VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Martin Sørlie på mai 08, 2012, 23:41:15 pm



Tittel: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: Martin Sørliemai 08, 2012, 23:41:15 pm

Har nå bygget om til 1600 med 12v i min '67 boble. Har fått alt koblet på rett plass, så langt jeg kan se, og har gnist, men får ikke fyr. Sakens kjerne er den at jeg brant den fordeleren som satt på motoren med elektronisk insert, så jeg flyttet over fordeleren fra den gamle 1500'en.

Er det forskjell på 6 og 12 volt fordeler? Hvor feil kan jeg sette den? Har prøvd med kablene slik de satt fra fabrikk, og 180 grader andre veien. Fått noen store smell, men intet mer. Har også sørget for at fordeleren kom ordentlig på plass i sporet i motoren.



Så over til bremsene. Har ny hovedsylinder(2-krets), nye rør, nye slanger og ny tank som jeg har satt rett på pumpa. Og alt ser riktig ut, men jeg får ikke trykk på pedalen... En kompis sto og pumpa og pumpa lenge, og det kommer veske når jeg åpner niplene, men bare litt pipling... hjelp?



Tittel: Sv: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: Erlend / bug66mai 09, 2012, 00:52:23 am
Er vel 6V kondensator på 1500-fordeleren?


Tittel: Sv: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: Martin Sørliemai 09, 2012, 01:44:08 am
Er vel 6V kondensator på 1500-fordeleren?

Ja, det kan jo være... Hvor sitter det faenskapet? Inni fordeleren?


Tittel: Sv: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: 1303SSmai 09, 2012, 07:28:41 am
Du får sjekke Tenningsrekkefølge igjenn.Syl1 er fremme på h.side.Kondensator er likt om du har 6 eller 12 volt.
Han som tråkka på bremsen din har nok tråkka i stykker det som er av pakninger i hovedpumpa ;)Var det ny hovedpumpe du satte på?Visst du prøver å lufte med trykkluft så kan det hende du får ut mere luft.
Har du lakt ut alle bremseband?Rett type pumpe?


Tittel: Sv: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: Martin Sørliemai 09, 2012, 10:36:30 am
Du får sjekke Tenningsrekkefølge igjenn.Syl1 er fremme på h.side.Kondensator er likt om du har 6 eller 12 volt.
Han som tråkka på bremsen din har nok tråkka i stykker det som er av pakninger i hovedpumpa ;)Var det ny hovedpumpe du satte på?Visst du prøver å lufte med trykkluft så kan det hende du får ut mere luft.
Har du lakt ut alle bremseband?Rett type pumpe?

Ny hovedpumpe, og jeg klarer ikke finne noe informasjon noen plass om at det i det hele tatt er mulig å ødelegge en ny pumpe bare ved å tråkke på den?

Etter å ha lest litt ser jeg jo at det anbefales å starte på venstre bak, så det blir jo neste triks. Hva menes med å legge ut bremsebånd? Alt av bremser bak er urørt.


Tittel: Sv: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: Panmai 09, 2012, 23:18:00 pm
Bremsene skal luftes i en slik rekkefølge at man begynner med hjulet som ligger lengst unna hovedpumpa, og avslutter med hjulet nærmest.

Altså: Høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran.

Bremser bør justeres så alt av bremsebånd ligger så godt som mulig inntil trommel, uten at det tar i.


Tittel: Sv: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: Dewilmai 09, 2012, 23:21:44 pm
Er vel 6V kondensator på 1500-fordeleren?

Ja, det kan jo være... Hvor sitter det faenskapet? Inni fordeleren?


om den ikke sitter på utsiden av fordeleren så ligger den skrudd fast inni noen fordelere. 6V fordeler med tilhørende kondensator funker på 12V. Justandy har kjørt en hel sesong med min 1200 med 6V fordeler på 12V anlegg.


Tittel: Sv: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mai 10, 2012, 07:00:52 am
Jeg ville se efter om fordeleren sidde korrekt i drevet og at rotoren står ved rigtig punkt i fordelerlokket når sylinder 1 er på top.


Tittel: Sv: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!
Skrevet av: Martin Sørliemai 10, 2012, 09:11:52 am
Den går den går:-) Kom en erfaren storebror og fiksa biffen:-)

Bremsene er en annen historie, tanken jeg hadde lakk og surkla i alle kanter, så med ny tank burde alt ordne seg for den smukke.
kjøpte også denne kjekke saken her: (http://farm8.staticflickr.com/7245/7169415192_1e923c15ba_z.jpg)