Sylinder 1, men sylinder 3 hadde også merker. Begge får olje fra svinghjulslageret, som hadde rotert nok til å nesten stenge smøringen. Skinne snakket om at jeg burde kikke på at rådene fikk nok olje gjennom store nok deler av veivens rotasjonsvinkel, at det er spor i lager som sørger for smøring også når ikke veiva "liner opp" i forhold til oljehull i blokk og lager. Så jeg skal kikke på det også.
husker du vi snakket om spacer mellom motor og kasse? Jeg ville sjekket om du har hatt skikkelig frigang på clutch. Ligger kassa og dytter veiva inn blir lagrene varme med en gang.
Så lenge du kjenner samme endeslark når motor er skikkelig montert, og du har vandring på clutcharm tror jeg ikke det er så ille. Målte veldig mye også, og mener det skal gå bra. For sikkerhets skyld sliper jeg av et par millimeter av "splines-huset" på selve clutchlamellen neste gang.
Det er aldri moro å få presentert potensielle dårlige nyheter.
Men for å sitere et argument fra en motorbygger jeg snakket med i går kveld: "Om det ikke holder med 0,5mm, holder det ikke med 0,25mm heller..." (Kom fra DPR med 0,010" underdimensjon på 2")
Vi snakket om dette med endeklaring, og tror gjerne det kan være medvirkende årsak. Jeg satte 0,15mm, Skinne anbefalte noe mer pga Stage4 og at det skulle være plass til nok oljefilm for at det ikke skulle gå varmt. Men jeg hadde issues med "endplay" og var fornøyd med "fabrikkstandard", så jeg ga meg på 0,15.
Shimsene bærer tydelig preg av slitasje, trykkplate, svinghjul og lamell har vært @#7* varmt, thrustelageret har begynt å følge med veiva rundt.
Vi har en motor til i DKL som skal åpnes straks "lillebroren til min ", mulig den har liknende issue. Tror klaringen ble satt til 0,18 om jeg ikke husker feil.
Tror jeg kjører på med bortimot 0,30 klaring på endeslark neste gang.
Her får du fikset topper, veiv og rengjort blokka: http://www.gulesider.no/f/nilsen-motor-as:84205441 Jeg har deler inne hos dem nå for maskinering. DKL har brukt dem mye. Ikke verdens raskeste, men greie priser og godt arbeid.
Motor shop`en vår målte 0,04mm kast på veiva, så de sliper den ned til 0,25 for å få dette vekk. De sliper også journalen ned til neste Chevrolet dim, og kontrollerer selve råden, om den er rund, i morgen.
Alt i alt en grei start på uka tenker jeg
Fascinerende å se når de sliper journaler synes jeg.. (Ikke min, bare sånn generelt..)
Lagerskåla til samme lager (i blokka) har en liten sprekk ytterst.
Ja, men vi har bare snakket ut i fra et bilde, har ikke sjekket det nøye i blokka enda. Kan også være olje/pakningsstoff etc. Har det travelt på jobb denne uka, må etterforske litt mer neste uke. Kjørte piperenser gjennom alle oljekanaler i veiv, fant ikke noe feil.
OK her er status pr nå: Blokk og veiv har standard dim T4 lager alle hoved. Journalene har 2" Chevy 0.010". Styrepinnen til lageret nærmest svinghjul er revet med ca 4mm, så hullet må repareres, eller lage et nytt ved siden av. Lagerskåla til samme lager (i blokka) har en liten sprekk ytterst. DPR veiv og Pauter journaler er på motorverksted nå, første melding var: "Kast det." Når jeg fortalte lit mer om alt som er tilpasset til dette og pris, lovte de å kikke mer i dag.
Har og fått tips om maskinering av blokk med stålforinger og Chrylser lager, men jeg ble skremt av leveringstiden: "Kan ta det i vinter". Jeg så at alle hovedlager og alle journal/råde-lager bærer preg av at noe er feil. Ser ut som både lite olje og fremmedpartikler. Stygge riper, og varmt.
