Tittel: Eksos spørsmål! Skrevet av: riskyer på juli 06, 2011, 21:51:16 pm Har vært å henta motor i dag,og har fått en fin liten eksos jobb :D Spørsmålet er: er det noe som tilsier at det er dumt å lage eksos separat for hver side?Jeg lurer på å legge venstre side sammen(samme lengde) inn i en lyd demper som går ut bak bakhjulet ,og samme på motsatt side. dette ville forenkla problematikken jeg har med hengerfeste og en del senk ;D
Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: Kjell Roar på juli 06, 2011, 22:30:12 pm Er en fordel med ett utjevningsrør for å få likt og jevnere/mer stabilt mottrykk på begge sider, ellers går nok motoren greit allikevel.
Anlegg uten utjevningsrør fungerer nok best hvis du har singelforgasser . Utjevningsrør behøver ikke å ha like stor dim som resten av anlegget. Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: Formula Vee på juli 07, 2011, 07:35:30 am De fleste triker og mange buggyer har helt separat anlegg.
Effektmessig vil du ha mest igjen for å bruke grenrør, da får du en "ejektor" effekt ved at når eksosen fra en sylinder passerer den felles kollektoren, vil den hjelpe til med å dra med seg eksosen fra en annen. Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: riskyer på juli 07, 2011, 23:57:05 pm Ok ,men det går fint an med andre ord. Tror ikke det gjør noe om jeg mister noen hk ;D
Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: H-MEK på juli 08, 2011, 01:12:30 am Lyden blir værre enn effekttapet..
Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: riskyer på juli 08, 2011, 13:56:53 pm å da tenkte du på at det blir mye lyd eller?
Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: Roy Grelland på juli 08, 2011, 14:20:29 pm kan bli litt "rar" klyd, siden tenningsrekkeføgen er slik at begge sylindrene på den ene siden tenner etter hverandre, så har de "pause" mens de to på andre siden tenner, så i det ene røret blir det bang-bang-vent-vent, mens i det andre: vent-vent-bang-bang
hvis du skjønner... ;) Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: Pan på juli 08, 2011, 22:29:33 pm Kübelwagen fra krigens dager hadde to eksospotter - en på hver side, og ingen forbindelse mellom de to. Og disse bilene putra og gikk jo under all verdens slags forhold :)
Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: Formula Vee på juli 12, 2011, 23:36:40 pm kan bli litt "rar" klyd, siden tenningsrekkeføgen er slik at begge sylindrene på den ene siden tenner etter hverandre, så har de "pause" mens de to på andre siden tenner, så i det ene røret blir det bang-bang-vent-vent, mens i det andre: vent-vent-bang-bang Hadde det ikke vært for at jeg har stor respekt for deg, hadde jeg dratt med sitatet til "tekniske kommentarer" tråden min ;D hvis du skjønner... ;) Har en kompis med trike. Han har et bang-bang-vent-vent/vent-vent-bang-bang anlegg. Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: Kjell Roar på juli 13, 2011, 12:04:51 pm Blir litt som en HD: bang-bang vent-vent ;)
Tittel: Sv: Eksos spørsmål! Skrevet av: Formula Vee på juli 13, 2011, 14:16:54 pm Blir litt som en HD: bang-bang vent-vent ;) Tja.. hvis det er en panhead eller knucklehead blir det mer bang-bang skru-skru.Når du kommer opp til evo-maskin fra 80tallet, kunne du oppleve bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang skru-skru. |