781
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 59' T1 Rotteprosjektet
|
på: november 11, 2009, 18:09:07 pm
|
Faren min kromet 1 stk. vanlig pre 67 boble fanger hos et firma i Oslo. Det kostet 5000,- inkl mva! Riktignok er dette inkl masse sliping og finretting, men uansett så dyrt at veien er kort til å kjøpe nye kvalitetsfangere.
Ja heilt enig, dette må være for de som har noken extra sjeldne reservedeler, og som er umulig å få tak i.
|
|
|
782
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: dekk/felger
|
på: november 11, 2009, 13:33:43 pm
|
Opp
Eg skulla hatt f.eks. senkespindlar eller senkeforstilling (linkpin) til 60 - 64 dersom det fannst? Og så er eg interressert i ei balljoint forst.ramme (66) m gode tårn, og her også eventuelt ei Puma... Treng også Indre bremseskjold til samme.
|
|
|
783
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 59' T1 Rotteprosjektet
|
på: november 11, 2009, 13:16:25 pm
|
Ja dette stemmer bra det, gamle amerikanere som f.eks femtitalls Cadillac Biarritz,er har ytre hjørne på bakstøtf. i "støpt alu" og når disse blir importert hit til Scandinavia så flasser disse noe jevligt. (disse har jo da ikke "overlevd" i Californiasolen, men har iallefall hørt og sett reparerte slike deler på b.l.a. desse bilene og de har vært Br. B. og fått bekreftet kvalitetsarbeidene av fleire.. (Men nevnte krommingsfirma har gjort spesialarbeider på disse eksemplene). -Ville kromme opp to USA støtf. og en vanl. pluss 4 stk "bollehjulkapslar" til bobla mi hos et meget bra Norsk firma, og fikk et pisoverslag på 28k. på desse tre boblestøtf. og 4 hj.k (ca 1000 pr stk for hjulkapslene) ![Øyerulling](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/rolleyes.gif)
|
|
|
784
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 11, 2009, 08:03:16 am
|
Ja, det er mange som kjøper seg f.eks brukte calipere...og dei som blir erstatta kan virke iorden då dei vert montert, men dei fleste som ikkje er opna å reinska, vil ta "ujamnt" og tilstoppast tidlegare...f.eks er gjengangarane på EU kontrollane akkurat dette problemet, og verkstadene veit at denne jobben er det dei ferraste som gjere...og iallefall skikkeleg. Her går tusingane unna. ![Øyerulling](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/rolleyes.gif)
|
|
|
785
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 59' T1 Rotteprosjektet
|
på: november 11, 2009, 07:02:30 am
|
Brødrene Backmans sliperi, der kvalitet står i høysetet...men der er det ventetid, (hadde forespørsel på kromming og ble fortalt at det er ca et år ventetid), spurde da ogso om de kunne anbefale noen andre som jeg hadde finni adresse på, men fikk da "tommelen ned" for disse ![Øyerulling](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/rolleyes.gif) Finnes bra firma i Norge også.
|
|
|
787
|
Forum / Problemløseren / Sv: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l
|
på: november 10, 2009, 20:14:43 pm
|
ser du ikke det hakket i plata som holder fjæra, nr 2..? men det ser ut som etter å hatt motor i gang med deksel oppe at det alikevel ikke er der. det er fysisk umulig at vippearmen kan slå nedi den plata som holder fjæra..
Det er mulig at ei av ventilstengene er fra en annen motor ![Hæ](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/huh.gif) sjekk lengdene på dei, kan være et tips...
|
|
|
788
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 10, 2009, 19:23:04 pm
|
Etter skraping av indreskjermen og reingjering av forstilling og indre bremseskjoldet, smør eg med Owatrol, tørkar av overflytande olje, og tilslutt målar eg indreskjermen her og. I morgon skal eg starte på siste sida framme, og då tenkjer eg at smådelene frå Tistlo er komne og.
|
|
|
789
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 10, 2009, 19:14:32 pm
|
Honar opp denne og til perfekt stand og legg litt raudfarge på før eg monterar ihop att alle reingjorte delene (fargen gjer delane meir synleg på bildene men er ikkje nødvendige elles). Smør litt grease på bremsestempelsida...(altså på "tørrsida" av bremsestemplene, der som det rustar...) -V.frambremsesylinder heilt iorden på 14 minutt..
