Tittel: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 01, 2024, 14:44:00 pm Da ble det endelig en ….russebil….😆😆
Denne er i år faktisk veteran på to måter da det er over 30 år siden den var russebil…. Bilen er en 67 1500 levert til Odd Myhre i Svinndal, Våler 12.07.67 (som er 5 dager etter at min hvite 912 ble registrert i 67…). Org reg var B-84992(fikk i ‘73 AX 18797). Tilstand ser forholdsvis bra ut og den er helt original og med matching motor. Det er sveiset noe på et par av de vanlige stedene men når en ser på innredning (-førersete), papp under panser, motorrom osv har den nok levd et rolig liv. Speedometer står på 97800km og har kanskje ikke gått mer enn dette. Jeg vet ikke hele historien men ser jo at den var russebil i ‘94 og selger kjøpte den i 2010 som restobjekt fordi den var så bra. Han havnet på aldershjem og barnebarnet la den ut på Finn nå i sommer/høst. Jeg har jo ønsket meg et passende bobleprosjekt som ikke er for dårlig og til riktig pris så etter å ha sett på annonsen endel ganger fikk jeg en følelse av at denne kanskje kunne være et forholdsvis bra utgangspunkt. Så etter litt meldinger fram og tilbake ble vi enige om pris så da var det bare å vente på anledning til å få hentet den i Ørje. Det ble også innkjøpt tilhenger så måtte også vente til den var på plass (Denne er forøvrig til utleie 500,- eks mva eller etter avtale😊). Jeg har tatt oljeskift og tittet over og prøver nå å få motor til å starte. Må nok skifte plugger og rense forgasser(den er bare støvsugd😊). Ellers må bremser skiftes ut, og jeg har allerede kjøpt skiver og tromler med 5/130. Org farge er Zenith blau og den Rød/blå fargen er trolig bare bengalakk så det skal prøves med Duxola ol. Foreløpig trenger jeg litt deler: -2-krets hovedpumpe, ny eller veldig bra brukt. -Bremsesylindere bak -4x bremseslanger og evt rør(finnes det komplett rørsett som passer 67 og 2-krets?) -Mulig kalipere hvis for mye rust -Senkespindler -Seteunderstell grå/blå eller sort helst 67mod. -Seterygg førerstol i riktig farge…? -2x145/15 og 2x185x15 -Hub/hornknapp for Speedwell/Empiratt -Rattaksel med deformasjonsrør -3 punkt Setebelter med rulle av den typen rund låsebolt og ikke flat. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 01, 2024, 14:45:33 pm Litt flere bilder[attachment=1]p
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 01, 2024, 14:48:14 pm Og noen til
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 01, 2024, 15:12:48 pm Fantastisk :) 67 er beste årgangen. Desverre tror jeg ikke jeg har noe av det du trenger.
Men liker retningen dette tar :) Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 01, 2024, 15:19:55 pm Takk, ja er noe spes med 67 selv om de eldre jo er finere. Blir jo et sideprosjekt dette men begynner i allefall å samle litt deler. Men moro med boble igjen!
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 01, 2024, 21:01:48 pm Det er faktisk 2-krets bremser på den! Tipper bremsevæskebeholderen er forholdsvis sjelden, i allefall her til lands….
Så da kan jeg jo bruke røropplegget(hvis helt) og hvis jeg får av slanger uten å ødelegge de… Jeg håper i det lengste at den var 12V da det er en forholdsvis sen utgave, men nei… Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 01, 2024, 23:28:32 pm Se der ja. Er det fordi den har skivebremser, at det er to-krets kanskje
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 02, 2024, 02:09:10 am Nei, 2-krets kom nok helt i slutten av 67 modellår. 67 1500 til Jonas fra september 66 har 1-krets.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Eiko Garage på november 02, 2024, 17:39:59 pm Nok en tråd å følge med på👍. Veldig bra med enda mer aktivitet her inne. Originalfargen her synes jeg er veldig fin, håper du får av det meste av "russelakken".
