Tittel: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: RobInThaHood på september 13, 2013, 16:24:59 pm Har satt i en ny 1776ccm motor med stor sump, men pga myk fjæring(standard),
slår sumpen nedi enkelte ganger. Det er satt på nye gassdempere bak. Jeg ønsker meg en mye stivere bakpart: hva er beste måten å gjøre dette på. Hørt om justerbare coilovers, men vet ikke hvordan dette funker i praksis. Hvor får man ev tak i disse? Tips ??? ??? :) Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: JS på september 13, 2013, 18:40:37 pm Hadde uten tvil gått for større torsjonsstaver. Det fungerer garantert.
Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: Erlend / bug66 på september 13, 2013, 19:53:45 pm Hvor mye har du senket bilen?
Jeg har senket 5 og 5 klikk, org torsjonsstaver og AVO dempere. Stiv og fin, setter seg ikke nedpå. Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: Trond Dahl på september 13, 2013, 20:55:16 pm Er bilen veldig lav?
Er sumpen unødvendig dyp/stor? Er bilen veldig myk og fjører mye? Originale torsjoner og stive dempere pleier å holde ganske bra mye, men det avhgenger jo litt av spesielt de to første spørsmåla mine over. Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: Hot Owl på september 13, 2013, 21:04:52 pm Hvilken årsmodell er bilen?
Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: wide5 på september 13, 2013, 22:48:06 pm Halla..
Den sumpen er jo relativt flat. Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd å kjøre litt uten. Du ser fort hvordan oljetempen oppfører seg.. Din bil er jo ganske så lav, så det skal godt gjøres for at du holder den sumpen unna asfalten uansett.. ;D. Petter'n. Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: Dewil på september 13, 2013, 23:02:22 pm Hadde uten tvil gått for større torsjonsstaver. Det fungerer garantert. x2 ikke er det svindyrt heller. Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: RobInThaHood på september 14, 2013, 00:14:26 am Bilen (-64) er veldig lav foran, men kun senket 1ytre hakk bak med 195/65/15 dekk.
Perfekt høyde uten at den tar nedi bak. Det er først hvis jeg skal slippe clutchen litt fort ::) at den setter seg på ræva. Føler også at den er altfor myk for mitt vedkommende: for mye vandring Er vel greit at det er sump på den også Petter?! men kunne gjerne hatt en mindre type?? Hvordan virker større torsjonstaver og hvem selger? Forslag til stive dempere?? :) Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: wide5 på september 14, 2013, 07:58:26 am Jo da, sumpen gir jo større oljemengde. Men den du har er av den flate brede typen, så jeg tror ikke du får noen som bygger mindre ned.
Denne monterte jeg, fordi den hadde størst kjøleflate. Men hvis du uansett synes den er for myk, og vil gjøre noe med det. Ville jeg også skaffet stivere torsjonsstaver bak. Kort fortalt er disse tykkere enn de orginale, og derfor hardere å vri... Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: BeetleBug på september 14, 2013, 10:27:27 am Heisann,
Bbbillig løsning: Hvis du har fjernet gummi"klossene" (snubbers) bak så sett dem tilbake. Er bilen så lav at dem ikke passer så kutter du dem i høyden. Dette er en jobb som tar 1 time. Rimelig løsning Bytt torsjons stavene som allerede foreslått. Dette er en jobb og du må endre hele innstillingen du nå har (ett hakk) Beregn en helg på denne jobben. Sånn passe dyrt Justerbare, stive dempere fra feks Koni/Spax/Avo shocks. 1 time jobb. dyrt Justerbare dempere i kombinasjon med stivere torsjons staver. 1 helg. Hadde jeg vært deg så hadde jeg først prøvd med gummi. -BB- Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: RobInThaHood på september 14, 2013, 19:37:34 pm Som nevnt er ikke bilen senket stort mer enn 1hakk bak, så "subbegummiene" er fortsatt på.
Cluet er å få den stivere på bakparten. Prøver med å bytte torsjonsstaver og deretter ev stivere dempere.. ;D Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: BeetleBug på september 15, 2013, 09:29:05 am Som nevnt er ikke bilen senket stort mer enn 1hakk bak, så "subbegummiene" er fortsatt på. Cluet er å få den stivere på bakparten. Prøver med å bytte torsjonsstaver og deretter ev stivere dempere.. ;D 1 yttre hakk er mye senk. Du kan bruke subbegummi for T2 buss. De er litt høyere og dermed er sumpsubbe problemet løst. Fortsatt 1 time og ca 200,- -BB- Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: hauganfoto på september 15, 2013, 19:57:45 pm Funker T2 gummitrikset på irs også?
Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: hauganfoto på september 17, 2013, 15:34:24 pm (se spørsmål over)
Jeg fikk tilbakemelding på PM at det funker på irs også, så da legger jeg det ut her om noen andre lurer ;-) Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: Hot Owl på september 17, 2013, 15:44:46 pm Funker er et relativt begrep. Jeg tror ikke det er mange i verden som ligger å kjører på bumpstoppen konstant.
Når trådstarter skriver at han ønsker bobla stivere bak er svaret tykkere eller kortere fjærstaver. Men på beskrivelsen høres det ut som han behøver en bumpstop som tar i tidligere for å redde sumpen når rompa klasker nedi veien. Stivere staver vil gjøre at den mer sjeldent klasker nedi. Når man gjør begge deler, får slutt på klaskingen ;) Og DET funker. Tittel: Sv: For myk fjæring bak T1: coilovers?? Skrevet av: RobInThaHood på september 17, 2013, 17:32:57 pm Såååå....hvor får jeg tak i både og? ::)
Må jo prøve både høyere bumpstops og tykkere torsjonsstaver i sammenheng! |