LocoLars
Seniormedlem
   
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda
tlf: 91887588
|
 |
« på: november 27, 2011, 15:53:59 pm » |
|
Jeg ønsker og forbedre for og bakstilling på min 61T1!  skal montere puma og muligens senke et hakk bak! Noen som har tips og triks? uretanforinger? dempere? stag?
|
|
« Siste redigering: november 27, 2011, 16:02:41 pm av LocoLars »
|
Loggført
|
|
|
|
LocoLars
Seniormedlem
   
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda
tlf: 91887588
|
 |
« Svar #1 på: november 27, 2011, 22:50:38 pm » |
|
ingen? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: november 28, 2011, 08:08:07 am » |
|
Camber compensator bak, få den lavere, bli kvitt slark og vandring, røde justerbare Koni, Koni styredemper, hardere stag bak, originalt stag fremme.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
LocoLars
Seniormedlem
   
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda
tlf: 91887588
|
 |
« Svar #3 på: november 28, 2011, 23:24:26 pm » |
|
se der! takk!  Men hva mener du med Hardere stag bak?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: november 29, 2011, 08:16:40 am » |
|
Du kan få forskjellige diametere på stagene. Større diameter er hardere stag. Ulempen med hardere stag fremme, er at du får hjulløft på indre hjulet, og det begynner å bli generell enighet om at det er bedre å ha alle hjula på banen enn 1-5grader mindre krenging... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: november 29, 2011, 09:09:32 am » |
|
Stab stag er det han mener. Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.
Mitt oppsett:
fremme: 19mm stab stag røde koni (180 grader fra myk) kortet 4 cm med innsveist sway away. senkespindler, senket ca 7 cm. caster shims
Bak: oppshimset Z-stag kyb gr-2 (skal byttes med gule koni)
Din bil har trolig ikke Z-stag bak og vil da heller sette pris på en camber compensator. Oppsettet mitt sett bort fra at eg kjører feil dekk dim er veldig balansert og forutsigbar.
Enkel regel å gå etter er at der du stiver av er der bilen tidligere vil miste taket. Altså hvis du kun montere et kraftigere stab stag fremme så vil bilen lettere understyre. Hvis du enkelt og billig vil forbedre egenskapene drastisk så kan du eks kjøpe kyb gr-2 dempere rundt hele.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ove A
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #6 på: november 29, 2011, 09:24:00 am » |
|
Stab stag er det han mener. Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.
Hvorfor ikke ? Har det orginale - var det z-stag det ble kalt - oppshimset bak . Forran har jeg orginalt , og har også kjørt 2-3 mnd UTEN forran , og synes ikke jeg merker særlig forskjell .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: november 29, 2011, 09:46:10 am » |
|
Du merker ikke forskjell helt til du kommer i en situasjon hvor staget utgjør den lille forskjellen mellom grep og ikke grep.
Stiver man av Bobla bak uten å stive den av mer foran også, blir bilen mer overstyrt, dvs at rumpa får lettere for å dra ut. Og la oss bare innse det - de aller fleste av oss er ikke så flinke bak rattet at vi takler overstyring bedre enn understyring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: november 29, 2011, 10:49:29 am » |
|
Stab stag er det han mener. Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.
Hvorfor ikke ? Har det orginale - var det z-stag det ble kalt - oppshimset bak . Forran har jeg orginalt , og har også kjørt 2-3 mnd UTEN forran , og synes ikke jeg merker særlig forskjell . Z-stag og stab stag gjør to helt forskjellige jobber. Eg merket også liten forskjell mellom originalt og ingen stag fremme, men merket grei forskjell når eg fikk forsterket stag på. Bilen ble med en gang mer understyrt noe den ikke var før selv om eg kjører med 145/80 fremme og 165/80 bak. Litt senere monterte eg kyb gr-2 bak og den ble da mindre overstyrt når eg presser den raskt inn i svingene. Fikk så senere på røde koni fremme og den ble da litt mer understyrt men mye mer trygg å kjøre, i tillegg slapp eg å dumpe nedi alle humpene. Nå skal eg bytte til gule koni bak med en runde mot hard på justeringen (dette er da gamle og "oppmyket" dempere), dette fordi kyb er harde på kompresjonen men myke på returen, noe man merker ved unnamanøvre. Siste steg for meg blir nok 17" felger og lavprofil, men da forsvinner plutselig det artige overraskelse momentet eg har ut av lyskryssene... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: november 29, 2011, 11:23:24 am » |
|
Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #10 på: november 29, 2011, 12:47:29 pm » |
|
Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok Klarer vi å svinge så har vi ikke bygget drag bil... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LocoLars
Seniormedlem
   
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda
tlf: 91887588
|
 |
« Svar #11 på: november 29, 2011, 18:04:43 pm » |
|
Nå begynner jeg og like tråden her!  Og min bil har ikke z-stag nei!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: november 29, 2011, 23:05:57 pm » |
|
Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok Klarer dere å svinge kjørere dere mc pharson og irs 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Ove A
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #13 på: november 29, 2011, 23:54:39 pm » |
|
Z-stag og stab stag gjør to helt forskjellige jobber.
Da må noen opplyse meg om forskjellen. Det jeg har oppfattet dere kaller Z-stag er vel det som går fra hjulopphenget og opp til den akselen som er opplagret i hver side , for deretter å gå ned igjen til andre hulopphenget . Når dette er oppshimset slik det er , uten frigang på noen av sidene , oppfatter jeg dette som stabstag .... dvs stabilisering av krengning .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: november 30, 2011, 07:50:34 am » |
|
Det er slik jeg og oppfatter det. Det har Z fasong, men er fremdeles et stabilisatorstag. Det er ikke alle som bruker det. På 1300s er deT standard, på 1302/03 er det ikke.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #15 på: november 30, 2011, 10:09:48 am » |
|
Z-staget er ikke et konvensjonelt stabilisatorstag. Det er kun aktivt når bilen er tungt lastet og ved større belastninger i sving for å gi en stivere bakaksel. VW gjorde fjæringa bak mykere, Z-staget kompenserer for dette ved tung belastning. Det er ikke uten grunn at de selv kalte det en kompensasjonsfjær.
Hele poenget er faktisk å ikke overføre krefter til hjulet som tar innersving, slik at dette ikke får enda større camber enn det i utgangspunktet har. 1302-1303 har ikke noe behov for slikt, da disse har IRS bak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #16 på: november 30, 2011, 15:18:44 pm » |
|
sagt kort, pga utformingen på settstaget så er det ikke for å unngå krenging men for å unngå at begge hjulene beverer seg for mye ned eller opp. I en sving vil hjulene ofte krype inn under bilen, dette er det som staget prøver å unngå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: november 30, 2011, 15:32:09 pm » |
|
Hvor er da det bakre stabilisatorstaget?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #18 på: november 30, 2011, 17:49:39 pm » |
|
Kjært barn har mange navn....
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: november 30, 2011, 22:50:51 pm » |
|
Det er det jeg vil frem til.. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|