|
|
|
790
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 10, 2009, 19:02:52 pm
|
Tek med rep. av denne også fordi den var extremt fast igår. Men den hadde stått og løyst seg opp noke til idag, og dermed starta eg idag med å vippa ut låse-ståltråen til stemplene... (dei går som regel ut på den sida som ikkje er heilt inne) og dermed kan eg slå innover stemplet litt, det er då løsna slik at eg kan begynne å snu på det, med eit flattjern og spray...Raskt kan eg snu det lett rundt og dermed kan eg og setta på ei tang og dra ut medan eg snur. Det kom lett ut og då kan eg ha olje på ein tynn liten skrutrekkjar og vippe ut den eine gummipakningen. (olja gjer den glatt)etter den kan eg plukke ut mellomfjøra å "pakningsstøttene" som til vanleg ligg i bremseveske. Det er då att den siste gummipakningen som eg gjer det samme med...d.v.s. eg slepper inni noen dråpar olje og så brukar eg samme tynne skrutrekkjaren til å vippe pakningen på tvers, og så er den enkel å ta ut. Sette så bremsesylineren på ei pipe eller ein røyrstump, og brukar ein trebit og sler ut stemplet. dermed er denne sylinderen også demontert.
|
|
|
791
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 10, 2009, 18:41:47 pm
|
Ja då har eg sjekka tanken og montert ny hjelpesnekke, sidan den va borte, og so er hovedbremsesylinderen på plass att. Av med h.framskjerm og demontering av trommel og bremser. Av med bremsesylinderen v.s. igår...den var jammen fastrusta, den ja. Fylle den opp med CRC både uttapå og inni.
|
|
|
792
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -75 Jeans Skrotebrote cheap'O turbo-innsprut-vanninnsprut-prosjekt
|
på: november 10, 2009, 08:38:07 am
|
tror senterhuset på turboen kommer over oljenivået.har ikk sjekket enda ..skal sammenligne litt med peilepinnen men den ligger mellom oljepumpe og reimhjul ett sted. reiv ut motor og byttet simring. ikke rart den lakk .simring hard som bakkelitt!!! ny o-ring blei det også!satt motor inn og montert på grenrør etc. rota bort pakningen mellom turbo og grenrør , så lagde en ny av kobber. fikk startet den i også..ruset den litt og hørte suset fra turboen ![Rekker tunge](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/tongue.gif) MEN... den åndet relativt kraftig..håper det er noen ringer som løsner....da det var en del vann i olja. ferdig med tur/retur olje for turbo,neste blir å kople opp regulator, viftereim, gasswire og returfjør for denne . greit å ha ![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif) ser ut som det blir prøvetur før snøen kommer ![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif) Kobberpakningar er gode saker, -Gløder du dei opp før dei monterest??
|
|
|
794
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 08, 2009, 19:10:20 pm
|
Ja, slik er eg... ![Gliser](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/grin.gif) føler vel at det ikkje vart gjort så mykje idag, (tek tid med denne dokumentasjonen også) grrrrr. men synest nok likavel at for oss "vanlige" bobleentusiastar so vert det nyttigt å syna at mykje kan brukast oppatt, og fleire fer forståelse for kvifor div. delar streikar på bilane våre då, særleg på "bremsesida" synest eg.
|
|
|
795
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 08, 2009, 17:28:54 pm
|
Då vart Mastersylinderen like god att...(kosearbeid i dag dette og penger spart) -Det er uansett bra å læra seg overhaling av bremsesystemet, (men når det gjeld bakbr.syl til boble...er det ein fordel å byta til nytt), fordi det som regel er ein stor jobb å måtte av med baktromlane. ![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
|
|
|
796
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 08, 2009, 17:20:00 pm
|
Ja det var mykje drit på delene, og alle delene skal reingjerast og kontrollerest nøye. Til honing bruk eg ein liten røyrstubb og 400 våtsl.papir og CRC. Blank å nyhona sylinder fekk eit lite lakkstrøk.
|
|
|
797
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 08, 2009, 16:58:25 pm
|
Ja då var det å begynna på Master syl. Sette den i skrustikka og testa "inntakrøret" m gummipluggen med litt trykkluft...og dette var då heilt tett og iorden. Plukka av skiva som stenger for at ikkje bremsestemplet kjem ut, etter å ha fjerna mansjetten og låseringen. stemplet rikka seg ikkje (som venta) så eg slo det litt innover med ein liten trebit...det skyldes det vanlege med bremsesystemet på alle bilar, at kondens - rust - har blanda seg saman på utsida av br.stemplet, og når ikkje eigaren rensker her med jevne mellomrom, so vert det fastrusting. P.g.a. all CRC en som hadde stått og trekt seg medan eg reparerte panserlåsen på 60,n so skulle det no ikkje mykje trykkluft til før "innmaten stemplet" skaut ut m mykje drit he he. Dette lovde godt.
