværende TB, og en mekanisk progressiv løsning blir too much, er det bare å hive seg på eBay. Her finner man brukte e-spjeld for enhver smak. Som Bug_Man nevnte kan input/output-kurven defineres akkurat slik man ønsker, så hårfin throttle control er lett å få til selv med store TB-er - som f.eks. denne Bosch-en brukt på flere Porsche-motorer: https://www.ebay.com/itm/2011-2012-2013-2016-Porsche-911-Boxster-Cayenne-Cayman-Panamera-Throttle-Body/182837460219?epid=1511276667&hash=item2a91f63cfb:g:qdoAAOSwc6pZ5kQ4&vxp=mtrOg... Hadde ikke cruise control vært noe på en slik bil? 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #163 på: desember 02, 2017, 17:46:00 pm » |
|
Hvilken dyser bør vi bruke? Har noen gamle Volvo dyser som jeg har brukt på min motor, kan vi bruke de? Eller bør vi kjøpe nye, regner med at det har skjedd noe på utviklingen av dyser de siste 20 årene.
|
|
« Siste redigering: desember 02, 2017, 19:37:31 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #164 på: desember 02, 2017, 18:17:56 pm » |
|
http://www.deatschwerks.com/fuel-calculators/fuel-injector-calculatorFå tak i noe som forstøver skikkelig. EV-6-serien er relativt up to date på den fronten, er slanke i utformingen og temmelig lett å få tak på i alle slags flow-ratings - nytt som brukt.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #165 på: desember 02, 2017, 19:27:35 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #166 på: desember 02, 2017, 19:33:33 pm » |
|
EV-6 de der ja. Tenker 440cc vil være plenty for en stor NA-motor på moderat turtall. Gjør ikke noe om de er litt større enn de trenger å være heller. MS3 har mer enn god nok PW-oppløsning.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #167 på: mai 02, 2019, 15:02:26 pm » |
|
En milepæl er nådd – snart klar for sandblåsing, sparkling og lakkering 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #168 på: mai 02, 2019, 22:00:54 pm » |
|
Lekkert 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #169 på: mai 03, 2019, 09:15:37 am » |
|
Pent som alltid fra den kanten. Men hvor skal turboen plasseres?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #170 på: mai 04, 2019, 07:52:32 am » |
|
He, he (ventet faktisk på den kommentaren fra deg Kalle)! Ja med alle disse rørbøyene kan det se ut som det skal monteres opp til flere!!! Har til nå vært både utfordrende og tidkrevende å få plass til alt under luka, men til gjengjeld så er motoren synsmessig ganske kompakt (bilde av original og ny motor). Luftfilterboksen har jeg laget med intrigert åndeboks (høyre side på bildet). Tilførsel av luft kobles til det originale uttaket pluss ett rør (venstre side på bilde) som går frem ved siden av girkassa. Luften som originalt går til varmeboksene har jeg valgt å tilbakeføre til luftfilterboksen. Om dette kan gi litt ekstra «pustehjelp» gjenstår å se???
|
|
« Siste redigering: mai 04, 2019, 08:53:35 am av 64notch »
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #171 på: juni 19, 2019, 20:19:56 pm » |
|
Kjekt når man får tilbake litt deler fra lakk😉
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2112
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #172 på: august 23, 2019, 22:04:16 pm » |
|
Glede meg til å både se og høre denne motoren 💪🏻😬👍
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #173 på: oktober 17, 2019, 12:02:52 pm » |
|
Da er broder Geir godt i gang med å monteringen, og jeg er selvsagt veldig fornøyd  Kam og løftere fra JPM. Veiv fra Tmbryhn engineering. Stemplene er 94 mm fra Male.
|
|
« Siste redigering: oktober 17, 2019, 12:26:27 pm av 64notch »
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #174 på: oktober 17, 2019, 12:07:24 pm » |
|
De tiltenkte sylindrene ble skrotet til fordel for nye fra JPM. Støtstenger og rør, samt ventildeksler stammer også fra JPM.
|
|
« Siste redigering: oktober 17, 2019, 12:26:08 pm av 64notch »
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #175 på: oktober 17, 2019, 12:28:47 pm » |
|
044 ultra wedge topper. Pauter 1,4 vippetøy. Original vifte brukes, men den er sveiset og forsterket.
|
|
« Siste redigering: oktober 17, 2019, 14:21:29 pm av 64notch »
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #176 på: november 24, 2019, 10:35:23 am » |
|
Bilder av donormotor
|
|
« Siste redigering: november 24, 2019, 10:43:44 am av 64notch »
|
Loggført
|
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #177 på: november 24, 2019, 10:38:54 am » |
|
Komplett oxymotor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
G.D
Medlem
  
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær
|
 |
« Svar #178 på: november 24, 2019, 11:28:55 am » |
|
Utrolig stykke arbeid, imponerende!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #179 på: november 24, 2019, 13:17:51 pm » |
|
Vanvittig flott arbeid! Håper du har myke nok ventilfjærer så du ikke sliter ut jpm kammen med det første  En ting jeg stusser på, den lufta som kommer fra viftehuset, er den filtrert?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|