Tittel: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: GamleNydal på juli 14, 2008, 12:26:47 pm Noen som vet på hvilket trykk en doghuose kjøler åpner og lukker?
Noen som vet hva som er normal kompresjon på en 1835 "hotshop" motor? Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: ahelgemo på juli 14, 2008, 19:04:44 pm trykk????
er vel termostaten som styrer dette da vel Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: GamleNydal på juli 15, 2008, 07:54:04 am trykk???? er vel termostaten som styrer dette da vel Termostaten styrer lufttilførselen til viftehuset. Slik jeg har forstått det er det trykkbrytere som som åpner og lukker. Slik at når trykket faller pga varm olje åpner disse for å sende olja gjennom kjøleren. Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: HaraldL på juli 15, 2008, 08:24:05 am Termostaten er vel rett og slett bi-metall som ved en viss temperatur slår ut, og via et stag og en flapp styrer luftstrømmen gjennom oljekjøleren...?
Oil bypass valve er en ventil som sitter inni motoren og regulerer hvorvidt oljen skal strømme gjennom oljekjøleren eller ikke. Disse to systemene fungerer uavhengig. Har jeg forstått dette rett? :D Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: GamleNydal på juli 15, 2008, 08:48:56 am Termostaten er vel rett og slett bi-metall som ved en viss temperatur slår ut, og via et stag og en flapp styrer luftstrømmen gjennom oljekjøleren...? Oil bypass valve er en ventil som sitter inni motoren og regulerer hvorvidt oljen skal strømme gjennom oljekjøleren eller ikke. Disse to systemene fungerer uavhengig. Har jeg forstått dette rett? :D Har jeg forstått det rett, har du forsått det rett! Jeg kjører med 10-40 mineral olje, Trykket ligger stabilt på 3-4 bar, men tempraturen stiger jevnt og trutt til over 120 grader(hvis meteret viser riktig da). Er det noen enkel måte å teste om olja faktisk går gjennom kjøla? Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: JS på juli 15, 2008, 10:18:15 am På hvilket turtall har du stabilt 3-4 bar?
Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: GamleNydal på juli 15, 2008, 10:33:54 am På hvilket turtall har du stabilt 3-4 bar? Fra tomgang, 1500 varv(litt høyt men) 3 bar, til 3-3500 varv, nærmere 4 bar. Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: GamleNydal på juli 16, 2008, 15:03:43 pm Jeg kjører med 10-40 mineral olje, Trykket ligger stabilt på 3-4 bar, men tempraturen stiger jevnt og trutt til over 120 grader(hvis meteret viser riktig da). Er det noen enkel måte å teste om olja faktisk går gjennom kjøla? Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: JS på juli 17, 2008, 20:39:01 pm Har du sjekket om oljestemplene kanskje sitter fast?
Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: GamleNydal på juli 17, 2008, 23:25:39 pm Har du sjekket om oljestemplene kanskje sitter fast? Nei. Hvordan får du testet dette? Litt av problemet er at jeg ikke vet om olja går om kjøla. I papirene fra Hotshop(tidlig 90 tallet) står det at det skal bedre oljepumpe en orginalt. Motoren bygger på en AB blokk. Tittel: . Skrevet av: Race-buggy på juli 18, 2008, 12:39:03 pm .
Tittel: Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk? Skrevet av: GamleNydal på juli 18, 2008, 14:48:17 pm hot-shop motorene var vel Gex motorer. 3-3,5 bar ved 3000 omdr. er normalt på en type1. tomgang; og 0,5 - 0,7 bar v. 800 omdr. er meget normalt. olje trykk Tyder det da på at jeg har for høyt trøkk ved lavt turtall? Det faller nok lengre ned en 3 bar, hvis den står ei lita stund og får roet seg på tomgang. Hadde full service her om dagen, men glemte selvfølgelig å teste om kopresjonen var lik på alle stemplene :-\ |