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 02, 2024, 19:50:43 pm Takk :)ja tror denne fargen kan bli bra! Litt. Litt bleik men vi for se. Får prøve med Duxola ol.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 08, 2024, 12:20:19 pm Jeg prøver å få start på motor men er ikke mye liv selv med bensin oppi gasser og startgass. Prøver å skifte tennplugger men de sitter noe #$%#. Har fått ut en, løsnet litt på en, løsnet bitte litt på en og en som er bom fast. Har sauset inn med en cocktail av mye forskjellig i et par dager nå og fortsetter med det tror jeg.
Det har ikke vært gjort noe med motor på minst 25 år, kanskje 30. Ellers har jeg spylt framstilling og bakstilling så skruing her blir litt greiere. Og nye bremser er bestilt, regner med å skifte alt. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 10, 2024, 02:30:56 am 2 plugger til ute og har troen på å få ut siste også med gjengene i behold.
Mens pluggen marineres med ny runde rustløser blir bilen satt på bukker og klargjort for bremsejobb. Og en liten renserunde under panser. Jeg glemte å løsne på trommelmutterne bak før jeg jekket opp men de løsner greit med latmannsarm og håndbrekk. Bremser, jeg skifter kalipere og pumper, bremseslanger og hovedsylinder i første omgang. Men det ryker helt sikkert noen bremserør underveis. Jeg blir litt overrasket over hvor original denne bilen er, bortsett fra russemalingen. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 10, 2024, 14:39:29 pm Bremserør, slanger og pumpe demontert. Alle muttere løsnet men bremserør som går til bakhjul var dårlig ved pumpe så må skiftes. Bestiller nytt rørsett, er det noe fabrikat på dette som er bedre enn annet? Ellers bestiller jeg på HotShop.
Plugg #4 fortsatt veldig treg så mer marinering. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 11, 2024, 09:36:45 am Det var vel en svenske som lagde opp bremserørsett som jeg har lest har fått gode skussmål. Søk litt på boxerville så kanskje han dukker opp.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 11, 2024, 10:38:13 am Jeg sjekker opp Roy, takk for tips!
Da er alt av bremser demontert og det er klargjort for montasje av nytt system. Alt har løsner som det skulle så det er jo kryss i boka😊 Noen som har to stk gummiproppplugger til justeringshull av bånd bak? Jeg ser også at drivakselmansjettene har lekke litt etter jeg jekket opp bilen og har sprayet litt her og der. Det har stoppet å lekke må (mer eller mindre), men de bør vel skiftes? Hvilken type bør jeg da skifte til? Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 12, 2024, 11:30:34 am Skiver og tromler lakket og fått nye lager. Skal innom Thansen Bamble i dag da de skal ha 20 lange bolter på lager (som jeg skal lage pinnebolter av).
Bremsedeler ol har fått en tur i Evapor-rustbad og det hjalp jo endel. Venter bare på leveranse fra Autodock, Hotshop og EBay for å komme videre. Og holder fortsatt på med siste pluggen, kanskje prøve med kundespray? Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 12, 2024, 23:14:49 pm Da blir det produksjon av pinnebolter fra Thansen. Disse har perfekt lengde på gjengepartiet så bare å kappe hodet. Satser på at Loctite medium blir passe låsing.
Men skal Sebro tromler være så trange å få på? Leste på samba at endel har slite med dette. Hvis jeg slår disse på så får jeg de ikke av igjen uten en voksen avdrager. Noen som har hatt samme problem? Jeg vurderer å file kantene på splines på trommel så se blirblettere å få av og på.[attachment=1] Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Sonic på november 13, 2024, 01:28:07 am Ja , de pleier å vere trange .. varmer de opp, så på .. Etter en tids bruk er det greit ....(varierer fra trommel til trommel .)
Mvh Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 13, 2024, 20:06:48 pm Ok, jeg filer litt så jeg slipper å bruke for mye malt for å få de på/av.
