Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
1
|
Forum / Problemløseren / Sv: Metallyder når bil settes i gir - nettopp montert nye clutchdeler
|
på: september 11, 2009, 11:15:25 am
|
Har nå tatt ut motor igjen og inspisert. Både utløserarm og utløser lager stod helt fast slik det skal være.
Men, jeg syntes at trykkpalten var noe skjev (den sirkelen som treffer uløserlageret).
Så jeg tok av platen, la den på et rett underlag, og vatret den. og det viser seg at sirkelen som treffer utløserlageret er bittelitt skjevt. Veldig lite, men altså ikke helt i "vater". Kan dette utløse den metallyden?
Jeg har en slik trykkplate som ikke er helt rundt, men flat på 2 av sidene av sirkelen dersom det dår an å si. Har det noe å si hvordan den monteres, eller er det bare å feste den så lenge skruene treffer?
|
|
|
3
|
Forum / Problemløseren / Metallyder når bil settes i gir - nettopp montert nye clutchdeler
|
på: september 10, 2009, 23:07:04 pm
|
Hei,
Hadde nylig et problem med at utløserarmen knakk og jeg måtte ut med motor og bytte denne. Jeg byttet i samme slenget utløserlager også. Lamellen var fin , så den lot jeg stå.
MEN, nå har jeg akkurat fått festet motoren (forferdelig kav med å få motor så langt inn at mutrene entret boltene). Motor startet fint, men når jeg satt den i gir, så stoppet motoren med en gang. Bilen står fremdeles med bakhjulene i luften. Jeg prøvde så å starte bilen i gir og gradvis slippe ut clutchen, men da høres noen forferdelige metallyder, og motor kveles/stoppes. Akkurat som noen som ligger tungt på slik at motor ikke klarer å dra rundt.
Jeg har prøvde å justere wireren til clutchen både strammere og slakkere, men ingenting hjelper.
Jeg har heller ikke gjort noe annet enn å sette på ny utløserarm og nytt utløserlager.
Noen som vet hva dette kan være?
|
|
|
5
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 31, 2009, 23:33:34 pm
|
Det står på nettet at denne fordeler skal ha 7.5 BTDC, noe jeg har... Så tror ikke det er feil tenning. Det var her den stod på før også, og da fungerte fortenningen.
Men er det noen som ut i fra videoen kan se om vakumklokken er defekt?
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 31, 2009, 23:16:30 pm
|
Jeg fikk bra fortenning før jeg justerte forgasser (ca 30 grader) og regner med at jeg skal ha den nå også. Laget et merke på maks fortenning, men denne merket står helt i ro.
Men ut i fra videoen, kan dere se om vakumklokken er defekt? Skal den holde igjen innmaten med blokkert tunge, eller skal den gli så pass tilbake som den gjør.
Og en ting til, falsk luft skal ikke det gjøre at den går dårlig på tomgang? Har det noe med fortenning å gjøre?
|
|
|
9
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 31, 2009, 22:29:45 pm
|
Fikk et tips på PM at det kan ha noe med vektene å gjøre.. Hvordan sjekker jeg det?
Og en ting til, vakumklokken jeg har nå vet jeg har fungert, og tror ikke den er i stykker. Men det som skjer når jeg suger inn er at innmaten flytter seg. Når jeg blokkerer, så glir innmaten veldig sakte tilbake, den holder seg ikke helt i ro. Men dersom jeg slipper tungen så glir den mye raskere tilbake. Tror derfor at vakumklukken er i orden, eller skal innmaten holde seg helt i ro når jeg blokkerer med tungen?
Har tatt en video, må bare få lagt den ut på youtube. Fjoslukt har sagt at han skal få gjort dette i løpet av kvelden, så venter i spenning, så skal dere få se hva jeg mener...
|
|
|
11
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 31, 2009, 19:20:03 pm
|
Ja, jeg har prøvd å suge, og innmaten beveger seg og holder seg når jeg blokkerer med tungen.
Har også slik som det, et rør med noen cm gummislanger (som er byttet).
Skal prøve å kjøpe et nytt reperasjonskit til forgasser fra Unneberg (eneste jeg kommer på som ikke er byttet). Hva får en med i et slikt kit, og kan det hjelpe meg tror dere?
|
|
|
12
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 31, 2009, 17:21:01 pm
|
Vacumet forsvinner når spjeldet åpnes. Ved tomgang og cruising med nesten stengt spjeld er vacumet der. Når du møter en motbakke og gir mere gass, øker trykket i manifolden/forgasseren (vacumet forsvinner). Har fordeleren bare vacum pådrag? Ikke vekter?
