VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Hot Owl på oktober 03, 2008, 11:26:52 am



Tittel: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hot Owloktober 03, 2008, 11:26:52 am
Spørsmål 1; Kan man få ut mer dreimoment og hester av en 1,6L type 1, enn ved montering av 2,0L type 4?
Spørsmål 2; Hvor mye mindre vil det koste

Først og fremst, dette er VWnorges første "teoretiske prosjekt", dvs denne motoren skal ikke bygges, den skal regnes!

Som et for-prosjekt har jeg knottet litt med Engineanalyser for å se hva som kan oppnås med små midler. Dvs, standard veiv (4500 rpm) og volum. Andre fordeler vil være lavere vekt, et kjølesystem som passer i bilen, en motor som passer i bilen og billigere deler.

For å si litt om engineanalyser så er det et program som lar deg "bremse" motoren før den er bygget. Men som med alt annet så er resultatet direkte avhengig av hva som blir lagt inn, er det bare fantasier som går inn, så er det bare fantasier det som kommer ut. Programmet gir heller ingen svar, det viser bare hva resultatet ble, så da er det opp til brukeren finne ut hva som er begrensende.

For å holde prisen nede er grunn ideen min å bytte topper, kam/løftere og forgassere, og selvfølgelig eksos men det vil man være nødt til på en type4 også. Heldigvis så ligger det flowtall på en rekke VW topper i programmet og en knippe kammer. Den store ukjente her er forgasserne, siden programmet bruker noen parametere PLUSS flowtall for å beregne de. Det eneste jeg har flowtall på er 48 IDA forgassere som vil være overkill på denne motoren, om noen skulle sitte på flowtall på noen mindre forgassere så tar jeg gjerne det imot.

Jeg har kjørt et par simuleringer alt og er meget optimistisk på det jeg har sett så langt.
Hvis noen skulle ha lyst å bygge en slik så vil jeg legge ut alle de kritiske målene (lengde på eksos & innsug) etterhvert som jeg finner de.

Kan dette være noe interessant?


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Endre Doktober 03, 2008, 11:30:37 am
Spennende!  :)


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Håvard Hoemoktober 03, 2008, 11:35:10 am
Helt klart.....


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Trond Dahloktober 03, 2008, 11:44:27 am
Kjempebra JHU
så når tråden er "ferdig" og resultatet ligger klart så har jeg en oppskrift å bygge motor utifra... :-D


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: DrLabanoktober 03, 2008, 11:51:42 am
Spennende :) Vil tro at denne HOWTO'en er klar til jeg skal bygge min nye motor neste vinter. Genialt! :D


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Torgeiroktober 03, 2008, 11:56:35 am
Spennende :) Vil tro at denne HOWTO'en er klar til jeg skal bygge min nye motor neste vinter. Genialt! :D

Trodde du hadde tatt sikte på denne type fremdrift jeg ??? ??? ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Oval57oktober 03, 2008, 12:00:40 pm
Vil denne tenkte motoren passe inn i den bilen i den prosjekttråden hvor forumbrukeren tenkte seg hvordan den etterlengtede ovalen ville bli?

Si i fra hvis du trenger noen dekk jeg har tenkt på.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Endre Doktober 03, 2008, 12:03:01 pm
Vil denne tenkte motoren passe inn i den bilen i den prosjekttråden hvor forumbrukeren tenkte seg hvordan den etterlengtede ovalen ville bli?

Si i fra hvis du trenger noen dekk jeg har tenkt på.

Godt poeng - dette er vel faktisk VWNorge's andre "teoretiske prosjekt"  :D


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hot Owloktober 03, 2008, 12:20:33 pm
Kjempebra JHU
så når tråden er "ferdig" og resultatet ligger klart så har jeg en oppskrift å bygge motor utifra... :-D

Det er tanken det ja


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hot Owloktober 03, 2008, 12:24:31 pm
Vil denne tenkte motoren passe inn i den bilen i den prosjekttråden hvor forumbrukeren tenkte seg hvordan den etterlengtede ovalen ville bli?

Si i fra hvis du trenger noen dekk jeg har tenkt på.

Godt poeng - dette er vel faktisk VWNorge's andre "teoretiske prosjekt"  :D

Husk dette er den første tråden hvor det STÅR at det er et teoretisk prosjekt i første innlegg.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: DrLabanoktober 03, 2008, 12:34:55 pm
Spennende :) Vil tro at denne HOWTO'en er klar til jeg skal bygge min nye motor neste vinter. Genialt! :D

Trodde du hadde tatt sikte på denne type fremdrift jeg ??? ??? ;D ;D ;D

Caramba! *ler*


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 03, 2008, 14:47:24 pm
Si ifra til meg hvordan du får Pølse til å bli Biff! Da kunne jeg spart titusner på matbudsjettet mitt!!
Og nei, jeg er fortsatt ikke FULL ;D


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: JTWEoktober 03, 2008, 14:55:53 pm
Et spørsmål som kanskje er grunnen til at mange velger type 4 er varighet.