Motor/plugg, siste plugg sitter godt og kun bitte litt bevegelse hver gang jeg prøver. Får ta tiden til hjelp med hyppig marinering. Skal også prøve med sauefett i disse fårikåltider… Men jeg skrudde inn 3 nye plugger, helte en skvett bensin i forgasserksmmer(tank er ute for tiden) og motor fyret med en gang! Merker at den går ikke 100% på 4 så hjelper nok å få skiftet den siste pluggen også! Så da gjelder det bare å få de bestilte bremsedeler fra AUTODOC (pumper, slanger, kalipere, bånd mm)og hotshop(bremserør). Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 14, 2024, 11:59:22 am Ser veldig bra ut :) Bra tips det der med å bruke lange bolter. Du har ikke delenummeret fra thansen? Jeg har litt korte bolter i et par av mine tromler
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 14, 2024, 13:51:12 pm Når jeg kapper hodet av er de akkurat lange nok til stålfelg og alumuttere.
Etter et par timer med sliping av splines har jeg fått på en trommel bak… Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 14, 2024, 23:39:54 pm Når jeg kapper hodet av er de akkurat lange nok til stålfelg og alumuttere. Etter et par timer med sliping av splines har jeg fått på en trommel bak… Nice, takk Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 15, 2024, 03:07:18 am Bremserør kom med posten i dag og Jens og jeg skrider til verket! Fikk tråklet der lange røret som hør inni bilen og festet med litt gummi i klemmene. Ca 5 cm for langt så blir en liten ekstrasving
ved T-stykket. Jens bøyer de andre rørene med de gamle rørene som mal. Vi får ikke montert disse før master, hjulsylindere og slanger kommer. Jeg skal se om jeg kan huske å måle lengden på de originale rørene. Setter jeg kjøpte stemmer ikke helt, men 67 toktet kan jo være litt spes. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 15, 2024, 08:42:54 am Flott å se at neste generasjon er på plass :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Squareback på november 15, 2024, 17:18:29 pm Vedr drivakselmansjett så ser jeg ingen grunn til å spare- Ser du spør om dette, Kjell Tormod, for et par innlegg siden.
Nå er det FLAT4 sine - på begge sider - etter at jeg byttet på høyre side bak på Varianten i slutten av august Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 16, 2024, 11:41:40 am Takk for tips! Jeg har kjøpt febi mansjetter men ikke montert ennå. Jeg skal vel skifte girkasse etterhvert men det må ho bli tett nok til EU-kontrollen i hvertfall.
Men er det håp for Febimansjetter eller er det Flat4 som er eneste som er mulig å få tett? Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Squareback på november 16, 2024, 12:03:38 pm Takk for tips! Jeg har kjøpt febi mansjetter men ikke montert ennå. Jeg skal vel skifte girkasse etterhvert men det må ho bli tett nok til EU-kontrollen i hvertfall. Men er det håp for Febimansjetter eller er det Flat4 som er eneste som er mulig å få tett? Febi sine er gode de også. :) Tenker de holder bra tett. Viktig at man er nøye - uansett type med rengjøring og "riktig" montering. Flat4 sine er ganske "tykke", kraftige og "mindre fleksible" ikke sikkert det er en fordel. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 16, 2024, 14:06:28 pm Takk, ja, prøver disse hvis det fortsetter å lekke. Kanskje prøve med potetmel først… ;)
Ellers så ble siste bremsetrommel slipt til og prøvemontert. Så måtte jeg jo pynte bilen litt da vi hadde en liten lokal fest i går :) Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 16, 2024, 22:29:26 pm Takk for tips! Jeg har kjøpt febi mansjetter men ikke montert ennå. Jeg skal vel skifte girkasse etterhvert men det må ho bli tett nok til EU-kontrollen i hvertfall. Men er det håp for Febimansjetter eller er det Flat4 som er eneste som er mulig å få tett? Hvis du skal bytte girkasse, er det vel et triks å bruke hele mansjetter uten skjøt? Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 17, 2024, 01:11:25 am Ja, er nok alltid best med hele mansjetter. For se etterhvert tenker jeg.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 19, 2024, 23:37:54 pm Da ble det en liten økt i dag og. Jens har montert nye pumper, rør og slanger bak, jeg hsr skiftet rattaksel (takk Aune) til en litt tryggere 68- type med deformasjonssone. Passer rett på men ikke på rattlåsen min, men får ikke hjelpe… må nok dunke litt i tanken også (gjorde vel dette på bilen til Jonas da denne fikk samme operasjon som her).