Har nå kjøpt 26mm pumpe, monterer også termostatstyrt oljekjøler(e) rett under vingen som kjører oljen utenom kjøler når motoren er kald. Vil også finne en bedre plassering av oljetrykksmåler for å finne mest mulig rett oljetrykk.
Til slutt vil jeg "time" monteringen av blokka til en periode det ikke slipes og sandblåses i den åpne båsen 3m bortenfor, selv om jeg egentlig ikke tror det er årsaken.
Jeg har JayCee rør, og de hadde ikke nok klaring til mine double tapered stenger fra Skinne med 1,4 Pauter. Men var greit å se på slitasjen at de roterte fint
Jeg byttet og nå på turboroadster. Hadde tidligere samme problem med at jeg komprimerte spaceren i mellom lagrene. Har byttet til chromolly denne gang. Og jo, det er slark på begge bakhjulene. Men ikke mye. Har aldri fått anmerkning på PKK.
Hvis du ikke ønsker billigste variant fra Sverige så kan du ringe Kvål Auto og bli enige med de hvor mange liter du vil ha så kan vi ta med for deg. Vet de er ganske rimelige i hvert fall. 6000,- for 208l fat synes jeg å huske, men de selger mindre kvantum og. Jalokey eller Jan Olav kan kanskje bekrefte
Jeg kjøpte 208liter for kr 6.039,- rett før SCC. Dette er e85r 105 oktan. De har også e98r.
At new home og mange takk til Jan Olav og jeg håpe, alt blir bra med Roadster !!!
Takk takk, og takk for turen hjem i natt. Fint du er fornøyd med Flakey Jake Det var en fantastisk helg, ting jeg vil huske lenge foruten all racing, biler og det sosiale, er når jeg prøvde å jage samferdselsministeren ut av depot fordi han gikk i veien når vi skulle få bilen til Trond klar ..Og hvordan den lange gangen på hotellet natt til lørdag fikk meg til å føle meg som en kule i en ping ball maskin Men formen var fin hele helga, gleder meg til å stille godt forberedt med bil neste år. Takk til alle!
Ser av den gamle bestillingen min at det er 2" Chevy. Husker vi målte 0,25 type4 alle hovedlager.
Skikkelig synd dette Jan Olav!
Var veiven slipt 0.25 undermål på bæringene? litt rart siden denne er sveist opp på alle banene.
Håper du får denne sammen igjen uten for mye panting av flasker.
Ja, mener det var det vi fant ut.. Mulig jeg husker feil. Har ikke notert det i boka mi. Men leverer alt til et motorverksted her, de får måle fikse og bestille rette lager med klaringer.
Liste over hvem som skal kjøre og hvem som har billett:
Erlend - Har kjøpt depotplass. Gamle-motoren til Trond, eller ca. lik bil som ifjor. Reiel. - Har kjøpt depotplass. Har ingen bil Trond Dahl - Har kjøpt depotplass. Satser på ny europarekord. Jens-Kristian - Har kjøpt depotplass. Har iallefall lakket bakskjermene. Satser på bedre ET med nytt 3.gir Berger - Har kjøpt depotplass. 10's baby! H-mek - Har kjøpt depotplass. Fra tribunefyll til stripa! PWolf - Har kjøpt depotplass. Strekker seg etter 14sek Formula Vee - Har kjøpt depotplass. Skal prøve å iallefall få 60fot tid iår. Joakim - Har kjøpt depotplass. Skal ned på 14-tallet. SOA - Har kjøpt depotplass. Ny bil, nye muligheter. Stormtroopers - Har kjøpt 3 depotplasser. Hvor mange stiller de på stripa? Böker - Har kjøpt depotplass. Holder på å fikse bil. Will he make it?! Leirpoll - Har kjøpt depotplass. Går bussen noe bedre i år?? Alex - Har kjøpt depotplass. Ny TB, nye muligheter! Ny PB? Richie Webb - Har kjøpt depotplass. Europas eneste 7sek! Denne gang på SCC??
