juni 10, 2024, 03:32:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 37
241  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: september 11, 2014, 06:14:12 am
Takk for tilbakemeldinger

Mansjettene er vridd litt, kanskje ikke fullt 45 grader, men er ca som Erich skriver rundt 11 og 13.

Tromlene var pent nødt til å bli lakkert. Unødvendig å lakke innvendig kanskje Gliser
242  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: september 10, 2014, 19:44:03 pm
Dempere og prøvemontering av en felg.

Jeg har også vært uheldig med tilpassingen av fjærlokkene. Litt trangt og dermed sprakk lakken på det ene lokket. Får lakkere disse på nytt.

Det mangler også litt lakk på den ene trommelen, noe som blir synlig, og det må også tas på nytt.

Ellers begynner bakenden på plata å bli ferdig.
243  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: september 10, 2014, 19:39:52 pm
Okei, litt mer har blitt gjort.

Bilde 1. Nå er fjærplatene på plass. Det var en del sliping av urethan, men de passet godt til slutt. Har satt de inn uten noe forspenn. Justeringen på platene får sette høyden senere.

Bilde 2 og 3. Pakningene til lagerboksene har jeg satt inn med fett. Har erfart at dette fungerer ganske greit og forblir tett.

Bilde 4. Bremsene er montert. Her bommet jeg skikkelig første gang og monterte alt opp ned. Pumpa skal være i bunn og brekkhendelen skal være på baksiden samtidig som brekkvaieren kommer inn bakfra. Stikk motsatt av nyere modeller.

Bilde 5. Ren og pen oljeslynge i en nydreid og lakkert trommel.

Bilde 6, 7 og 8. Brekkvaieren er den gamle originale med fettnippel. Selve brekket var litt vanskelig å få på plass. Jeg måtte slipe vekk en god del lakk for å få det på plass.
244  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 356 A trommel ønskes kjøpt i god stand på: september 02, 2014, 07:21:24 am
Disse har ganske fin pris..

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1685402
245  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge motor med lavt forbruk og kjørbarhet. Tips? på: august 27, 2014, 10:18:45 am
Skal denne motoren brukes i en type-3?

Hvis så ville jeg absolutt gått for Weber DCNF gassere, gjerne et sett med Gene Berg Specials 42mm. Her får du gassere som er ypperlige til gatebruk, utrolig smoothe i kjørevennlighet. Du får lave nok innsug og lave nok filtersatser til å passe under motorluken i en type-3. Lavt forbruk forventes av 2 gassere.

Velger du disse kan du bygge motor med specs som passer til. Hva med en 1791cc med 85.5 borring og 78 i slag
246  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1959 Wehrmacht look alike (Prosjekt) på: august 27, 2014, 07:13:33 am
I tillegg er 1. giret usynkronisert og skal lage en hvinelyd.
247  Forum / Problemløseren / Sv: 1959 girkasse trøbbel på: august 20, 2014, 06:34:34 am
Jeg har en girkasse hvis du ønsker å bytte. Den er fra en 57 modell. På Fornebu.
248  Forum / Hva skjer? / Sv: Kom med ditt bidrag til musikk på SCC! på: august 08, 2014, 09:18:51 am
Rolling Stones - Paint it black
Modest Mouse - Dashboard
Hellacopters - By the grace of god
Flogging Molly - Drunken lullabies
Queens Of The Stone Edge - Little sister
249  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Noen annen da på: august 04, 2014, 13:47:35 pm
Den havna jo i Sølvbyen da Blunker

Har du kjøpt tilbake ditt kremprosjekt?
250  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: august 04, 2014, 09:19:19 am
Et realistisk mål er sesongen 2016.

Det er planlagt lakkering vinteren 2014/2015 og etter det blir det montering og motorbygging. Jeg håper virkelig at dette målet oppnås.

Når jeg tenker meg om kan det tenkes at 2017 er mest realistisk Osteaktig
251  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: august 03, 2014, 17:52:54 pm
Takker..

Videre med styresnekka. Den ble plukket ned for lakkering. Så var det bare å montere sammen igjen. Som smøring var det tidligere brukt girolje. Jeg brekker meg av den snikende giroljelukta og valgte heller å bruke grease. Proppet den full.

Ellers har jeg fått montert spindel og bremser på passasjersiden. Nysmørt og nylakkert. Har også byttet ut bremsepumpa da jeg er usikker på om den gamle/nye har stått seg ihjel.
252  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: august 01, 2014, 22:11:24 pm
Npe blir gjort også på sommeren. Jeg har fått lakkert en bunch med smådeler som var nødvendig for videre fremgang.

I dag var det forstilling. Nylakkert aluforstilling med stålfester fra en originalforstilling. Har målt meg frem til det jeg mener er sentrert forstilling.