Ok, jeg skal innrømme at jeg ikke er en bilmekaninger, så det du spurte om her skjønte jeg ikke. Jeg har en SOLEX 30 PICT 2, og den har så vidt jeg forstår bare vakumklokken og slange til forgasser. Hva mener du med vekter? Når jeg gir gass, så er det ingenting forskjell på merkene på reimhjulet, de står på samme plass enten jeg gir gass eller ikke. (Alt jeg skriver forutsetter varm motor med chokespjeldet fult åpent..
|
|
|
13
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 31, 2009, 14:41:43 pm
|
Takker for tipset, men har allerede sjekket om den suger falsk luft, noe jeg ikke kunne se at den gjør.
Det som er greien er at jeg justerte motoren med xenonlampe slik at den lå på 7.5grader på tomgang, men når jeg gav gass så beveget den seg mot 30 grader BTDC. Men siden dette ikke hjalp meg, prøvde jeg å rengjøre gasseren, byttet tennplugger og justerte choken.
Nå når jeg lyser på reimhjulet så ligger denpå 30grader BTDC uansett. Den beveger seg hverken på tomgang eller 3000 rpm. Prøvde å justere tenningen slik at den ligger på 7.5 BTCD på tomgang, men da vil ligger den i ro rundt her hele tiden.
Synes det er veldig rart siden det fungerte før jeg rengjorde gasseren og byttet til NGK plugger. Har prøvd å blåse inn i gasseren via vakumslangen, og det er ikke tett. Er det noe annet jeg burde sjekket i gasseren?
|
|
|
14
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 31, 2009, 08:29:40 am
|
Ja, det er en del problemer...
Men vakum fungerte før (likevel stoppet den inn mot kryss). Som sagt bilen går veldig bra ellers, den trekke bra og har grei toppfart, men den stopper inn mot kryss. Når den er kald gjør den ikke det. Jeg stiller tenningen med en tenningslampe. Men igjen, når jeg napper ut vakumslangen så stopper motoren og jeg klarer ikke starte den igjen uten at jeg kobler slangen til igjen. Merkelig at vakumet fungerte før. Har en Solex 30 Pict 2 forgasser.
Stift og alt det der er justert flere ganger. Er det noe i en forgasser som gjør at jeg ikke får vakum, eller er problemet at jeg har vakum hele tiden siden den stopper når jeg tar vekk vakumslangen. Trodde ikke vakum skulle ha noe å si på tomgang, men det har det tydligvis for meg..
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 30, 2009, 22:50:14 pm
|
Hei,
har litt småproblemer med motoren min. Jeg har nylig byttet vakumklokken fordi den forrige ikke fungerte pga hull i membranen. Fikk en ny og den fungerte ypperlig. Jeg merket av to merker, ett for tomgang og ett for maks fortenning (som skal stå på splitt i motorblokk ved ca 3500rpm).
Har litt problemer med at motoren stopper inn mot kruys når motor er varm, så jeg har byttet tennpligger, justert choke og byttet tennplugger. Trodde alt skulle være i orden, men den stopper fremdeles.
Ser nå at merket som tidligere beveget seg til splitten ved 3500 rpm, nå står konstant på splitten. Det er ingen forskjell på tomgang og gasspådrag. Jeg har prøvd å suge inn, og den fungerer bra, og holder på vakumet.
Det eneste jeg har gjort siden den fungerte er det jeg har beskrevet, i tillegg til å rense forgasser.
Hva er det som kan ha skjedd. hvorfor gir beveger ikke tenningsmerke seg? Det som skjer når bilen går på tomgang og jeg tar av vakumslangen, så smelller det en gang, og så dør motor. Virker som den får vakum hele tiden. Kan det stemme? Og hva bør jeg gjøre?
|
|
|
16
|
Forum / Problemløseren / Problemer med øvre reimhjulet
|
på: mai 06, 2009, 19:19:18 pm
|
Har et problem med øvre reimhjulet. Det som skjer er at skålene på en eller annen måte driver å slår mot hverandre, slik at de to tappene på den ene skålen ligger å slår mot de hullene tappene skal inn i, slik at disse utvider seg og tilslutt vil det bli så mye slakk at viftereimen faller av.
Det samme skjedde med det forrige reimhjulet, og dette måtte byttes, men jeg trodde ikke det skulle skje igjen. Men det jør det altså.
Har strammet mutteren godt, men vet liksom ikke hva som gjør dette. Noen tips?
|
|
|
17
|
Forum / Problemløseren / Spørsmål ang akslingen i fordeleren
|
på: april 04, 2009, 21:39:35 pm
|
Hei,
har hatt litt problemer med tenningen på min bil, men har nå funnet ut at vakumklokken skyldes litt av problemene.
Jeg så litt på BugMe-filmene, og da sa han mannen at dersom jeg holdt i ro den nederste delen av fordeleren så skulle man kunne vri akslingen rotoren sitter på noen grader, så skulle den sprette tilbake. (Han sa imidlertid at dette ikke gjaldt alle fordelerene)
Min sitter bom fast, og er usikker på om jeg skal begynne å vri eller om den ikke skal ha den funksjonen.