Deler… jeg kjøpte nye bremser på AUTODOC da de har ATE deler til bra pris. Men 2-krets hovedsylinder var feil, (til 02/03) og bånd for brede… Da har jeg bestilt ny ATE hovedpumpe på AUTODOC og bestiller riktige bånd til 65/67 på hotshop i morra. Jeg kjøpte også et billig sett kalipere på eBay men de trenger noen rare klosser tror jeg med 2 festehull tett. Har vel er par kalipere liggende tror jeg. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 20, 2024, 00:22:27 am Måtte løsne rattlåsen for å få inn den nye akseken og måtte da bore og skru ut boltene til rattlåsen som har neddreide hoder, men det gikk bedre enn forventet.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 20, 2024, 10:46:49 am Sitter rattet på samme plass inni kupeen?
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 20, 2024, 11:56:15 am Ja, aksel er akkurat like lang. Jeg har justert den maks innover og justert rattrøret etter.
Kurant operasjon. Og føles bitte litt tryggere! Faktisk så måtte jeg ikke bulke tanken litt for å få plass til kolapsrøret som jeg måtte i Jonas sin bil, men den er levert høsten 66. Mulig fe senere tankene fikk denne oppgraderingen?[attachment=1] Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 21, 2024, 23:37:03 pm Jens monterer bakbremser med riktige(smale) bånd (takk for rask levering Hotshop!) og jeg bytter til rullebelter av samme type som i 912(takk Aune). Trenger forresten fler av disse hvis noen har liggende!
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 21, 2024, 23:38:17 pm Bilde av sikkerhetsselene.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 23, 2024, 00:00:03 am Justering av førerdør, bakbremser og montasje av sikkerhetsseler.
Av en eller annen grunn var førerdør litt lav så den slår litt mot lånekassa ved lukking. Ikke noe sørlig slark men litt lav. Jeg fant noe rustfrie platee som jeg klipte til og stappet inn mellom hengsle og Karrosseri i bunn. Ble veldig bra! Bakbremser er foreløpig justert. Må jo ta en runde til etter prøvekjøring etterhvert. Rulleseler er montert, litt mer praktisk og komfortabelt. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 23, 2024, 00:11:33 am hvordan monterte du rullebelte nede på b-stolpen? I min '67 er det bare feste oppe på b-stolpen og på tunnellen...
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 23, 2024, 00:19:48 am Hovedstrømsbryter, her valgte jeg en foreløpig enkel løsning
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 23, 2024, 10:59:03 am Hovedstrømsbryter, her valgte jeg en foreløpig enkel løsning Min bil hadde 3-punktsbelter montert så her var det gjenger nederst på B-stolpen. Sjekk om det er det på din bak trekket, rart hvis det ikke er det egentlig? Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 24, 2024, 15:26:56 pm Bytte av blinklysspak i dag da der org virket kun til venstre… litt tregt relé men nå blinker til til alle kanter igjen. Kjekt at jeg kjøpte en 67 spak av Aune!
Det eneste dom ikke virker nå er tute. Det kommer en bitte liten lyd men ikke nok så jeg kjøper en 6V tute på Biltema eller Thansen. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 24, 2024, 15:31:45 pm Rakk også en liten runde på bensintanken som så veldig trist ut under. Stålbørstet og sprayet med Rustløser fra Ferrobet. Ser ut som den spiser opp det verste i allefall. Sprayer over med et eller annet når tørket. Grunning og tectyl fra wurth kanskje?
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 24, 2024, 20:03:37 pm Hovedstrømsbryter, her valgte jeg en foreløpig enkel løsning Min bil hadde 3-punktsbelter montert så her var det gjenger nederst på B-stolpen. Sjekk om det er det på din bak trekket, rart hvis det ikke er det egentlig? Ok skal sjekke litt nøyere :) Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på november 25, 2024, 15:29:05 pm hvordan monterte du rullebelte nede på b-stolpen? I min '67 er det bare feste oppe på b-stolpen og på tunnellen... Hvis ikke du har den nederste på b-stolpen er det løsningen som jeg har på min som anbsolutt er den enkleste. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 25, 2024, 23:30:13 pm Endelig kom siste og mest sentrale del av bremsesystemet! Og ikke til 02/03 denne gangen…
Da var det bare å få montert denne sammen med nye blå slanger fra beholder og fylle opp. Og stramme til ser jeg hadde glemt dette…. Jens pumper og jeg lufter og hard pedal kommer forholdsvis raskt egentlig. Men bremselysbryter virker ikke… burde ha bestilt den ny den også men har vel noen andre liggende. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 27, 2024, 23:34:32 pm Da er bremselysbryter og tute byttet og i orden. Bensintank har blitt grunnet og fått seg et strøk lakk og vil bli montert i morgen sammen med ny slange og filter.