Gitt at du skal oppnå samme effekt på standard veiv, sylinderboring og RPM er det vel egentlig kun forbrenningstrykket som utgjør effektøkningen.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hot Owloktober 03, 2008, 15:19:30 pm
Ja, det stemmer. Heldigvis er VW motoren langt fra optimalisert så her kan bortimot alt gjøres noe med.
Flaks for oss at bensinen i dag er av en så mye bedre kvalitet.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hot Owloktober 03, 2008, 15:24:37 pm
Et spørsmål som kanskje er grunnen til at mange velger type 4 er varighet.

Jeg tror det heller er noe man velger å falle tilbake på når det ble litt dyrt...
Tror ikke VW gjorde den helt store tabben når de brukte magnesium i disse blokkene, råder og stempler av denne beskjedene størrelse utøver mye mindre krefter på veiva (lagerleier) enn større ting gjør på høyere turtall.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: JTWEoktober 03, 2008, 15:44:09 pm
Økt sylindertrykk gir en annen levetid udiskutabelt, og påkjenninger på alle komponenter blir større. Trolig er mange av delene overdimensjonert i forhold til dagens standard slik at de vil tåle noe økt belastning, men levetiden går ned. Motorblokk-legeringen er jo ikke det eneste som gjør type4 til det den er.

Spørsmålet blir uansett hvilken levetid man forventer.
Gitt bruksområdet for de fleste av oss, som tilsier kjøring på sommer og fine dager, så kan man velge annerledes enn da bobla var hovedtransportmiddelet. Og da er nok en effektmotor basert på type1 en meget god løsning pga "enkelheten" kontra å konvertere en type4 motor.

Det er et spennende prosjekt, men igjen er det både fordeler og ulemper med tilnærmingen.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hot Owloktober 03, 2008, 16:12:33 pm
Hvordan defineres levetid? Snakker vi om materialtretthet? Vil balansering utover hva VW gjorde hjelpe? Hva med bedre olje?
"Levetiden" går nok ned...

Hvor mye kortere lever 1800 motoren som sitter i 914 i forhold til 2 literen i bussen.... Den har jo 43% mer effekt?!  :)

Den største fordelen med tilnærmingen er at det ikke koster noe, og den største ulempen er at man ikke har en motor når man er ferdig... :-[


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 03, 2008, 17:46:58 pm
sleng ut noen bilder da!!


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: RZR-Andyoktober 03, 2008, 18:34:06 pm
Har forstått det sånn at blueprinting er en vesentlig forutsetning for å oppnå lengre levetid uansett materialbruk i blokk, etc. Men dette blir vel vanskelig å teoretisere som en egen faktor? Er det kanskje en forutsetning i seg selv? Pølse eller biff, blir nok en spennende tråd dette her - trenger alltid å lære mer om dette emnet!


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: ahelgemooktober 04, 2008, 08:50:05 am
Vil denne tenkte motoren passe inn i den bilen i den prosjekttråden hvor forumbrukeren tenkte seg hvordan den etterlengtede ovalen ville bli?

Si i fra hvis du trenger noen dekk jeg har tenkt på.


 ;D ;D ;D ::)


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Keirnoktober 04, 2008, 16:27:52 pm
Jeg er teoretisk sett litt forvirra over denne tråden...  ::)


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Race-buggyoktober 04, 2008, 23:31:51 pm
Økt sylindertrykk gir en annen levetid udiskutabelt, og påkjenninger på alle komponenter blir større. Trolig er mange av delene overdimensjonert i forhold til dagens standard slik at de vil tåle noe økt belastning, men levetiden går ned. Motorblokk-legeringen er jo ikke det eneste som gjør type4 til det den er.

Spørsmålet blir uansett hvilken levetid man forventer.
Gitt bruksområdet for de fleste av oss, som tilsier kjøring på sommer og fine dager, så kan man velge annerledes enn da bobla var hovedtransportmiddelet. Og da er nok en effektmotor basert på type1 en meget god løsning pga "enkelheten" kontra å konvertere en type4 motor.

