Tittel: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på januar 30, 2011, 22:52:32 pm snakker vi vekt på beveglige deler?kam?flow i topper? durasjon på kam? slaglengde vs borring, ventilfjører/flyt?
er vel en sammensetning av dette , men hva er det "viktigste" mener DU ? Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: Kjell Roar på januar 30, 2011, 22:54:41 pm Stempelhastigheten er en stor begrensende faktor.
Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: spinn-vill på januar 30, 2011, 22:55:05 pm magefølelse og forstand er kanskje ikke alternativer? ??? men spennende tråd... ;D
Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på januar 30, 2011, 23:10:41 pm stempelhastgihet ja.
så da er altså langslag en begrensende faktor. http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed hva er typsik slag/borring på en heftig MC motor ?? Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: -Marius- på januar 30, 2011, 23:15:23 pm Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;)
Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: JS på januar 30, 2011, 23:46:23 pm http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines
Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: Kjell Roar på januar 31, 2011, 00:33:09 am stempelhastgihet ja. så da er altså langslag en begrensende faktor. http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed hva er typsik slag/borring på en heftig MC motor ?? 76 borring x 55 mm slag på Kawasaki ZX10R med 200 hk ved 13000 omdr: http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/einzeltests/fahrbericht-kawasaki-zx-10r/343900?seite=2 PS: Kawa var pionerer med trykksatt luftfilterboks av fartsvinden, med godt resultat. På vanlige mc-er lå ofte luftinntaket i vacuum i høy fart. Kawa's løsning blei kalt luffar-turbo... Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: GeirH på januar 31, 2011, 09:22:41 am Tja, F-1 motorene varver jo greit.
Korte slaglengder, mener jeg har hørt om pnaumatisk styrte ventiler og... Berg snakket for mange år siden om magnetisk (solenoid) styrte ventiler, ala dyse for innsprut, men så klart større. Da er plutselig kamaksel og fjærtrykk historie. Eller så blir vel 2-takter det neste..... Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på januar 31, 2011, 09:32:54 am Handler vel også om hvor højt turtall man søger..
Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: GeirW på januar 31, 2011, 10:27:46 am Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;) Samme som på T2! ;D Tittel: Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? Skrevet av: Jee på januar 31, 2011, 13:36:24 pm Den første begrensningen på en 4takt slik jeg ser det er rådebolter og stempler. Annenhver rotasjon blir stempelet nappet ned.. Mens på en totakt er dette problemet eliminert. Ellers går det på matrialkvalitet og lav roterende masse. Støtstangsmotorer møter seg selv i døra etterhvert og krever enorme krefter bare for å bevege delene kontrollert.
90 slag og 15000 rpm gir mye roterende masse å kontrollere. Ikke store fleksen som skal til før det blir enorm ubalanse. Spesiellt på vw's konstruksjon med to råder per bærelager ;D |