VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Squareback på mai 30, 2012, 23:29:25 pm



Tittel: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Squarebackmai 30, 2012, 23:29:25 pm
Tot ut oljekjøleren i kveld. Var lei av drypp fra den. Steinharde gummitetninger er grunnen.

Bytter disse i nye - bør man bruke noe pakningguffe i tillegg?


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Tistlomai 30, 2012, 23:40:49 pm
skal verta tett utan. har ivertfall vorte da i mine tilfeller


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Squarebackmai 30, 2012, 23:46:34 pm
Skal nok bli tett tror jeg også - De gamle gummiproppene var megaharde. Har en nesten ny kjøler som åker på plass. Den gamle får jeg trykkteste og vaske litt - Er svært "møkkete"".

Har vel lest et sted at bittelitt pakningsement på kjølersiden kan brukes - men tenker jeg prøver uten


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Tistlomai 30, 2012, 23:49:25 pm
skal sjå motoren får ein anna arbeidstemperatur no:) luftkjølt motor er jo avhengig av att oljekjølaren får kjøling


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Squarebackmai 30, 2012, 23:52:44 pm
skal sjå motoren får ein anna arbeidstemperatur no:) luftkjølt motor er jo avhengig av att oljekjølaren får kjøling

Den har ikke gått spesielt varmt, synes jeg. Men har jo ikke "målt"

Et annet spørsmål dukket opp i bakhodet: Hvor mye moment skal kjøleren dras fast med?

Svaret fant jeg her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=236499&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=oil+cooler+torque

Hvor meget har Tistlo dratt fast med da?


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Squarebackmai 31, 2012, 00:02:54 am
Mer om stramming av disse bolter:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=383495&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=oil+cooler+nut+torque+values


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Tistlomai 31, 2012, 00:09:34 am
Hvor meget har Tistlo dratt fast med da?

pleier å bruka sleggemekk metoden, dvs du skrur til du høyrer "klikk" inni hovudet på deg sjøl;)
med andre ord, når da er passlig


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Tistlomai 31, 2012, 00:13:27 am
misstenker att nokon av desse thesamba karane er offer for brasilianske reprosviskegummi. har eit sett med brasilpakningar liggande, samanlikna med feks elring pakningar so er dei frå brasil tilsvarande treverk, mens elring er mjuke og fine.


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Squarebackjuni 04, 2012, 00:16:44 am
Da var plutselig min motor 100 % oljetett!  Håper det varer...


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Squarebackjuni 16, 2013, 01:24:04 am
og ett år etter så er motoren tett og fin fortsatt!


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: SveinTjuni 16, 2013, 11:20:40 am
Men viss du brukte den nyere kjøleren og gamle blokka skulle du kanskje ha hatt grønne pakninger?  :D


Tittel: Sv: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips
Skrevet av: Squarebackjuni 16, 2013, 14:34:01 pm
Den "nye" kjøleren var identisk med den gamle. Slapp overgangstetninger da