VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: LocoLars på november 27, 2011, 14:53:59 pm



Tittel: oppgradering av understell?
Skrevet av: LocoLarsnovember 27, 2011, 14:53:59 pm
Jeg ønsker og forbedre for og bakstilling på min 61T1! 8)
skal montere puma og muligens senke et hakk bak!
Noen som har tips og triks?

uretanforinger?
dempere?
stag?


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: LocoLarsnovember 27, 2011, 21:50:38 pm
ingen? :)


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Formula Veenovember 28, 2011, 07:08:07 am
Camber compensator bak, få den lavere, bli kvitt slark og vandring, røde justerbare Koni, Koni styredemper, hardere stag bak, originalt stag fremme.


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: LocoLarsnovember 28, 2011, 22:24:26 pm
se der! takk! ;D

Men hva mener du med Hardere stag bak?


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Formula Veenovember 29, 2011, 07:16:40 am
Du kan få forskjellige diametere på stagene. Større diameter er hardere stag. Ulempen med hardere stag fremme, er at du får hjulløft på indre hjulet, og det begynner å bli generell enighet om at det er bedre å ha alle hjula på banen enn 1-5grader mindre krenging...  ;)


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Dallandnovember 29, 2011, 08:09:32 am
Stab stag er det han mener.
Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.

Mitt oppsett:

fremme:
19mm stab stag
røde koni (180 grader fra myk)
kortet 4 cm med innsveist sway away.
senkespindler, senket ca 7 cm.
caster shims

Bak:
oppshimset Z-stag
kyb gr-2 (skal byttes med gule koni)

Din bil har trolig ikke Z-stag bak og vil da heller sette pris på en camber compensator.
Oppsettet mitt sett bort fra at eg kjører feil dekk dim er veldig balansert og forutsigbar.

Enkel regel å gå etter er at der du stiver av er der bilen tidligere vil miste taket.
Altså hvis du kun montere et kraftigere stab stag fremme så vil bilen lettere understyre.
Hvis du enkelt og billig vil forbedre egenskapene drastisk så kan du eks kjøpe kyb gr-2 dempere rundt hele.


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Ove Anovember 29, 2011, 08:24:00 am
Stab stag er det han mener.
Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.

Hvorfor ikke ?
Har det orginale - var det z-stag det ble kalt - oppshimset bak .
Forran har jeg orginalt , og har også kjørt 2-3 mnd UTEN forran , og synes ikke jeg merker særlig forskjell .


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Pannovember 29, 2011, 08:46:10 am
Du merker ikke forskjell helt til du kommer i en situasjon hvor staget utgjør den lille forskjellen mellom grep og ikke grep.

Stiver man av Bobla bak uten å stive den av mer foran også, blir bilen mer overstyrt, dvs at rumpa får lettere for å dra ut. Og la oss bare innse det - de aller fleste av oss er ikke så flinke bak rattet at vi takler overstyring bedre enn understyring.


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Dallandnovember 29, 2011, 09:49:29 am
Stab stag er det han mener.
Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.

Hvorfor ikke ?
Har det orginale - var det z-stag det ble kalt - oppshimset bak .
Forran har jeg orginalt , og har også kjørt 2-3 mnd UTEN forran , og synes ikke jeg merker særlig forskjell .

Z-stag og stab stag gjør to helt forskjellige jobber.
Eg merket også liten forskjell mellom originalt og ingen stag fremme, men merket grei forskjell når eg fikk forsterket stag på.
Bilen ble med en gang mer understyrt noe den ikke var før selv om eg kjører med 145/80 fremme og 165/80 bak.
Litt senere monterte eg kyb gr-2 bak og den ble da mindre overstyrt når eg presser den raskt inn i svingene.
Fikk så senere på røde koni fremme og den ble da litt mer understyrt men mye mer trygg å kjøre, i tillegg slapp eg å dumpe nedi alle humpene.
Nå skal eg bytte til gule koni bak med en runde mot hard på justeringen (dette er da gamle og "oppmyket" dempere), dette fordi kyb er harde på kompresjonen men myke på returen, noe man merker ved unnamanøvre.

Siste steg for meg blir nok 17" felger og lavprofil, men da forsvinner plutselig det artige overraskelse momentet eg har ut av lyskryssene...  :D


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: BeetleBugnovember 29, 2011, 10:23:24 am
Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok  ;)


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Dallandnovember 29, 2011, 11:47:29 am
Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok  ;)

Klarer vi å svinge så har vi ikke bygget drag bil... :)


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: LocoLarsnovember 29, 2011, 17:04:43 pm
Nå begynner jeg og like tråden her! :)
Og min bil har ikke z-stag nei!


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Formula Veenovember 29, 2011, 22:05:57 pm
Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok  ;)
Klarer dere å svinge kjørere dere mc pharson og irs  ;D


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Ove Anovember 29, 2011, 22:54:39 pm
Z-stag og stab stag gjør to helt forskjellige jobber.

Da må noen opplyse meg om forskjellen.
Det jeg har oppfattet dere kaller Z-stag er vel det som går fra hjulopphenget og opp til den akselen som er opplagret i hver side , for deretter å gå ned igjen til andre hulopphenget .
Når dette er oppshimset slik det er , uten frigang på noen av sidene , oppfatter jeg dette som stabstag .... dvs stabilisering av krengning .


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Formula Veenovember 30, 2011, 06:50:34 am
Det er slik jeg og oppfatter det. Det har Z fasong, men er fremdeles et stabilisatorstag. Det er ikke alle som bruker det. På 1300s er deT standard, på 1302/03 er det ikke.


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Pannovember 30, 2011, 09:09:48 am
Z-staget er ikke et konvensjonelt stabilisatorstag. Det er kun aktivt når bilen er tungt lastet og ved større belastninger i sving for å gi en stivere bakaksel. VW gjorde fjæringa bak mykere, Z-staget kompenserer for dette ved tung belastning. Det er ikke uten grunn at de selv kalte det en kompensasjonsfjær.

Hele poenget er faktisk å ikke overføre krefter til hjulet som tar innersving, slik at dette ikke får enda større camber enn det i utgangspunktet har. 1302-1303 har ikke noe behov for slikt, da disse har IRS bak.


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Dallandnovember 30, 2011, 14:18:44 pm
sagt kort, pga utformingen på settstaget så er det ikke for å unngå krenging men for å unngå at begge hjulene beverer seg for mye ned eller opp.
I en sving vil hjulene ofte krype inn under bilen, dette er det som staget prøver å unngå.


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Formula Veenovember 30, 2011, 14:32:09 pm
Hvor er da det bakre stabilisatorstaget?


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Kjell Roarnovember 30, 2011, 16:49:39 pm
Kjært barn har mange navn....


Tittel: Sv: oppgradering av understell?
Skrevet av: Formula Veenovember 30, 2011, 21:50:51 pm
Det er det jeg vil frem til..  ;D