Tittel: Motor ut på halvautomat. Skrevet av: OldBug på oktober 02, 2011, 22:00:32 pm Hei, skulle ta ut motor i dag for første gang!
De to nederste boltene fant jeg selvfølgelig med en gang! en av de øverste tok jeg fra oversiden bak viftehuset. Men den andre kommer jeg ikke til fra oversiden pga oljekjølerdeksel og fra undersiden ser jeg bare en svær rund sak som et stag kommer ut av, klarer ikke se bolten. Må denne saken av for å komme til? Bak den inn mot motor er det to bolter/muttre, en 10mm og en 13mm. Boltene skal vel være 17mm? en ting til. prøvde å finne svar i bug me videoen som går på å ta ut motor osv. Der sier han at det bare er 1600 motoren som har "doghouse" på baksiden!? Stemmer dette? For dette skal være en 1300. Tittel: Sv: Motor ut på halvautomat. Skrevet av: Ove A på oktober 02, 2011, 22:17:01 pm Tok ut en 1300dp i går , og den hadde også fileret .
Bolten fant jeg tilslutt , skrudd inn FRA gearkassa mot motor , rett bak utløserarmen . Tittel: Sv: Motor ut på halvautomat. Skrevet av: Boerge på oktober 02, 2011, 22:31:51 pm Ta en titt på denne tråden:
http://www.vwar.org/forum/index.php?topic=869.0 Det er lurt å skru løs Torque Converteren før du tar ut motoren (ellers må du sannsynligvis bytte en del pakninger som ikke er altfor enkle å få tak i). Det skal være 17 mm mutre på de øvre motorfestene (gjennomgående bolt med mutre på "motorsiden"). Den store runde saken du nevner er sannsynligvis servoen som styrer clutcharmen - den bør helst stå urørt. Tittel: Sv: Motor ut på halvautomat. Skrevet av: OldBug på oktober 02, 2011, 23:22:51 pm Tusen takk for svar!
Tittel: Sv: Motor ut på halvautomat. Skrevet av: OldBug på oktober 02, 2011, 23:27:25 pm Det er lurt å skru løs Torque Converteren før du tar ut motoren (ellers må du sannsynligvis bytte en del pakninger som ikke er altfor enkle å få tak i). Kan hende jeg er helt idiot nå men har ikke gjort dette før! :-\ Tittel: Sv: Motor ut på halvautomat. Skrevet av: Boerge på oktober 03, 2011, 01:28:10 am Men hvordan skrur jeg den løs først? Den linken viser vel hvordan du fester torque converter.? Konverteren er festet med fire bolter til "svinghjulsplaten" (du ser "ørene" på konverteren i linken). Du kommer til disse boltene gjennom åpningen(e) i girkassen.Kan hende jeg er helt idiot nå men har ikke gjort dette før! :-\ Ganske informative bilder i femte innlegg i denne tråden : http://www.vwar.org/forum/index.php?topic=1244.0 Tittel: Sv: Motor ut på halvautomat. Skrevet av: Pan på oktober 03, 2011, 08:54:03 am en ting til. prøvde å finne svar i bug me videoen som går på å ta ut motor osv. Der sier han at det bare er 1600 motoren som har "doghouse" på baksiden!? Stemmer dette? For dette skal være en 1300. Regner med at Bug Me-videoen er laga av noen i USA? 1300 dobbeltportmotoren ble aldri levert til det markedet, tror jeg - alle biler som ble sendt over dit, fikk nok 1600-motor etter at VW begynte å lage dobbeltportmotorer. Så ja - i USA er det bare 1600-motoren som har doghouse, men ikke i Europa. Tittel: Sv: Motor ut på halvautomat. Skrevet av: OldBug på oktober 03, 2011, 16:25:27 pm Takk for all info og hjelp!! nå står motoren på gulvet bak bilen! ;D
Skal ha inn en 1600 motor, er det bare å skru av clutch fra 1600 og flytte over det som står i gamlemotor?? :-\ |