Formula Vee klarer ikke å slå sin egen rekord i år. Kommer sterkt tilbake neste år, blir hjelpecrew for resten av DKL racere denne helgen :-)
Ser av den gamle bestillingen min at det er 2" Chevy. Husker vi målte 0,25 type4 alle hovedlager. Bør jeg bestille nye 10mm pinnebolter? Jeg strekte dem jo ganske bra sist.. Dro til med rundt 7kg.. Takk for tips Berger, skal sjekke det og. Kjøpte et sett piperensere sist til å sjekke disse kanalene, men den posen er fremdeles uåpnet..
Har lagt inn bestilling fra Hot Shop og Unneberg i dag, så når jeg får delene derfra kan jeg plukke av svinghjulet og levere veiv og råder til kontroll/rep, og blokk til rengjøring. Er delene skrot, må jeg finne og pante ca 10.000 tomflasker. Kan delene brukes på ny, holder det gjerne med 2000 tomflasker.
Bruker HP1, 30mm GB pumpe med CSP 5 bar lokk. Todelte rør ja. Oljetrykksmåler viser 6 bar ved oppstart og ca 1 bar ved tomgang på varmmotor. Driven break-in-oil ble brukt til kammen, Driven mineral til stempelfjærer. Filterbytte mellom hver gang.
Jeg gjorde den feilen at jeg belastet motoren når den var kald, fordi jeg måtte starte den på kvelden i et boligfelt og prøve å flytte den raskt opp en bratt bakke. Valgte å ta bakkestart i 3.gir (Trodde det var første) før jeg til slutt fant 1.gir og gikk sidelengs opp bakken før jeg fikk sluppet gassen. Når jeg da hadde kjørt 50m til, hørte jeg "skranglelyden"...
Så jeg håper på en måte at det var min feil, men jeg hadde mye metall shimmer i oljen før dette skjedde... Så kan ha vært noe i oljepassasjen eller trangt lager. Jeg tror ikke jeg tok plastigauge på alle Pauter rådene, tok bare en stikkprøve på cyl 2 (Den er nærmest) og tok som en selvfølge at de var like..
Jeg grubler på en liten ting..: Jeg fikk støtstenger av Skinne, disse konte. (Tapered) Og jeg brukte JayCee støtstangrør. (Valgte det beste jeg fikk tak i.)
Når vi dro ut støtstengene, la vi merke til at samtlige hadde et ca. 1mm dypt spor på den tykkeste delen. Dette gikk rundt hele stanga, og så nesten dreid ut. Vi mistenker at den har kneget borti den innvendige skjøten på røret når den har rotert.
Kan det metallshimmeret som jeg så i olja etter innkjøring av kam komme herfra? Og kan dette fine støvet ha gått gjennom filteret og lagt seg i lagerbanene?
Jeg leverer alt inn til et lokalt verksted som DKL har benyttet før til å måle, vurdere og se om det finnes lager som passer. Hvis ikke, bestiller jeg nytt. Ingen problem overhodet.
Da måtte vi rett og slett kaste inn håndkle. Er jeg heldig trenger jeg kun å slipe veiv, kjøpe ny journal, oljepumpe, lagre og sette sammen igjen. Er jeg uheldig trenger jeg ny veiv og journaler samt kamdrev i tillegg.
Det er helt sant. Hadde egentlig gitt opp, men har noen som er med og hjelper på mange nivå.. Så målet i natt er å finne ut om det er grunn til å gi opp eller ikke
Og er det ikke sånn at før olje går inn i veiv og andre lagre, må den passere oljefilteret? Er dette fint nok? Men regner med at tennene på oljepumpa "har hatt en dårlig dag på jobben". Det skal jo gomles gjennom der før det havner i filteret..
Takk Surrer og litt i bakhodet at jeg har en turnkey turbomotor i hjørnet.. den jeg brukte i fjor.. hadde tenkt å bygge den om til EFI i vinter og beholde originaleffekten som bilen er godkjent med.
Men vil ikke flytte fokus nå. Pri 1 er finne feil, reparere og ta det derfra. SCC 2017 kan bli like bra som 2016.
Takk dansken, ser jeg kan hente noen deler på posten allerede i dag som nylig ble bestilt.