|
|
|
799
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: "lotteri" ovalen
|
på: november 08, 2009, 13:45:53 pm
|
det er vel ikke så spennende vel , en ting til gamle folk til å ha bak ryggen i setet ,vet ikke åssen jeg skal tolke den gaven assa ![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif) ,,har du ikke noe å gjøre arild? skulle hatt bytta girkassa jeg ![Øyerulling](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/rolleyes.gif) He he, eg sko kanskje trengt den "gåva" av og til.... ![Gliser](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/grin.gif)
|
|
|
801
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 08, 2009, 13:32:51 pm
|
Sveiste på att ca 1,5mm, og filde til att, og satte isaman att. -Øyrene som eg bøygde opp for å demontera låsen knakk av to stk. men eg berre slaglodda dei to, etter samanstillinga att.
|
|
|
802
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 08, 2009, 13:27:53 pm
|
Nei, har gått i vranglås og derfor ville eg reparere panserlåsen, (som eg fekk ut etter å ha skore ein "U" under res.hjulbrønnen) og skrudde av dei fire boltane som held den
Tok denne ifrå kvarandre og målde på låseklakken at det nok var avslete ca 1mm der denne kviler mot eit hakk då.
|
|
|
805
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt "opprinnelige" skogsvrak
|
på: november 08, 2009, 09:39:38 am
|
Ja so er det helg og "boblehobby igjen" vil begynne på framdelen og få bremser iorden iallefall. kanskje meir...får sjå etterkvart. Tok ut tanken og skrapte reservehjulbrønnen, (litt overflaterust rett under der rehjulet hadde kontakt med botnen, men etter rens - owatrol - og litt flikking vil det være klart for Tectyl, før "bruksstand". -Indreskjermane og støtfangarfester er perfekte.
|
|
|
807
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering!
|
på: november 08, 2009, 07:44:49 am
|
Mission accomplished, fekk plata på plass idag! Bildene seier att det vert mykje rust når 4 plater ligger oppå kvarandre på ein utsatt plass, att det er skummelt med eit stort hol i bilen, at det er kjekt å få ut rusta, at den nye beten omsider finner plass, att "measure twice cut once" ikkje er noko eg bryr meg om, at den henger godt fast ![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif) Ja det vert bra dette, Er det mangel på karosserikitt mellom plateskøytane som gjer at dette hjørnet frammon bakhjula rustar på dei fleste boblene?
|
|
|
808
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -75 Jeans Skrotebrote cheap'O turbo-innsprut-vanninnsprut-prosjekt
|
på: november 07, 2009, 08:37:35 am
|
tenkt litt på drenering av olja fra turboen når man monterer turboen lavt og i linje med oljestanden KAN man få problemer med att olja ikke kommer ut av turboen på en måte. en løsning noen bruker er ev "scavenge pump" som suger olja tilbake i motoren enten en løs pumpe eller den ytre delen på en autostick pumpe.
lurte litt på "ejectorprinsippet" vil dette fungere som en ejector tro?? (se mine fine internationale paint tegning) ved att suget fra oljepickupen vil skape litt "suction" i dreneringa fra turboen? ? ?? planen var å fjærne tappebolten i plata under motor og erstatte med ett rør som stikkes litt opp i oljepickupen..
noen tanker???
Det vill iallefall forbedre olestrømmen til og fra Turboen, men spørsmålet kan være om røret fra turboen påvirker leveransen til oljekanalene i motoren? små marginer rundt turborøret til sucksjonsrøret?? finn rett balanse på det så er nok dette en god ide, for de som monterer lav Turbo...Spennendes dette.
|
|
|
809
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering!
|
på: november 07, 2009, 08:18:08 am
|
Er imponert over demonteringsteknikken din Tistlo, Dette er store prosjekter...og dess fleire bilar du "overhaler" dess meir trening får du også, me andre nøye oss med mindre enn ein bil...(iallefall majoriteten av oss, he he) så derfor blir du meir og meir ei legende for alle oss andre innom forumet. Stå på. ![Gliser](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/grin.gif)
|
|
|
810
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"
|
på: november 07, 2009, 07:58:15 am
|
Interessant. Det kan jo være så mange ting som spiller inn. Kanskje den som gikk jevnere hadde bedre tilpassede innsug? hva vet jeg... Ja, jeg har tenkt på den løsningen du nevner her, eller en vanlig sliperull med en gitt korning. Skal bli langt glattere enn originaltoppenes finish, men ikke "chrom", hehe. jeg vil poste bilder av hva jeg har kommet frem til når slipingen av portene er ferdig.
Nå har jeg i alle fall tenkt over hvordan jeg skal gjøre dette, så får det enten bære eller briste. Men jeg er ganske sikker i min sak når det gjelder dette, selvom det finnes tusen meninger der ute om "chrom" og "vaskebrett".
Kombinert med sveiste innsug med korekt dimensjon (IKKE 48mm!), så tror jeg det blir en fin respons i denne motoren.
Det trur eg også, å få følge dette så grundigt fram til "testresultater" er megaspennede...
|
|
|
|