Prøveskilt for fredag for test og eu-kontroll er handlet inn og nye skilt er bestilt i tilfelle den skulle bli godkjent. Men sliter litt med de gamle drivakselmansjettene og tør pr nå ikke skifte til nye i tilfelle det da begynner å lekke mer. Prøver først… Og ja, visningshjul er montert så endelig på hjula igjen :) Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 28, 2024, 01:28:17 am Jeg har også begynt å samle litt deler til et fremtidig motorprosjekt. Hadde en hyggelig tur innom Bård’s Garage i dag og fikk med meg et start kit:
-AD Blokk tatt ut til 94mm og langslag (brukt og sjekket) -Veiv 82mm (brukt) -Smidde råder chevy journaler (brukt) -8-stifter svinghjul (nytt) -Nye lager Foreløpig plan er en motor med mye dreimoment på lave turtall. Så det blir litt sanking etterhvert når økonomi tillater det: -94mm B sylindersett, topper m 40x35,5 ventiler, kam W110 ish + løftere, oljepumpe osv. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på november 28, 2024, 10:39:24 am 2276 med 110 kam er jo en sikker oppskrift på bra bruks motor! ;D
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 28, 2024, 12:46:42 pm Ja, det blir jo en « økonomi» motor så blir ikke dyre topper for 8k omdreininger men heller så sterk som overhodet mulig fra bunnen av.
Hvilken 110-ish kam er best? Vet jo at CB, SCAT og Web har tilsvarende bra varianter. Regner med å kjøpe 1:25 vipper. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 29, 2024, 12:11:08 pm Da ble bilen godkjent! Litt ujevne bremser bak, pusling på venstre bakhjul av en eller annen grunn men den gikk i gjennom. Alt er nytt og sebro tromler. Får ta av lg sjekke litt. ;D
Men da blir det i allefall skilt til uka ;D Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 29, 2024, 12:12:46 pm Da ble bilen godkjent! Litt ujevne bremser bak, pulsing på venstre bakhjul av en eller annen grunn men den gikk i gjennom. Alt er nytt og sebro tromler? Får ta av og sjekke litt. ;D
Men da blir det i allefall skilt til uka ;D Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Eiko Garage på november 29, 2024, 14:47:25 pm Godfølelse🙂
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på november 29, 2024, 22:20:41 pm Grattis :) Da er det bare å få justert bakkeklaringa litt... ;)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på november 29, 2024, 22:27:26 pm Takk! Jepp, er vel Moe deler som skal av og litt justering som må til her :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på desember 06, 2024, 01:28:39 am Og da ble det endelig skilt på Wunderwagen:)
Skifter til gammelt nr etterhvert når jeg får bestemt meg. Håper på mildvær i helgen så jeg kan få prøvd den litt mer. [attachment=1] Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Eiko Garage på desember 06, 2024, 08:31:32 am 👍
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på desember 06, 2024, 21:13:54 pm Selvfølgelig må Jens prøvekjøre boble for første gang :)[attachment=1]
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på desember 07, 2024, 13:05:16 pm Nice. God følelse :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på desember 09, 2024, 19:28:37 pm Etter litt prøvekjøring husker jeg jo hvorfor jeg aldri har kjørt med originalt ratt, girspak eller seter…. Så etter er par øl en sen lørdagskveld klarte jeg ikke la vær. Ut med ratt og inn med girspaken som har stått på hylla siden jeg solgte den hvite 67’en til Jonas. Dette er en org Hurst Copper spak med trigger som jeg kjøpte på eBay ca 2009-10ish. Mye god patina også på denne.
