april 25, 2024, 15:04:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 32 33 [34]
991  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: august 30, 2009, 06:59:31 am
Jada, bildene er her. -supert dette, -skal bli spennandes å se det ferdige resultatet.
992  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: august 30, 2009, 06:30:57 am
Her har vi det ene av de seks kamlagerne i blokka. Den sorte og matte fargen er en finnish jeg ikke helt klarer å forstå hvordan har oppstått. Vanlighvis er de helt blanke. Har noen der ute noen erfaringer med dette fra før av? Noen var slik, mens resten var blanke og normale. Lagerbukkene til kammen så ellers fine ut. Er jo veldig skjelden at kamlagerbukkene må linjeborres, isåfall har vel motoren vært ute for skikkelig straff...
Kanskje dette lageret har vert ute for spesiell varmgang?? muligens av noe shitt i en oljekanal... Hæ
993  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: august 29, 2009, 18:48:01 pm
Nå som vwnorge er oppe igjen har jeg tatt beslutningen om å starte byggetråden min på nytt. Jeg har sanket sammen dataen jeg trenger igjen for å rekonstruere denne tråden slik den var helt fra starten av, og helt frem til den blei dratt med i "dataflowens dragsug" da vwnorge brøt sammen. Mye av det som kommer blir en eksakt kopi av det som tidligere har vært postet. Dette gjør jeg for å skape en helhet av prosjektets tidligere progresjon slik at nye lesere også kan starte helt fra begynnelsen og se hvordan prosjektet utvikler seg.

Here we go again:

Så var det endelig min tur til å lage en motorbyggetråd! Som takk for at jeg hjelper Race-buggy med porting av et par topper, har jeg vært så heldig at jeg har fått en T3 longblock som betaling for arbeidet. Tusen takk, Race buggy! Dette er en motor som har stått lenge ute både under presenning og i friluft... Mer konkret 6 år etter at T3-en den stod i ble hugget  Gråter Mildt sagt bærer den preg av det (Bilder følger). Denne motoren blir mest sannsynlig satt sammen med ymse deler fra en annen 1915-motor jeg har fra før som jeg vil forbedre litt.
Dette blir et bygge der jeg legger litt mer planer underveis ettersom at jeg blir mer kjent med tilstanden på motoren. Til syvende og sist skal resultatet finne plass i en blå 1303S fra 73 som jeg har hatt i ca. 3 år nå.

Mine planer foreløpig for motoren er:

- Kontrollmåle og inspisere blokka
- Frese anleggsflate mellom blokk og syl.
- Ballansere veiv og svinghjul til 0
- Vektjustere råder til 0,1 g tolleranse
- Drille og tappe for full-flow
- Linjeborre og endetruste (mest sannsynlig)
- Friske opp og porte topper (Hvis gode/brukbare)
- Lette svinghjul
- Sanblåse: Blokk, veiv, råder, svinghjul, topper
- Konvertere fra T3- til T1-oppsett

Jeg har nå drevet med bygging av T1-motorer i ca. et år, og har som intensjon å lage en meget detaljert step-by-step-tråd som kanskje kan hjelpe nybegynnerne der ute også. Mye av inspirasjonen er hentet fra Endres motortråder som jeg leste med store øyne (uten egentlig å skjønne stort) for ca. et år siden. Jeg husker jeg leste motortråder opp og ned for å lære, men alikevel savnet detaljer og forklaringer. Hvis noen lurer er det bare å kommentere eller spørre, send meg gjerne PM hvis det er mer ønskelig eller off-topic.
Jeg setter også pris på tilbakemeldinger på tråden underveis, både positivt og konstruktivt. Det er tross alt min første motorbyggetråd...

Her har vi vraket, hentet hos Race-buggy 14/8-09:

Tusen takk for at du tar oppatt denne tråden.  Gliser Gliser Gliser
994  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tyttebæret - Den Raude Fare på: august 28, 2009, 20:18:34 pm
Tistlo: Her har du en alvorlig stor jobb og legge inn resten på nytt  Blunker

Ein altfor stor jobb faktisk Trist Trist Tvilende

Garasjen vart plutselig fult opp av deler, så der har det ikkje blitt gjort mykje egentlig..
Ja åsså må ein ha litt avbrekk frå reparasjonane av og til ogso. -ha du vore nedi Telemark å sett på meire luftkjølt kanskje?
995  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: "lotteri" ovalen på: august 28, 2009, 20:07:07 pm
da har jeg fått tak i NAF merke , tror det er fra 60 tallet ? skal dette monteres forran på bilen,,var jo slik før at vegpatrulien hadde hilseplikt på de som hadde naf merke når de møtte de på vegen...

Kult.
996  Forum / Snikk-snakk / Sv: Da var vi tilbake igjen! på: august 27, 2009, 07:30:38 am
Ja fint å vere tilbake, synd det skjer havari, men sånn er livet. takk for slitet Trond Glad
Sider: 1 ... 32 33 [34]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!