Fordeleren min heter: 111-905-205T
Noen som kan hjelpe meg?
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med vakumklokken
|
på: april 02, 2009, 10:01:50 am
|
Ja, alt med slangen er som det skal være.
Testet å ta av vakumklokke idag, slik at jeg hadde den løs. Så sugde jeg inn i inntaket til vakumklokken, slik at stageg ut fra klokken ble dratt inn. Prøvde så å blokkere med tungen, men oppdaget at staget ikke holdt seg men beveget seg ut over igjen.
Dette er vel et signal om at membranen inni klokken er defekt, og skyld i mine problemer?
|
|
|
24
|
Forum / Problemløseren / Problemer med vakumklokken
|
på: april 01, 2009, 07:45:37 am
|
Som dere sikkert har lest, så har jeg en del problemer med tenningen i bilen. Nå har jeg funnet ut at dette mest sannsynligvis skyldes defekt vakumklokke.
For å teste vakumklokken, fikk jeg beskjed om å lage et merke for ca 30 grader BTDC, og så se om dette merke beveget seg mot splitten i motorblokken når jeg gav full gass.
Mitt merke stod helt i ro (altså var det merke for 7.5grader BTDC som traff splitten i blokken selv med full gass). Betyr ikke dette at det er noe defekt med vakumklokken, eller akn det være noe annet? Og hvordan kan jeg fikse vakumklokken. Har lest at noen sier at de av og til er tett? Jeg finner ikke dette i Haynesboken nemlig..
|
|
|
25
|
Forum / Problemløseren / Sv: Veldig rart tenningsproblem, bilen trekker dårlig...
|
på: mars 31, 2009, 14:04:02 pm
|
Nå jeg har lest et langt innlegg på thesamba og har tenkt å undersøke litt med bilen.
Det stod at gamle motorer sannsanligvis ikke fungrer på standard innstilling (7.5 BTDC) og må justeres på en annen måte.
Det som stod var at jeg skulle varme motoren opp, gi gass til over 3500rpm og teste med 28 grader BTDC, så skulle jeg kjøre på idle 800/900 og se om den gikk greit.
Deretter skulle jeg teste ved å gi gass og se om 32 grader BTDC var bedre. Og igjen teste på idle.
Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med vakumslangen når jeg tester.
Er det rikitg logikk at slangen skal være på når jeg skal gi gass over 3500rpm, men at jeg tar den av og plumberer den når jeg tester på idle?
Og har jeg forstått logikken bak testen, eller har jeg mistorstått noe vesentlig.
Hvordan skal jeg vite om 28 grader er bedre enn 32 grader (hvordan merkes det)?
|
|
|
28
|
Forum / Problemløseren / Sv: Veldig rart tenningsproblem, bilen trekker dårlig...
|
på: mars 30, 2009, 13:06:21 pm
|
Hvor stor klaring har ventilene dine da?
Ventilene har 0,15mm slik det står at de skal være. Tror ikke problemet ligger her i og med at bilen går bra når tenningen justeres mer etter øret (dog den er vanskeligere å starte og stopper inn mot enkelte kryss når den er varm) Tilsvarende med vakumklokken. Skulle bilen gått bra dersom den var defekt. Jeg er nok mer mot PAN, at tenningen ikke skal være 7.5 grader på en gammel, slitt motor. Det er vel sikkert noen her som kan gi meg et tips, skal jeg prøve med fortenning, eller mer opp mot TDC? Er vel mye prøve og feile?
|
|
|
30
|
Forum / Problemløseren / Veldig rart tenningsproblem, bilen trekker dårlig...
|
på: mars 29, 2009, 21:06:02 pm
|
Hei,
Har hatt problemer med tenningen på bilen min F motor 1300 fra 1970. Resultatet har vært at jeg har justert den etter øret. Men dette er ikke riktig, da jeg har problemer med å starte, i tillegg kveles motor inn i kryss når motor blir varm.
Justerte idag fordeleren etter Haynes/BugMe. 7.5 grader BTDC med prøvelampe. Nå lyser prøvelampen når hakket 7.5grader treffer splitten i motorblokken. Bilen starter nå uten problemer, MEN den trekker vanvittig dårlig.
Både stiften, og ventilene er justert slik de skal.
Alle tenningsdelene er forøvrig nye.
Så oppsummert, stiller jeg etter øret trekker bilen veldig bra, men vanskelig å starte i tillegg til at den kkveles når den blir varm Justerer jeg etter Haynes/BugMe, så starter den uten problemer, men trekker dårlig.
Har det noe å si om jeg justerer tenning på kald motor når jeg justerer med prøvelampe? Jeg vet at tenningslampe skal justere på varm motor, men trodde ikke det skulle det med en sånn "passiv" stillig av tenningen.
Har forøvrig justert med xenonlampe, men det skjer det samme, bilen trekke dårlig..
|
|
|
|