Ratt, her ble det et 37cm Momo treratt fra mid 70-tallet og med tilhørende gammel type Hub. Passe størrelse og denne huben plasserer ratt like langt fra dash som orgratt. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Svein. på desember 09, 2024, 21:13:00 pm Det var kledelig 8).
Blir det og prøve og rense vekk litt lakk utvendig neste lørdag etter noen øl ::) :D Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på desember 10, 2024, 02:32:04 am Oooo ;) det var nice
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på desember 11, 2024, 08:50:55 am Takker :)
Jeg klør jo i fingrene men lakkfjerning er ikke første pri nå. Men står på lista ja… Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på desember 21, 2024, 15:49:27 pm Måtte prøve en malingsfjerner jeg kjøpte på Jernia. Penslet på og etter ca 15-20 min kunne jeg vaske sv med oppvaskbørste og varmt vann. Litt jobb blir det men er jo spennende lakkarkeologi dette. Men det er neppe fin lakk hele veien. Men alt er jo bedre enn russemaling…
Får se litt senere i vinter om man får tid! PS: håper ikke produktnavn vises på kontoutskriften ;) Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Danny på desember 21, 2024, 16:59:05 pm Etter litt prøvekjøring husker jeg jo hvorfor jeg aldri har kjørt med originalt ratt, girspak eller seter…. Så etter er par øl en sen lørdagskveld klarte jeg ikke la vær. Ut med ratt og inn med girspaken som har stått på hylla siden jeg solgte den hvite 67’en til Jonas. Dette er en org Hurst Copper spak med trigger som jeg kjøpte på eBay ca 2009-10ish. Mye god patina også på denne. Ratt, her ble det et 37cm Momo treratt fra mid 70-tallet og med tilhørende gammel type Hub. Passe størrelse og denne huben plasserer ratt like langt fra dash som orgratt. Det ble tøft Kjell Tormod Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på desember 21, 2024, 21:00:47 pm Takk Danny! Dette rattet er foreløpig da jeg har et litt mer callookaktig ratt liggende men må finne egnet hub.
Hurstspaken er jeg veldig glad i og fin i bruk. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på desember 21, 2024, 21:03:33 pm Og ja, jeg skal prøve å huske på å ta bilder i liggende format….
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på januar 06, 2025, 16:48:19 pm Fikk en siste tur i 2024 på selveste nyttårsaften!
Fikk også en artig del i posten her om dagen, et gasserstag av skikkelig amerikansk jern! Selgeren på samba visste ikke helt hva det var men solgte det som et Gene Berg-ish stag, noe jeg faktisk tror det er. Litt moddet men antagelig til det bedre da selve staget her går i 3 kulelager og ikke igjennom er hull i jernprofilen som org. Det veier over 2kg så godt jeg planlegger litt kubikk :D Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på januar 06, 2025, 23:10:33 pm Nice. Den støpte biten i midten ser ut som Berg i alle fall :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på januar 07, 2025, 02:14:28 am Jepp, og blå hammerslsgslakk ser også ut som GB.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Martin Sørlie på januar 14, 2025, 15:44:57 pm Denne gleder jeg meg til å følge mer med på, 1967 er et godt år :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Sonic på januar 14, 2025, 23:09:14 pm Jepp, og blå hammerslsgslakk ser også ut som GB. Håper du vet hva GB sa om sitt eget stag ... se på det .. :)Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på januar 15, 2025, 12:22:30 pm Er det dette du tenker på, Sonic ?
