En ting jeg har vurdert feil når vi er inne på om noe kan bende fra girkassen og inn på veiven:
Jeg måtte slipe litt av splines på utgående aksel fordi jeg syntes marginene var veldig små når jeg målte. Da målte jeg fra blokka sin kontaktflate til splines på lamell, og sammenlignet med girkassa`s kontaktflate til enden av splines på aksel.
Jeg fant vel at det var en snau millimeter klaring, så slipte en halv millimeter til. Det jeg ikke kom på: Når jeg trykker inn clutchpedalen, kommer lamellen enda lengre ut.. Eller tenker jeg feil?
Men: Jeg kunne vel bare maskinert 2-3millimeter fra lamellen? Vurderer det når jeg setter sammen.
Anyway; dette kan også ha vært en årsak som flere har vært inne på.
Så lenge clutchen frikobler ser jeg ikke problemet her. Derimot om utgående aksel butter i enden av veiva vil du jo få et problem med varmegang, men det har jeg aldri hørt om har skjedd..
Bytt kun det som er slitt eller skadet. Poler opp veiv og ho bort eventuelle riper I sylinderne (ripene til berger kan dessverre ikke Hones bort). Lager dras lett over med matt fille fra 3m. Da synes også eventuelle skader lettere. Og bytte oljepumpe bare for å bytte er ett fenomen med ukjent opphav. Sikkert basert på det at pumpene blir fort slitt I en Std bruksbil. Da dekkhøyden varierer mye på nye pumper er det lurt og bruke det en vet funker. En pumpe sjekkes lett ved å tre drevet på aksel på.. inn fra baksiden av huset. Uten olje. Det skal være like lite slark I alle retninger. Type 4 pumper og gamle lagrede bugpack er så og si uslitelige I racing sammenheng. Ventiler poleres opp I leting etter sprekker. Og sete slipes lett inn for hånd. Om det ikke blir godt anlegg må setene slipes. Men for all del.. en bytter ikke ut deler som har gjort en god jobb. Det er ikke sikkert det nyinnkjøpte er av samme kvalitet...
Bra info! Bytter du stempelringer ved honing av sylindre, eller er det ok å bruke de videre hvis de er innenfor spec?
Er alt skikkelig smurt opp? Ser det er kingbolt forstilling, det er ikke strammet for mye på boltene der da? Originale fjørpakker? Evnt prøve et annet sett fjørpakker..
Står en flott hvit nylakkert 1303 i butikken til Hot Shop som det vel er meningen de skal selge. Husker ikke årsmodell, men det er US import med injection motor.
Tenker ikke først å fremst på å spare penger, men hva er argumentene for å bytte ut en oljepumpe som er helt strøken, pumper det den skal og har vært igjennom en "kvalitetskontroll" på x-ant race over 3-4 år mot en pumpe som en ikke aner om holder mål? Som jeg var inne på i første innlegg, man vet hva man har, men ikke hva man får. Er usikker her altså..
Don't fix what's not broken er det noe som heter. Ved overhaling av en race motor så er spørsmålet, hva bør byttes?? Åpenbare ødelagte eller slitte deler er selvskrevne, men hva med det som ser helt fint ut? Bærelager feks, hvis alle er fine, bør man bytte alikevel? Og oljepumpe, hvis den er uten slitasje? Rådelager synes jeg alltid bør byttes, de får mest juling. Hva med kamlager? simringer? løftere?
Dilemma er jo kvaliteten på ettermarkedsdeler. Man vet hva man har, men ikke hva man får osv...
Har haft flere års pause fra scc grundet problemer med motor/gear sygdom og motivation meen efter dette års scc som turist er motivationen tilbage så det er ikke umuligt at jeg har bilen med næste år ;-)
Herlig John! Var hyggelig å se deg på plass på SCC Da håper vi bilen din er klar i august neste år, og kanskje det inspirerer noen flere racere fra DK til å ta turen igjen
Jeg bor selv på Sandnes og kjørte forbi huset mitt 0230 om morningen. Da måtte jeg videre for å parkere bil osv så var hjemme igjen 0330. Klager ikke i det hele tatt. Vi er mange som har hatt lang vei i mange år, og har akseptert at man kommer hjem mellom 12-02 avhengig av hvor lenge vi blir igjen. Og jeg ser ikke problemet :-) Vil heller ha med meg alt til og med premieutdeling i hvert fall.
Jeg lurer på om de som drar tidlig søndag er de samme som kommer onsdag/torsdag...? Ikke å lett å styre folks prioriteringer, men kanskje bedre å ta seg fri fredag og mandag enn torsdag og fredag...
Nei, short-blokka har ikke vært oppe siden jeg bygde den, så det kan jo tenkes det var noe på gang ja. Ikke godt å si. Var Tor Øyvind som satte sammen motoren i vinter (sylindre/stempel/topper), så om noe var vesentlig ute å kjøre vil jeg tro han oppdaget det. Har vel 10 drag totalt i år + 3-4 i dynapack. 2-3 med relativt hard lading før start. Men det er kun det siste draget på 10,89 hvor bilen har gått 402m med full belastning hele veien i år etter at jeg satte opp trykket fra 1,6 til 1,8 bar.
Bremset 412hk/472nm på motor hos Ringstad etter at jeg var på Kjula i mai.
