VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Ragge på august 31, 2010, 11:47:27 am



Tittel: Bytte topper
Skrevet av: Raggeaugust 31, 2010, 11:47:27 am
Hei.
Jeg er ganske blank på dette med motor, og skal nå begynne med å overhale en sliten 1500.
Så var det dette med å bytte topper, istedenfor 1500 topper så er det vel mulig å sette på dobbeltporta 1600 topper.
Har dette noe for seg?
Og hva annet må byttes? Innsug, forgasser, ++ ???


Tittel: Sv: Bytte topper
Skrevet av: king.osloseptember 01, 2010, 13:52:14 pm
Hei.
Jeg er ganske blank på dette med motor, og skal nå begynne med å overhale en sliten 1500.
Så var det dette med å bytte topper, istedenfor 1500 topper så er det vel mulig å sette på dobbeltporta 1600 topper.
Har dette noe for seg?
Og hva annet må byttes? Innsug, forgasser, ++ ???

Du kan tømme lommeboka di på dette. Du må spørre deg om hva du ønsker å oppnå og hva du vil betale for dette.

Hvis luft raskere går inn og ut av en motor får du mye mer kraft. DP 1600 er definitivt smart. Hvis du vil gå to the bleeding edge kan du få portet 1600 toppene, gjerne med større ventiler. Dette gjør det lettere for motoren din å puste = mer fart. Eller ennå værre: kjøpe noen topper fra USA som er spesialdesignet for å gi mye mer luft. Hvis du synes det høres fint ut å porte litt kan du tite litt på tmbryhn sin 1915 tråd i prosjekt-kategorien. Evt har boken "How to hotrod your VW engine" en seksjon om dette.

Etter det jeg har hørt er toppene av den mest restriktive delen på våre motorer.

Men hvis du setter på 1600 topper er det en tanke å øke slagvolumet til 1600cc eller 1641cc. Dette er relativt billig og brude absolutt gjøres på en sliten 1500 etter min mening ;)

Innsug må byttes. Det kan jo være en tanke å få noen freshere gassere Dellorto eller Weber, men du er ikke tvunget til det.M


Tittel: Sv: Bytte topper
Skrevet av: flatfourseptember 01, 2010, 14:05:23 pm
.. (leste feil)


Tittel: Sv: Bytte topper
Skrevet av: Raggeseptember 01, 2010, 21:49:51 pm


Men hvis du setter på 1600 topper er det en tanke å øke slagvolumet til 1600cc eller 1641cc. Dette er relativt billig og brude absolutt gjøres på en sliten 1500 etter min mening ;)



Men er dette en tanke eller må det gjøres? For det jeg kunne tenkt meg å gjøre nå i første omgang er å bytte topper med 1:25 vipper, og en 34-36 str forgasser.


Tittel: Sv: Bytte topper
Skrevet av: king.osloseptember 01, 2010, 22:20:21 pm
Det er ikke et krav, men jeg mener det er litt pling i bollen og bruke brukte sylindere og stempler fra en sliten motor om igjen. Stempelskjørtene er nesten garantert kolapset, og kommer til å ødelegge nyhonede sylindervegger med en gang.

Nytt sylindersett er ikke et krav, men burde være en av de aller første tingene som gjøres ;D Fra USA koster det bare et par tusenlapper. Om du velger 1500,1600 eller 1641 sylindere er ikke så viktig, men om du har $200 får du 1641.

Gassere er en god idé. Doble Dellorto får du for noen tusenlapper på ebay.


Tittel: Sv: Bytte topper
Skrevet av: Speed-Demonseptember 01, 2010, 22:51:50 pm
Jeg har et sett med weber idf 36 jeg kan vurdere å selge for 3000 uten stag. 4000 med CSP stag. Begge priser er inkl innsug. De passer fint på en dobbelportmotor rundt 1600 ccm.


Tittel: Sv: Bytte topper
Skrevet av: Raggeseptember 01, 2010, 22:52:56 pm
Ahhhh...dette kan balle på seg ser jeg. Noen tusenlapper her og der. Også er det arbeidet, som jeg ikke overhode er trygg på å få til.
Tror jeg sier meg fornøyd med å tette oljelekkasjen, og håpe motoren holder til en Remtec er i hus ;D


Tittel: Sv: Bytte topper
Skrevet av: Raggeseptember 01, 2010, 22:55:47 pm
Jeg har et sett med weber idf 36 jeg kan vurdere å selge for 3000 uten stag. 4000 med CSP stag. Begge priser er inkl innsug. De passer fint på en dobbelportmotor rundt 1600 ccm.

Takk, men nei takk