"Our linkages are chosen by people who want a linkage that fits and works perfectly every time! Proper pivot axis provides extremely smooth and soft pedal response. The response is so good you will not know you have dual carbs on the car when our copyrighted instructions are followed. Provides full throttle every time, even on early cars. Our linkages feature built in adjustable return springs (springs should never be added to the carbs), adjustable side thrust at steel heims, ball joints at all ends and an aluminum center pivot with adjustable location for different pedal travel and quickness. Hooks up to the stock cable end at the stock carburetor fan housing hole (FI fan housings require a new hole be drilled). Adjustments ensure full throttle and smooth operation. Three shaft bearings eliminate bending in the center of the shaft. An adjustable full throttle stop on the cross bar at the arm locations to limit pedal force against the carburetor�s shafts, prevents bending butterfly shafts. All require stock VW fan housings (or equivalent with coil bracket and fan mounting locations) and come with understandable copyrighted instructions. Chinese made 36hp fan shrouds hardly ever have fan mounting holes in the correct orientation. Originated in 1965. Made in USA by Gene Berg Enterprises " Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på januar 17, 2025, 21:27:59 pm Har jo hlrt at de første versjonene uten kulelager er noe skranglete greier. Men min og de senere er jo opplahret og ser ut som den fungerer bra.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Sonic på januar 18, 2025, 00:30:39 am :) staget er bra ! , klumpete , tungt , relativt unöyaktig da det er stag /kuler i begge ender .. Dette er over 30 år siden ...I dag finns CSP sitt sentertrekk som er 10 ganger bedre til en tusing .. men visst ,leve nostalgien ..:):)
Mvh Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på januar 18, 2025, 02:13:06 am Jepp, helt enig der. Det er grunnen til at jeg fortsatt bruker gamle forgassere, stifttenniing, felger, ratt, seter osv osv. Og da gjerne deler fra de gamle kjente leverandørene. Blir ikke bedre enn det.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Sonic på januar 18, 2025, 10:39:56 am Der har du et poeng :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på februar 05, 2025, 01:32:52 am Nå klarte jeg rett og slett ikke vente lenger…. Californication er herved i gang 8)
Fangere av, droppspindler på, 145 dekk foran på 5,5" og 195/65 på 6" bak. Selv om bilen fortsatt servut som en sliten pensjonert russebil hjelper det med litt stuk! Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på februar 05, 2025, 01:34:46 am Gamle brukte dekk men ok for litt testing.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på februar 05, 2025, 10:52:45 am Alt ser bedre ut med litt stuk :) Stance is everything
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på februar 05, 2025, 23:34:27 pm Og da har der blitt fjernet litt blåmaling også. Endel originallakk blir også borte så mulig den ble mattslipt før russemalingen. Men alt er bedre enn rød/blå russemaling😊
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på februar 05, 2025, 23:39:50 pm Samme foran, blir endel sliping for å få bort restene.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Squareback på februar 06, 2025, 00:56:50 am Blir bra dette! :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på februar 07, 2025, 08:35:39 am Man skulle ønske det ble igjen litt mer Zenith blå lakk men uansett så ble det bedre enn Kornblå russemaling.
Lakken var veldig matt etter lakkfjerning men det hjalp veldig med sliping med 4000 pads, rubbing og polering. Får ta et og et panel fremover så kanskje den kan møte sommeren som Zenith blå…?[attachment=1][attachment=1] Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på februar 07, 2025, 09:18:53 am Se der ja. Mye bedre :)
Gleder meg til å se den live :) Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Svein. på februar 07, 2025, 23:06:42 pm Dette blir tøft Brekka. Får titte litt mer i morgen. Vi ses 8) :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på februar 08, 2025, 02:29:07 am Takk, ja vi sees :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på februar 11, 2025, 09:47:05 am Da blir det en liten pause her mens jeg gyver løs på targaen. Skal jo få på en puma etterhvert og kanskje annen motor.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på februar 11, 2025, 10:19:42 am Var artig å se den "live". Kommer til å bli en trivelig bil til sommeren det der :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på mars 06, 2025, 23:31:42 pm Da har den midlertidige motoren ankommet! 1600SP Mexico AS41 motor fra 1984(!) gått 187 timer. Kjøpt i Hammerfest og ankom Stokke i forrige uke. Starter og går fint! Ramme med motorfeste og selvstarter er jo kjekt å ha for testing-innjustering av motor.
En gledelig overraskelse var 90mm 12V dynamo! Blir litt forsiktig modding med et par Solex, grenrør og kanskje 1:25 vipper. Hadde jo vært kult å bruke magnettenningen men funker vel ikke optimalt over 3500 o/min? [attachment=1] Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på mars 06, 2025, 23:43:28 pm Jens var nok litt skeptisk om vi ville klage å få den noenlunde kontrollert ut av bilen…
Panel med håndgass, choke, start og stoppbryter samt varsellamper. Perfekt for testing! Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på mars 08, 2025, 10:10:48 am En liten film er lagt ut på VWnorge på FB av motoren som går ja!