Har også fått på noen smådeler. Det neste blir shimsing av bæreboltene.

Fikk også tid til å tilpasse en urethanforing til fjærplatene bak. Jeg skal ha justerbare plater og da er senteret mye større enn originalt på foringene. I tillegg har jeg en gammel bunnplate med den runde typen foring uten utvekster.  Når jeg ikke har dreibenk brukes vinkelslipermetoden. Foringen spinner rundt tommelen mens vinksliperen med flapper holder farten gjevn. Da blir det ikke "flatspots" Bildet er av før og etter
253  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oxyboxer i Ghia på: juli 18, 2014, 09:04:33 am
Lyden av rette drev er utrolig kult og passer våre biler perfekt. Langtur med rette drev og gjerne i kombinasjon med stumt montert girkasse gir øresus i flere timer etter endt tur. Samtalen med passasjerer er også ikke-eksisterende. Slitsomt vil jeg si, men allikevel helt nødvendig.
254  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vredestein Sprint Classic 185 R15 på: juli 18, 2014, 06:28:52 am
Åpen for bud, kan tas med til SCC

Jeg tar de gjerne for kr 1000,- Levering på SCC hadde vært veldig fint.
255  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Interiør fra 1954 modell t1 på: juli 13, 2014, 17:09:44 pm
Dette trenger jeg uansett stand. Starter med kr 1000,-

Bilder tar jeg gjerne på vegard.langseth@gmail.com
256  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 70-talls Cal-look på: juli 09, 2014, 07:03:01 am
Da har det skjedd store ting. Gliser
Motoren er innkjørt  i di magiske 20 min.
Det var jo som alltid litt som måtte fikses før alt fungerte som det skulle Osteaktig
Så neste økt blir å fikse et par små ting.
Kommer tilbake med mere detaljer og bilder.
nå er det natta her Glad
Takk for hjelpen Vegard.

Ikke noe å takke for. Bare småtterier igjen nå så har du en fin motor klar i bil. Hørtes smooth ut Osteaktig
257  Forum / Problemløseren / Sv: Startproblemer - 1680 med Kadron EIS 40/44 på: juni 06, 2014, 20:28:17 pm
Det er mye god info om disse gasserne på lowbugget.com
258  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 70-talls Cal-look på: mai 30, 2014, 11:50:53 am
Dette lover godt. Da har du faktisk 2 biler å teste på scc.
259  Forum / Problemløseren / Sv: Ingen gnist ??? på: mai 23, 2014, 07:44:45 am
Nå har du fått forskjellige svar i denne tråden angående tenningsrekkefølge og hvor sylinder 1 er på fordeleren. Husk at motorene er forskjellige og tenningspunkt til sylinder 1 kan være hvor som helst på fordeleren. Den eneste måten å vite helt eksakt hvor den tenner, er ved å forstå hvordan motoren fungerer.

Mitt beste tips er å vippe av ventildekselet på sylinder 3 og 4. Glem alt annet.. Roter motoren til du ser at innsugsventil og eksosventil på sylinder 3 møter hverandre. Den ene går inn mens den andre går ut. Akkurat på dette vekslingspunktet har du funnet hvor motoren tenner på sylinder 1. Du har et tenningsmerke på reimhjulet og i fordeleren. Roter motoren til tenningspunktet på reimhjulet liner opp med blokkskjøten. Deretter skal du vri fordeleren slik at tenningspunktet på fordeleren treffer i senter av spissen på rotor.

På med fordelerlokket, putt pluggledning nr 1 der du fant tenningspunktet. Videre er tenningsrekkefølgen 4-3-2 og dette med klokken på fordeleren.

Med denne enkle grunninnstillingen skal motoren fyre. Gjør den ikke det fortsetter feilsøkingen. Tenk også litt over våte plugger etter alle forsøk på å få start på motoren. 
260  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 21, 2014, 08:39:32 am
Nice oval! Glad

Bare lurte på noe ang den gearoverføringen...skrudde du bare fast urethanforingen eller borret du nye guidehull som skruene står i?
Skal gjøre det samme i min bil og lurer på om det holder med å bare tighte skruene....

Veldig kult prosjekt btw!! Gliser

Takk. Dette er en gammel type kasse med skiftegaffel som passer rett på med hullene på samme sted. Jeg har sett andre med hullet som ikke liner opp på spesielt 1300s kassene. Hvis hullene ikke liner opp ville jeg borret opp hvis det er mulig.
261  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 20, 2014, 22:19:09 pm
Jeg har nesten hvert år hatt et sideprosjekt som jeg kan plukke på når tiden strekker til. I år er det lysten på å være med på grusrallyet på SCC som frister. Jeg og Fritte aka California Blue skal forsøke å skremme opp en motor og få den kjørbar til SCC. "Uheldigvis" kommer det en ny arvtager i løpet av et par uker så jeg må vel innrømme at dette kan bli vanskelig å få til. Ser an..