Det er et spennende prosjekt, men igjen er det både fordeler og ulemper med tilnærmingen.


den "nye" motoren til VAG (golf) gt er jo en liten 1,4liters motor og har 170hk, men nå er jo den "vann søl motor" og ikke luft kjølt, jeg trenkt bare på ytelsen i forhold til størrelsen i volum, og den holder jo, ser ikke grunnen til hvorfor ikke en vw t1 motor skulle holde en stund også,vis enn gjør di rette tinga for å øke leve tiden


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: EspenXoktober 05, 2008, 00:16:56 am
Ser frem til å lese denne tråden JHU! Det er mange gode råd og meninger å få, men på denne tråden kan bli lærerik. Og gøy å se hvordan mouse-motoren til Johannes virkelig har satt i gang en bølge av 1600-prosjekter rundt om i landet.

Race-buggy: Den VW-motoren med turbo og kompressor er det beste som har skjedd motor-verdenen de siste par årene :) Den gir fantastisk kjøreglede. De får stadig litt mer ut av den, blir gøy og se hvor langt de klarer å ta den :)

Oval 57/Håkon: Jeg synes kommentaren din er smålig. Det er ganske arrogant å gjøre narr av folk på forumet som har seriøse planer og drømmer om et prosjekt, men ikke har pengene til å oppfylle drømmen ennå.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Race-buggyoktober 05, 2008, 19:03:37 pm
Ser frem til å lese denne tråden JHU! Det er mange gode råd og meninger å få, men på denne tråden kan bli lærerik. Og gøy å se hvordan mouse-motoren til Johannes virkelig har satt i gang en bølge av 1600-prosjekter rundt om i landet.

Race-buggy: Den VW-motoren med turbo og kompressor er det beste som har skjedd motor-verdenen de siste par årene :) Den gir fantastisk kjøreglede. De får stadig litt mer ut av den, blir gøy og se hvor langt de klarer å ta den :)

Oval 57/Håkon: Jeg synes kommentaren din er smålig. Det er ganske arrogant å gjøre narr av folk på forumet som har seriøse planer og drømmer om et prosjekt, men ikke har pengene til å oppfylle drømmen ennå.

ja jeg tror det skal mye til å få ut mere enn det Johannes har klart  :D.

Yess Espenx jeg vet, og har testet den, morro motor det,og den føles ikke ut som en 1,4 liters motor


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Oval57oktober 05, 2008, 19:33:04 pm
Oval 57/Håkon: Jeg synes kommentaren din er smålig. Det er ganske arrogant å gjøre narr av folk på forumet som har seriøse planer og drømmer om et prosjekt, men ikke har pengene til å oppfylle drømmen ennå.

Jeg tar for gitt at både du og JHU skjønte den lille morsomheten.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Trond Dahloktober 06, 2008, 10:49:29 am
Oval 57/Håkon: Jeg synes kommentaren din er smålig. Det er ganske arrogant å gjøre narr av folk på forumet som har seriøse planer og drømmer om et prosjekt, men ikke har pengene til å oppfylle drømmen ennå.

Jeg tar for gitt at både du og JHU skjønte den lille morsomheten.

Tror flere av oss skjønte den morsomheten og man bør tåle såpass


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Sonicoktober 06, 2008, 17:53:35 pm
Bare et forslag ; les hva porsche gjorde for å øke HK med 100 % !!! på 1600 CC .....
Super 90 motoren er et teknisk/mekanisk herlig underverk ...(alt det vw ikke gjorde)
Mvh


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: JTWEoktober 06, 2008, 19:56:46 pm
Bare et forslag ; les hva porsche gjorde for å øke HK med 100 % !!! på 1600 CC .....
Super 90 motoren er et teknisk/mekanisk herlig underverk ...(alt det vw ikke gjorde)
Mvh


Prøvde å finne litt, men i farten fant jeg ingen gode artikler. Fant dette:

The type 616/7 engine had modified cylinder hears with larger, less restrictive ports and an inlet valve diameter size of 40 mm. They used Solex 40 PII-4 carburetors like those on the 1500 Carrera 4-cam. These changes, plus an increased compression ratio to 9.0:1 and a redesigned muffler resulted in an output of 90 hp at 5500 rpm (with the tachometer redline changed to that figure).

http://www.356registry.org/Tech/identifying_super90.html

Super 90s could be revved about 800 rpm higher than other 356B 1600s thanks to a special cooling layout that gathered in more air, plus nitrided crank and cam-bearing surfaces, a lighter flywheel, stiffer valve springs, light-alloy rockers, larger-diameter (by 5 mm) main bearings, and cylinders lined with Ferral, a coating of steel over molybdenum. S90s also had a unique oil pickup system that allowed the engine to draw lubricant from the sump’s full side in hard cornering, thus ensuring proper lubrication at all times. It was an important advance that Porsche racers had wanted for several years and was especially welcome in the high-performance 90.

http://auto.howstuffworks.com/porsche-356-history13.htm


Lyst til å lese mer om dette Sonic!