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på mars 13, 2025, 18:07:03 pm Da er utvendig demontering av den midlertidig provisoriske industrimotoren i gang. Jeg prøver å få tak i singel innsug til to Solex (fra Type 3 1500S).
Vet ikke hva jeg gjør med deksler ennå men setter vel bare på de beste jeg har samt en standard Viftehus med varme. Bak ventildekslene er det rent og pent etter kun 187 timers gange. [attachment=1][attachment=1] Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Roy Grelland på mars 13, 2025, 22:26:17 pm ser jo veldig bra ut :)
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på mars 21, 2025, 18:01:27 pm Da er det rens av Solex 32 PDSIT på plakaten eller hva det heter. Ultralydbad hjelper endel men blir ikke rene utenpå, men ikke kritisk bare de blir rene innvendig.
Noen som vet om det går å få pakningsett til disse? Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Lynet på mars 26, 2025, 08:24:55 am CSP, Hot Shop og flere utenlandske nettbutikker har pakningssett til disse forgasserne. Brukte slike forgassere med hell i bobla mi noen år før jeg gikk over til webere.
Pulverblåsing (sodablasting) eller våtglassblåsing (vannpolering) gjør forgasserne nesten som nye. Fjerner korrosjon som ikke ultralydbad klarer. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på mars 26, 2025, 20:51:55 pm Takk for tips, jeg sjekker ut!
Ser at det er vanskelig å få tak i singelport innsug men gir meg ikke… Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 03, 2025, 05:14:22 am Den linkagen har jeg sett maken til tidligere, trodde da at det måtte være en overgangsmodell, de begynte jo med lagring av staget etterhvert.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på april 03, 2025, 18:12:58 pm Er nok en tidlig type som er moddet som de senere. Ser at det er kuttet litt bort på endene.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på april 27, 2025, 02:23:42 am Da er det gjort litt på den provisoriske midlertidige motoren som er planlagt som erstatter av org motoren inntil en større motor er bygd.
1600SP brannpumpemotoren er demontert ned til blokk/topper, rengjort og deler fra en 1300 erstatter blikk, varmepotter ol så den blir litt mer egnet i en bil. Motor står fortsatt i brannpumperamma så jeg kan prøve starte og innjustere når/hvis den tid kommer. Solex 32 PDSIT forgasserne er rengjort og nye pakningsett er innkjøpt. Innsug er/skal være/forhåpentligvis på vei. Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på april 29, 2025, 00:15:46 am Da er varmepotter og eksos på plass. Neste nå er innsug og forgassere samt dynamo.
Jeg har også byttet ut oljesillokket med et med tappeplugg. Hvorfor har ikke alle motorer dette? Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på april 29, 2025, 00:25:54 am Er det ikke tilfredsstillende når pakker fra hver sin kant av verden og som hører sammen dukker opp samme dagen :D
Da har 67 Zenith fått tilbake sitt originale regnr! Skilt i US størrelse er mottatt, samt org gamle skiltrammer fra California. Skal jo bli en vaskeekte Callook kopi dette så litt Californication er påkrevet. Det har blitt sveist sammen en skiltholder foran av jern fra Biltema og det vil bli laget en overgangsplate til motorlokket som skal holde skilt og ramme bak. Forts. følger! Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på april 30, 2025, 18:04:46 pm Da ble braketter ferdigstilt.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på april 30, 2025, 18:07:51 pm Og påregisregistrerinf unnagjort! Er i tvil mht skiltplassering foran men der er jo alltid vanskelig med pre68 bil uten fangere. Får se det an.
Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Lynet på april 30, 2025, 21:22:16 pm Sitat Jeg har også byttet ut oljesillokket med et med tappeplugg. Hvorfor har ikke alle motorer dette? Fordi det er meningen at du skal ta ut og rense silen hver gang du skifter olje! Med tappeplugg blir det lett å være lat og hoppe over den jobben. Jeg bytter lokk med tappeplugg til lokk uten :) Tittel: Sv: 67 1500 Zenith Skrevet av: Kjell Tormod Brekka på mai 01, 2025, 22:41:28 pm Er jo forståelig. Men det er jo uforståelig at det var oljefilter på disse motorene?
|