Bilen er en tidlig 55 og motoren blir en høykomprimert 30 hester med 2 gassere.
262  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 20, 2014, 22:10:11 pm
Ny dag og masse småting gjort.

Det lange girstaget er montert igjen og det har kommet på urethankobling mellom stag og girkasse. Har også fått på det første av alle Dynosoar delene på prosjektet. En girspak med Dean Lowry sitt patentnummer. Dette vil jeg tro er en spak med en god blanding av DDS og ARPM.

Jeg har også fått på flere bremserør, slanger, gasswire, utløserlager og masterpumpe.

Forstillingen er også påbegynnt. Jeg har kappet av de originale festene på en forstilling. Disse skal brukes for å feste aluforstillingen. Foreløpig ser det veldig bra ut. Tror det holder lenge bare ved å skru fast, men jeg tror et par sveiseperler i forstillingen slik at den ikke kan vandre sidelengs. Tror jeg også skal lakkere forstillingen svart.
263  Forum / Snikk-snakk / Sv: Gasserstag på: mai 20, 2014, 12:03:50 pm
I stedet for moderne CSP stag kan du vurdere et DDS stag. Fungerer på samme måte, men opereres kun av fjørene på gasserne

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1542782

Ellers er jeg veldig svak for den gamle typen til Berg

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1377554
264  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 14, 2014, 06:16:52 am
ja Vegard ingen foring på gamle Bobler da
kom nok i 60eller 61.

Aha, det forklarer saken Gliser
265  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 13, 2014, 21:55:21 pm
Litt videre i dag. Jeg har vasket skruer og bolter, montert pedalsett, montert det lange bremserøret og rengjort giroverføringen. Det var meningen å skifte pakningen som denne girstaget ligger i, men det var faktisk ingen der fra før. Skal det være en slik på denne bilen?

Bilde 1, Gjenget opp på grunn av mye lakk i veien.
Bilde 2, Pedalsett klart for montasje
Bilde 3, Pedalsett montert, clutchvaier på plass
Bilde 4, Pedalsett montert. Sjekk nyvaskede bolter.
Bilde 5, Bremserør montert med gjennomføringsgummi
Bilde 6, Skru og boltvaskeriet. 10 poser med sitronsyre og 3 liter vann i kok. Rene på 4 timer.
Bilde 7, Giroverføring-stag rengjort og klart for montering.
266  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 09, 2014, 12:13:25 pm
1 gir er wheelie vennlig og det er jo viktig på en bil som dette.

Nå må vi få se detaljbilder av nyrestaurerte skruer og bolter  Glad

-BB-



Neste gang kommer det mer info rundt dette.
267  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 09, 2014, 11:55:40 am
Diggbart! Spennende valg av 1. gir Glad

Enig. Veldig kort. Nå har jeg kun selgers ord på spec`s og vi vil få fasiten når bilen er ferdig og eventuelt når kasse ryker første gang og skal bygges på nytt.

Håper det stemmer Osteaktig
268  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 05, 2014, 22:06:26 pm
Da har det skjedd litt siden sist. Bunnplata er ute av lakkrommet og plassert på bukker, klar for montering.

Først er det tid for girkasse. Det er lenge siden dere fikk spec`s på denne så da repeterer jeg litt:

Bygget av KCR og har følgende:

3.88 r/p
4.25 Erco 1 gir
2.46 Erco 2 gir
1.70 Erco 3 gir
1.32 Erco 4 gir
Superdiff
SAW aksler

Det eneste jeg trenger å gjøre her er å montere drivaksler.

Bilde 1, girkasse med tilhørende aksler og låseringer
Bilde 2, kronhjul, fulcrumplater, aksel montert sammen
Bilde 3, festet med 2 stk låseringer
Bilde 4, girkasse montert på bunnplata
Bilde 5, girkassefester
Bilde 6, 26 mm fjærer
Bilde 7, 26 mm fjærer prøvemontert

Det er utrolig deilig å montere noen deler. Jeg brukte så lang tid jeg kunne mens jeg skrudde delene sammen i kveld. Ren nytelse og terapi etter all sliping og lakkering.
269  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div 6v på: april 16, 2014, 06:34:12 am
Er dette fra en 67-1500?

det stemmer Glad

Da byr jeg 200 + frakt for starteren.
270  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div 6v på: april 15, 2014, 14:11:39 pm
Er dette fra en 67-1500?
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 37
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!