Ja, hjelper til å bygge trykk, men det er jo bare tenningskutt på to-og-to sylindre, drar ikke ned tenningspunktet eller no. Det som vel skjer er at uforbrendt fuel tenner i grenrøret etter at eksosventilen åpner ved vanlig forbrenning. Skulle ikke være så problematisk bortsett fra litt varme. Har jo gjort det slik i mange år, hvorfor skulle det plutselig svikte nå? Bygger vel maks 0,6-0,8 bar før start, så ikke veldig stor påkjenning.
då da er spm. er det påkjenninger bare pga høyt nm eller påkjenninger launchcontroll som forårsaker dette.
Godt spørsmål, nå har ikke jeg launchcontroll, bare står litt på sperra. Og siden den gikk bestetid når dette skjedde vil jeg anta at det skjedde helt på slutten, og da er det jo max sylindertrykk også. Så holder en knapp på høy nm
Ja, blir å få Skinne til å sette opp et nytt sylindersett til meg. Denne gangen av samme kvalitet som han selv bruker. Går vel samtidig opp til 4" borring og Pauter råder
Innrømmer at det er noe dritt med vann når det skjer sånne ting, men en fordel i denne situasjonen er at en oppdager feilen mye tidligere enn med luftkjølt. Da hadde motoren fortsatt gått en stund til..
Da var SCC over for i år og en har fått summa seg litt.. For en fantastisk helg!!
For meg og Rabalder ble det både opp- og nedturer. Første tur ut lørdag endte etter 20-30 meter med en drivknute som var moset. Dro plutselig hardt til høyre, en noe ubehagelig opplevelse kan man si Drar lærdom av det og skal heretter skifte drivknuter minst en gang i sessongen. Hadde med ekstra, så da ble det en times skruing før det bar utpå igjen. Tok et pent 12 sec drag uten å bygge noe trykk før start for å få på plass race-nerva igjen. Alt funka fint og etter en liten tur i depo for å tanke opp (og sende broder`n på legevakta med skadet tommel) tenkte jeg det var på tide å kline til litt. Fikk ladet brukbart før start på det tredje runnet (selv om jeg ser på videoen at jeg fortsatt er litt utålmodig), var flink med girskifte hele veien og satte dermed ny pers på 10.89!! Dessverre funket ikke timingen 100% på dette tidspunktet, så tidkortet fikk ikke noe slutthastighet. Må bare annta at det var rundt 210. Etter målpassering stoppet motoren under nedbremsing og på oppsamlingsplassen ved 800m prøvde jeg å starte den igjen. Da kom en av resque folka og stanset meg, sa at det rant noe ut av potta, han sjekka hva det var...og det var vann... Tenkte at en topp kanskje hadde løftet seg litt, og at det bare var å blåse den ren igjen. Etter en liten pause fikk jeg omsider start på den, men den gikk kun på tre..
Tilbake i depo konstaterte jeg at sylinder 2 var full av vann og at det var vann i olja, altså en sprukket sylinder Da var det bare å sprette øl`n og slappe av på tribunen resten av helgen.
Alt i alt er jeg fornøyd, selv om jeg selvsagt skulle ønske jeg fikk kjørt mer og hatt en hel bil etter helgen. Men målet for året, å nå en 10-sekunder, er nådd, så da er det bare å brette opp ermene, åpne lommeboka og bygge noe som holder bedre i vinter
Har vært en ganske "bratt" sesong, med to skritt frem og ett tilbake hele veien, lært masse, skrudd masse, vært masse forbanna og hatt det veldig gøy!
Ja takk for et sinnsykt fett SCC. Takk til alle dere som gjør dette for oss, så vi kan leke og ha det gøy i 4 lange dager. Storkoste meg hele helgen. Ble 31 drag på stripa. 30 av dem var på 14 sekunderen og et drag var på 15,080 Med beste tid 14,257. Kan virkelig ikke huske sist jeg hadde så mye adrenalin i kroppen over så lang tid. Takk til TomR og JEE for en sinnsykt solid motor. Denne motoren har gått nærmere 10 000 km på gata siden sist gjennomgang.
Gratulerer igjen Erlend! Vet hvor mye jobb og penger som ligger bak dette, så det er fantastisk gøy når det gir full uttelling! Blir spennende å følge med fremover hva mer du kan få ut av den. Håper du også blir med på noen race utenom SCC neste år Begynner å gå fort nå, så safety first
Jeg tror ikke jeg tok plastigauge på alle Pauter rådene, tok bare en stikkprøve på cyl 2 (Den er nærmest) og tok som en selvfølge at de var like..
Da tror jeg det er større sannsynlighet for at det er årsaken enn at du kjørte opp bakken. som du sier, det har vært skimmer i olja de så tror ikke dette skjedde de siste 50 meterene til hengeren. Ikke lenge før bilen er kjørbar igjen nå og det blir kjekt å få tunet den ferdig med clutch og alt.
Enig. Hvis den ikke hadde tålt den lille litt røffe kjøreturen, hadde den uansett ikke vart mange meterne på full belastning på stripa. En ting å se veldig godt over er inngangen på oljekanalene på hver journal. Maskinerte veiver har ofte skarpe kanter på disse hullene, og siden de er borret på skrå blir den stålet ytterst på kanten av hullet noen ganger ganske så tynt. Ved varm veiv er det som om stålet lettere utvider seg der, og har man da litt på kanten lite klaring mellom journal og lager, kan man tenke seg skjære-effekten som skjer. Jeg går alltid over hullene med liten rundfil og lager runde kanter.
Er nok ikke det støvet som har gjort utslaget. Min spådom er at det enten har ligget et spon av en viss størrelse i en oljekanal eller så har lageret vært for trangt.