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: JTWEoktober 06, 2008, 20:08:10 pm
den "nye" motoren til VAG (golf) gt er jo en liten 1,4liters motor og har 170hk, men nå er jo den "vann søl motor" og ikke luft kjølt, jeg trenkt bare på ytelsen i forhold til størrelsen i volum, og den holder jo, ser ikke grunnen til hvorfor ikke en vw t1 motor skulle holde en stund også,vis enn gjør di rette tinga for å øke leve tiden


Sylindervolum i seg selv er ikke interessant, men hva motoren i utgangspunktet er designet til å tåle av belastninger. 


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: JTWEoktober 06, 2008, 20:14:23 pm
Hvordan defineres levetid? Snakker vi om materialtretthet? Vil balansering utover hva VW gjorde hjelpe? Hva med bedre olje?
"Levetiden" går nok ned...

Hvor mye kortere lever 1800 motoren som sitter i 914 i forhold til 2 literen i bussen.... Den har jo 43% mer effekt?!  :)

Den største fordelen med tilnærmingen er at det ikke koster noe, og den største ulempen er at man ikke har en motor når man er ferdig... :-[


Levetid: brudd, utmatting, slitasje pga høyere belastning etc.

Alt av "forfining" av toleranser er selvsagt til hjelp, bedre olje likeså.

914 - 2 liter: hvor kommer de ekstra hestene fra, økt turtall eller andre ting?




Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Sonicoktober 06, 2008, 20:55:41 pm
616/36 motoren som står i min 912 er siste utv i 4 cyl porsche og har et herlig drag helt til redline
på 6200 o/min . Dette skal selvfølgelig 5 trinns 902/01 kassa ha full kredit for ..
Det er lite tvil om at porsche mekanikerne ville ha det beste ; hel alu blokk , tredelt med tilgang til
kamdrev , shufflepinned midre rammelager org . for å hindre blokkbevegelse , veiv m/motvekter org.
lettet svinghjul org, 8 stiftet org. 40  x 32 m/natrium eksos org , ektremt sterkt vippetøy org, 616 Crom moly smidde råder org. osv. osv.
Det finnes et 10 tals bøker om denne motoren (Duane Spencer bl.a )
Min er trimmet med Shasta smidde stempler , Iskanderian kam 260 gr ,1720 cc og yter ca 120 HK
Motoren har forventet livslengde som orginal ..   
Ikke til forkleinelse til min egen 180 HK vw motoren i garasjen , men porsche visste hva de holdt på med ..  Stå på  !!
Mvh


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hot Owloktober 25, 2008, 23:17:38 pm
Porsche viste veldig godt hva de drev med ja...  og tro det eller ei, vi er i samme game som dem når vi trimmer.

Prosjektet går litt tregt for tiden, siden jeg tenkte jeg skulle simulere en original motor først, så endringene var lettere å se. Men det er ikke lett å finne flow tall for original asseren, er det noen der ute som har de? eller den innvendig størrelsen på originalpottas primær rør?


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: EspenXdesember 05, 2008, 23:32:18 pm
Er denne motoren demontert og lagt i et par kasser, sirlig nummerert og pakket inn for senere bygging eller kastet på dynga, sånn teoretisk sett?  ;)


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hot Owldesember 06, 2008, 00:03:17 am
Alle delene er sendt til fiskehandler Berggren for en runde i krabbe kokeren... Etter at det er gjort skal veiven sendes til ABB i Sveits for balansering og skrytebilder... ::) ;)
Deretter fortsetter prosjektet teoretisk


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: EspenXdesember 06, 2008, 00:56:18 am
Høres bra ut :) Gleder meg til å lese videre etterhvert for dette er jo rene læreboka for ferskinger som meg.


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 06, 2008, 00:57:22 am
eller må kalkulator'n inn  til linjeborring?


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: Hansjanuar 09, 2015, 01:55:20 am
Denne tråden trenger en real bump !


Tittel: Sv: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor
Skrevet av: TrettenNullTojanuar 09, 2015, 08:10:56 am
Alle delene er sendt til fiskehandler Berggren for en runde i krabbe kokeren... Etter at det er gjort skal veiven sendes til ABB i Sveits for balansering og skrytebilder... ::) ;)
Deretter fortsetter prosjektet teoretisk
:D :D